ESP poiskytkentä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja mjava »

Onko kukaan viritellyt autoonsa nappia ESP:n poiskytkentään? Senhän saa valikosta pois, mutta on aika monen mutkan takana. Kaupunkiliikenteessä olisi hyvä olla nopea tapa kytkeä esim. valoissa ESP pois, turhaan rutisee ja jarrut haisee...
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Eikö näissä uudemmissa muka ole tuota nappia vakiona? -06 kolkissa ainakin on.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Niin kyllä my07:ssa on myös poppikoneen vieressä esp nappi!
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja aero »

No, MY09:ssä ei ole. En oo tosin osannu kaivatakaan. Orggis kysyjälle ei tosin oo tästäkään hyötyä, kun ei oo moista tullu leivottua. Tosin hämmästyttää että mihin sitä tarttis...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
DslCat
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Maalis 20, 2011 10:10

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Eipä ole nappia vm-11 mallissa.

Vaikka olen kaikista aiemmista etuvetokotjakkeista tuota ESP/ASR/TCS:ää joutunut räpsimään pois "omassa referenssimäessä", niin nyt on alla on on sellainen auto alla, että joko a) jossa oikeanlailla painoa vetävillä, tai b) oikeanlailla toimiva lipsusyteemi etten edes huomaa (prosyyrit hehkuttaa tämän puolesta) :lol:
Tai näiden yhdistelmä - lisukkeena TTiD mahtava tyhjäkäyntivääntö..

Renkaat (Nokian H7) ovat aiemmasta autosta :lol:
9-3 SC TTiD4 Linear 2011
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Talvellahan se etenkin on ihan ehdoton nappi, pitää aina ensimmäiseksi painaa pois kun saa auton käyntiin. Saiskohan sen jostain ohjelmoitua oletusarvoisesti pois päältä.. :)
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

näissä vanhemissa nappi on kytketty BCM707 liitin K78 napa A23.
Ja kytkimen toinen napa maihin.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Haha, jees. Vaikken kovin tosissani kysynytkään, eiköhän se ole helpompi vaan painaa sitä nappia. :P
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

aero kirjoitti:No, MY09:ssä ei ole.
Ei ole MY08:ssa myöskään. Mutta eikös sen saa kytkettyä pois SID:n valikkojen kautta?
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Minä kytken espin talvella aina heti pois päältä, kun auton laitan käyntiin. Helpottuu moni asia. Ensinnäkin pihastamme ei pääse pois, jos tuota ei kytke pois. Toisekseen ohittaminen on yhtä tuskaa, kun auto ei kiihdy mihinkään. Kolmanneksi, jos sattuu ajamaan sopivasti uriin ja auto liikahtaa hieman sivusuunnassa, niin tempoo turhaan se espi, vaikka ei ole mitään tarvetta. Tosin sanoen aikalailla täysin turha ominaisuus.

Toisena kysymyksenä: Monet tuntuvat kehuvan Saabin hyviä talviajo-ominaisuuksia. Hyvin tämä kulkeekin isolla tiellä, mutta onko muilla ongelmia auton kiihdyttämisessä tai paikaltaan lähtiessä, etenkin loivaankin ylämäkeen lähtiessä? Meillä on pihasta kääntymisen jälkeen 15 metriä loivaa ylämäkeä ennen isommalle tielle kääntymistä ja ongelma on siinä, että Saabia ei meinaa saada talvikelissä nousemaan tuota mäkeä ylös. Jos on vähänkään (sentti tai enemmän) satanut yön aikana lunta, niin on pakko peruuttaa tietä alaspäin naapurille asti ja sieltä ottaa vauhtia, että nousee loivan mäen ylös. Vaimon saman ikäisellä volkkarilla ei ole mitään ongelmia mäennousussa eikä vanhempieni 2000vm ysikolmosella. Tarkennuksena sen verran, että espi päällä auto ei nouse edes vauhtia ottamalla, mutta espi pois päältä pääsee ylös lopulta.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei nuo ongelmat kyllä yhtään tutulta kuulosta 8O. Ei tuo meikäläisen laite ainakaan yhtään paremmin ilman ESPiä kiihdy sen enempää ohituksiin kuin muutenkaan - päinvastoin, ESP kun jarruttelee sutivaa pyörää että saisi voimaa pitävämmällekin puolelle. Voi toki olla, että ESP on jossain vaiheessa päivittynyt, mutta ihan oikeasti en ole keksinyt vielä mitään tilannetta, missä SC:n kanssa ESP:n poiskytkennästä olisi oikeasti hyötyä (luistot toki saa yleensä oikaistua pehmeämmin, jos ESP on pois päältä, mutta en sitäkään oikein hyödyksi osaa laskea). Mäkeenkin tuo minusta lähtee vähintään samaan tapaan ESP:n avulla kuin ilman sitä.

Niin joo, toisaalta kuultua/hoksattua: liian löysät renkaat saattavat voida joustaa mm. vedon alkaessa sekä heijauksissa liikaa ja herättää ESP:n hidastamaan vauhtia. Millasia talvirenkaita teillä on käytössä? Mulla on alla Misukan XI2:t, 205/55R16T94XL 2,8bar paineella (pumpattu -10C lämpötilassa, eli nollakelissä hitusen enempi).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko Saabin luistonesto oikeasti niin hyvä, ettei sitä tarvitse kytkeä pois? Ainakaan edellisen korimallin Avensis ei mene mihinkään lumipöperössä jos ei luistonestoa kytke pois.

ESP saisi kyllä aina olla päällä, mutta Saabissahan taitaa luistonesto olla samaa puuta ESP:n kanssa :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Nokian hakkapeliitta 7 205/55/16 2,8 bar paineilla pikkupakkasessa. Vielä kerran tuosta espistä, että ei ole mitään toivoa saada autoa nousemaan paikaltaa tuota pihamäkeä ylös jos on irtolunta hiemankin.

edit. juurikin tuo on ongelma, että vetoluistonestoa ei saa yksistään poiskytkettyä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko sitten eri vuosimallien välillä isoja eroja? Täällä kun on niin ristiriitaisia kokemuksia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Softa, olosuhteet, rengastus, kuskin kaasujalka ja auton tehot. Kaikki nämä vaikuttaa espin toimintaan...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Vastaa Viestiin