ESP poiskytkentä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Vanhemmillani oleva 2000vm 9-3 nousee kivuttomasti jopa pihan toiselta puolelta lähtevän mäen, vaikka se on selvästi jyrkempi. Oma sport combi on todella paljon huonompi tässä suhteessa (kaikessa muussa onkin sitten eri mailmasta).
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja pezi »

Eipä ole kyllä kertaakaan talvella tarvinnut ESP:tä ottaa pois päältä. Enkä ymmärrä mitä iloa ESP:n pois kytkemisessä etuvetoisessa autossa edes olisi. Ei se auto sen kovempaa kulje tai kiihdy jos rengas lyö tyhjää...
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Ongelma on siinä, että espin ollessa päällä auto ei kiihdy vaan sutimisen alkaessa veto katoaa kokonaan hetkeksi. Kun espi on pois päältä, niin silloin veto ei puudu vaikka meinaisi lähteä sutimaan. Veto pysyy siis päällä sutiessakin. Tuota sutimista voi sitten itse kontrolloida omien kykyjen ja renkaiden kunnon mukaan. Sutiminen ei tarkoita sitä, että auto ei silloin voisi kiihtyä. Esimerkiksi jäisellä valtatiellä espi päällä voi lyödä vitosellakin tallan tiskiin ja mitään ei tapahdu (siis ei mitään muuta kuin espivalo loistaa). Sama tilanne ilman espiä ja alkaa lyömään tyhjää, mutta kuitenkin kiihtyy.

* sanalla espi tarkoitan kaikkea sitä mikä kytkeytyy ESP-nappulasta päälle/pois päältä
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, ESP ja luistonesto on naitettu keskenään tuossa uudemmassakin, eli valikossa on vain yksi sammutusvaihtoehto, joka sitten pudottaa molemmat. Kyllä mä auton ostettuani vertailin etenemistä ESPin kanssa ja ilman sitä, mutta missään vaiheessa en manuaalijaloin ole onnistunut ESPiä voittamaan.

Hakkisseiskojen ei kait pitäisi olla kovinkaan löysät (eikä ymmärtääkseni myöskään liukkaat...) kumit, joten ei pitäisi olla niistäkään kiinni 8O.

Ainoot mitä itelle tulee enää mieleen on tosiaan että ESP on päivittynyt välillä 06 -> 09 (vitikan vs mun autot) tai sitten dieselissä on erilainen ESP. Trionic7:ssahan ESP on moottorinohjauksessa (eli juurikin Trionic -purkissa) ja moni 9-5:n omistaja on kehunut ESP:n parantumista, kun autoon on päivitetty MY08 Aeron softa. 9-3:ssa on näköjään erikseen ESP:n ohjausyksikkö (jota ei ole eritelty bensa vs diesel), mutta ainakin se juttelee moottorinohjauksen kanssa, jolloin bensa- ja dieselkäyttöiset autot myös voivat osaltaan käyttäytyä eri tavoin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ainakin my2003 sporttisedanissa, jossa maptun softa niin etenemiskyky pienissä nopeuksissa ja lumihangessa on parempi ilman TCS:ää kuin TCS:n kanssa. Muutoin ehdottomasti TCS päällä koska se toimii erittäin hyvin ja kiihtymistä tapahtuu vaikka TCS valo palaa taulussa.

Onneksi ESP:tä ei löydy ! :twisted:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Mulla autona SC my -11 ttid 160 hv:n koneella ja rengastus sama kuin Vitikalla.ESP:n olen joutunut kytkemään pois päältä vain kun "rämmin" mökkitietä umpihangessä.Muualla aina ESP päällä eikä mitään ongelmia mäkien nousussa tai ohituksissa.Pihasta lähtiessä lyhyt jyrkkä nousu kadulle ja usein joutuu pysähtymään rinteeseen ja hyvin nousee.Vaimo ajaa perheen Saabin enimmät kilometrit eikä hänkeen ole kertaakaan valittanut ESP:n toiminnasta.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Eipä ole ollut tarvetta ottaa luistonestoa/ajonvakautusta pois normaalisti ajellessa.
Lumikelilläkin menee esim. kaistojen välisten vallien yli nätisti pieni veto päällä, kuin juna.
Eikä pelkoa, että autoa heittäisi mihinkään suuntaan.
Ja muutenkin kun automaatissa on pehmeämpi liikkeelle lähtö, niin luistonesto toimii hienosti jääkelillä ja märällä asfaltilla.
Sitten jos kuivalla asfaltilla antaa kunnolla kenkää liikkeelle lähtiessä, niin silloin päästää sutimaan liikaa ja tehot kyykkää vähän luistoneston myöhästymisen takia.
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja patonki »

Jos on oikein pöpperöinen risteys ja liikkeelle pitäs päästä suht koht ripeästi,ni ainakin mie otan aina esp pois käytöstä,sillä muuten ei pääse yhtään mihinkään ja eikös tuo ajonvakautusjärjestelmä kytkeydy automaattisesti takasin päälle nopeuden ylittäessä 50/kmh,vaikka napukka olisikin pohjassa ja luistenesto ainoastaan pysyy piällä.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Enpä ole itsekään kertaakaan omasta tahdosta ESP/TCS päältä ottanut (paitsi vuosi sitten kolme viikkoa kun ko. purtelo oli pimiänä). Lieköhän dieselissä eri keinot tuon väännön rajoittamiseen kuin bensavehkeissä? Ainakin omassa vehkeessä ohitustilanteissa aika pehmeästi tuo reagoi sutimiseen, voimaa on tarjolla tasan sen verran mitä sutiminen antaa myöten -> maksimaalinen kiihtyvyys.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Jaa, minulla MY08 SC 1.9 TID BSR:än softalla ja kyllähän tuo kolmio mittarissa syttyy kun eturenkaat lyö tyhjää mutta ei minulla kyllä tehot minnekkään häviä. Enemmän kun polkee niin sutii vaan enemmän. Kohtalaisen raju peli tuolla softalla, siinä 1800 rpm:ässä kun fööni lähtee kunnolla mukaan niin silloin ihan oikeasti alkaa maisema vaihtumaan:))
Tiedä häntä onko tuossa minun vehkeessä luistonestoa ollenkaan, kyllä siellä Sidin valikossa on ESP av eller på mutta en minä oikeastaan mitään eroa huomaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja core2 »

Pojan MY2008 9-3 SC:ssä ainakin on nappula mistä ESP:n voi kytkeä pois päältä, mutta sen voi kytkeä veks vain alle 60 km/t nopeuksissa korkeammissa nopeuksissa se palautuu automaattisesti toimimaan, ja jopa alle kuudenkympin kaikissa jarrutuksissa se toimii silti vaikka olisi pois kytkettynä nappulasta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja mjava »

Tarve on lähinnä TCS:n poiskytkemiseen risteyksissä. Kun auto on hyvässä vauhdissa, kytken Espin aina päälle. TTID:tä, ei tahdo saada liikkeelle ilman, että valot välkkyy. Mielestäni jarrujen käyttö vaikuttaa tyhmältä, kun pyritään eteen päin, eikä se varmaan ole hyväksi jarruille. Valikosta poiskytkentä onnistuu, mutta valinta on pitkän polun päässä.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja core2 »

mjava kirjoitti:Mielestäni jarrujen käyttö vaikuttaa tyhmältä, kun pyritään eteen päin, eikä se varmaan ole hyväksi jarruille. Valikosta poiskytkentä onnistuu, mutta valinta on pitkän polun päässä.
Tuon luulen olevan vain perstuntuman koska systeemi ei jarruta eteenpäin menoa lainkaan ainoastaan sitä pyöraa joka yrittää sutia ja samaten siirtää vetoa toiselle luistamattomalle rinkulalle, mutta mitään vauhdin jarrutusta ei tapahdu, ja jos näin on, että vauhti hiljenee niin sit asentaja poikien juttusille koska jotain on pielessä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Kyllä minulla ainakin iskee kunnolla jarruja peliin, jos heittää kylkimyyryä vähän reilummin. Siihenhän tuo espi perustuu, että jarrutetaan yhtä rengasta. Puskiessa takanta sisältä ja perän luistaessa ulkonta edestä. Näin olen ymmärtänyt asian ja joskus ehkä jopa kokeillutkin :D
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja core2 »

vitikka kirjoitti:Kyllä minulla ainakin iskee kunnolla jarruja peliin, jos heittää kylkimyyryä vähän reilummin. Siihenhän tuo espi perustuu, että jarrutetaan yhtä rengasta. Puskiessa takanta sisältä ja perän luistaessa ulkonta edestä. Näin olen ymmärtänyt asian ja joskus ehkä jopa kokeillutkin :D
Jep niinhän tuo tekee ja sen täytyykin tehdä jos kyljikkäin mennään eteenpäin tai perse alkaa luistamaan alta, mutta sitä se ei saa tehdä jos suoraan eteenpäin ollaan menossa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin