Farkun alusta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Suurin piirtein samat mitat, mutta mulla tippui kyllä enemmän kuin 10mm
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Siulla on siis ollut vielä tuoreet vieterit kun on enemmän tippunut. Olisi saanut edestä tippua mielestäni enemmän, että olisi tuo "keuliminen" hävinnyt sivusta katsottuna.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

vitikka kirjoitti:Siulla on siis ollut vielä tuoreet vieterit kun on enemmän tippunut. Olisi saanut edestä tippua mielestäni enemmän, että olisi tuo "keuliminen" hävinnyt sivusta katsottuna.
Tuohon liittyen, minulla on tehtaalta lähtenyt sellaisella yhdistelmällä että edessä on madaltavat sport jouset ja takana normaalit sport jouset. Mielestäni ihan tasapainoisen näköinen sivusta katsoen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Tässä kuva nyky tasosta :)
Kuva
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja J.N »

Paranee paranee... :wink:
#3418
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Nostellaampa aihetta. Löytyykö kokemuksia yhdistelmästä Koni FSD + Eibach pro-kit? Mielessä olisi tilata nämä pfs:stä (toivottavasti hyvin kokemuksin, pitänee varmaan etukäteen varmistaa varastosaldot heiltä). Lukemani perusteella FSD:n pitäisi toimia ihan ok maltillisellakin madalluksella.

Kalle37:n kuvassa ei ainakaan vaikuta olevan keulimisefektiä. Mittasin tämänhetkiset korkeudet navasta kaareen, niin on luokkaa 390mm edessä ja 370mm takana. Toisaalta ei se noillakaan mitoilla vaikuta keulivan..
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Katsuri merkkasi muistaakseni rekisteriotteeseen muutoskatsastuksessa mitat: edessä 36,5cm ja takana 34,5 cm. Kyseessä siis eibach pro-kit ja bilstein sport-iskarit.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Moro

(Pahoittelut lässytyksen määrästä)

Pohjustus

Alustaääniä kuuluu, edessä ja takana kolahtelee, huollon mukaan ei väljiä puslia, ajettu 180 tkm, hilut suurelta osin alkuperäisiä ja saman verran pitäis vielä kilsoja ajella eli romuttamolle sitten aikanaan. Pientä kolahtelua 15” nastoilla ja suurempaa 17” kesänakeilla. Olen miettinyt alustan osien uusimista (iskarit, jouset, puslat, kääntölaakerit, takabumerangit yms…), mutta foorumia selailtua monta päivää, alkaa vintti pimetä ja päätöksenteko vaikeutua, kun variaatioita on liian paljon.

Alusta on vakio, paitsi edessä sport-vakaaja. Maavaraa ei passais paljoa laskea, mutta jämäkämpi saa olla jos näin on käydäkseen.

Jouset ja iskarit

Jos vaihdan kaikki iskarit, lienee syytä vaihtaa myös jouset ja kääntölaakerit?

Saabin oma alustasarja madaltaa maltillisesti, mutta onko laatu ok? Hintaa noin. 800 € vakaajien ja puslien kanssa.

Jälkiasenteiset sarjat tahtoo madaltaa liikaa (-40 mm), mutta esim. Konin setti vain 650 € (iskarit ja jouset).

Sitten on näitä erimerkkisten iskareiden ja jousien yhdistelmiä, mutta en tiedä yhtään mitkä sopii toistensa kanssa. Olin lukevinani, että dieseleihin olis omat etujouset ainakin vakiojousissa?

Jos ostan jälkiasenteiset iskarit ja jouset, niin pitääkö niihinkin hommata ne vakiokääntölaakerit?

Puslat ja muut kikkareet

Takabumerangit varmaan syytä vaihtaa joka tapauksessa tässä yhteydessä? Mitä jos vaihtais vain uretaanipuslat vanhaan bumerangiin kun on niin lahoava osa ko. alustassa?

Etupäähänkin vaihtaisin mielelläni kaiken sen mikä on järkevintä vaihtaa iskareiden ja jousien vaihdon yhteydessä. Mielessä kävi raidetangonpäät, koiranluut, vakaajan pusla(-t).

Minkä osan vaihtaminen antaa syytä mennä nelipyöräsuuntaukseen?



Kädettömälle saa ehdottaa alustasettejä, asennuspaikkoja ja varaosaliikkeitä pk-seudulta. Parts for Saabilta olen katellut edellä olevia valikoimia ja hintoja…

Ja tosiaan, tätä aihetta on käsitelty monessa paikkaan, mutta kokonaisvaltainen hahmottaminen ei suju. Vähän vaikeaa tilata osia, kun ei ole varma.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Aina kun autoa madalletaan, vaikka vain 10mm, niin täytyy nelipyöräsuuntaus tehdä.
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Tilaus naputeltu Larkspeediin. Eibach pro kit + koni fsd. Huhtikuussa tarkoitus laitattaa alle. Silloin sitten vaikka ennen/jälkeen kuvia jakoon.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Aika moni on laittanut Konin FSD:n iskareita, jotka tarkoitettu ensisijaisesti vakiojousien kanssa käytettäväksi (tosin vissiin toimii vähän madallettunakin).

Tuolla Larkspeedillä näyttää olevan kohtuu hinta. Jos yrittäisin pitää kiinni maavarasta, niin mitkä jouset kannattais hankkia FSD:iden kanssa? Eibach pro kit toki madaltaa vähemmän kuin moni muu sarja, näköjään, mutta silti alitajuisesti toivon ajavani nykyistäkin korkeammalla ajoneuvolla välttäen pohjakosketuksia. Mulle varmaan sopis joku Outback, Scout, XC tms härveli paremmin maavaransa puolesta... :) Ideoita jousista?

Larkspeediltä irtoais uretaanipuslat bumerangeihin alle 180 € (sis. puslat molempiin bumerangeihin, sekä sisemmät että ulommat). Kellään mielipidettä tästä? Eikös nuo puslat ole juuri ne mitkä menee rikki perinteisesti, mutta uretaani-malliset pitäis kestä, piiiitttkääään. Eikä nuo bumerangitkaan ilmaisia ole, ja ainakin Motonetin mallia jotku ehtineet kehua erityisen heikoiksi :)

Kääntölaakerit löytyy näköjään Motonetistä 20 €/kpl... laadusta ei vissiin mitään hajua, mutta samanhintaisia ulkomaillakin.

Tämmöstä tämä pennivenytys on ja parasta pitäis autoonsa saada :)
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Kääntölaakerit hommasin justiin Metroautosta 27e/kpl.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minä oon tykänny tuosta tehdasasenteisesta sportti alustasta, siinäpä yksi vaihtoehto. :)

edit, tällainen yhdistelmä minulla alustakoodien perusteella:
47 etujousi sport madallettu
AO takajousi sport
4 etuvakaaja sport
3 takavakaaja normaali
63 etuiskari sport
66 takaiskari sport
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

jmaatta kirjoitti:Minä oon tykänny tuosta tehdasasenteisesta sportti alustasta, siinäpä yksi vaihtoehto. :)

edit, tällainen yhdistelmä minulla alustakoodien perusteella:
47 etujousi sport madallettu
AO takajousi sport
4 etuvakaaja sport
3 takavakaaja normaali
63 etuiskari sport
66 takaiskari sport
Tuo passais mullekin, jos vaan iskarit ja jouset eivät antaudu ennen aikojaan (ja sitähän ei kukaan tiedä, mutta vituttaa kun kolisee, vaikka vaimennusteho on tallella). Onko kukaan törmänny noihin jousiin ja iskareihin jonkin tarjouksen muodossa esim. merkkiliikkeiden varastontyhjennyskampanjoissa? PFS:lla näkyy olevan saabin roadholding kit reilun 800 € vakaajineen...
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Alla oleva koskee sitten 1.8t Sport Sedania vm. 2005. En siis tiedä onko miten radikaalit erot farkkuun...

Autossa oli jo tehtaalta tullessaan sport-alusta ja kun meni toinen etujousi katki, ajattelin vaihtaa koko alustan kerralla, sen verran kilsoja alkaa olemaan kuitenkin taulussa.

Ruotsista löytyi vain yksi tuohon soveltuva tehtaan sport-alusta, joten se tilaukseen. Aika erikoista oli, että pääkaupunkiseudun merkkiliikkeillä oli sarjalle hieman eri hinta. Pisimmän korren veti Herttoniemen Laakkonen, jossa kyseinen sarja (siis jouset, iskarit ja etukallistuksenvakaajat) maksoi 654 euroa. Myös asennuksen hinnaltaan Laakkonen veti ylivoimaiset pohjat. Jousien ja iskarien asennushinta oli tänään 330 euroa. Kallistuksenvakaajia ei vaihdettu, koska useista lähteistä kuulin, ettei sille normaalisti ole tarvetta ja se olisi maksanut melkoisesti, koska apurunko pitää niitä vaihdettaessa irroittaa.

Laakkosella oli siis hinta kohdillaan ja palvelu myös ok, vaikka kai se vaivaa kaikkia merkkiliikkeitä ettei puhelimella meinaa saada ketään kiinni. Hyvällä prosentilla tosin Laakkoselta ottivat sitten kyllä itse myöhemmin aina yhteyttä.

Jos olen ymmärtänyt oikein, tuossa alustasarja-paketissa tuli myös kaksi ylimääräistä jousta.

Niin ja kääntölaakereiden hinta oli Laakkosella 23e/kpl. Täällähän joku mainitsi maksaneensa 27e/kpl.

Hintahaarukka tuolle asennukselle oli muutaman merkkiliikkeen ja muutaman monimerkkikorjaamon otannalla 330-600 euroa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin