9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei. Se lpt:n mitsun ahdin on -11T. Aerossa on -14T.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jebujee
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Loka 09, 2010 12:15

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja jebujee »

Kuski on Urpo kirjoitti:Ok, kestääkö tuo alkup. kytkin & voimansiirto nousseet tehot (150 -> 210 hv)?
Mitäs katsastuksessa tykätään, päästöt?
Katsastussetä ei tiennyt mitään virisoftan olemassaolosta. Päästöt meni kirkkaasti läpi.
Eikä kytkimessä ja voimansiirrossa ole ilmennyt mitään ongelmia. Kyllähän ne saa rikottua ihan perusviritteisenäkin, mutta jos vähän käyttää järkeä niin ei mitään hätää.
Saab 9³ SS 1.8t 2007 + Maptun Stage 1
pebe
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 15:25

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja pebe »

Omasta -07 SC 1.8t on BSR-softalla penkitetty 221hp/340Nm. Vakiokytkin alkoi luistamaan n. 6kk softauksen jälkeen, ja Aero mallinen pitäisi laittaa tilalle.
9³ 1,8t SC BSR
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, tosiaan ne kyllä luistelevat usein ihan vakioautoissakin mutta varmasti huonoksi menossa olevan kytkimen loppua jouduttaa virisofta. :)

221/340 on hyvät lukemat 1,8t/2,0t:lle mutta menee normaalin vaihtelun piikkiin niin penkeissä kuin autoyksilöissäkin. Huipputehohan noissa rajoittuu siihen mitä ahdin jaksaa ulos pukata, hukkaporttia ohjataan virisoftissa 100% kiinni viimeistään n. 4500rpm jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

pebe kirjoitti:Omasta -07 SC 1.8t on BSR-softalla penkitetty 221hp/340Nm. Vakiokytkin alkoi luistamaan n. 6kk softauksen jälkeen, ja Aero mallinen pitäisi laittaa tilalle.
Mulla on kanssa bsr softa ja kytkin levis tai alkoi luistamaan!
Nyt on ollut reilu vuosi melan kytkin ja hyvin pelaa eikä luista!

Paine laakeri kyllä levähti viime syksynä joten kanattaa laitattaa orkkis paine laakeri!
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noilla pikkuturboilla tulee sen verran kovat väännöt heti alhaalta että rimpula vakiokytkin on helisemässä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kuski on Urpo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:48

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja Kuski on Urpo »

Eli on syytä varautua kytkimen uusimiseen, kallis operaatio?
Vääntöjä ei saa ilmeisesti leikattua softalla, +300nm kuulostaa kyllä melko paljolta (ja hyvältä).

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3

Tuolla on mainittu kolme eri ahdinta, Low-, Mid- & High-pressure.
Olin siinä käsityksessä että kahta eri ahdinta noissa malleissa olisi.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä vääntöjä saa leikattua, mutta se on ahtimen luonteesta johtuen "haastavaa", tästä syystä virisoftissa sitä ei yleensä ole kauheasti leikattu vaan ahtokäyrä noudattaa ahtimen luontaista vastetta, n. 1 bar.

Ei ole kuin kaksi eri ahtimen kokoluokkaa, 1.8t/2.0t ja 2.0T. Merkin vaihtuminen garrett->mitsu ei vaikuta "kokoon". Low, Mid ja High viittaa ahtopaineeseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pebe
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 15:25

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja pebe »

Sen verran vielä tätä viriä kommentoin, että kesällä lämpösillä keleillä näistä "pre-facelift" ja uudemmista vm. 2007-> autosta hukkuu tehot ihan kokonaan. Tuntuu ettei ole turboa laisinkaan, tai korkeintaan vakion tehot.

Viileämmillä keleillä toimii täysin normaalisti. Onkohan tähän jotain ratkaisua olemassa?

Samoin BSR softa vaatii 98-bensaa, auto pudottaa tehot sinne 175hv tietämille jos ajaa 95 bensalla. Vanhemmat mallit (<2007) eivät ilmeisesti käyttäydy näin.
9³ 1,8t SC BSR
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

pebe kirjoitti:Sen verran vielä tätä viriä kommentoin, että kesällä lämpösillä keleillä näistä "pre-facelift" ja uudemmista vm. 2007-> autosta hukkuu tehot ihan kokonaan. Tuntuu ettei ole turboa laisinkaan, tai korkeintaan vakion tehot.

Viileämmillä keleillä toimii täysin normaalisti. Onkohan tähän jotain ratkaisua olemassa?

Samoin BSR softa vaatii 98-bensaa, auto pudottaa tehot sinne 175hv tietämille jos ajaa 95 bensalla. Vanhemmat mallit (<2007) eivät ilmeisesti käyttäydy näin.
Ennakot on Trionic 8 virisoftissa sen verran rajut, että kesäkuumilla sekä huonommalla polttoaineella tehot leikkaantuu heti. Eli 98 kannattaa pitää tankissa jos haluaa lisätehosta nauttia. En usko että eroa on vanhemmissa malleissa tuon nakutuksen siedon suhteen, ellei sitten BSR softissa ole vanhemmissa vähän vähemmän yritetty suojella moottoria..

Paras ratkaisu ongelmaan on Biopower, E85:lla ei nakuta vaikka olisi millaiset helteet ja tehot tulee aina.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kuski on Urpo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:48

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja Kuski on Urpo »

Siis kesähelteillä tehot katoaa vaikka 98a tankissa?
8O

Löytyykö pk-seudulta pätevää Saab -osaamista? Mikäli oikein päättelin niin jcarlson vaikuttaa länsirannikolla ja Maptum itäisemmässä Suomessa.

Jos/kun kytkin antautuu, mikä tilalle? Mistä ja mihin hintaan?

En usko että kysymykset loppuvat vielä tähän, koitetaan kestää :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllähän ne tehot hiipuu kesähelteillä jonkin verran 98 tankissakin.. mutta ei se nyt vakiota huonommaksi tipahda.

Aeron kytkin on helppo ratkaisu vahvemmaksi kytkimeksi vakion tilalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kuski on Urpo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:48

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja Kuski on Urpo »

Minkä verran kustantaa uuden kytkimen(Aero) vaihto, osat+työ?
pebe
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 15:25

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja pebe »

Lähes kaksi vuotta vanhaa tietoa PCS:ltä Keski-Suomesta:

Aeron kytkinsarja hintaan 265,-
työsylinteri 330,-
Asennuksen hinta noin 550,-.
9³ 1,8t SC BSR
Kuski on Urpo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:48

Re: 9-3 -07 2.0T farkkua ostamassa

Viesti Kirjoittaja Kuski on Urpo »

Eilen kävin koeajamassa 9-3 ss:n -07.
Tuntui ihan ok peliltä kaikinpuolin, mutta ajotietokoneen logiikka ei auennut.

Mitä tuosta pitäisi saada irti? esim. polttoaineen kulutuksen mittaus oli aika epämääräinen. Vain yhtä lukemaa näytti +20L/100km, tuo tosin putosi pikkuhiljaa.
Mutta ns. sen hetkistä kulutusta en tuosta saanut näkymään.

Oikeastaan ainut järkevä data oli ulkoilman lämpötila, muut jäi aika hämärän peittoon.
Vastaa Viestiin