Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Noniin... Tulipa tämä ongelma eteen tälläkin autolla. Tänä aamuna piti emännän lähteä töihin, mutta eipä auto käynnistynytkään. Auto joko pyörittää starttia käynnistymättä tai sitten hörähtää käyntiin ja sammuu samantien. Kovin paljoa en ehtinyt testailemaan kun piti itsekin lähteä töihin, mutta onkohan tästä nyt sitten levinnyt bensapumppu vai mikä mahtaa olla ongelmana? Auto oli tolpassa noin tunnin ennen käynnistysyrityksiä.
Mitähän uusi pumppu mahtaa suurinpiirtein asennuksineen maksaa, jos siinä nyt on vikaa? Vai olisiko jollakulla muita ideoita asian suhteen?
Onneksi jäi pihaan, eikä minnekään korpeen...
Mitähän uusi pumppu mahtaa suurinpiirtein asennuksineen maksaa, jos siinä nyt on vikaa? Vai olisiko jollakulla muita ideoita asian suhteen?
Onneksi jäi pihaan, eikä minnekään korpeen...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Itsellä oli samanlainen tilanne, käynnistyi mutta sammui heti. Syynä oli bensapumpun rele. Tämä rele kannattaa tarkistaa ennen pumpun vaihtoa.
Kun laitat virrat päälle, siis virta-avain on asentoon kuuluuko takapenkin luota ääntä, että käykö pumppu?
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 1&car=93ss
Tuossa esimerkiksi käyvä pumppu, eikä mielestäni hinnalla ole pilattu.
Kun laitat virrat päälle, siis virta-avain on asentoon kuuluuko takapenkin luota ääntä, että käykö pumppu?
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 1&car=93ss
Tuossa esimerkiksi käyvä pumppu, eikä mielestäni hinnalla ole pilattu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Sama ongelma, jostain syystä auto lähtee pakkasilla kylmänä paremmin käyntiin kuin lämmityksestä. Takapenkiltä kuuluu jotain ääntä, eli ilmeisesti pumpussa ei ole vikaa.
Re: Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Tämä edellisen viestin ongelma on pikemminkin ominaisuus.
Tästäkin asiasta on ollut paljon kirjoittelua täällä palstalla ennenkin.
Ketjun aloittajalla tuntuu olevan jokin oikea vika.
Tästäkin asiasta on ollut paljon kirjoittelua täällä palstalla ennenkin.
Ketjun aloittajalla tuntuu olevan jokin oikea vika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Jep, roikasta starttaa huonommin, kuin ilman lämmitystä. Välillä puskee tummat savutkin ilmoille roikassaolon jälkeen ja käy 5-10 sek. todella epätasaisesti.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Tähän roikanperästä vaikeasti käynnistymiseen auttaa se, että antaa auton "jäähtyä" hetken 3-5min ennenkuin starttaa. Eli johto irti ja harjaa auton tai raaputtaa ikkunat ja sitten starttaa.vitikka kirjoitti:Jep, roikasta starttaa huonommin, kuin ilman lämmitystä. Välillä puskee tummat savutkin ilmoille roikassaolon jälkeen ja käy 5-10 sek. todella epätasaisesti.
Tähän ominaisuuteen on olemassa myös softapäivitys ecuun, joka sitten auttaa tai ei auta.. Samalla jotkut suositteleevat että vaihdetaan platinatulpat tavallisiin tulppiin.
NGK BKR7ESC-11
eli "biopower" tulpat hieman isommalla kärkivälillä, auttaa syttymistä huonoissa olosuhteissa koska kipinä on hieman isompi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Kiitos vinkistä. Pitääkin kokeilla tuota roikan irroitusta vähän ennen starttia.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Tuo odottelu voi olla hyvä konsti, tai sitten ei auta mitään. Voipi kokeilla.
Tulppia en lähtisi vaihtamaan, koska T8 tutkii ionisaatiomittauksella käyttäen tulppia sytytys ja palotapahtumaa. On tarkka siitä, että on juuri oikeat tulpat. Etenkin se kärkiväli. Jos tuo pieni ongelma sillä tulppien vaihdolla poistuu, niin oletettavasti on muita ajonaikaisia asioita sitten pielessä, jopa ongelmia siellä.
Tulppia en lähtisi vaihtamaan, koska T8 tutkii ionisaatiomittauksella käyttäen tulppia sytytys ja palotapahtumaa. On tarkka siitä, että on juuri oikeat tulpat. Etenkin se kärkiväli. Jos tuo pieni ongelma sillä tulppien vaihdolla poistuu, niin oletettavasti on muita ajonaikaisia asioita sitten pielessä, jopa ongelmia siellä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Ilman pienintäkään ongelmaa 52tkm takana juurikin mainitsemilla tulpilla NGK BKR7ESC-11. Maptun:iltakin sanoivat, että heidän softan kanssa pelaa nuo tulpat kaikkein parhaiten. Heiltä myös ostin tulpat 5e/kpl. Ja vaihtoväliksi 60tkm.
Hyvin käynnistyy ja ajossa pelaa myös moitteetta. Minä en 20e/kpl maksa sytytystulpasta kun 5e/kpl riittää. 150tkm huollossa vaihtuu tulpat, ja samanmoiset menevät tilalle.
Hyvin käynnistyy ja ajossa pelaa myös moitteetta. Minä en 20e/kpl maksa sytytystulpasta kun 5e/kpl riittää. 150tkm huollossa vaihtuu tulpat, ja samanmoiset menevät tilalle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Mulla oli ngt:tä vastaavat boschin tulpat ja oli matka-ajossa silloin tällöin esiintyvä nopea nykäisy siirryttäessä e10 bensaan. Vaihdoin alkupräiset ngk:t ja ongelma loppui heti.
Tulin siihen tulokseen etten muita tulppia käytä. Voi olla hyvinkin nuo ngk:t ylipäätänsä sopivimpia, vaikka on jokin hiukan eri malli kuin alkuperäinen. Mene ja tiedä.
Tulin siihen tulokseen etten muita tulppia käytä. Voi olla hyvinkin nuo ngk:t ylipäätänsä sopivimpia, vaikka on jokin hiukan eri malli kuin alkuperäinen. Mene ja tiedä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Auto ei käynnisty / pysy käynnissä
Täällä myös huonoja kokemuksia Boschin vastaavista tulpista, nykimistä ja epätasaista tyhjäkäyntiä, ongelmat korjautuivat kun vaihdoin tilalle Saabin suosittelemat NGK:t. Noita aion tästä eteenpäinkin käyttää. En toki nyt väitä ettäkö olisivat ainoat hyvät tulpat, mutta noiden kanssa ei ainakaan ole mitään ongelmia ikinä ilmennyt.
9³ SC 1.8t