Farkun alusta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

2.polvi kirjoitti:Alla oleva koskee sitten 1.8t Sport Sedania vm. 2005. En siis tiedä onko miten radikaalit erot farkkuun...

Autossa oli jo tehtaalta tullessaan sport-alusta ja kun meni toinen etujousi katki, ajattelin vaihtaa koko alustan kerralla, sen verran kilsoja alkaa olemaan kuitenkin taulussa.

Ruotsista löytyi vain yksi tuohon soveltuva tehtaan sport-alusta, joten se tilaukseen. Aika erikoista oli, että pääkaupunkiseudun merkkiliikkeillä oli sarjalle hieman eri hinta. Pisimmän korren veti Herttoniemen Laakkonen, jossa kyseinen sarja (siis jouset, iskarit ja etukallistuksenvakaajat) maksoi 654 euroa. Myös asennuksen hinnaltaan Laakkonen veti ylivoimaiset pohjat. Jousien ja iskarien asennushinta oli tänään 330 euroa. Kallistuksenvakaajia ei vaihdettu, koska useista lähteistä kuulin, ettei sille normaalisti ole tarvetta ja se olisi maksanut melkoisesti, koska apurunko pitää niitä vaihdettaessa irroittaa.

Laakkosella oli siis hinta kohdillaan ja palvelu myös ok, vaikka kai se vaivaa kaikkia merkkiliikkeitä ettei puhelimella meinaa saada ketään kiinni. Hyvällä prosentilla tosin Laakkoselta ottivat sitten kyllä itse myöhemmin aina yhteyttä.

Jos olen ymmärtänyt oikein, tuossa alustasarja-paketissa tuli myös kaksi ylimääräistä jousta.

Niin ja kääntölaakereiden hinta oli Laakkosella 23e/kpl. Täällähän joku mainitsi maksaneensa 27e/kpl.

Hintahaarukka tuolle asennukselle oli muutaman merkkiliikkeen ja muutaman monimerkkikorjaamon otannalla 330-600 euroa.
Siis hetkinen, Ruotsista tilasit sport-alustasarjan ja asennutit tänään jouset ja iskarit 330 €:lla Hertsikan Laakkosella? Ko. sarja Laakkosella olis ollu vain 654 €? Aika halpaa, sanoisin. Mitähän ne tilaamasi kamppeet Ruotsista sitten maksoi, jos saan udella?

Minä en tarvitisi uusia kallistuksenvakaajia lainkaan, että sikäli Saabin sarja on liiankin kattava. Ja jouset on tietääkseni vielä ehjät, mutta vaihdattaisin ne melkeen silti, jos ovat "väsyneet" ja napsuvat poikki vähän päästä...
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Rusakko__ kirjoitti:
2.polvi kirjoitti:Alla oleva koskee sitten 1.8t Sport Sedania vm. 2005. En siis tiedä onko miten radikaalit erot farkkuun...

Autossa oli jo tehtaalta tullessaan sport-alusta ja kun meni toinen etujousi katki, ajattelin vaihtaa koko alustan kerralla, sen verran kilsoja alkaa olemaan kuitenkin taulussa.

Ruotsista löytyi vain yksi tuohon soveltuva tehtaan sport-alusta, joten se tilaukseen. Aika erikoista oli, että pääkaupunkiseudun merkkiliikkeillä oli sarjalle hieman eri hinta. Pisimmän korren veti Herttoniemen Laakkonen, jossa kyseinen sarja (siis jouset, iskarit ja etukallistuksenvakaajat) maksoi 654 euroa. Myös asennuksen hinnaltaan Laakkonen veti ylivoimaiset pohjat. Jousien ja iskarien asennushinta oli tänään 330 euroa. Kallistuksenvakaajia ei vaihdettu, koska useista lähteistä kuulin, ettei sille normaalisti ole tarvetta ja se olisi maksanut melkoisesti, koska apurunko pitää niitä vaihdettaessa irroittaa.

Laakkosella oli siis hinta kohdillaan ja palvelu myös ok, vaikka kai se vaivaa kaikkia merkkiliikkeitä ettei puhelimella meinaa saada ketään kiinni. Hyvällä prosentilla tosin Laakkoselta ottivat sitten kyllä itse myöhemmin aina yhteyttä.

Jos olen ymmärtänyt oikein, tuossa alustasarja-paketissa tuli myös kaksi ylimääräistä jousta.

Niin ja kääntölaakereiden hinta oli Laakkosella 23e/kpl. Täällähän joku mainitsi maksaneensa 27e/kpl.

Hintahaarukka tuolle asennukselle oli muutaman merkkiliikkeen ja muutaman monimerkkikorjaamon otannalla 330-600 euroa.
Siis hetkinen, Ruotsista tilasit sport-alustasarjan ja asennutit tänään jouset ja iskarit 330 €:lla Hertsikan Laakkosella? Ko. sarja Laakkosella olis ollu vain 654 €? Aika halpaa, sanoisin. Mitähän ne tilaamasi kamppeet Ruotsista sitten maksoi, jos saan udella?

Minä en tarvitisi uusia kallistuksenvakaajia lainkaan, että sikäli Saabin sarja on liiankin kattava. Ja jouset on tietääkseni vielä ehjät, mutta vaihdattaisin ne melkeen silti, jos ovat "väsyneet" ja napsuvat poikki vähän päästä...

Taisin kirjoittaa ei niin yksiselitteisesti eli:

Laakkosen kautta tilasin alustasarjan hintaan 654e ja sama pulju otti asennuksesta tuon 330e. Asennushinta ei ollut edes mikään tingitty, vaan moisen hinnan huoltopäällikkönsä mulle kertoi ja siihen tyydyin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Nyt on hankittuna:
-4x Koni FSD:t, etujouset (Lesjöforsit) ja kääntölaakerit
-Raidetangon päät ja koiranluut mallia "kestävämpi"
-Takaylävinopoikkikäyrätukivarsi eli bumerangi 2x
-Nelipyöräsuuntaus

Nyt etsin asennuspaikkaa: yhden tarjouksen sain vajaa 600 €?! Mielestäni vähän kalliin puoleinen, joten jätin asian vielä hautumaan. Kellään ideoita, missä pk-seudulla kannattais asennusta kysellä tai ylipäätään hintapolitiikkaa?
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Laadusta kannattaa maksaa. Vantaan Länsi-Autolle ainakin multa suositukset. Tohon kuuluu myös pyörien suuntaus ja se menee helposti ihan ketuilleen.

Itellä nyt Motonetin muoviset kiäntölaakerit ja todella syvältä! Rutisee ja paukkuu jo uutena.

Sitten samaan aiheeseen vastakyssäri. Mikä vikana, jos vas. etupää kolisee kuopissa? Koni fsd+Eibach alla. Ajettu autolla 100tkm. Tosin näillä kaluilla vasta 8 tkm. Toodella kovaa kolinaa mukulakivillä. Tasaisella äänetön ja ok.
BMW f11 535xd -13
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Marko A »

2xturbo kirjoitti: Mikä vikana, jos vas. etupää kolisee kuopissa? Koni fsd+Eibach alla. Ajettu autolla 100tkm.
Vakaajatangon helat? Yleinen syy, jos kolisee silloin kun toinen puoli menee kuopasta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Nehrt »

Komppaan!! itsellä loppui kuskin puolelta edestä kuulunut kolina kun vaihtoi taakse vakaajan :) kiitokset vaan foorumille täältä tuli kaiveltua tietämystä tuohon :saab:
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Nehrt »

2.polvi kirjoitti:Kallistuksenvakaajia ei vaihdettu, koska useista lähteistä kuulin, ettei sille normaalisti ole tarvetta ja se olisi maksanut melkoisesti, koska apurunko pitää niitä vaihdettaessa irroittaa.
Ei omasta farkusta ainakaan tarvinnut irroittaa vakaajia vaihtaessa apurunkoa, ahdastahan tuolla välissä on mutta itse vaihdoin ne tuossa yksi vloppu ja aikaa meni kaikkineen n. 3h :) ja ekaa kertaa kokeiltiin noita vaihtaa :wink:
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Pitääpä sitten kysellä vielä Vantaan Länskäriltä, vaikka ei kyllä ole tähän mennessä vakuuttanut alkuunkaan. Joku mainitsi aiemmin Viikin merkkihuollon, että harkittava olis sitäkin. Hmm...

Pakko tunnustaa, että itse vaihtelen noita osia vähän varman päälle kun suunnilleen samaan rahaan menee ja ääntäis kuitenkin piakkoin, jos ei nyt vaihdata. Ja koska pyörät on kuitenkin suunnattava, on sama vaihtaa myös bumerangit, koiranluut ja raidetangonpäät... Jos noilla toiset 185 tkm ajelee, niin hyvä tulee.

Nuo kääntölaakerit mitkä ostin on myös vähän hempulit. Jotain kuulalaakerointia löytyy, mutta muuten on kyllä aika heppoisen oloiset. En tiiä miksei noita edes voi tehdä kunnolla...

Jo useammassa huollossa ovat todenneet, että etupään puslat on kunnossa, joten jos etupään kolina ei lopu iskareiden vaihdolla, niin kyllähän keljuttaa. Mutta katotaan nyt :)
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Nyt alla Koni FSD + Eibach Pro-kit. Eli tultiin tästä
Kuva

tähän
Kuva
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tasapainoisen näkönen! Ei mielestäni kovin kaukana tehtaan sporttialustasta:
http://www.hiekkalaatikko.org/saab/20100518_003.jpg
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Miten niin olet vaihtanut mun autoon kilvet ja perämerkit :lol:
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Kovasti Nypan pirssi muistuttaa meikäläisen edellistä. Rekkari kenties AJG-XXX?
93SC TTiD
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Sportti kirjoitti:Kovasti Nypan pirssi muistuttaa meikäläisen edellistä. Rekkari kenties AJG-XXX?
Kyllä :-) Olen tosin nähnyt aivan vastaavan (tänä vuonna?) myynnissä Nettiautossa. Siinä viimeinen numero oli 1, kun tässä se on 0.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Sportti »

No ei ihan osunut, mulla kilpi loppui vitoseen.
93SC TTiD
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Mitäpä arvoisa raati on mieltä seuraavasta "tarjouksesta", elikkäs auto on MY07 1.8t SC ja saapin oma sport-alusta irtoisi 900€ paketissa. Eli tähän pitäisi toki laskea vielä päälle asennus+suuntaukset. 1500€ kuulemma ovh ja tohon 900€ sen saisi kantaa pois paffilootas. Itselläni suurin tai suurin ja suurin kysymysmerkki lähinnä että loppuuko tolla orkkis setillä auton "keuliminen" ja olisiko jotain parempaa/järkevämpää samassa hintaluokassa? Ja kaikki tämä siis sai alkunsa siitä että toinen etujousi on katki, big suprise :) Kiitosta etukäteen vinkeistä ja pitäisi nyt viikonlopun aikana päättää otanko vai jätänkö ko setin ostamatta.

-Jarmo-
#6940
Vastaa Viestiin