johkar kirjoitti:Tämä oli jo vanha ketju mutta jatketaan perään kun aihe tuntuu olevan sama.
Eilen illalla vaimo kävi Saabilla kylällä, auto oli parkissa tunnin jonka jälkeen käynnistys ei enää onnistunut. Pim-pom ja kaikenlaista virheilmoitusta, cd-soittimen surinaa, releiden naksuntaa mutta kone ei lähtenyt käymään. Pakkasta -27c.
Kun pääsin toisella autolla paikalle yritin käynnistystä, samat ilmiöt mutta nyt meni rattilukko jotenkin jumiin eikä antanut enää kääntääkään virta-avainta. Lopulta tuosta tilanteesta päästiin kun irrotin + kaapelin akusta hetkeksi ja laitoin takaisin.
Lopulta auto lähti käyntiin apuvirralla. Ajettiin kotiin ja jätettiin talliin.
Tänä aamuna otin akun irti, kannoin lämpimään (yöllä -31c) ja laitoin rauhassa latailemaan. Laturi ilmoitti jo parin tunnin kuluttua että akku on täysi, jännitteetkin näyttivät hyviltä. Akku takaisin paikalleen. Virrat päällä auto tuntui terhakkaammalta, mutta starttia käännettäessä taas totaali blackout. Releet naksuvat ja valot vilkkuvat.
Kävin hakemassa uuden akun, mutta en ottanut huomioon sen korkeutta, niinpä kaapelit eivät riitä eikä kansi mene paikalleen. No, akun saa vaihtaa vielä mutta liike meni jo kiinni... Huvikseen tuli kokeiltua käynnistyskaapeleilla uudesta akusta
auton kaapeleihin, ei muutosta. Liekö kaapelia sitten yhteensä liika pitkästi?
Vanha akku takaisin ja auto taas käyntiin apuvirralla. Hyvin pelaa, kunnes liikkeelle lähdettäessä tcs/abs varoitus ja ko. ominaisuudet kytkeytyvät pois päältä. Myöskään takaluukun lukko ei toimi. Ajelin pari tuntia asioilla ympäri kyliä, auto käynnissä koko ajan ja lämpeni hyväksi. Kotiin tultua uusi testaus: ei käyntiin taaskaan millään. Kaikki merkkivalot sammuvat hetkeksi kun starttia pitäisi pyörittää, ikään kuin se haukkaisi pienen kylän verran virtaa yhtäkkiä.
Olisiko se nyt kuitenkin se akku? Alkuperäinen GM taitaa olla, joten tuolla alkaa
olla jo ikää 5 vuotta.
Johannes
Mulla on reilu vuoden vanha Exide Premium 77Ah.
Tänään mittarilla käynnistysvirtaa oli vain reilu 300, 760 pitäs olla uutena/täydessä latingissa.
Esim. tänä aamuna lämppäristä lähtiessä -26 pakkasessa aika hengettömästi pyöritti starttia.
Todettiin, että kun "silmä" on vielä akussa vihreä, niin lataamalla vielä elvytetään, joten kannoin akun sisään tuossa iltapäivällä.
Automaatilla mennään täälläkin ja pienempiä kierroksia käyttää yleensä mitä manuaalilla tulee ajettua.
Työmatka on reilu 15km ja loppupelissä vähemmän lyhyempää ajoa ja silti ei ehdi näillä pakkasilla lataamaan tuolla matkalla sitä mitä kuluttaa.
Sama vika oli mulla edellisessä akussa, kuin Johanneksella, latasin sisällä ja jännite näytti ok, mutta sitten romahti kun starttia väänsi ja virtaa oli testerillä noin 100!!
Nyt on harkinnassa Defan laturi, että sais aina ladattua samalla kun auto piuhassa.