9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction
9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction
Ensin pahoittelut, jos aiheesta on muuallakin, ainakin tuo pitkä ketju oli, mutta siitä en apua oikein löytänyt.
Reilun kuukauden on nyt ollut Saab alla ja viikon verran ihmettelin, kun ei rattilukko mene joka kerta avainta irrottaessa päälle. Eilen sytytti ABS, TRC ja ESP varoitukset eikä rattilukko mene enää lainkaan päälle.
Varmaankin korjauksen saa autoliikkeen piikkiin, mutta kun täällä periferiassa joutuu pelkkään testeriin pääsyä odottamaan melkein kaksi viikkoa, niin onko jotain, mitä autoista huonosti tietävä tumpelo voisi tarkistaa itse?
Auto on siis 9-3 SportCombi 2.0TS Vector, vm. -05 ja 180 tkm mittarissa.
Ei hyvin ala uus-Saabistin ura, kun toissaviikolla vanhempi herrasmies kokeili Puntonsa kestoa ja peruutti oikean etusuojan ruttuun. Sekin odottaa korjaustaan vielä...
Reilun kuukauden on nyt ollut Saab alla ja viikon verran ihmettelin, kun ei rattilukko mene joka kerta avainta irrottaessa päälle. Eilen sytytti ABS, TRC ja ESP varoitukset eikä rattilukko mene enää lainkaan päälle.
Varmaankin korjauksen saa autoliikkeen piikkiin, mutta kun täällä periferiassa joutuu pelkkään testeriin pääsyä odottamaan melkein kaksi viikkoa, niin onko jotain, mitä autoista huonosti tietävä tumpelo voisi tarkistaa itse?
Auto on siis 9-3 SportCombi 2.0TS Vector, vm. -05 ja 180 tkm mittarissa.
Ei hyvin ala uus-Saabistin ura, kun toissaviikolla vanhempi herrasmies kokeili Puntonsa kestoa ja peruutti oikean etusuojan ruttuun. Sekin odottaa korjaustaan vielä...
Viimeksi muokannut konTomi, Ti Loka 30, 2012 09:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, mitä tehtävissä itse?
Luultavasti ongelman pääsyy tuossa abs/esp-järjestelmässä.
Rattilukko tarvitsee auton nopeustiedon, jotta se voi mennä päälle. Toisin sanoen, ellei se saa nopeustietoa auton liikkuessa, se ei voi kytkeä rattilukkoa päälle missään vaiheessa, koska se ei ole varma liikkuuko auto. Turvasyistä sitä ei kytketä ollenkaan.
Tuo nyt tuli ensialuksi mieleen......
Rattilukko tarvitsee auton nopeustiedon, jotta se voi mennä päälle. Toisin sanoen, ellei se saa nopeustietoa auton liikkuessa, se ei voi kytkeä rattilukkoa päälle missään vaiheessa, koska se ei ole varma liikkuuko auto. Turvasyistä sitä ei kytketä ollenkaan.
Tuo nyt tuli ensialuksi mieleen......
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, mitä tehtävissä itse?
Pyörän pyörimisanturille menevä johto on poikki. Todennäköisesti kyseessä on toinen takapyörä. Kannattaa aloittaa tarkastamalla johtojen kunto pintapuolisesti tunkkaamalla takaa ylös ja rengas irti. Hyvässä lykyssä johto on hypännyt esille suojakuoresta ja vika löytyy heti kun saat renkaan irti. Korjaus menee tällöin tosi helposti. Paskalla mäihällä rikkinäinen kohta on jossain keskellä runkoa jolloin tarvitsee päästä auton alle kunnolla ja tutkia yleismittarilla johdon kuntoa.
Diagnostiikalla saisi heti tietää kummalla puolen vika on.
Rattilukko alkaa toimia heti kun ABS/TRC/ESP vika poistuu.
Alla olevasta linkistä lisätietoa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=107832
Diagnostiikalla saisi heti tietää kummalla puolen vika on.
Rattilukko alkaa toimia heti kun ABS/TRC/ESP vika poistuu.
Alla olevasta linkistä lisätietoa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=107832
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, mitä tehtävissä itse?
ISOT kiitokset patis!
Jopa minä, autojen kanssa avuton, pistin Saapin kuntoon.
Aloitin tuon ohjeen mukaisesti oikeasta takarenkaasta ja ruskea piuhahan sieltä oli poikki. En saanut liitintä anturista irti, kun ei sinne nähnyt tunkin kanssa, joten rapsautin veitsellä kuparia parista kohtaa auki, jotta sai mitattua.
Ajan- ja rahansäästöä kertyi, kiitos tämän foorumin osaavien Saabistien!
Jopa minä, autojen kanssa avuton, pistin Saapin kuntoon.
Aloitin tuon ohjeen mukaisesti oikeasta takarenkaasta ja ruskea piuhahan sieltä oli poikki. En saanut liitintä anturista irti, kun ei sinne nähnyt tunkin kanssa, joten rapsautin veitsellä kuparia parista kohtaa auki, jotta sai mitattua.
Ajan- ja rahansäästöä kertyi, kiitos tämän foorumin osaavien Saabistien!
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, KORJATTU ON!
Hienoa kuulla, ettei vakavempaa
Onkohan tuo ruskea johto osa sitä johtoa/johdotusta, mistä on ennenkin ollut täällä puhetta: ovat käsittämättömän hintelää tavaraa ja menevät poikki herkästi? Aiheuttaneeko muitakin vikavaloja kuin tuon topikin otsikossa olleen?
Mulla nimittäin heitti esp:n varoitusta SIDiin yks aamu hiljentäessä liikennevaloihin, mutta seuraavalla kerralla startatessa valo ei enää syttynyt ja kaikki toimii. Joskus keväällä heitti samaa ilmoitusta ja häipyi seuraavassa startissa. Meinaan jos ois kontaktihäiriötä johdoissa . . . Tai sitte se on joku sähköaivo, jonka korjaaminen mahdotonta ja uusi maksaa ties mitä No, jäämme odottelemaan.
Onkohan tuo ruskea johto osa sitä johtoa/johdotusta, mistä on ennenkin ollut täällä puhetta: ovat käsittämättömän hintelää tavaraa ja menevät poikki herkästi? Aiheuttaneeko muitakin vikavaloja kuin tuon topikin otsikossa olleen?
Mulla nimittäin heitti esp:n varoitusta SIDiin yks aamu hiljentäessä liikennevaloihin, mutta seuraavalla kerralla startatessa valo ei enää syttynyt ja kaikki toimii. Joskus keväällä heitti samaa ilmoitusta ja häipyi seuraavassa startissa. Meinaan jos ois kontaktihäiriötä johdoissa . . . Tai sitte se on joku sähköaivo, jonka korjaaminen mahdotonta ja uusi maksaa ties mitä No, jäämme odottelemaan.
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, KORJATTU ON!
Jahas, vika palasi. Onkohan hieno eristysnauhakorjaukseni kaputt. Täytyy yrittää saada auto johonkin lämpimään nosturille ja katsoa uudestaan tällä kertaa kolvin kanssa.
Perhanan ärsyttävä vika ja just näillä keleillä tietenkin on luistonestot ja muut pois käytöstä.
Perhanan ärsyttävä vika ja just näillä keleillä tietenkin on luistonestot ja muut pois käytöstä.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, KORJATTU ON!
Sama piuhahan se siellä kummitteli, taas on korjattu ja tällä kertaa tinaten.
Pitää vaihtaa oikealle takarenkaalle menevät johdot kokonaan, ovat niin huonossa kunnossa. Ehkä tosin vasta keväämmällä.
Kuka osaa kertoa miten helvetissä siinä anturin päässä olevan liittimen saa irti? Ei lähde mitenkään eikä millään. Joku sininen korvake vaan irtosi kun yritin irrottaa. Ei ymmärrä.
Pitää vaihtaa oikealle takarenkaalle menevät johdot kokonaan, ovat niin huonossa kunnossa. Ehkä tosin vasta keväämmällä.
Kuka osaa kertoa miten helvetissä siinä anturin päässä olevan liittimen saa irti? Ei lähde mitenkään eikä millään. Joku sininen korvake vaan irtosi kun yritin irrottaa. Ei ymmärrä.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, KORJATTU ON!
Painat siitä keskeltä johdon puolelta ja vedät ... Löytyy uusi johtosarja taka- akselistoon jos sattuu tarvitsemaan ...konTomi kirjoitti:Sama piuhahan se siellä kummitteli, taas on korjattu ja tällä kertaa tinaten.
Pitää vaihtaa oikealle takarenkaalle menevät johdot kokonaan, ovat niin huonossa kunnossa. Ehkä tosin vasta keväämmällä.
Kuka osaa kertoa miten helvetissä siinä anturin päässä olevan liittimen saa irti? Ei lähde mitenkään eikä millään. Joku sininen korvake vaan irtosi kun yritin irrottaa. Ei ymmärrä.
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, KORJATTU ON!
Ööö, siis painanko siinä päällä olevaa liparetta alaspäin johtoa kohti vai mitä mihin? Voin vaikka vannoa, että yritin kaiken, mutta ei hievahtanutkaan.sepe43 kirjoitti:Painat siitä keskeltä johdon puolelta ja vedät ... Löytyy uusi johtosarja taka- akselistoon jos sattuu tarvitsemaan ...
Johtosarjasi sisältäisi uudet piuhat molemmille taka-antureille? Paljoako huutelisit sillä? Voit vastailla yv:nä.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, KORJATTU ON!
Jep, johtoa kohti, joskus on joutunut vähän avittamaan sitä painamista esim. kukkopihdeillä, maltilla ja sitten vaan vetoa niin siitä se luiskahtaa ... Laitoin yvkonTomi kirjoitti:Ööö, siis painanko siinä päällä olevaa liparetta alaspäin johtoa kohti vai mitä mihin? Voin vaikka vannoa, että yritin kaiken, mutta ei hievahtanutkaan.sepe43 kirjoitti:Painat siitä keskeltä johdon puolelta ja vedät ... Löytyy uusi johtosarja taka- akselistoon jos sattuu tarvitsemaan ...
Johtosarjasi sisältäisi uudet piuhat molemmille taka-antureille? Paljoako huutelisit sillä? Voit vastailla yv:nä.
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, KORJATTU ON!
Tätä kautta lähdin itsekkin selvittämään kun tauluun pasahti ABS/TCS malfunc. Mutta ainakin -03 mallisessa(ei ESP) nuo piuhat ovat vielä "valettu paksun mustan jäykän muovin sisään" eli eivät ole pelkästään tuossa johtosuojassa mitenkä tuo kuvasarja antaa ymmärtää. On jotenkin vaikea uskoa miten johto olisi voinut mennä poikki sen paksun mustan muovin sisältä johon johdot ovat valettu sisään... En uskaltanut repiä niitä johtoja sieltä muovista kun tuntui olevan pirun tiukassa, joten TECHin luokse matka käy...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, KORJATTU ON!
Niin..:
C0035 01, pyörän nopeusanturi piiri vasen etu, oikosulku B+... no, täytyy tarkastaa johdot sieltäkin ja sitten napa vaihtoon jos ei johdoista vikaa löydy.
C0035 01, pyörän nopeusanturi piiri vasen etu, oikosulku B+... no, täytyy tarkastaa johdot sieltäkin ja sitten napa vaihtoon jos ei johdoista vikaa löydy.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction, KORJATTU ON!
Ja taas kun saatiin ensilumet maahan, vikavalot loistavat kuin joulukuusi.
Käytin jo molemmat takarenkaat irti eikä siellä ole piuhoissa nyt mitään vikaa. Eli jompikumpi eturenkaalle menevä piuha tai taakse molempiin menevä on poikki.
Miten noiden eturenkaiden osalta tuo mittailu onnistuu? Onko siellä samanlaista jakopistoketta kuin takana?
Käytin jo molemmat takarenkaat irti eikä siellä ole piuhoissa nyt mitään vikaa. Eli jompikumpi eturenkaalle menevä piuha tai taakse molempiin menevä on poikki.
Miten noiden eturenkaiden osalta tuo mittailu onnistuu? Onko siellä samanlaista jakopistoketta kuin takana?
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction
Vai oisko vaan bugi? Mulla tehny jo 2 vuotta tuota samaa vikailmoitusta, eikä mitään vikaa ole käytännössä ollut. Aina sama juttu, kun tulee nämä nollakelit (+/-5 astetta).
Varsinkin kun ajaa ensin loskan keskelllä ja päräyttää kosteaan parkkihalliin, niin hitaassa käänöksessä kuuluu *ping pong* ja SID herjaa. Poistuu kun ajelee taas ulos ja starttaa uudemman kerran... Ja hyvin on esp ja abs toiminu vaikka ilmoitus paistaa SIDssä.
Toki, onhan noita piuhojakin katkeillut...
Varsinkin kun ajaa ensin loskan keskelllä ja päräyttää kosteaan parkkihalliin, niin hitaassa käänöksessä kuuluu *ping pong* ja SID herjaa. Poistuu kun ajelee taas ulos ja starttaa uudemman kerran... Ja hyvin on esp ja abs toiminu vaikka ilmoitus paistaa SIDssä.
Toki, onhan noita piuhojakin katkeillut...
Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction
Minä olen jo kahdesti joutunut oikealta takaa korjaamaan. Nyt virheilmoitukset tulivat kerrasta eivätkä ole lainkaan lähteneet pois, eli jostain on johto kokonaan poikki. Voi kai vika olla jokin muukin, mutta ensimmäinen epäilys kohdistuu kyllä noihin lelunaruihin.
Muoks. Ja nuo järjestelmät ovat kyllä minulla kokonaan pois päältä.
Muoks. Ja nuo järjestelmät ovat kyllä minulla kokonaan pois päältä.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02