Farkun alusta
Re: Farkun alusta
Suurin piirtein samat mitat, mutta mulla tippui kyllä enemmän kuin 10mm
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Farkun alusta
Siulla on siis ollut vielä tuoreet vieterit kun on enemmän tippunut. Olisi saanut edestä tippua mielestäni enemmän, että olisi tuo "keuliminen" hävinnyt sivusta katsottuna.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Farkun alusta
Tuohon liittyen, minulla on tehtaalta lähtenyt sellaisella yhdistelmällä että edessä on madaltavat sport jouset ja takana normaalit sport jouset. Mielestäni ihan tasapainoisen näköinen sivusta katsoen.vitikka kirjoitti:Siulla on siis ollut vielä tuoreet vieterit kun on enemmän tippunut. Olisi saanut edestä tippua mielestäni enemmän, että olisi tuo "keuliminen" hävinnyt sivusta katsottuna.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Farkun alusta
Tässä kuva nyky tasosta
![Kuva](http://i387.photobucket.com/albums/oo314/Kalle37/15511009.jpg)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://i387.photobucket.com/albums/oo314/Kalle37/15511009.jpg)
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Farkun alusta
Nostellaampa aihetta. Löytyykö kokemuksia yhdistelmästä Koni FSD + Eibach pro-kit? Mielessä olisi tilata nämä pfs:stä (toivottavasti hyvin kokemuksin, pitänee varmaan etukäteen varmistaa varastosaldot heiltä). Lukemani perusteella FSD:n pitäisi toimia ihan ok maltillisellakin madalluksella.
Kalle37:n kuvassa ei ainakaan vaikuta olevan keulimisefektiä. Mittasin tämänhetkiset korkeudet navasta kaareen, niin on luokkaa 390mm edessä ja 370mm takana. Toisaalta ei se noillakaan mitoilla vaikuta keulivan..
Kalle37:n kuvassa ei ainakaan vaikuta olevan keulimisefektiä. Mittasin tämänhetkiset korkeudet navasta kaareen, niin on luokkaa 390mm edessä ja 370mm takana. Toisaalta ei se noillakaan mitoilla vaikuta keulivan..
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Farkun alusta
Katsuri merkkasi muistaakseni rekisteriotteeseen muutoskatsastuksessa mitat: edessä 36,5cm ja takana 34,5 cm. Kyseessä siis eibach pro-kit ja bilstein sport-iskarit.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Farkun alusta
Moro
(Pahoittelut lässytyksen määrästä)
Pohjustus
Alustaääniä kuuluu, edessä ja takana kolahtelee, huollon mukaan ei väljiä puslia, ajettu 180 tkm, hilut suurelta osin alkuperäisiä ja saman verran pitäis vielä kilsoja ajella eli romuttamolle sitten aikanaan. Pientä kolahtelua 15” nastoilla ja suurempaa 17” kesänakeilla. Olen miettinyt alustan osien uusimista (iskarit, jouset, puslat, kääntölaakerit, takabumerangit yms…), mutta foorumia selailtua monta päivää, alkaa vintti pimetä ja päätöksenteko vaikeutua, kun variaatioita on liian paljon.
Alusta on vakio, paitsi edessä sport-vakaaja. Maavaraa ei passais paljoa laskea, mutta jämäkämpi saa olla jos näin on käydäkseen.
Jouset ja iskarit
Jos vaihdan kaikki iskarit, lienee syytä vaihtaa myös jouset ja kääntölaakerit?
Saabin oma alustasarja madaltaa maltillisesti, mutta onko laatu ok? Hintaa noin. 800 € vakaajien ja puslien kanssa.
Jälkiasenteiset sarjat tahtoo madaltaa liikaa (-40 mm), mutta esim. Konin setti vain 650 € (iskarit ja jouset).
Sitten on näitä erimerkkisten iskareiden ja jousien yhdistelmiä, mutta en tiedä yhtään mitkä sopii toistensa kanssa. Olin lukevinani, että dieseleihin olis omat etujouset ainakin vakiojousissa?
Jos ostan jälkiasenteiset iskarit ja jouset, niin pitääkö niihinkin hommata ne vakiokääntölaakerit?
Puslat ja muut kikkareet
Takabumerangit varmaan syytä vaihtaa joka tapauksessa tässä yhteydessä? Mitä jos vaihtais vain uretaanipuslat vanhaan bumerangiin kun on niin lahoava osa ko. alustassa?
Etupäähänkin vaihtaisin mielelläni kaiken sen mikä on järkevintä vaihtaa iskareiden ja jousien vaihdon yhteydessä. Mielessä kävi raidetangonpäät, koiranluut, vakaajan pusla(-t).
Minkä osan vaihtaminen antaa syytä mennä nelipyöräsuuntaukseen?
Kädettömälle saa ehdottaa alustasettejä, asennuspaikkoja ja varaosaliikkeitä pk-seudulta. Parts for Saabilta olen katellut edellä olevia valikoimia ja hintoja…
Ja tosiaan, tätä aihetta on käsitelty monessa paikkaan, mutta kokonaisvaltainen hahmottaminen ei suju. Vähän vaikeaa tilata osia, kun ei ole varma.
(Pahoittelut lässytyksen määrästä)
Pohjustus
Alustaääniä kuuluu, edessä ja takana kolahtelee, huollon mukaan ei väljiä puslia, ajettu 180 tkm, hilut suurelta osin alkuperäisiä ja saman verran pitäis vielä kilsoja ajella eli romuttamolle sitten aikanaan. Pientä kolahtelua 15” nastoilla ja suurempaa 17” kesänakeilla. Olen miettinyt alustan osien uusimista (iskarit, jouset, puslat, kääntölaakerit, takabumerangit yms…), mutta foorumia selailtua monta päivää, alkaa vintti pimetä ja päätöksenteko vaikeutua, kun variaatioita on liian paljon.
Alusta on vakio, paitsi edessä sport-vakaaja. Maavaraa ei passais paljoa laskea, mutta jämäkämpi saa olla jos näin on käydäkseen.
Jouset ja iskarit
Jos vaihdan kaikki iskarit, lienee syytä vaihtaa myös jouset ja kääntölaakerit?
Saabin oma alustasarja madaltaa maltillisesti, mutta onko laatu ok? Hintaa noin. 800 € vakaajien ja puslien kanssa.
Jälkiasenteiset sarjat tahtoo madaltaa liikaa (-40 mm), mutta esim. Konin setti vain 650 € (iskarit ja jouset).
Sitten on näitä erimerkkisten iskareiden ja jousien yhdistelmiä, mutta en tiedä yhtään mitkä sopii toistensa kanssa. Olin lukevinani, että dieseleihin olis omat etujouset ainakin vakiojousissa?
Jos ostan jälkiasenteiset iskarit ja jouset, niin pitääkö niihinkin hommata ne vakiokääntölaakerit?
Puslat ja muut kikkareet
Takabumerangit varmaan syytä vaihtaa joka tapauksessa tässä yhteydessä? Mitä jos vaihtais vain uretaanipuslat vanhaan bumerangiin kun on niin lahoava osa ko. alustassa?
Etupäähänkin vaihtaisin mielelläni kaiken sen mikä on järkevintä vaihtaa iskareiden ja jousien vaihdon yhteydessä. Mielessä kävi raidetangonpäät, koiranluut, vakaajan pusla(-t).
Minkä osan vaihtaminen antaa syytä mennä nelipyöräsuuntaukseen?
Kädettömälle saa ehdottaa alustasettejä, asennuspaikkoja ja varaosaliikkeitä pk-seudulta. Parts for Saabilta olen katellut edellä olevia valikoimia ja hintoja…
Ja tosiaan, tätä aihetta on käsitelty monessa paikkaan, mutta kokonaisvaltainen hahmottaminen ei suju. Vähän vaikeaa tilata osia, kun ei ole varma.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Farkun alusta
Aina kun autoa madalletaan, vaikka vain 10mm, niin täytyy nelipyöräsuuntaus tehdä.
Re: Farkun alusta
Tilaus naputeltu Larkspeediin. Eibach pro kit + koni fsd. Huhtikuussa tarkoitus laitattaa alle. Silloin sitten vaikka ennen/jälkeen kuvia jakoon.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Farkun alusta
Aika moni on laittanut Konin FSD:n iskareita, jotka tarkoitettu ensisijaisesti vakiojousien kanssa käytettäväksi (tosin vissiin toimii vähän madallettunakin).
Tuolla Larkspeedillä näyttää olevan kohtuu hinta. Jos yrittäisin pitää kiinni maavarasta, niin mitkä jouset kannattais hankkia FSD:iden kanssa? Eibach pro kit toki madaltaa vähemmän kuin moni muu sarja, näköjään, mutta silti alitajuisesti toivon ajavani nykyistäkin korkeammalla ajoneuvolla välttäen pohjakosketuksia. Mulle varmaan sopis joku Outback, Scout, XC tms härveli paremmin maavaransa puolesta...
Ideoita jousista?
Larkspeediltä irtoais uretaanipuslat bumerangeihin alle 180 € (sis. puslat molempiin bumerangeihin, sekä sisemmät että ulommat). Kellään mielipidettä tästä? Eikös nuo puslat ole juuri ne mitkä menee rikki perinteisesti, mutta uretaani-malliset pitäis kestä, piiiitttkääään. Eikä nuo bumerangitkaan ilmaisia ole, ja ainakin Motonetin mallia jotku ehtineet kehua erityisen heikoiksi![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kääntölaakerit löytyy näköjään Motonetistä 20 €/kpl... laadusta ei vissiin mitään hajua, mutta samanhintaisia ulkomaillakin.
Tämmöstä tämä pennivenytys on ja parasta pitäis autoonsa saada![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuolla Larkspeedillä näyttää olevan kohtuu hinta. Jos yrittäisin pitää kiinni maavarasta, niin mitkä jouset kannattais hankkia FSD:iden kanssa? Eibach pro kit toki madaltaa vähemmän kuin moni muu sarja, näköjään, mutta silti alitajuisesti toivon ajavani nykyistäkin korkeammalla ajoneuvolla välttäen pohjakosketuksia. Mulle varmaan sopis joku Outback, Scout, XC tms härveli paremmin maavaransa puolesta...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Larkspeediltä irtoais uretaanipuslat bumerangeihin alle 180 € (sis. puslat molempiin bumerangeihin, sekä sisemmät että ulommat). Kellään mielipidettä tästä? Eikös nuo puslat ole juuri ne mitkä menee rikki perinteisesti, mutta uretaani-malliset pitäis kestä, piiiitttkääään. Eikä nuo bumerangitkaan ilmaisia ole, ja ainakin Motonetin mallia jotku ehtineet kehua erityisen heikoiksi
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kääntölaakerit löytyy näköjään Motonetistä 20 €/kpl... laadusta ei vissiin mitään hajua, mutta samanhintaisia ulkomaillakin.
Tämmöstä tämä pennivenytys on ja parasta pitäis autoonsa saada
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Farkun alusta
Kääntölaakerit hommasin justiin Metroautosta 27e/kpl.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Farkun alusta
Minä oon tykänny tuosta tehdasasenteisesta sportti alustasta, siinäpä yksi vaihtoehto. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
edit, tällainen yhdistelmä minulla alustakoodien perusteella:
47 etujousi sport madallettu
AO takajousi sport
4 etuvakaaja sport
3 takavakaaja normaali
63 etuiskari sport
66 takaiskari sport
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
edit, tällainen yhdistelmä minulla alustakoodien perusteella:
47 etujousi sport madallettu
AO takajousi sport
4 etuvakaaja sport
3 takavakaaja normaali
63 etuiskari sport
66 takaiskari sport
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Farkun alusta
Tuo passais mullekin, jos vaan iskarit ja jouset eivät antaudu ennen aikojaan (ja sitähän ei kukaan tiedä, mutta vituttaa kun kolisee, vaikka vaimennusteho on tallella). Onko kukaan törmänny noihin jousiin ja iskareihin jonkin tarjouksen muodossa esim. merkkiliikkeiden varastontyhjennyskampanjoissa? PFS:lla näkyy olevan saabin roadholding kit reilun 800 € vakaajineen...jmaatta kirjoitti:Minä oon tykänny tuosta tehdasasenteisesta sportti alustasta, siinäpä yksi vaihtoehto.
edit, tällainen yhdistelmä minulla alustakoodien perusteella:
47 etujousi sport madallettu
AO takajousi sport
4 etuvakaaja sport
3 takavakaaja normaali
63 etuiskari sport
66 takaiskari sport
Re: Farkun alusta
Alla oleva koskee sitten 1.8t Sport Sedania vm. 2005. En siis tiedä onko miten radikaalit erot farkkuun...
Autossa oli jo tehtaalta tullessaan sport-alusta ja kun meni toinen etujousi katki, ajattelin vaihtaa koko alustan kerralla, sen verran kilsoja alkaa olemaan kuitenkin taulussa.
Ruotsista löytyi vain yksi tuohon soveltuva tehtaan sport-alusta, joten se tilaukseen. Aika erikoista oli, että pääkaupunkiseudun merkkiliikkeillä oli sarjalle hieman eri hinta. Pisimmän korren veti Herttoniemen Laakkonen, jossa kyseinen sarja (siis jouset, iskarit ja etukallistuksenvakaajat) maksoi 654 euroa. Myös asennuksen hinnaltaan Laakkonen veti ylivoimaiset pohjat. Jousien ja iskarien asennushinta oli tänään 330 euroa. Kallistuksenvakaajia ei vaihdettu, koska useista lähteistä kuulin, ettei sille normaalisti ole tarvetta ja se olisi maksanut melkoisesti, koska apurunko pitää niitä vaihdettaessa irroittaa.
Laakkosella oli siis hinta kohdillaan ja palvelu myös ok, vaikka kai se vaivaa kaikkia merkkiliikkeitä ettei puhelimella meinaa saada ketään kiinni. Hyvällä prosentilla tosin Laakkoselta ottivat sitten kyllä itse myöhemmin aina yhteyttä.
Jos olen ymmärtänyt oikein, tuossa alustasarja-paketissa tuli myös kaksi ylimääräistä jousta.
Niin ja kääntölaakereiden hinta oli Laakkosella 23e/kpl. Täällähän joku mainitsi maksaneensa 27e/kpl.
Hintahaarukka tuolle asennukselle oli muutaman merkkiliikkeen ja muutaman monimerkkikorjaamon otannalla 330-600 euroa.
Autossa oli jo tehtaalta tullessaan sport-alusta ja kun meni toinen etujousi katki, ajattelin vaihtaa koko alustan kerralla, sen verran kilsoja alkaa olemaan kuitenkin taulussa.
Ruotsista löytyi vain yksi tuohon soveltuva tehtaan sport-alusta, joten se tilaukseen. Aika erikoista oli, että pääkaupunkiseudun merkkiliikkeillä oli sarjalle hieman eri hinta. Pisimmän korren veti Herttoniemen Laakkonen, jossa kyseinen sarja (siis jouset, iskarit ja etukallistuksenvakaajat) maksoi 654 euroa. Myös asennuksen hinnaltaan Laakkonen veti ylivoimaiset pohjat. Jousien ja iskarien asennushinta oli tänään 330 euroa. Kallistuksenvakaajia ei vaihdettu, koska useista lähteistä kuulin, ettei sille normaalisti ole tarvetta ja se olisi maksanut melkoisesti, koska apurunko pitää niitä vaihdettaessa irroittaa.
Laakkosella oli siis hinta kohdillaan ja palvelu myös ok, vaikka kai se vaivaa kaikkia merkkiliikkeitä ettei puhelimella meinaa saada ketään kiinni. Hyvällä prosentilla tosin Laakkoselta ottivat sitten kyllä itse myöhemmin aina yhteyttä.
Jos olen ymmärtänyt oikein, tuossa alustasarja-paketissa tuli myös kaksi ylimääräistä jousta.
Niin ja kääntölaakereiden hinta oli Laakkosella 23e/kpl. Täällähän joku mainitsi maksaneensa 27e/kpl.
Hintahaarukka tuolle asennukselle oli muutaman merkkiliikkeen ja muutaman monimerkkikorjaamon otannalla 330-600 euroa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05