Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
vamma
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 20:21

Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja vamma »

Vaihdoin viikko sitten 9-3 Tids -08 SC:sta kesänakit alle ja siinä vaihtaessa kävi pikku vahinko. Kuskin puolen eturenkaan ollessa irti niin Saabin oma tunkki oli hieman vinossa ja vääntyi ja lopulta petti niin, että etupää kolahti maahan. Jarrulevy ja sen suojalevy otti maahan kiinni. Ei muuta kun naapurilta lainaamaan tunkkia ja auto ylös. Putsasin jarrut ja vaihdoin renkaat lopuun. Hienosti hoidettu Vamma!

Koeajolenkillä auto tuntui jotenkin levottomalta. Jarrut ei rahissut, tärisyttänyt tai muutenkaan tuntunut oudolta. Maantienopeudessa ratti ei täristänyt yhtään. Mutta hiljaisissa nopeuksissa ohjaus vetää selkeesti oikealle ja muutenkin tuntuu jotenkin levottomalta. Autoon tehtiin eilen nelipyöräsuuntaus ja lähdin toiveikkaana korjaamolta pois. Mutta auto tuntui silti ihan samalta. Korjaamolla sanoivat, että jos ohjaus edelleen oikuttelee, niin rengasliikkeeseen näytille, voi olla mahdollista kudosvauriota tai jotain muuta. Renkaat ovat kuulemma suorassa ja säädetty tip top.

Auto on ollu mulla talvesta lähtien, eli kesänakeilla en ole metriäkään ajanut. Vanteina ovat noi perus vm. 2008 Linearin aluvanteet Nokian Hakka Green renkailla. Kokoa en muista ulkoa, mutta veikkaan 195/55/16. Eturenkaissa pintaa 5mm ja takana 6 mm. Paineet tarkastin heti vaihdon jälkeen ja laitoin 2.6 molempiin (hieman korkeampi kuin suositus. Talvirenkailla menee kuin juna ja nyt kesärenkailla kuin saippuakuppi.

Pitkä lässytys, mutta kysymys kuuluu: Mistähän lähtisin vikaa etsimään? Voisikohan tosta olla jotain mekaanisesti rikki mitä ei nelipyöräsuuntauksessa huomattu?

EDIT: Auto on nyt vaimolla liikenteessä, mutta näppituntumalta sanoisin, että kesärenkaat olisivat aavistuksen isommat. Vaikuttaneeko asiaan...
9-3 SC tids -08
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kokeile vaihtaa eturenkaiden paikkaa ristiin ellei niissä ole pyörimissuuntaa merkitty.
Jos vaihto onnistuu (pyörimissuunta ei estä), niin auton puoltaessa nyt vasemmalle, on renkaassa vikaa.

Mikäli puolto jatkuu edelleen oikealle, tarkista, ettei jarrulevy ole kiero. On voinut vioittua maahan osuessa. Kokeile pyörittää rengasta käsin, kun se on ilmassa ja seuraa tarkkaan, ettei se jossain kohdassa tarraa vähän kiinni. Kuuntele myös ääntä, josko jossain kohdassa kuuluu hetken laahaava ääni, kun pyörität.

Renkaiden koolla ei väliä ja ovat luultavasti kokoa 215/55/16 (205/55/16).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
vamma
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 20:21

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja vamma »

Vaihdoin kiukulla talvirenkaat takaisin alle ja ongelma poistui saman tien. Ainoa vika, että ratti on muutaman asteen kallellaan oikealle. Taitaa olla jäänteitä nelipyöräsuuntauksesta. Pitää viedä noi kesäpyörät johonkin liikkeeseet tarkastettavaksi. Ainakin yhdestä renkaasta oli osa tasapainoituspaloista irti. Ei kai sillä voi olla niin isoa vaikutusta?
9-3 SC tids -08
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

vamma kirjoitti:Vaihdoin kiukulla talvirenkaat takaisin alle ja ongelma poistui saman tien. Ainoa vika, että ratti on muutaman asteen kallellaan oikealle. Taitaa olla jäänteitä nelipyöräsuuntauksesta. Pitää viedä noi kesäpyörät johonkin liikkeeseet tarkastettavaksi. Ainakin yhdestä renkaasta oli osa tasapainoituspaloista irti. Ei kai sillä voi olla niin isoa vaikutusta?
Ne tasapainot tasapainottaa renkaan jolloin päästään vapinoista eroon mutta ei ne kai puoltavaan ohjaukseen liity. Toivottavasti ei ole mennyt mitään isompaa.

Muistetaan käyttää akselitukea eikä tehdä tunkin varassa!
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ellet muuta vikaa löydä niin kokeile säätää nelipyörä säädöllä Camber edessä noin -1°12' kummallakin puolella ja auraus +00°10'. Takana Camber -1°20' kummallakin puolella sekä auraus +00°08'. Säädöt hiukan rata-ajo suuntaan, mutta vetelyn ja urien hakemisen pitäisi loppua jos muut paikat ovat kunnossa, joku voi sanoa, että miinus camberin säätö (normaalista noin -00°40' stä yli -1 asteen) kuluttaa takana renkaiden sisäreunaa, mutta ei näin pieni erotus vielä kuluta rinkuloita.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Eikös se ollut ettei edessä camberia pysty säätämään? Tai sitten on jotain jäänyt iteltä huomaamatta :roll:
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja core2 »

SA9000AB kirjoitti:Eikös se ollut ettei edessä camberia pysty säätämään? Tai sitten on jotain jäänyt iteltä huomaamatta :roll:
Pystyy ellei alkuperäiset pultit riitä säätöön voi ostaa exentriset pultit, ja niitä pitäisi löytyä myös speedparts'iltakin.

Ellei niin täältä ainakin löytyy.

EDIT: vilkaisin speedparts'in sivulta en nähnyt pultteja enään, mutta lisään toisen ja paremman linkin tähän.
http://www.prostreetonline.com/a/saab_s ... er-kit.asp
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Juu nuo pultit on kyllä tutut :)

Oikealle puoltaminen tuntuu itellä myös kun ajaa urissa uran oikealla laidalla. Kun taas siirtyy vasemmalle laidalle niin meno on enemmänkin suoraan kuin vasemmalle. Ilmeisesti silloin kaistojen kallistus pientareen suuntaan avittaa siinä. Kun on erittäin tasainen uraton tie niin pystyn ratista pääsätmään irti ja lähes suoraan mennään (tien kaltevuus).
Urien ei tarvii olla suuret että eron huomaa. Kannattaa kokeilla.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja TommyW »

core2 kirjoitti:Ellet muuta vikaa löydä niin kokeile säätää nelipyörä säädöllä Camber edessä noin -1°12' kummallakin puolella ja auraus +00°10'. Takana Camber -1°20' kummallakin puolella sekä auraus +00°08'. Säädöt hiukan rata-ajo suuntaan, mutta vetelyn ja urien hakemisen pitäisi loppua jos muut paikat ovat kunnossa, joku voi sanoa, että miinus camberin säätö (normaalista noin -00°40' stä yli -1 asteen) kuluttaa takana renkaiden sisäreunaa, mutta ei näin pieni erotus vielä kuluta rinkuloita.
Kuulostaa mielenkiintoiselta - oletko itse ajanut näillä säädöillä tai miten näihin lukemiin on päädytty? Muuttaako em. säädöt "arkiajettavuutta"?

Olen oman autoni (MY07) ajettavuuteen varsin tyytyväinen, mutta kieltämättä kesärenkailla, jotka ovat kuitenkin varsin maltilliset 215/55/16, on käytös uraisilla teillä samantapaista, mitä SA9000AB omassa postauksessaan kirjoittaa.
Saabiton Saabisti
vamma
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 20:21

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja vamma »

Mulla kulmat säädettiin Tampereella Hepo-Autossa. Asentajat tulivat kesken mittauksen kyselemään, että laitetaanko lisää kulmaa taakse, niin tulee vakaampi ajettava. Mulla on siitä mittauksesta se todistus jossain. Yritän etsiä sen jostain ja katsoa mitä sinne on laitettu.

Sanoivat Hepo-Autossa että casteria ei pysty säätämään. Kaikkea muuta kyllä. Mulla tais just toi caster olla hieman ohjearvojen ulkopuolella.

Mä alan pikkuhiljaa uskoa, että tossa autossa ei olekkaan mitään suurempaa hajalla. Toi on vaan niin uraherkkä vempula uraisella (normaali Suomalainen maantie) tiellä. Talvirenkaat antaa vissiin anteeksi enemmän. Jännä että vm. 2006 karvalakki Leon on vakaampi kippo.

Kumma vaan että vaimokin valitti ihan samaa vetelyä.

Onko jollain muuten huonoja kokemuksia noista Nokian Hakka Greeneistä?
9-3 SC tids -08
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja core2 »

TommyW kirjoitti: Kuulostaa mielenkiintoiselta - oletko itse ajanut näillä säädöillä tai miten näihin lukemiin on päädytty? Muuttaako em. säädöt "arkiajettavuutta"?

Olen oman autoni (MY07) ajettavuuteen varsin tyytyväinen, mutta kieltämättä kesärenkailla, jotka ovat kuitenkin varsin maltilliset 215/55/16, on käytös uraisilla teillä samantapaista, mitä SA9000AB omassa postauksessaan kirjoittaa.
Meikäläisen femma W aerossa säädöt ovat edessä camber vasen -01°14' ja oikea
-01°12' auraus +00°10' kummassakin pyörässä.
Takana säädöt ovat Camber -1°20' kummallakin puolella sekä auraus +00°08'.
Alla edessä 235/45 R17 continental sport contact 5 ja takana 235/45 R17 continental sport contact 3.
Eipä ole ollut vetelyä ja urien hakemista, kävin suomessa viikko sitten ei löytynyt uria sielläkään.
Ps. tätä säätöä ehdotti yks kaverini joka on saabin verstaalla asentajana.
HUOM! säädöt tehty originaali pulteilla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tsaard
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 10:26

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja tsaard »

Oma 9-3 SC vetelee kesäkumeilla aivan sairaasti myöskin.
Alla 225\45\17 Continental kumit.
Saab on itselle uusi tuttavuus ja täytyy kyllä sanoa että tämä uraherkkyys oli täysi yllätys.
Edellisissä autoissani Passatissa ja Golfissa oli sama 225\45\17 rengastus eikä auto vedellyt mihinkään suuntaan.
Täytyy vain tottua ja pidellä ratista kiinni.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tuo vetely on aika paljon myös renkaan merkistä/mallista kiinni. Mutsin sc veteli continentalin 225/45-17 kumeilla paljon mutta misukoilla oli huomattavasti rauhallisempi. Kuvio conteissa ja misukoissa on melkein samanlainen.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Nuo Contin sport 3:et on itellä alla ja uutena vetely oli todella lievää. Nyt kun kulutuspintaa on n. 2mm jäljellä sakkorajaan niin vetelykin on huomattavasti agressiivisempaa. Tai sitten ilmat on vielä niin viileät että kumi on jäykempää kuin kesäkuumalla jolloin joustaa urissa eritavalla.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.

Viesti Kirjoittaja core2 »

t.t.j kirjoitti:Tuo vetely on aika paljon myös renkaan merkistä/mallista kiinni. Mutsin sc veteli continentalin 225/45-17 kumeilla paljon mutta misukoilla oli huomattavasti rauhallisempi. Kuvio conteissa ja misukoissa on melkein samanlainen.
Näinhän se valitettavasti on meinaan kuitenkin, että sitä uraherkkyyttä voi vähentää olemattomiin hieman trixailemalla. Kuitenkin loppuosa alustasta on oltava kunnossa ennen trixailua säätöjen kanssa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin