SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Viesti Kirjoittaja rille »

Tervehdys, 275 tkm ajettu -98 vuoden 9-3 vaihtu viime perjantaina -09 vuoden SportCombiin.

Edellinen omistaja ei löytänyt enää irrotettavan vetokoukun suojakoteloa. Automyyjä oli sitä mieltä ettei Combi malliin tule samanlaista kuin sedaniin, mikä olisi kohtuu siisti.

Koukku on siis Bosalin, mallia alkuperäinen, ja mitä google kuvahaulla pikaisesti selasin niin kyllä Combiinkin on mahdollista saada siisti muovisuoja?
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Moro,
Mikäli tarkoitat sellaista muovisuojaa, joka peittää peräkoukun kolon ja takapuskurin leikkauksen, niin mun autossa sellainen ainakin on.
T. Zeipii
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Vähän asian vierestä, mutta mitäs tuolla suojakotelolla oikeastaan edes tekee, kun pitää koukun kiinni autossa. En ymmärrä miksi koukku ylipäätään pitää irroittaa: sehän on pelkkää suojaa peräänajotilanteessa tai parkkihallikosketuksissa. Itse olen onnistunut jo kaksi kertaa kolauttamaan koukun, ensimmäisellä kerralla betoniporsaaseen ja toisella mojautin parkkihallin teräskaiteeseen. Se sitten mosahtikin niin nätisti, että halkesi koko nupin suojus, mutta uusia saa alle 5 € :)

Ja jos oikeen sikailee, niin ahtaassa taskussa on hyvä nojata koukulla takana olevan rekisterikilpeen maksimoidessaan kääntötilaa itselleen... Pitäkää vaan koukut kiinni autossa!
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Rusakko voi samantien asentaa karjapuskurit autoonsa!

Kysyjälle vielä sen verran, että omassa sportcobissa on bosalin alkuperäiskoukku ja musta suojamuovi.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
aero
-
Viestit: 8732
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Viesti Kirjoittaja aero »

Rusakko__ kirjoitti:En ymmärrä miksi koukku ylipäätään pitää irroittaa: sehän on pelkkää suojaa peräänajotilanteessa tai parkkihallikosketuksissa.
Joo, se oikein näppärästi johtaa törmäysenergian puskurin ohi suoraan korirakenteisiin.

Lisäksi irrotettavan koukun irrotettavuus säilyy, jos sitä joskus irrotteleekin. Joissakin autoissa (ei tosin 9-3:ssa) koukku myös tulee normaalin rekisterikilven sijoituspaikan eteen, jolloin sen pitää olla irti, ellei perässä ole kärryä (rekkaria kun ei saa peittää).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
engmch1
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Loka 22, 2011 14:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Viesti Kirjoittaja engmch1 »

Itse tilasin tällä viikolla uuden suojan, kun vanha oli liian monessa osassa... Vaimolla tapana pakittaa lumihankeen "perille asti" :twisted:

Hintaa marmoritiskillä svh taisi olla n. 35€ ja ruotsista pitäisi löytyä.

Rusakolle tiedoksi että on olemassa peruutustutkia, mitkä on asentumassa omaankin puskuriin vielä kevään aikana...
9-3 SC 2008
2.0T autom.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

No joo, vähän yritin keventää tunnelmaa. En tiiä jos joku koukun päivittäin irroitteleva saabisti hernaria ryysti nenäonteloon... Vaikka silti kyllä pitäisin koukun kiinni, vaikka irti saisikin. Ei sillä, mulla se ei irti lähe kun on kiinteä, mutta irroitettavaa kannattaa kyllä jumpata välillä...

Ja jos se koukku myötää kolaritilanteessa, niin tuleehan se puskuri sieltä viimein vastaan. Enkä ole ikinä kuullut, että vetokoukku heikentäisi auton turvallisuutta (näin kyllä voi olla, mutta missähän marginaaleissa silloinkin liikutaan).

Ja kyllä, tutkia saa, joillan jo sellainen onkin. Sellaisen ottaisin itellenikin ihan mielelläni, mutta ehkä sitten seuraavaan autoon. Ja saa olla etututkalla myös!

Karjapuskuri 9-3:een?! Hmmmm...
aero
-
Viestit: 8732
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Viesti Kirjoittaja aero »

Rusakko__ kirjoitti:Ja jos se koukku myötää kolaritilanteessa, niin tuleehan se puskuri sieltä viimein vastaan. Enkä ole ikinä kuullut, että vetokoukku heikentäisi auton turvallisuutta (näin kyllä voi olla, mutta missähän marginaaleissa silloinkin liikutaan).
Ei välttämättä (merkittävästi) matkustajaturvallisuutta, mutta etsi -toimintoa tuonne OG900 -palstalle ja hämmästelemään, kuinka moni koukullinen OG on peräkolarissa notkahtanut niin, ettei takaovet enää toimi (-> käytännössä auto paaliin). Toisin sanoen se koukku tuo helposti koriin ne pienemmät osumat, jotka puskuri pystyisi absorboimaan ihan ite. NG-kolkki nyt ei koriltaan varmasti ihan yhtä helposti väänny kuin OG, mutta kyllä se puskuri siinä ihan tarkoituksella on ja mieluummin ite sitä käyttäisin peräänajotilanteessa kuin koukkua.

Ja ei, en ole ikinä irrottanut Saabista koukkua, joten ainakaan minä en ole spekuloitu päivittäin koukkua irrotteleva saabisti :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Se olen varmaan sitten minä :D Tosin minulla koukku on ollut Saabissa kiinni vain päivän kerrallaan. Eikä näitäkään päiviä taida olla enempää kuin kahden käden sormilla laskettava määrä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: SportCombin irrotettavan vetokoukun suojakotelo

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

nuo pienemmät moksautukset, mitä mulla on ollu, olis tod.näk maksanu monet parkkitutkat yms puskurin maalaukset ja ainakin toisella kertaa takapuskurimuovien uusinnan ilman koukkua, että sikäli se koukku on hyvä.

Isommassa mällissä varmaan vois olla sitten hyvä jos koukkua ei olis paikallaan ja miten lie kolaritesteissä... Ei liene koukut paikoillaan?!

Tulipa tämäkin aihe kaivettua esille. Jännä foorumi... Seuraavaksi kun joku kyselee kattotelineiden poikittaistukiin pehmustekumeja(?), hyökkään paikalle ja alan asian vierestä selittämään sitä miksi kattotelineitä ei kannata muutenkaan koskaan poistaa ja mielellään hommata kiinteät kiskot. Näin ei "pienessä" ympäriajossa katto naarmuunnu . . . :lol:
Vastaa Viestiin