jäätyminen?! (2.2TiD -03)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
pikkujaska
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

jäätyminen?! (2.2TiD -03)

Viesti Kirjoittaja pikkujaska »

tänään iski päin näköä uus tilanne kun auto uhkas puutua pakkases.

Aamulla mittari näytti -26, auto oli vajaa 2h lämppäris ja lähti normaalisti käyntiin. Aamusta kerkesin ajella puolisen tuntia, sit auto seiso toisen puoli tuntia, sitten käynti parin kilsan pääs kaupas jne normaalia kaupunkiajoa. Ei ongelmia. Auto oli lämmin ja toimii.

Lähdin sitte ajelemaan parinkymmenen kilsan päähän. Ajelin nelosella noin 70km/h vakkari päällä. Koneen lämmöt ei lähellekään normaalilämpöä nousseet, mikä nyt ei taida mikään ihme olla. Muutaman kilsan jälkeen vakkari meni pois päältä ja kierrokset tippu, eikä noussu enää paljoa yli tonnin. Kytkin tuntui ihmeen jäykältä. Pysähdyin, ihmettelin ja käytin autoa hetken. Sammutus, uudestaan käyntiin ja toimi taas normaalisti.

Vähän ennen kotia (heti sen jälkeen kun olin ohittanu sen jäätyneen chevyn :lol: ) oikeen tuntuu kun rupes tehot tippumaan ja auto puutumaan, ja sytty vikavalo mittaristoon.

Kuva

Pysäytys taas tienviereen, ihmettelyä, kuva mittaristosta (joku pappa viininpunaisessa farkku-95:ssaan naureskeli kun ajeli ohi :oops: ), konehuoneen tarkistus ja hetken tunnustelua ja testailua. Kierrokset ei noussu ees kahteentuhanteen, kytkin tuntui taas jäykältä. Sammutus ja uus starttaus, ja vikavalo paloi yhä. Koska kotiin oli hyvinhyvin lyhyt matka, päätin körötellä hissukseen, valot ja lämmityslaite pois päältä, ja kotiin päästiin. Sammutuksen jälkeen kierrokset nousivat yli 2tonnin, mahtoiko johtua vikatilasta tms. Nyt auto lohkolämppärissä ja varuiksi c-tech kiinni akussa. Ja kun saan kivekset sulaksi, taidan mennä kattelemaan sopivaa pahvilaatikkoa, jonka vois teurastaa maskin muotoisiksi paloiksi..


Mutta siis, missä vika, eli mikä paikka jäässä?!
Rupesko vaan yksinkertaisesti polttoaine jäätymään vai onko joku muu (huohotinputki tms?) mennyt jäähän?

Osasyy taitaa selvetä tästä toisesta matkalla otetusta kuvasta. Ja se syy ei oo radiokanava.

Kuva

Jotenkin on vähän epävarmat fiilikset, kun lauantaina pitäis lähtee hakemaan kaverille autoa 300km:n päästä, eikä kelin oo luvattu ainakaan lämpenevän siihen mennes!
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: jäätyminen?! (2.2TiD -03)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onkos löpöfiltteri koska vaihdettu tai varmaan ois hyvä vaihtaa joka tapauksessa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: jäätyminen?! (2.2TiD -03)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tutulla oli samanmoinen tapaus, ja diisselifiltteri oli tukossa/"jäätynyt". Vika ilmaantui kun pakkanen nousi yli -26c. Eli auto lämpimään ja filtteri vaihtoon. Tästä on helpoin lähteä liikkeelle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
pikkujaska
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: jäätyminen?! (2.2TiD -03)

Viesti Kirjoittaja pikkujaska »

Ainiin, siitä unohdin mainita, että syksyllä kun ostin auton, kävin sen kanssa heti huollossa ja vaihdatin diesel-suodattimen.
Eikai siitä haitta olis vaikka taas vaihtais..

Auto oli ajon jälkeen lämppärissä noin 1,5h. Olin ehkä hieman kärsimätön ja kävin testaamassa autoa, ja ihan normaalisti toimi. :D Ajelin siitä sitte huoltoliikkeeseen ja pyysin lukemaan vikakoodin.

P0314, eli sytytyshäiriö korkeilla kierroksilla, vai mikä se oli. Kone antoi kuitata sen, ja kuittauksen jälkeen (n.10-15km ajoa) ei oo syttynyt uudestaan. Nyt ainakin tohtii vähän varmemmin mielin lähteä ajelemaan sitä 600km matkaa lauantaina kun tietää että ei oo mitään akuuttivakavaa.
Eihän? Mistäköhän vikakoodi johtuu?
Ja oliko siis kyseessä ihan polttoaineen "kohmettuminen" 30 asteen pakkasessa +70km/h -ajoviimassa?

Nyt sitä pahvia ja mustaa jesaria keulalle, josko koneen lämmöt nousis välillä yli neljäsosaan mittariasteikosta.. :twisted:
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: jäätyminen?! (2.2TiD -03)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Oliko tankissa minkämoista talvilaatu-dieseliä, nuo 30 asteen pakkaset alkavat olemaan sellaisia että arktinen laatu olisi tarpeen. Viime talvena vääränmerkkinen ei lähtenyt käyntiin vastaavissa pakkasissa kun "tavallinen" talvilaatuinen diesel oli hyhmettynyt.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pikkujaska
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: jäätyminen?! (2.2TiD -03)

Viesti Kirjoittaja pikkujaska »

Samaa mäkin tuossa aamupäivällä mietin, mutta en kyllä tarkasti muista. Eipä tainnut olla arktista vaan "tavallista" talvilaatua.

Löyty sattumalta tämmönen. Pitää kai käydä huomenna ajelulla. :D
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: jäätyminen?! (2.2TiD -03)

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tavallinen talvilaatukin toimii ihan hyvin kovemmilalkin pakkasilal koska nykyvehkeet kierrättää lämmennyttä polttoainetta takaisin tankkiin jolloin nafta on ulkoilmaa lämpimämpää.

Dieselissä harvemmin on sytytyshäiriöitä ja pienellä googlettamisella tuo vikakoodi voisi tulla jäätyneestä/tukkeutuneesta polttoainesuodattimesta. Suodatin kannattaa vaihtaa syksyllä vasta kun on ajanut tankillisen talvilaatua. Em. periaatteella ei ole ollut jäätymisongelmia.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: jäätyminen?! (2.2TiD -03)

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Kyseessä on varmaan tuo uusikoppanen 93 ss. Ajelin itse n. 330 t samanlaisella ja samoja ongelmia kovilla pakkasilla. Syynä oli aina paskottunut ja jumiutuva EGR-venttiili, puhdistus ja varren voitelu ja taas toimi. Siinä taitaa olla sellainen ominaisuus että kun auto käy vajaalämpöisenä niin kierrättää enempi pakokaasuja imusarjan kautta että saastenormit täyttyisi.
Tuo EGR:ä on helppo irroittaa ja puhdistaa ja aivan järjettömän hintainen vaihtaa. Poiskaan sitä ei voi ottaa kun auto menee vikatilaan sen takia.
pikkujaska
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: jäätyminen?! (2.2TiD -03)

Viesti Kirjoittaja pikkujaska »

Torstaina taiteilin maskiin ja alaritilään mustaa ralliteippiä ja pahvia, ja johan rupes lämmöt pysymään lähempänä normaalia käyntilämpötilaa. Perjantaina vaihdatin uuden naftansuodattimen ja tankkasin puolitankkia arktista dieseliä. Eli noin 50-50 -sekoitus talvilaatuun.

Lauantaina lähdettiin ajelemaan Itään päin, parhaillaan näytti mittari jotain 33 ja 36 pakkasasteen väliltä. Yli 600km ongelmitta, kaikki toimi ja pelas, laskettu keskikulutus 6,6. :)

Tos syksyllä kyselinkin foorumilla niistä kulutus- ja nykimis-ongelmista ja putsasin EGR-venttiilin, ei näyttänyt hirvittävän likaiselta. Keväämmällä imusarjan putsaus.
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Vastaa Viestiin