Polttoainekierron paineen ajoittainen laskeminen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2012 08:35
Polttoainekierron paineen ajoittainen laskeminen
SAAB 9-3 1,9TiDS; ajettu 63000 km. Viime vk:lla lauhalla kostealla ilmalla ajaessa hetken pysähdys parkkipaikalle. Uudelleen autoa käynnistäessä ei startannut. Starttimoottori pyöritti konetta hyvin, muttei pihaustakaan käynnistymisestä. 15 min. jäähdyttelyn jälkeen kone sitten käynnistyi nätisti. Huoltoon ja siellä todettiin polttoainekierrossa ajoittainen paineen lasku. Syytä siihen ei mistään varsinaisesti löydetty. Kylmänä käynnistyy hyvin, mutta lämpimänä ei tahdo startata. Ajossa ei nykimistä eikä muutakaan ongelmaa. Mistähän tässä kysymys?
Re: Polttoainekierron paineen ajoittainen laskeminen
Kampiakselin asentoanturi aiheuttaisi samanlaista ongelmaa myös...
9³ SC 1.8t
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2012 08:35
Re: Polttoainekierron paineen ajoittainen laskeminen
Tuossa yhdellä Saab 900 S vm -95 oli samanlaista ongelmaa, mutta paljon vaikeampana. Kampiakselin asentoanturin vikaa epäiltiin. Nyt tämä Saab 9-3 TiDS huollossa vajaan viikon: vikamuisti luettu, ei löydöksiä. Suuttimet puhdistettu ja ns. "kuppiasennuksilla" testattu (=kuppien täyttyminen polttoaineella ok), polttoaine paineensäädin irroitettu, tarkastettu ja puhdistettu, vikaa ei löytynyt. Nyt kuitenkin starttaa hyvin sekä lämpimänä että kylmänä.
Re: Polttoainekierron paineen ajoittainen laskeminen
Eli nyt pelittää, mutta eivät osanneet sanoa mikä oireet poisti?Norppasaab kirjoitti:Tuossa yhdellä Saab 900 S vm -95 oli samanlaista ongelmaa, mutta paljon vaikeampana. Kampiakselin asentoanturin vikaa epäiltiin. Nyt tämä Saab 9-3 TiDS huollossa vajaan viikon: vikamuisti luettu, ei löydöksiä. Suuttimet puhdistettu ja ns. "kuppiasennuksilla" testattu (=kuppien täyttyminen polttoaineella ok), polttoaine paineensäädin irroitettu, tarkastettu ja puhdistettu, vikaa ei löytynyt. Nyt kuitenkin starttaa hyvin sekä lämpimänä että kylmänä.
Kysyn vaan, ku itellä sama mylly ja jos kaikki merkit paikkansa pitää, niin eiköhän tuo omakin kosla jossain vaiheessa ala oirehtia noinkin
Re: Polttoainekierron paineen ajoittainen laskeminen
Commonrail dieselit ei yritäkään käynnistyä, jos polttoaineen paine ei nouse tietyn rajan yli. Syynä tähän on yleensä ilmavaivat eli ilmakuplia polttoaineessa. Toinen vaihtoehto on mahdollisen sähköisen polttoaineen esipainepumpun käyntiinlähtöongelma.
ps. onhan siellä tankissa se esipainepumppu.
ps. onhan siellä tankissa se esipainepumppu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2012 08:35
Re: Polttoainekierron paineen ajoittainen laskeminen
Nyt ajettu 78.000 km Saab 9-3, 1,9 TiDS (vm -08). Edelleen ongelmia lämpöisenä käynnistymisessä. Hankin kampiakselin asentoanturin ja se pitäisi vaihtaa. Anturi on jossain vauhtipyörän läheisyydessä, mutta missä? Voisiko joku neuvoa? Kuva olisi hyvä!? Edelleen Saabisti!
Re: Polttoainekierron paineen ajoittainen laskeminen
Asentoanturi löytyy moottorin takapuolelta, siis rintapellin puolelta, starttimoottorin alapuolelta.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2012 08:35
Re: Polttoainekierron paineen ajoittainen laskeminen
Kiitos tiedosta! Nyt tutkimaan konetta ja tekemään tarvittava anturin vaihto.
cc kirjoitti:Asentoanturi löytyy moottorin takapuolelta, siis rintapellin puolelta, starttimoottorin alapuolelta.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Tammi 04, 2012 08:35
Re: Polttoainekierron paineen ajoittainen laskeminen
Loppujen lopuksi Saab 9-3 TID erittäin huonon käynnistymisen syynä oli polttoaineen siirtopumpun vika. Toista vk odoteltiin uuden pumpun saapumista tehtaalta. Asentamisessa ei mennyt kuin vajaa kaksi tuntia. Nyt startista lähtee heti käyntiin. Kuulemma tämä on hyvin harvinainen vika em. autossa.