9-3 / 2008 ei käynnisty

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
sterna48
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 12, 2012 12:53

9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sterna48 »

Ei näytä mitään kojetaulun valoja. Akku vaihdettu vuosi sitten. Lohkolämppäri ollut päällä 4 t.

Kuuluu 'surinaa' ja mittarineulat liikahtavat pari astetta (vaikkei avain ole paikalla niin surina kuuluu taulusta). Molempia avaimia on kokeiltu. Pakkasta 6 - 7 astetta. Viimeksi ollut ajossa viikko sitten.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Sanoisin akun olevan loppu, kokeile ladata se.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja JaniV »

sterna48 kirjoitti:Ei näytä mitään kojetaulun valoja. Akku vaihdettu vuosi sitten. Lohkolämppäri ollut päällä 4 t.

Kuuluu 'surinaa' ja mittarineulat liikahtavat pari astetta (vaikkei avain ole paikalla niin surina kuuluu taulusta). Molempia avaimia on kokeiltu. Pakkasta 6 - 7 astetta. Viimeksi ollut ajossa viikko sitten.
Hinurilla korjaamoon ja vikakoodin luku. Sähkövika. Jos siis akussa on varmasti virtaa.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Edgar
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:39
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Edgar »

Olisko tyhjännyt akun syystä tai toisesta. Itelle käynyt niin (ei tosin noin uuden akun kanssa). Seisoi vajaan viikon tallissa eikä sanonut mitään, kun käyntiin yritin.

Kannattaa pyytää jotakuta muutakin starttaamaan niin voidaan poissulkea "surina" :wink:

9-3 SS 2.0 Aero vm. 2003
9-5 SE 2,0t vm. 2000
Ex 9000CD 2.0 vm. 1990
Ex BMW 545i vm. 2004
Ex MB CLK430 vm. 2000
Ex 9-3 SS 2.0TS Vector vm. 2007
Ex 9-3 SS 2.0t Vector vm. 2003
Ex 99 GLS vm. 1980
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja vili1 »

sterna48 kirjoitti:Ei näytä mitään kojetaulun valoja. Akku vaihdettu vuosi sitten. Lohkolämppäri ollut päällä 4 t.

Kuuluu 'surinaa' ja mittarineulat liikahtavat pari astetta (vaikkei avain ole paikalla niin surina kuuluu taulusta). Molempia avaimia on kokeiltu. Pakkasta 6 - 7 astetta. Viimeksi ollut ajossa viikko sitten.
Meillä teki muistaakseni samaa: rattilukon solenoidi oli jäänyt auki (ei siis napsahda avainta poisotettaessa). Liian nopeasti nyppäsin avaimen silloin pois, ja sitten viikon päästä lomalta tullessa ei käynnistynyt. Akku tyhjenee, olikohan noin 2 päivässä jos solenoidi jää auki. Se syö niin paljon virtaa. Kannattaa koittaa apuvirtaakin.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
sterna48
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 12, 2012 12:53

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sterna48 »

Puusterilla startti onnistui puolessa minuutissa.
Mikä mahtaa akkua syödä?
Kauppareissu tuli ajettua illalla 90 km, kun saatiin booster paikalle.
Aerosmith
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 11:21
Paikkakunta: Jkl

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Aerosmith »

Akku on vain todennäköisesti vikaantunut. Onko akulla takuuta enää ?
Minullakin akku hyytyi kolmen vuoden jälkeen ja talvisin Defan akkulaturi lohkolämppärin yhteydessä -> S..t happens. Ei muuta kuin uusi akku tilalle.
Volvo XC60 T8 -22
9-3 Cabriolet Aero TTID -08
Ex: 9-3 SC Turbo X -08, 9-3 SC Aero -06, 9-3 Aero -02, 900 Tbo Talladega -98
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Timon »

vili1 kirjoitti:Meillä teki muistaakseni samaa: rattilukon solenoidi oli jäänyt auki (ei siis napsahda avainta poisotettaessa). Liian nopeasti nyppäsin avaimen silloin pois, ja sitten viikon päästä lomalta tullessa ei käynnistynyt. Akku tyhjenee, olikohan noin 2 päivässä jos solenoidi jää auki. Se syö niin paljon virtaa. Kannattaa koittaa apuvirtaakin.
Onko todella näin, että rattilukko vie jatkuvasti virtaa ollessaan auki? Jostain täältä foorumin syövereistä muistelisin joskus lukeneeni, että rattilukko tarvitsee virtaa ainoastaan avautuessaan ja sulkeutuessaan, eikä siis jatkuvasti :roll:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja JKen »

sterna48 kirjoitti:Mikä mahtaa akkua syödä?
Esim. diodi-vikainen laturi.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Timon kirjoitti:
vili1 kirjoitti:Meillä teki muistaakseni samaa: rattilukon solenoidi oli jäänyt auki (ei siis napsahda avainta poisotettaessa). Liian nopeasti nyppäsin avaimen silloin pois, ja sitten viikon päästä lomalta tullessa ei käynnistynyt. Akku tyhjenee, olikohan noin 2 päivässä jos solenoidi jää auki. Se syö niin paljon virtaa. Kannattaa koittaa apuvirtaakin.
Onko todella näin, että rattilukko vie jatkuvasti virtaa ollessaan auki? Jostain täältä foorumin syövereistä muistelisin joskus lukeneeni, että rattilukko tarvitsee virtaa ainoastaan avautuessaan ja sulkeutuessaan, eikä siis jatkuvasti :roll:
No ainakin rattilukon aukijääminen oli meillä tyhjännyt akun (siitä oli muistaakseni vikakoodikin). Voin puhua tietysti ihan puutaheinääkin :P
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

vili1 kirjoitti:
Timon kirjoitti:
vili1 kirjoitti:Meillä teki muistaakseni samaa: rattilukon solenoidi oli jäänyt auki (ei siis napsahda avainta poisotettaessa). Liian nopeasti nyppäsin avaimen silloin pois, ja sitten viikon päästä lomalta tullessa ei käynnistynyt. Akku tyhjenee, olikohan noin 2 päivässä jos solenoidi jää auki. Se syö niin paljon virtaa. Kannattaa koittaa apuvirtaakin.
Onko todella näin, että rattilukko vie jatkuvasti virtaa ollessaan auki? Jostain täältä foorumin syövereistä muistelisin joskus lukeneeni, että rattilukko tarvitsee virtaa ainoastaan avautuessaan ja sulkeutuessaan, eikä siis jatkuvasti :roll:
No ainakin rattilukon aukijääminen oli meillä tyhjännyt akun (siitä oli muistaakseni vikakoodikin). Voin puhua tietysti ihan puutaheinääkin :P
Jos pidät avaimia virtalukossa, että auto ei käy, niin pari kolme tuntia alkaa jo riittämään..........
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Avain lukossa kuluttaa 4A/h vaikka auto ei olisi käynnissä.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Nuts kirjoitti:Mårå

Avain lukossa kuluttaa 4A/h vaikka auto ei olisi käynnissä.
Mutta silloin on jo "virrat päällä". Avain lukossa on eri asia kuin avonaiseksi jäänyt rattilukkosolenoidi.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rattilukko on sähkömoottorikäyttöinen. Ei kuluta virtaa koko ajan. Ainoastaan tilaa vaihtaessa eli silloin, kun lukkotappia ajetaan moottorin avulla sisään (avataan) tai ulos (lukitaan). Erilaiset sähköisen rattilukon viat eivät ole ihan harvinaisia ja ovat usein hyvin moninaisia, joten nämä ovat tietenkin oma lukunsa.

Sen sijaan avaimien ollessa virtalukossa (ISM) on autossa useita eri järjestelmiä "herännyt henkiin" rattiakselin kannatinyksikön (CIM) ohjaamana. Tässä tilassa hyväkin akku kyllä tyhjenee ajan kanssa, puhumattakaan huonossa varauksessa tai vanhasta akusta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
sterna48
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 12, 2012 12:53

Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sterna48 »

Olen nyt parina päivänä pitänyt kärryä käynnissä pihalla puolisen tuntia valoitta ja muutkin laitteet sammuksissa.
Voiskos joku laskea (kun itse en osaa) riittääkö se pitämään akkua latingissa, jos luullaan että akku tyhjenee parissa kolmessa päivässä

En käynyt vielä pajalla kun matkaa on 150 km. Viikon pääsätä on mahdollisuus tarkastuksiin.
Vastaa Viestiin