9-3 / 2008 ei käynnisty
9-3 / 2008 ei käynnisty
Ei näytä mitään kojetaulun valoja. Akku vaihdettu vuosi sitten. Lohkolämppäri ollut päällä 4 t.
Kuuluu 'surinaa' ja mittarineulat liikahtavat pari astetta (vaikkei avain ole paikalla niin surina kuuluu taulusta). Molempia avaimia on kokeiltu. Pakkasta 6 - 7 astetta. Viimeksi ollut ajossa viikko sitten.
Kuuluu 'surinaa' ja mittarineulat liikahtavat pari astetta (vaikkei avain ole paikalla niin surina kuuluu taulusta). Molempia avaimia on kokeiltu. Pakkasta 6 - 7 astetta. Viimeksi ollut ajossa viikko sitten.
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Sanoisin akun olevan loppu, kokeile ladata se.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Hinurilla korjaamoon ja vikakoodin luku. Sähkövika. Jos siis akussa on varmasti virtaa.sterna48 kirjoitti:Ei näytä mitään kojetaulun valoja. Akku vaihdettu vuosi sitten. Lohkolämppäri ollut päällä 4 t.
Kuuluu 'surinaa' ja mittarineulat liikahtavat pari astetta (vaikkei avain ole paikalla niin surina kuuluu taulusta). Molempia avaimia on kokeiltu. Pakkasta 6 - 7 astetta. Viimeksi ollut ajossa viikko sitten.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Olisko tyhjännyt akun syystä tai toisesta. Itelle käynyt niin (ei tosin noin uuden akun kanssa). Seisoi vajaan viikon tallissa eikä sanonut mitään, kun käyntiin yritin.
Kannattaa pyytää jotakuta muutakin starttaamaan niin voidaan poissulkea "surina"
Kannattaa pyytää jotakuta muutakin starttaamaan niin voidaan poissulkea "surina"
9-3 SS 2.0 Aero vm. 2003
9-5 SE 2,0t vm. 2000
Ex 9000CD 2.0 vm. 1990
Ex BMW 545i vm. 2004
Ex MB CLK430 vm. 2000
Ex 9-3 SS 2.0TS Vector vm. 2007
Ex 9-3 SS 2.0t Vector vm. 2003
Ex 99 GLS vm. 1980
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Meillä teki muistaakseni samaa: rattilukon solenoidi oli jäänyt auki (ei siis napsahda avainta poisotettaessa). Liian nopeasti nyppäsin avaimen silloin pois, ja sitten viikon päästä lomalta tullessa ei käynnistynyt. Akku tyhjenee, olikohan noin 2 päivässä jos solenoidi jää auki. Se syö niin paljon virtaa. Kannattaa koittaa apuvirtaakin.sterna48 kirjoitti:Ei näytä mitään kojetaulun valoja. Akku vaihdettu vuosi sitten. Lohkolämppäri ollut päällä 4 t.
Kuuluu 'surinaa' ja mittarineulat liikahtavat pari astetta (vaikkei avain ole paikalla niin surina kuuluu taulusta). Molempia avaimia on kokeiltu. Pakkasta 6 - 7 astetta. Viimeksi ollut ajossa viikko sitten.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Puusterilla startti onnistui puolessa minuutissa.
Mikä mahtaa akkua syödä?
Kauppareissu tuli ajettua illalla 90 km, kun saatiin booster paikalle.
Mikä mahtaa akkua syödä?
Kauppareissu tuli ajettua illalla 90 km, kun saatiin booster paikalle.
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Akku on vain todennäköisesti vikaantunut. Onko akulla takuuta enää ?
Minullakin akku hyytyi kolmen vuoden jälkeen ja talvisin Defan akkulaturi lohkolämppärin yhteydessä -> S..t happens. Ei muuta kuin uusi akku tilalle.
Minullakin akku hyytyi kolmen vuoden jälkeen ja talvisin Defan akkulaturi lohkolämppärin yhteydessä -> S..t happens. Ei muuta kuin uusi akku tilalle.
Volvo XC60 T8 -22
9-3 Cabriolet Aero TTID -08
Ex: 9-3 SC Turbo X -08, 9-3 SC Aero -06, 9-3 Aero -02, 900 Tbo Talladega -98
9-3 Cabriolet Aero TTID -08
Ex: 9-3 SC Turbo X -08, 9-3 SC Aero -06, 9-3 Aero -02, 900 Tbo Talladega -98
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Onko todella näin, että rattilukko vie jatkuvasti virtaa ollessaan auki? Jostain täältä foorumin syövereistä muistelisin joskus lukeneeni, että rattilukko tarvitsee virtaa ainoastaan avautuessaan ja sulkeutuessaan, eikä siis jatkuvastivili1 kirjoitti:Meillä teki muistaakseni samaa: rattilukon solenoidi oli jäänyt auki (ei siis napsahda avainta poisotettaessa). Liian nopeasti nyppäsin avaimen silloin pois, ja sitten viikon päästä lomalta tullessa ei käynnistynyt. Akku tyhjenee, olikohan noin 2 päivässä jos solenoidi jää auki. Se syö niin paljon virtaa. Kannattaa koittaa apuvirtaakin.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Esim. diodi-vikainen laturi.sterna48 kirjoitti:Mikä mahtaa akkua syödä?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
No ainakin rattilukon aukijääminen oli meillä tyhjännyt akun (siitä oli muistaakseni vikakoodikin). Voin puhua tietysti ihan puutaheinääkinTimon kirjoitti:Onko todella näin, että rattilukko vie jatkuvasti virtaa ollessaan auki? Jostain täältä foorumin syövereistä muistelisin joskus lukeneeni, että rattilukko tarvitsee virtaa ainoastaan avautuessaan ja sulkeutuessaan, eikä siis jatkuvastivili1 kirjoitti:Meillä teki muistaakseni samaa: rattilukon solenoidi oli jäänyt auki (ei siis napsahda avainta poisotettaessa). Liian nopeasti nyppäsin avaimen silloin pois, ja sitten viikon päästä lomalta tullessa ei käynnistynyt. Akku tyhjenee, olikohan noin 2 päivässä jos solenoidi jää auki. Se syö niin paljon virtaa. Kannattaa koittaa apuvirtaakin.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Jos pidät avaimia virtalukossa, että auto ei käy, niin pari kolme tuntia alkaa jo riittämään..........vili1 kirjoitti:No ainakin rattilukon aukijääminen oli meillä tyhjännyt akun (siitä oli muistaakseni vikakoodikin). Voin puhua tietysti ihan puutaheinääkinTimon kirjoitti:Onko todella näin, että rattilukko vie jatkuvasti virtaa ollessaan auki? Jostain täältä foorumin syövereistä muistelisin joskus lukeneeni, että rattilukko tarvitsee virtaa ainoastaan avautuessaan ja sulkeutuessaan, eikä siis jatkuvastivili1 kirjoitti:Meillä teki muistaakseni samaa: rattilukon solenoidi oli jäänyt auki (ei siis napsahda avainta poisotettaessa). Liian nopeasti nyppäsin avaimen silloin pois, ja sitten viikon päästä lomalta tullessa ei käynnistynyt. Akku tyhjenee, olikohan noin 2 päivässä jos solenoidi jää auki. Se syö niin paljon virtaa. Kannattaa koittaa apuvirtaakin.
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Mårå
Avain lukossa kuluttaa 4A/h vaikka auto ei olisi käynnissä.
Avain lukossa kuluttaa 4A/h vaikka auto ei olisi käynnissä.
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Mutta silloin on jo "virrat päällä". Avain lukossa on eri asia kuin avonaiseksi jäänyt rattilukkosolenoidi.Nuts kirjoitti:Mårå
Avain lukossa kuluttaa 4A/h vaikka auto ei olisi käynnissä.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Rattilukko on sähkömoottorikäyttöinen. Ei kuluta virtaa koko ajan. Ainoastaan tilaa vaihtaessa eli silloin, kun lukkotappia ajetaan moottorin avulla sisään (avataan) tai ulos (lukitaan). Erilaiset sähköisen rattilukon viat eivät ole ihan harvinaisia ja ovat usein hyvin moninaisia, joten nämä ovat tietenkin oma lukunsa.
Sen sijaan avaimien ollessa virtalukossa (ISM) on autossa useita eri järjestelmiä "herännyt henkiin" rattiakselin kannatinyksikön (CIM) ohjaamana. Tässä tilassa hyväkin akku kyllä tyhjenee ajan kanssa, puhumattakaan huonossa varauksessa tai vanhasta akusta.
Sen sijaan avaimien ollessa virtalukossa (ISM) on autossa useita eri järjestelmiä "herännyt henkiin" rattiakselin kannatinyksikön (CIM) ohjaamana. Tässä tilassa hyväkin akku kyllä tyhjenee ajan kanssa, puhumattakaan huonossa varauksessa tai vanhasta akusta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 / 2008 ei käynnisty
Olen nyt parina päivänä pitänyt kärryä käynnissä pihalla puolisen tuntia valoitta ja muutkin laitteet sammuksissa.
Voiskos joku laskea (kun itse en osaa) riittääkö se pitämään akkua latingissa, jos luullaan että akku tyhjenee parissa kolmessa päivässä
En käynyt vielä pajalla kun matkaa on 150 km. Viikon pääsätä on mahdollisuus tarkastuksiin.
Voiskos joku laskea (kun itse en osaa) riittääkö se pitämään akkua latingissa, jos luullaan että akku tyhjenee parissa kolmessa päivässä
En käynyt vielä pajalla kun matkaa on 150 km. Viikon pääsätä on mahdollisuus tarkastuksiin.