Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

patis kirjoitti:http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf

Vaihtokunnossa taitaa koko imusarja tosiaan olla.
Onpa kyllä Luigi melkoisen virityksen keksinyt. :roll:

Auttaako paskaiseen imusarjaan se perinteinen sillä se lähtee millä se on tullutkin eli naftassa liotus? Joku käsistään näppärä varmaan saisi sorvailtua uuden ja kestävämmän läppävivuston. Sitten vain EGR softalla pois käytöstä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja vili1 »

tsaarela kirjoitti:
patis kirjoitti:http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf

Vaihtokunnossa taitaa koko imusarja tosiaan olla.
Onpa kyllä Luigi melkoisen virityksen keksinyt. :roll:

Auttaako paskaiseen imusarjaan se perinteinen sillä se lähtee millä se on tullutkin eli naftassa liotus? Joku käsistään näppärä varmaan saisi sorvailtua uuden ja kestävämmän läppävivuston. Sitten vain EGR softalla pois käytöstä.
Kuulin Delta autosta että heillä tehdään imusarjan puhdistus Fortella tiettyihin automerkkeihin ihan joissain huolloissa, säännöllisesti. Voiko siis Forten Air intake cleanerilla välttää ko. ongelmat? Itse tuli putsattua vähän aikaa sitten ja kulutus laski ja vääntöä tuli lisää. Autolla ajettu 225tkm vm.2008 1.9Tid, ja en usko että aikaisempi omistaja on imusarjaa putsannut (entinen liisari).

Ai niin, pitää senverran mainostaa että tuli haettua olosuhteiden pakosta tuo Forten litku Delta-autolta Kuopiosta (siihen hätään en löytänyt muita jälleenmyyjiä). Hinta vaivaiset 68 euroa, kun muualla maksaa vissiin alle 50 kuitenkin. Viimeisen kerran asioin ko. liikkeessä, ellei ole pakko sinne mennä. Lopuksi kun kysyin, että voisiko vähän tulla hinnassa vastaan, oli myyjä jo naputtelemassa uutta hintaa, mutta koska minun pärstä ei miellyttänyt sanoikin vaan: "et sä tätä muualtakaan saa, eli hinta on tämä".
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Siis tehdäänkö Fortekäsittely imusarjan ollessa paikoillaan ja koneen käydessä?? 8O

Sen ymmärrän, että imusarja irroitetaan ja puhdistetaan sitten. Tosin kovin usein sitä ei kannata irroittaa ison työn takia ja sitten kun se pitäis oikeesti putsata, niin se on jo kulunut ja sama vaihtaa uus tilalle.

Onpas ollu halpaa ainetta tuo Forte :) Tästähän on ollut juttua, että paljon halvempia tököttejä on olemassa, eikä ole ainakaan olennaisesti huonompia.
patis
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja patis »

Laitoinpa Metroautolle vikakuvauksen kanssa kyselyä, että mitä maksaa uusi imusarja ja sieltä soittivat takaisin, että tuon yhdysakselin saa ostaa erikseen hintaan 16e 8O

Käyn viikon päästä näyttämässä autoa ja täytyypä vähän miettiä tilannetta. Jos nuo läpät ovat oikeasti jumissa niin ehjä akselihan saattaisi rikkoa sitten läppiä liikuttavan moottorin. Tosin hyvin nuo läpät liikkuivat op-comin testillä ja nyt on taas akselikin pysynyt paikoillaan 100km.

Täytyy kysäistä jos vaikka uuden akselin yhteydessä saisi tehtyä Fortella tuon imusarjan putsauksen niin voisi kestää hommat kasassa taas jonkun aikaa. Diesel osiolla näkyi käyttäjillä olevan hyviä kokemuksia Fortesta.

Jos tästä nyt ilman imusarjan vaihtoa (ja tonnin laskua) selvitään niin olen aika iloinen. Pääsee tuhlaamaan rahat uusiin kesärenkaisiin :)
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Tangon irtoamiseen voi liittyä karstan lisäksi se, että pystyakseli on väljä ja se liikkuu ylöspäin nostaen akselia pois paikoiltaan. Sitä en kyllä tiiä voiko sen suuntaisen liikkeen estää jotenki...

GM ois saanu kyllä ottaa vastuun tuosta imusarjaongelmasta. Melkeen järestään jokaisessa ko. moottorilla varustetusta autosta on imusarja jouduttu vaihtamaan. Minusta imusarja ei ole kuluva osa. Mitenkähän tämä lie ttid-koneessa hoidettu?!
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Rusakko__ kirjoitti:Siis tehdäänkö Fortekäsittely imusarjan ollessa paikoillaan ja koneen käydessä?? 8O

Sen ymmärrän, että imusarja irroitetaan ja puhdistetaan sitten. Tosin kovin usein sitä ei kannata irroittaa ison työn takia ja sitten kun se pitäis oikeesti putsata, niin se on jo kulunut ja sama vaihtaa uus tilalle.

Onpas ollu halpaa ainetta tuo Forte :) Tästähän on ollut juttua, että paljon halvempia tököttejä on olemassa, eikä ole ainakaan olennaisesti huonompia.
Joo, kierrokset 2500rpm ja suihkutellaan 20 min aikan koko purkki imuletkusta sisään. Vaikutus mm. käyntiääneen oli kyllä huomattava, ainakin meidän 225tkm ajetussa :D Sinänsä, maksoin mielelläni tuon 68 euroa, jos ei tarvitsisi imusarjaa uusia....

Edit: täällä juttua siitä Fortesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=119038
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

vili1 kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:Siis tehdäänkö Fortekäsittely imusarjan ollessa paikoillaan ja koneen käydessä?? 8O

Sen ymmärrän, että imusarja irroitetaan ja puhdistetaan sitten. Tosin kovin usein sitä ei kannata irroittaa ison työn takia ja sitten kun se pitäis oikeesti putsata, niin se on jo kulunut ja sama vaihtaa uus tilalle.

Onpas ollu halpaa ainetta tuo Forte :) Tästähän on ollut juttua, että paljon halvempia tököttejä on olemassa, eikä ole ainakaan olennaisesti huonompia.
Joo, kierrokset 2500rpm ja suihkutellaan 20 min aikan koko purkki imuletkusta sisään. Vaikutus mm. käyntiääneen oli kyllä huomattava, ainakin meidän 225tkm ajetussa :D Sinänsä, maksoin mielelläni tuon 68 euroa, jos ei tarvitsisi imusarjaa uusia....

Edit: täällä juttua siitä Fortesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=119038
Karstaisessa imusarjassa on sitä töhnää oikeasti ihan kourallinen jos toinenkin. Ja se paska liuotetaan vartissa moottorin läpi? Ei kai se sitten niin paha asiaa oo tuo epäpuhtaus koneessa... tuntuu kuin ajais ilman ilmanputsaria. Vaikka toisaalta, paljonhan sita paskaa menee koneesta läpi ihan normaalisti ajaessa kun pakokaasun kierrätys on toiminnassa. Hmmm...
patis
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja patis »

Joh. Metroautolta tuli tuomio, että imusarja pitäisi uusia. Osat 800e (sis. pyörreläppämoottorin) ja siihen päälle työt. Olivat eri akselia ajatelleet aiemmin.

Ei kyllä oikeen innosta tonnia irrottaa tähän hommaan tällä erää. Täytyy seurata tilannetta miten tuo akseli kiikkuu kyydissä mukana. On se siellä nyt viimeset 500km taas pysynyt.
Viimeksi muokannut patis, Ke Tammi 18, 2012 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
seppo02
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 21:30

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja seppo02 »

patis kirjoitti:Joh. Metroautolta tuli tuomio, että imusarja pitäisi uusia. Osat 800e (sis. moottorin) ja siihen päälle työt. Olivat eri akselia ajatelleet aiemmin.

Ei kyllä oikeen innosta tonnia irrottaa tähän hommaan tällä erää. Täytyy seurata tilannetta miten tuo akseli kiikkuu kyydissä mukana. On se siellä nyt viimeset 500km taas pysynyt.
Saakos näistä imusarjoista heitettyä noita läppiä bemarimallisesti huit helkkariin? Ilman että tulee vikailmoituksia?
patis
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja patis »

seppo02 kirjoitti:
patis kirjoitti:Joh. Metroautolta tuli tuomio, että imusarja pitäisi uusia. Osat 800e (sis. moottorin) ja siihen päälle työt. Olivat eri akselia ajatelleet aiemmin.

Ei kyllä oikeen innosta tonnia irrottaa tähän hommaan tällä erää. Täytyy seurata tilannetta miten tuo akseli kiikkuu kyydissä mukana. On se siellä nyt viimeset 500km taas pysynyt.
Saakos näistä imusarjoista heitettyä noita läppiä bemarimallisesti huit helkkariin? Ilman että tulee vikailmoituksia?
No ekan kerran kun vika tuli niin vaan resetoin koodin ja ei tullut takaisin. Vaikka siis laitimmainen läppä oli auki-asennossa. Eli läpät voisi varmaan jättää auki ja resetoida koodin. Läppien poistaminen ei varmaan onnistu koska pitäisi ensin purkaa imusarja ja sitten keksiä vielä jotain millä tukkia läppien akselien paikat. Samalla purkuvaivalla sitä varmaan laittaisi uuden imusarjan.

Jos oikein käsitin niin tuon pelkän imusarjan hinta ilman käyttöyksikköä(moottoria) olisi päälle 450e. Tosin tuossa pierburgin tiedotteessa todettiin, että ehjäkin läppämoottori pitää vaihtaa.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Osat ulkomailta: imusarja n. 250 €, kääntömoottori n. 150 € ja melkeen se egr kannattaa myös vaihtaa, n. 150 €... Ja työtä päälle vaikka se 4 tuntia (3,5 tuntia tais olla ohjeellinen aika).

Tästä kun heitetään vaikka 80 €/h, niin se tekee vajaa 900 € töineen osineen kuluja.

Toinen on se, että ohjelmoi egr-zydemin pois käytöstä ja keksii jonku patentin imusarjan läppien reikiin jotain, ettei vuoda sieltä ilmaa ulos. Sieltä se on kumminki kulunu väljäksi
Vastaa Viestiin