bsr

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kävin viikolla torstaina illalla 10 aikoihin testaamassa omaa autoani IMM-vaihdon jälkeen, niin auto liikkui todella ripeästi. Autossani on Martunin softa, mutta siinä tuskin lienee merkittävää eroa BSR:ään.

Tallensin OP-COM:lla tiedot ja ahtopaineet nousee maksimissaan n. 1,1 bariin imusarjan paineen (MAP) jäädessä n. 0.1 bar alemmaksi. Aivan oikeat lukemat (autom. laatikko). Lämpötila oli tuolloin illalla yli 20 astetta. OP-COM:n mukaan koeajon alkuvaiheessa imuilman lämpötila oli 22 astetta ja sen päättyessä 23 astetta. Jatkuvan kiihdyttelyn (testaus menossa) seurauksena imuilman lämpötila kävi maksimissaan 25 asteessa. Muutaman asteen saattoi myös ulkoilman lämpötilakin muuttua, koska kävin moottoritiellä kääntymässä n. 10 km päässä ja takaisin.

Imuilman lämpötila-anturi on integroitu ahtopaineanturin kanssa samaan ja sijaitsee ahtoputkessa ennen kaasuläppäkoteloa. Tästä voidaan vetää se johtopäätös, että Saabin välijäähdytin toimii hyvin, koska ahdettaessakaan ilman lämpötila ei liiemmälti kuumene. Ainakin se tuntuu riittävän näihin "kevyempiin" virityksiin. Ilmastointikin oli minulla koko testin aikana päällä.

Minulla on tapana aina silloin tällöin autoa pestessä ruiskuttaa vettä myös "syyläriin" oikein kunnolla (ei painepesurilla), jotta se puhdistuu kaikesta liasta. Kävin myös perjantaina hakemassa uudet etujouset ja auton mittari näytti 33-34 astetta, eikä tuntunut minkäänlaista tehon puutetta. Tosin en suorittanut mitään "urku auki" kiihdytystä, kun ei ollut tarvetta. Muutama normaali (reipas) kiihdytys kuitenkin ja hyvin pelitti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Mullahan on tuon BSR:n softan kanssa yhäkin ongelmia, eli ahdot karkaa aivan minne sattuu, piikittää jossain 1.35-1.4 barissa ja sen jälkeen ajoittain fuelcutia. Tällä hetkellä ajelen vakiosoftalla. Huomasin siinäkin jännän jutun: nyt kun oli 30+ asteen helteitä, vakiosoftan ahdot nousivat varsinkin pienillä vaihteilla kiihdytettäessä jopa 0.6-0.7 barin luokkaan (mun käsittääkseni normi olisi jossain 0.4-0.5 barin kieppeillä). Suuremmilla vaihteilla, motarinopeudessa, ahtoi n. 0.5-0.6 barin välillä. Nyt kun ilmat viilenivät, ahdot asettuivatkin 0.4 barin pintaan. Lämpötilassa 15-20 asteen muutos aiheuttaa noin suuren muutoksen ilmamassaan (ilma laajenee -> kevyempää)?

BSR:n pojat ilmoittivat että 1.8t manuaalilla stage 1:n ahdot pitäisi olla n. 1.0-1.1 barin tietämillä normaalisti.
9³ SC 1.8t
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

petrisa kirjoitti: Tallensin OP-COM:lla tiedot ja ahtopaineet nousee maksimissaan n. 1,1 bariin imusarjan paineen (MAP) jäädessä n. 0.1 bar alemmaksi. Aivan oikeat lukemat (autom. laatikko). Lämpötila oli tuolloin illalla yli 20 astetta. OP-COM:n mukaan koeajon alkuvaiheessa imuilman lämpötila oli 22 astetta ja sen päättyessä 23 astetta. Jatkuvan kiihdyttelyn (testaus menossa) seurauksena imuilman lämpötila kävi maksimissaan 25 asteessa. Muutaman asteen saattoi myös ulkoilman lämpötilakin muuttua, koska kävin moottoritiellä kääntymässä n. 10 km päässä ja takaisin.
Itse vetäisin tästä sen johtopäätöksen, että olet katsellut ulkoilman lämpötiloja, tai laite ilmoittaa kuinka paljon imuilma on ulkoilmaa lämpimämpää. Kokoonpanosta riippuen 20-40 astetta on normaalisti yli ulkoilman.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

KAPU2 kirjoitti:
petrisa kirjoitti: Tallensin OP-COM:lla tiedot ja ahtopaineet nousee maksimissaan n. 1,1 bariin imusarjan paineen (MAP) jäädessä n. 0.1 bar alemmaksi. Aivan oikeat lukemat (autom. laatikko). Lämpötila oli tuolloin illalla yli 20 astetta. OP-COM:n mukaan koeajon alkuvaiheessa imuilman lämpötila oli 22 astetta ja sen päättyessä 23 astetta. Jatkuvan kiihdyttelyn (testaus menossa) seurauksena imuilman lämpötila kävi maksimissaan 25 asteessa. Muutaman asteen saattoi myös ulkoilman lämpötilakin muuttua, koska kävin moottoritiellä kääntymässä n. 10 km päässä ja takaisin.
Itse vetäisin tästä sen johtopäätöksen, että olet katsellut ulkoilman lämpötiloja, tai laite ilmoittaa kuinka paljon imuilma on ulkoilmaa lämpimämpää. Kokoonpanosta riippuen 20-40 astetta on normaalisti yli ulkoilman.
Samaa ajattelin itsekkin että ei kyllä imuilman lämmöt noin alhaisia voi olla, tai sitten siellä on hillitön cooleri! :lol:
XC70 D5 -11
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Trionic8 tähtää vääntöön, ei ahtopaineeseen. Todennäköisesti vakiosoftallakin ajettaessa T8 korjaa ilmanlämpötilan nostamalla hieman ahtoja. Ahtopaine ei ole kiveenhakattu, käsittääkseni se voi vaihdella sen mukaan kuinka T8 korjaa ulkolämpötilan vaikutusta jotta se saavuttaa halutun vääntömomentin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mulla menee ahtopaine alemmaksi jos on tosi kuuma.
Viileillä ilmoilla nousee ahdot 5 vaihteella noin 1bar ,
mutta kuumalla ilmalla ei nouse edes kunnon 0,8 bar.

Ja esim tänään kun täällä on 10 astetta lämmintä auton on ihan toisen oloinen.
Paitsi ettei se vedä sittenkään kuin naurettavasti :lol:
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Semmoinen asia kantsii myös muistaa, että ilmeisesti T8 rajoittaa auton tehoja jos ulkona on tarpeeksi kuuma (raja meni jossain 30 asteen yläpuolella). Tämän olen kokenut itse toissa kesänä Saksassa kun kirmailin Saabilla pitkin autobaanoja. Ensin lähti todella liukkaasti eteenpäin vaikka mittarissa olisi ollut jo esimerkiksi 160 km/h, mutta sitten jossain vaiheessa tuntui kuin tehot olisivat pudonneet lähes vakiosoftan tasolle. Tällöin ulkoilma oli parhaimmillaan +35 asteen lämpöistä. Ilman hieman jäähdyttyä tehot palasivat. Jälkeenpäin lueskelin tuon selityksen jostain.
9³ SC 1.8t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mikäs idea siinä nyt sitten on.. en kyllä ole huomannut tehojen puuttumista, tosin kovin lämpötila missä oon ajanu oli 34..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Voiskohan olla softa tai vuosimalli eroa kun käyttäytyy erilailla?
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itsekin kyllä ihmettelin tuota op-com:n näyttämää intake air temperature lukemaa, että miten se ei juurikaan ole ulkoilmaa kummempi. Kuitenkin op-com näyttää yksiselitteisesti suoraan astelukuna eikä mitään eroja. Silloin alkuperäisellä IMM:llä testatessani lukema oli 14-15 astetta, kun oli sen mukaiset ilmatkin. Yhteys op-com:lla on moottoriohjaimeen, mutta onhan se toki mahdollista, että ulkoilman lukeman tullessa väylää pitkin maskissa olevasta anturista, op-com näyttääkin sen jostain syystä. Virheellistä tietoa siinä tapauksessa.

Pitää tarkistaa nuo imuilmalämpötilat tuolla erillisellä Launchin testerillä, joka näyttänee ne oikein. Sitä pääasiassa käytänkin, mutta nyt tuli ajodatan tallennustarvetta joten siihen tietokone+op-com oli verraton apu. Harmi vain, jos on jotain softakömmähdyksiä
Mutta ... asia tarkistetaan mahdollisimman pian.

Myös toinen kummallinen asia on tullut eteen T8:n kanssa, etten ole Launchilla enkä op-commilla saanut näkymään absoluuttista ulkoilmanpainetta. Molemmat näyttävät jotain järjetöntä vakiolukemaa. Tälläkin datalla on T8:n toiminnan kannalta kohtuullinen merkitys, joten miksi se ei näillä vermeillä näy. Minkään muun auton kuin Saabin Trionic8:n kanssa ei ole tämän anturin lukeman kanssa ollut mitään vaikeuksia. Viimeksi eilen tuli testattua Trionic7:aa ja ihan kiitettävästi kaikki pelitti. Ihan älytöntä, että tuon takia pitäisi olla T**** :evil:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt on vähän tullut selvyyttä muutamaan asiaan.

Ensinnäkin, op-com näytää moottorin livedata-tiedoissa imuilman lämpötilan aivan p*****tä :twisted: Se näyttää aivan selvästi koko ajan ulkoilman lämpötilaa. Kävin testaamassa noilla kahdella erillisellä testerillä ja ne molemmat näyttävät oikean arvon (IAT = intake air temperature). Normaalisti arvo oli n. 8-10 astetta ulkoilmaa lämpimämpi, kun ulkoilma oli +21 astetta. Kiihdytyksissä (ahdettaessa) lämpötila lähti heti kasvavaan ja sain sen pikatestillä nousemaan 20 astetta ulkoilmaa korkeammaksi.
Näinhän sen piti ollakin. Jotenkin vain tuli "kummallinen olo", kun op-com näytii niin epäuskottavia lukemia.

Muutenkin op-com:sta puutuu paljon olennaista dataa, jota erillisellä testerillä saa kaivettua esiin. Otetaan nyt vaikka esim. laskettu/mitattu ilmamassa vs. pyydetty ilmamassa palotapahtumaa kohti. Lisäksi IMM-arvo näkyy g/s. Op-com:ssa ei saa kuin tuon jälkimmäisen (kg/h). Ja op-com:sta puuttuu paljon muuta hyödyllistä tietoa. Siinä on hyviä puolia mm. tuo tietojen tallennus tiedostoon (siihenpä se sitten jääkin), mutta liikkaa mielestäni puutteita. Johtuneeko siitä, että softa on opel-vetoinen.

Sitten se toinen juttu. Tuolla toisessa ketjussa oli mainittu, että T8:sta on jätetty 05-malleista lähtien pois kokonaan vallitseva ulkoilmanpaineanturi. Kiitos vihjeestä nimim. Glyzerille :D . Tämä varmaan selittää sen, että myös nuo testerit mukaanlukien op-com eivät näytä tätä arvoa edes -03 (-04) malleissa (kuin sen järjettömän vakioluvun). Näistä on selvästi jätetty tuo anturiarvo pois testilaitteiden yhteneväisyyden nimissä, vaikka alkupään SS:stä ne olisikin saatavissa. Tech2:lla sen varmasti näistä, missä ko. anturi on, saa irti.

Se taas on ainakin minulle arvoitus, että käyttääkö nykyiset bsr (myös maptun) ulkoilmanpainetietoa sitten käytännössä mihinkään edes näissä alkupään malleissa. Tuntuu vain siltä, että tuo olisi tärkeä tieto. Periaatteessahan tuo tieto on luettavissa ahtopaine- ja imusarjan paineanturista virrat päälle kytkettäessä. Auton käydessä sitä ei voida enää lukea kuin ahtopaineanturista kaasuläpän ollessa kiinni ja turbon pois pelistä (ei ahda). Käytännössähän tämä tarkoittaisi kuta kuinkin tyhjäkäyntitilaa. Herää vain kysymys miten homma saadaan toimimaan, kun lähdetään nousemaan vuoristoon kohtuu jyrkkää nousua (lasti päällä ja vaikka vaunu perässä). Minun mielestäni ei mitenkään ilman erillistä anturia. Pitäisi päästä testaamaan tehopenkissä näitä bsr (ja maptun) ohjelmia vaihtelevissa olosuhteissa (labra), jossa voisi muuttaa ulkoilman painetta ja lämpötilaa. Olisi kiva nähdä tulokset :?: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Laitetaan sitten vaikka tähän topiciin. Mikäli auto tuntuu tehottomalta tarkistakaapa ahtoputkessa oleva paine/lämpötila-anturi. Lamppuja vaihtaessa huomasin että ko. anturi oli irti ja fuskasi painetta pihalle. Putkessa olevat kiinnikkeet olivat rikki, tai toinen niistä, joten uusi ahtoputki tilaukseen. 65e PCS:ltä.. Tilapäinen ratkaisu tukki ahtovuodon ja niin tehot palasivat. Kyseinen anturi löytyy akkukotelon viereisestä putkesta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja bkt »

Nostetaan hieman tätä ketjua. Itsellä mietinnässä jos kesäksi hieman piristäisi Aeroa (MY06). Onko jollain kokemuksia täällä jaetavaksi koskien miten Maptune Stage1+ automaattilaatikko toimii? Ja mistä klubilainen (mahd. alennukset) kannattaa kysellä hintaa?

Toinen vaihtoehto olisi Hirsch, ainakin nettisivujen kautta näyttäisi esim Laakkonen ja Metroauto Helsingissä olisi jämyjä. Vieläpä 30% alennusta lupailee nettisivuit....tiedä sitten onko tämä myös jämyillä?

Maptune paperilla parempi, todellisuudesta ei havaintoa...tosin muuta kuin kehuja en ole löytänyt foorumeja selailessa.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vesa Lindeman on henkilö joka hoitaa maptun asioita, löytyy kyseisellä nimimerkillä täältä foorumilta myös ja puhelinnumeron löytää http://www.maptun.fi sivuilta. Mainitsee kuuluvansa saabclubin jäseneksi ja näyttää jäsenkorttia niin alennus heltiää sillä.

Valitsit sitten kumman tahansa maptunin tai hirschin olet tekemässä hyvää valintaa. Softat pelaavat hyvin automaatinkin kanssa. Eniten automaatin toimintaan vaikuttaa itse automaattilaatikon ohjelma, jota ei saa viripajoilta. ko. automaattiin kannattaa kysellä joltakin harrastajalta jolla on tech ja turvapääsy tai merkkiliikkeeltä onko saatavilla automaattiin softapäivitystä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
niskalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja niskalaukaus »

...
Viimeksi muokannut niskalaukaus, Su Heinä 08, 2012 07:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin