Ikkunoiden tummennus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Joku on varmaan tummentanut itse ikkunat autosta. Aikanaan tummensin veneestä ikkunat (90-luvulla) ja silloin meni ainakin ihan persiilleen. Ilmeisesti tummennuskalvo pitää olla mahdollisimman paksua, ettei tule kupruja?

En haluaisi pilata ikkunoita, voiko noita tummennuksia poistaa jos menee mönkään? Mistä olette hankkineet noita tummennuskalvoja? Ajatuksena oli tummentaa takalasi ja takasivulasit itse.

Autona Saab 9-3 1.9 TiD SC vm. 2008.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Moro,

Laitoin kalvot takasivuikkunoihin syksyllä 2011. Kalvopaketin hankin Motonetista ja kalvon pitäisi olla naarmuutumista paremmin kestävää. Olisin voinut teettääkin kalvotuksen, mutta kokeilun halu voitti tällä erää. Parin tunaroinnin jälkeen opin oikean suuntaisen työmenetelmän, ja itseasiassa kalvottaminen on aika helppoa suhteellisen suorilla pinnoilla. Sen sijaan kaarevan takaikkunan kalvotutin lämpömuovattavalla kalvolla eräässä firmassa viikko sitten. Vaikka sivuilla on eri kalvo kuin takaikkunassa, täsmäävät sävy ja tummuusaste erinomaisesti.

Laittamisen yhteydessä tunaroitujen kalvojen poistaminen onistuu hyvin - kokemusta meinaan on. Allahan on vielä saippualiuosta eikä kalvo ole päässyt vielä liimautumaan lasiin. Olen myös poistanut kahdesta autosta vanhemmat kalvot. Kun kalvon reunan saa irti lasista vaikkapa mattoveitsen terällä, onnistuu niiden poistaminen repimällä. Lasin pintaan jää kalvossa mukana ollutta liimaa, jonka poistaminen onnistuu rätillä ja liuottimella. Työlästä hommaa.

T. Zeipii
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja vili1 »

ZeiPii kirjoitti:Moro,

Laitoin kalvot takasivuikkunoihin syksyllä 2011. Kalvopaketin hankin Motonetista ja kalvon pitäisi olla naarmuutumista paremmin kestävää. Olisin voinut teettääkin kalvotuksen, mutta kokeilun halu voitti tällä erää. Parin tunaroinnin jälkeen opin oikean suuntaisen työmenetelmän, ja itseasiassa kalvottaminen on aika helppoa suhteellisen suorilla pinnoilla. Sen sijaan kaarevan takaikkunan kalvotutin lämpömuovattavalla kalvolla eräässä firmassa viikko sitten. Vaikka sivuilla on eri kalvo kuin takaikkunassa, täsmäävät sävy ja tummuusaste erinomaisesti.

Laittamisen yhteydessä tunaroitujen kalvojen poistaminen onistuu hyvin - kokemusta meinaan on. Allahan on vielä saippualiuosta eikä kalvo ole päässyt vielä liimautumaan lasiin. Olen myös poistanut kahdesta autosta vanhemmat kalvot. Kun kalvon reunan saa irti lasista vaikkapa mattoveitsen terällä, onnistuu niiden poistaminen repimällä. Lasin pintaan jää kalvossa mukana ollutta liimaa, jonka poistaminen onnistuu rätillä ja liuottimella. Työlästä hommaa.

T. Zeipii
Tuo lämpömuovattavuus ja takalasin kaarevuus nimenomaan mietityttää. Katselin myös noita Motonetin kalvoja. Reagoikohan ne mitenkään lämpöön, eli onko mahdollista edes saada kupruja pois/takalasia tummennettua noilla? Eihän tuossa tietenkään paljoa menetä, jos Motonetin kalvot ei ole kalliit ja ottaa sitten pois heti tuoreeltaan jos ei istu.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Eikö kannattaisi samantien hommata ihan kunnon kalvoa 3M, Llumar jne eikä tarvitsisi pelätä naarmuuntumista, asennus on helpompaa jne?

Itse en kaarevia laseja rupeaisi värkkäämään. Ammattilaisen työtä oli kiva katsoa kun laittoi kerrasta kohilleen farkkufemman tavaratilan lasit :mrgreen:

Omassa femmassa on Llumarin kalvot ollut kohta 2 vuotta eikä naarmun naarmua vaikka etulasitkin on kalvotettu ja parkkihalleissa joutuu kuskinikkunaa aukomaan.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Maikki kirjoitti:Eikö kannattaisi samantien hommata ihan kunnon kalvoa 3M, Llumar jne eikä tarvitsisi pelätä naarmuuntumista, asennus on helpompaa jne?
Motonetin kalvot olleet ikkunoissa 8 kk:tta ja ikkunoita on sentään heivattu lasten toimesta ylös ja alas. Kalvoihin ei ole ilmaantunut naarmuja vielä. En tarkoituksella puolustele valintaani parempimerkkisiin kalvoihin verrattuna, mutta ihan kelpokamaa näyttäisivät olevan.

Maikin kanssa olen samaa mieltä muovattavista kohteista. Jos ei ole itse tehnyt, niin kannattaa jättää ammattilaisen/kokeneen henkilön hoidettavaksi. Väittäisin, että nyt kun olen tuonkin vaiheen nähnyt, niin uskaltaisin yrittää sitä itsekin. Ehkä seuraavaan autoon sitten....
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Taisin tehdä neljät tai viidet kalvot takalasiin ennen kun olin jotenkin tyytyväinen lopputulokseen ja viimeisellä kerralla oli pakko onnistua kun teippasin ensin tuon kuvion lasiin ja sen perään tummennuskalvon.
Muut pinnat meni muistaakseni ykkösellä, ei kovin ihmeellistä hommaa sillä ovat suhteellisen suorat.

Kannattaa leikata kalvo lasin ulkopuolella sopivaksi ja tarvittaessa lämmittää muotoonsa, sisäpuolella saattaa jo olla hieman haastavaa puuhaa.

Eli, tarkista kumminpäin aiot kalvon asentaa (suojakalvo/liimapinta, lasin siäpuolelle varmaan haluat sen kalvon asentaa), saippuavettä lasin ulkopinnalle, kalvo siihen (suojakalvo ulospäin), leikkaa-trimmaa reunat sopivaksi lasiin, lastalla vedet pois välistä ja lämmittämällä muotoonsa, lopullinen reunojen säätö, sovitus kannattaa tehdä ulkopuolella huolella.

Sitten kun muoto on oikea, suojakalvo pois (tämänhän pitäisi nyt olla ulospäin), saippuavettä kalvoon (se on muuten sillä selvä kun vetääsee ittensä ruttuun ilman saippuavettä, testattu on)
Saippuavettä lasin sisäpinnalle, kalvo siihen, lastalla vedet pois välistä keskeltä aloittaen ja seuraaava.

Avattavien lasien kohdalla varmaan helpoin irroittaa lasin, näin saat terävällä terällä tehtyä reunat todella tarkasti (tai tylsällä terällä repeämiä...) takaovien lasien irroitus on suhteellisen kivutonta 9-3:ssa.

Käytin 3M:n 20% kalvoa.
http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/ ... medium.jpg
- Nappe
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Nappe kirjoitti:...teippasin ensin tuon kuvion lasiin ja sen perään tummennuskalvon.
...3M:n 20% kalvoa.
http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/ ... medium.jpg
- Nappe
Sä oot hifistelly ihan selkeesti :D Hieno kuvio!!
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kerta pualammattilaisia löytyy ni kuka tulee tummentamaan mun peräkärryn ikkunat :mrgreen: 3-ikkunaahan combissa on.. hommaa helpottaa että lasit irrallaan.. yv pelaa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Nappe kirjoitti:Taisin tehdä neljät tai viidet kalvot takalasiin ennen kun olin jotenkin tyytyväinen lopputulokseen ja viimeisellä kerralla oli pakko onnistua kun teippasin ensin tuon kuvion lasiin ja sen perään tummennuskalvon.
Muut pinnat meni muistaakseni ykkösellä, ei kovin ihmeellistä hommaa sillä ovat suhteellisen suorat.

Kannattaa leikata kalvo lasin ulkopuolella sopivaksi ja tarvittaessa lämmittää muotoonsa, sisäpuolella saattaa jo olla hieman haastavaa puuhaa.

Eli, tarkista kumminpäin aiot kalvon asentaa (suojakalvo/liimapinta, lasin siäpuolelle varmaan haluat sen kalvon asentaa), saippuavettä lasin ulkopinnalle, kalvo siihen (suojakalvo ulospäin), leikkaa-trimmaa reunat sopivaksi lasiin, lastalla vedet pois välistä ja lämmittämällä muotoonsa, lopullinen reunojen säätö, sovitus kannattaa tehdä ulkopuolella huolella.

Sitten kun muoto on oikea, suojakalvo pois (tämänhän pitäisi nyt olla ulospäin), saippuavettä kalvoon (se on muuten sillä selvä kun vetääsee ittensä ruttuun ilman saippuavettä, testattu on)
Saippuavettä lasin sisäpinnalle, kalvo siihen, lastalla vedet pois välistä keskeltä aloittaen ja seuraaava.

Avattavien lasien kohdalla varmaan helpoin irroittaa lasin, näin saat terävällä terällä tehtyä reunat todella tarkasti (tai tylsällä terällä repeämiä...) takaovien lasien irroitus on suhteellisen kivutonta 9-3:ssa.

Käytin 3M:n 20% kalvoa.
http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/ ... medium.jpg
- Nappe
Napelle kiitos vinkeistä! Olen nyt vähän kahden vaiheilla alanko ikkunoita tummentaa. Jos siihen aikaa varaisi ja aloittaisi takasivuikkunoista koska ne on helpompia. Sitten takalasi. jos ei onnistu niin tuoreena pois ja teetätys ammattilaisella. Tuo Motonetin kalvo ei ole kallistakaan ja rullassa on sitä, olikohan 3 metriä. Meillä on musta SC ja jotenkin tuntuu että pientä hifistelyä se kaipaisi :oops: Vanteet voisi sitten joskus hankkia, kun lotossa voittaa!

Netistä löytyy hyviä videoita tuohon takalasin tummennukseen. Seuraavaksi heräsi kysymys siitä, riittääkö hiustenkuivaaja lämmittämään Motonetin kalvoa tarpeeksi? Kuumailmapuhallin saattaa näin järjellä ajateltuna on liian kova laite ohuelle kalvolle. Toisekseen ei minulla sellaista ole. 20 maksaa Motonetissä, ei paha.

T:wannabe-hifistelijä
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Jos nyt en ihan väärin muista, niin motonetin kalvo ei kutistu. Eikun sori, muistin väärin, se oli bilteman kalvoa jota joskus tylsyyteeni testasin. Jokatapauksessa, hiustenkuivaaja ei riitä. Kunnon kalvokin tarvitsee sen 280astetta kutistuakseen, niin veikkaampa että halppis kalvot vaativat kans vähän sentään "shokki lämpöä" kutistuakseen. Suosittelen että jätät ne kalvt motonettiin, ja haet liikkeestä joka kalvottaa niin kunnon kalvoa. Maksaa about 60-90€ riippuen mitä kalvoa otat. Ja se kutistuu!
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

vili1 kirjoitti: ... Motonetin kalvo ei ole kallistakaan ja rullassa on sitä, olikohan 3 metriä. Meillä on musta SC ja jotenkin tuntuu että pientä hifistelyä se kaipaisi...

Netistä löytyy hyviä videoita tuohon takalasin tummennukseen. Seuraavaksi heräsi kysymys siitä, riittääkö hiustenkuivaaja lämmittämään Motonetin kalvoa tarpeeksi? Kuumailmapuhallin saattaa näin järjellä ajateltuna on liian kova laite ohuelle kalvolle. Toisekseen ei minulla sellaista ole. 20 maksaa Motonetissä, ei paha.
Rohkeasti vain toimeen! Netistä tosiaan löytyy paljon ohjeita, joiden avulla minäkin rohkeutta keräsin :wink: Meilläkin on musta Sc, jonka "ilme" muuttui positiivisemmaksi kalvotetuilla ikkunoilla.

Perimmäinen syy motonetin kalvojen hankitaan omalla kohdallani oli se, että halusin tehdä sen yht'äkkiä ja nyt. Sattui vielä olemaan lauantai, joten vaihtoehtoja hankintapaikoiksi ei muita ollut. Jos en ihan väärin muista, niin syyskesällä 2011 Motonetissa oli kaupan kahta eri kalvomerkkiä, eikä kumpikaan noista kalvomalleista ollut tuotetietojen mukaan lämmöllä muokattavaa. Noh, suorien pintojen kalvottamisen opiskelu ei ainakaan noilla kalvoilla kalliiksi tule :D

Mun auton takalasiin laitettiin lämmöllä muovattavaa kalvoa. Valmistajaa en jaksa muistaa. Kalvo lämmitettiin muotoonsa takalasin ulkopinnalla kuumailmapuhaltimella samanaikaisesti lastalla muotoon sutien. Jos siis haluat itse kokeilla kalvottamista, niin hanki jotakin sopivaa kalvoa, jota voi muokata lämmöllä. Jätä tällöin nuo "ei muokattavat" kalvot hankkimatta.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Kiitos taas vinkeistä. Saatanpa jopa ryhtyä toimeen ja hankkia kerralla kunnon kalvot. Tuon takalasin tummennuksessa se lämpömuokattavuus on must. Veneen kaareva etulasi joskus tapetoitiin halppiskalvolla ja ihan hirveä siitä tuli. Kovasti kiinnostaisi tuo tummentaminen, pitäisi saada vaimokkeelle vaan perusteltua. Hän valittelee, että pakettiautot ajavat motarilla ihan persiissä kiinni niin valot häikäisee. Siinähän on hyvä tekosyy :wink:
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
avaittinen
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
Paikkakunta: Lahti

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja avaittinen »

Heips.

Kysyisin tähän samaan syssyyn että miten noin 9-3 SC takasivulasit (avattavat) lähtevät irti? Varmaan järkevin irrottaa ne kalvotusta varten?

Tää topicci saa itseänikin kokeilemaan kalvotusta :D
9-3 Tids -08
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Tietääkös joku ono Gilan kalvot lämpöön reagoivia? Ei ollut nekään hinnalla pilattu.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Ikkunoiden tummennus

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Takaovien lasit irtoaa about näin (WIS tarjoaa sitten tarkat ohjeet)

Aja ikkunaa alas
Ovipahvi pois
Ikkunan alalistat pois
Etummaiset suoja/koristepellit ja loput listat pois
Nosta tarvittaessa ikkunaa jotta pääset ruuveihin käsiksi (ovimoduuli paikalleen)
Irroita lasi nostimesta ja nosta ulos

Itse irroitin lasit tummennusta varten, helpompi saada reunat hyväksi näin, tosin onnistun tyrimään senkin tylsällä terällä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin