Eber tehoton
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Eber tehoton
Alkaa pikkuhiljaa nyppimään ku katoaa vähän kerrassaan tehot tuosta Eberistä. Pöhisee ihan kiltisti sen puoli tuntia, putket lämpiää tasasesti ja kabiiniinki tulee haaleeta ilmaa, eli vesipumppu toimii, mutta moottorilämmöt nousee enää just ja just mittarille, vaikka tänäänki poltatin kaks kertaa puolikkaan tunnin testimielessä peräjälkeen.
Mikäköhän tuossa mahtaa olla sökönä? tosiaan toimii ulkoisella tarkkailulla ohan OK, eli PA-pumppu tikittää, puhallin pyörii, letkut lämpenee tasasesti (tosin vain juuri kättä lämpimämmäksi - ehkä max 50C).
Voiko olla naftapumppu "kuoleentunu" eli että sais liika vähän hotusiinia vai onko karstaongelmaa, eli lämpö ei vain siirry nesteeseen vaiko PA-putket tukossa? vaiko joku muu homma.
Yhtenä iltana koitin tuota tuolta purkaa, mutta konstit ja kekseliäisyys loppuivat PA-putken liittimen kanssa (WIS näyttää jotain erikoistyökalua, miten tuon saa kotikonstein irti? Tiivisteet ostettuna, joten vois "nuohota" kokeeksi ja pöhäyttää paineilmalla löpöletkun puhtaaksi...)
EDIT: niin joo ja pakkasta ei ollu tänäänkään ku 5 astetta - viime talvena veti -30 lämmöt melkein asteikon puoliväliin...
Mikäköhän tuossa mahtaa olla sökönä? tosiaan toimii ulkoisella tarkkailulla ohan OK, eli PA-pumppu tikittää, puhallin pyörii, letkut lämpenee tasasesti (tosin vain juuri kättä lämpimämmäksi - ehkä max 50C).
Voiko olla naftapumppu "kuoleentunu" eli että sais liika vähän hotusiinia vai onko karstaongelmaa, eli lämpö ei vain siirry nesteeseen vaiko PA-putket tukossa? vaiko joku muu homma.
Yhtenä iltana koitin tuota tuolta purkaa, mutta konstit ja kekseliäisyys loppuivat PA-putken liittimen kanssa (WIS näyttää jotain erikoistyökalua, miten tuon saa kotikonstein irti? Tiivisteet ostettuna, joten vois "nuohota" kokeeksi ja pöhäyttää paineilmalla löpöletkun puhtaaksi...)
EDIT: niin joo ja pakkasta ei ollu tänäänkään ku 5 astetta - viime talvena veti -30 lämmöt melkein asteikon puoliväliin...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Eber tehoton
Se pa letku lähtee muistaakseni ihan irti pihdeillä. Vaihdoin itse sen liittimen ihan tavalliseen klemmariin, kuten muutkin irroittamani liittimet. Helpottaa huomattavasti tulevaisuudessa korjaushommia. Se pa letku lähtee vetämällä sitten irti, se on sellaisella pitkässä putkessa kiinni.Märkäkorva kirjoitti:Alkaa pikkuhiljaa nyppimään ku katoaa vähän kerrassaan tehot tuosta Eberistä. Pöhisee ihan kiltisti sen puoli tuntia, putket lämpiää tasasesti ja kabiiniinki tulee haaleeta ilmaa, eli vesipumppu toimii, mutta moottorilämmöt nousee enää just ja just mittarille, vaikka tänäänki poltatin kaks kertaa puolikkaan tunnin testimielessä peräjälkeen.
Mikäköhän tuossa mahtaa olla sökönä? tosiaan toimii ulkoisella tarkkailulla ohan OK, eli PA-pumppu tikittää, puhallin pyörii, letkut lämpenee tasasesti (tosin vain juuri kättä lämpimämmäksi - ehkä max 50C).
Voiko olla naftapumppu "kuoleentunu" eli että sais liika vähän hotusiinia vai onko karstaongelmaa, eli lämpö ei vain siirry nesteeseen vaiko PA-putket tukossa? vaiko joku muu homma.
Yhtenä iltana koitin tuota tuolta purkaa, mutta konstit ja kekseliäisyys loppuivat PA-putken liittimen kanssa (WIS näyttää jotain erikoistyökalua, miten tuon saa kotikonstein irti? Tiivisteet ostettuna, joten vois "nuohota" kokeeksi ja pöhäyttää paineilmalla löpöletkun puhtaaksi...)
EDIT: niin joo ja pakkasta ei ollu tänäänkään ku 5 astetta - viime talvena veti -30 lämmöt melkein asteikon puoliväliin...
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Eber tehoton
Nuohous voi tosiaan auttaa kun nokihan muodostaa kohtuu hyvän eristeen palotilaan ja estää siten lämmön siirtymistä nesteeseen.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eber tehoton
Jotenkin tuntuu että oli pakkasta −10 tai −30 niin sieltä tulee ainoastaan haalea ilmaa sen 30min jälkeen. Jos ollut tosissaan −30 niin ei kyllä edes mittaristo värähdä :-/ . Että jos saat tosissaan kuumaa ilmaa sinne niin kerro toki mitä teit 

Re: Eber tehoton
täällä samoja ongelmia, noen piikkiin ei voi kyllä laittaa, kun eber on tehdasuusi. Olisi kiva tietää miten sen sais paremmin lämpiämään kun kilowatteja pitäisi kuitenkin löytyä.
Niin, mulla tosin vanhempi og9-3 2.2tid jossa 5.0kW eberi.
Niin, mulla tosin vanhempi og9-3 2.2tid jossa 5.0kW eberi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Eber tehoton
Joo, ei tuo kabiinin lämpiämättömyys niin kriittinen asia ole ja tokihan se kovilla pakkasilla huonommin lämpiää... Tosin eilen kun kunnolla testailin, pakkasta oli tosiaan vaan viis ja koneen lämmöt ei noussu etes asteikolle. Pariin kertaan piti pistää virrat päälle, että näki lämpömittarissa ees pienen värähdyksen (eli tosiaan lämpis se ulkoilmaan verrattuna jonkin verran...
...mutta eipä tässä vielä kaikki. Tänä aamuna taas oli kylmä auto, vaikka kellosta katoin, että 25min "pöhisi" eberi. Jostain kumman syystä kuitenkin ruokatunnilla oli lämminnyt ihan OK (lämpömittari eka neljännekseen) ja töitten jälkeen kans vaikka pakkasta oli tänään se 10.
Voiko tuo nykiä kondenssivettä/paskaa PA-tankista joka sitte estäis hotusiinin kulkemisen vai onko tuolla linjassa jonkinlainen PA-suodatin, joka pitäisi joskus vaihtaa - saattaahan olla, että on jotain merkitystä kun tuossa kerran on lämmitetty tankki ja Eberiä käytetään myös ajon aikana, niin jos saa esim. paremmin kiskastua vedet läpi tms...
...mutta eipä tässä vielä kaikki. Tänä aamuna taas oli kylmä auto, vaikka kellosta katoin, että 25min "pöhisi" eberi. Jostain kumman syystä kuitenkin ruokatunnilla oli lämminnyt ihan OK (lämpömittari eka neljännekseen) ja töitten jälkeen kans vaikka pakkasta oli tänään se 10.
Voiko tuo nykiä kondenssivettä/paskaa PA-tankista joka sitte estäis hotusiinin kulkemisen vai onko tuolla linjassa jonkinlainen PA-suodatin, joka pitäisi joskus vaihtaa - saattaahan olla, että on jotain merkitystä kun tuossa kerran on lämmitetty tankki ja Eberiä käytetään myös ajon aikana, niin jos saa esim. paremmin kiskastua vedet läpi tms...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Eber tehoton
Kiinnitinpä tänä aamuna huomiota tuohon lämpiämiseen; -10 (auton oma mittari otti vähän lämpöä moottorista ja näytti -8) ja noin 25min esilämmitystä, tuolta näytti kun laittoi auton käyntiin:


Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eber tehoton
noin se menee meilläkin kuten jmaatalla. sitten kun on se −20 -> niin ei kyllä nouse paljon yhtään. harmi sinällään, olisi mukava tulla lämpimään autoon 

Re: Eber tehoton
Mikään tarkkuusinstrumentti tuo lämpömittari ei ole, esim. OG9-5:ssa menee näin:
Seuraavat muutoskohdat on ohjelmoitu päämittaristoon (tehdasasetus):
Jäähdytysnesteen lämpötila
Osoitinneula: Bensiini Diesel
-pois "sinisestä" kentästä 50°C 50°C
-"vaakasuoraan" asentoon 83°C 80°C
-"vaakasuorasta" asennosta 115°C 113 °C
-"punaiseen" kenttään 129°C 125°C
Seuraavat muutoskohdat on ohjelmoitu päämittaristoon (tehdasasetus):
Jäähdytysnesteen lämpötila
Osoitinneula: Bensiini Diesel
-pois "sinisestä" kentästä 50°C 50°C
-"vaakasuoraan" asentoon 83°C 80°C
-"vaakasuorasta" asennosta 115°C 113 °C
-"punaiseen" kenttään 129°C 125°C
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Eber tehoton
Tämän lämpömittarihomman hoksasin jo kun tuota pakkassuojaa tuonne keulalle suunnittelin. Neula vaakatasossa ajossa vaikka lämmöt konehuoneessa ~75 - kunhan vaan on kertalleen käyny "normaalissa" eli sielä 90 pinnassa (OBD-lukijalla seurailin - ilman maskinsuojaa heilu jo parissa pakkasasteessa 75-85 välillä ja maskinsuojalla pysyy kympin pakkasellaki ~85-95). Siinä sitä sitte ihmetellään ku joku kirjottaa kansipahvin poltettuaan, että mittari nousi kerrasta punaselle ja sitte oli jo myöhästä...
Mutta tuosta Eberistä - tänään toiminu ihan OK paitti aamulla (yht. 6 lämmitystä: aamu - lounas - töistä lähtö - tenavien jumppa - emännän korisreenit ja pois) - veikkaisin, että ei saa naftaa jos auto valmiiksi "kunnolla" kylmä.
Edelleen kysyn: onko tuolla joku naftasuodatin Eberin linjassa joka olis vetinen vai tukkeutuukohan tuo linja (tankki on lämmitetty - ei varmaankaan tuossa ~4 tunnissa mee vielä nafta ulkolämpötilaan... mutta 10 tunnissa menee - arvailua tosin)
Mutta tuosta Eberistä - tänään toiminu ihan OK paitti aamulla (yht. 6 lämmitystä: aamu - lounas - töistä lähtö - tenavien jumppa - emännän korisreenit ja pois) - veikkaisin, että ei saa naftaa jos auto valmiiksi "kunnolla" kylmä.
Edelleen kysyn: onko tuolla joku naftasuodatin Eberin linjassa joka olis vetinen vai tukkeutuukohan tuo linja (tankki on lämmitetty - ei varmaankaan tuossa ~4 tunnissa mee vielä nafta ulkolämpötilaan... mutta 10 tunnissa menee - arvailua tosin)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Eber tehoton
Ei siellä käsittääkseni mitään suodatinta ole, vaan tulee suoraan tankista. Itse kun otin pois Eberin ekan kerran, murtui 90 asteen muovikulma, joka yhdistää kovan putken joka tulee tankilta ja pehmeän letkun joka menee Eberille. Se oli heikkoa tekoa. Tarkistaisin myös tuon liittimen, jos otat Eberin irti. Ranetin siihen jämäpätkään tuon pehmeän letkun suoraan kiinni klemmarilla.Märkäkorva kirjoitti:Tämän lämpömittarihomman hoksasin jo kun tuota pakkassuojaa tuonne keulalle suunnittelin. Neula vaakatasossa ajossa vaikka lämmöt konehuoneessa ~75 - kunhan vaan on kertalleen käyny "normaalissa" eli sielä 90 pinnassa (OBD-lukijalla seurailin - ilman maskinsuojaa heilu jo parissa pakkasasteessa 75-85 välillä ja maskinsuojalla pysyy kympin pakkasellaki ~85-95). Siinä sitä sitte ihmetellään ku joku kirjottaa kansipahvin poltettuaan, että mittari nousi kerrasta punaselle ja sitte oli jo myöhästä...
Mutta tuosta Eberistä - tänään toiminu ihan OK paitti aamulla (yht. 6 lämmitystä: aamu - lounas - töistä lähtö - tenavien jumppa - emännän korisreenit ja pois) - veikkaisin, että ei saa naftaa jos auto valmiiksi "kunnolla" kylmä.
Edelleen kysyn: onko tuolla joku naftasuodatin Eberin linjassa joka olis vetinen vai tukkeutuukohan tuo linja (tankki on lämmitetty - ei varmaankaan tuossa ~4 tunnissa mee vielä nafta ulkolämpötilaan... mutta 10 tunnissa menee - arvailua tosin)
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Eber tehoton
Eberiin liittyy myös Tech2 ohjelmoitava ominaisuus: Voi painottaa koneen lämmittämistä tai kabiinin lämmittämistä. Meillä konffattiin painottamaan koneen lämmittämistä, jolloin kun auton käynnistää pakkasella, lämmöt laskee välittömästi pari pykälää kun ohjaamon lämmitys tehostuu.