Rusakko__ kirjoitti:Rusakko__ kirjoitti:2. Peilihommaa pitää tutkia näemmä ajan kanssa ja paremmilla keleillä. Tai sitte romuttamolta uus peili, jos toimii ihan vaan "heittämällä paikoilleen".
Eli peilin lasia yritin tuossa aamusella vaihtaa, josko sitten alkais peili lämmetä. Onglemia ilmeni n. 40 sekunnin päästä työn aloituksesta eli miten ihmeessä tuo peililasi irtoaa? Uudesta peilistä näkee, että takapinnassa on jonkinlainen ympyrä jousi (halkaisija n. 7 cm) ja jousen päät yhtyy lähelle toisiaan, niin että päät näkyy kun peililasin säätää sähköllä aivan ääriasentoon. Siitä kaposesta rakosesta yritin ronkkia pihdeillä jousenpäitä, mutta ei onnistu. Ja sitten alkoi epäilyttämään, että jos irroittaminen on näin hankalaa (no joo, huonot työkalut), niin mitens e sitten takaisin saadaan. Jousen päitä pitäis puristaa ensin yhteen ja sitten liu'uttaa sivulle ja vapauttaa jouset, mutta ei onnistu...
Jos lasin sais irti, niin piuhojen päästä vois mitata arvoja, kun nappaa lämmöt päälle paneelista. Näillä helteillä ei muuten taida peilinlämmitys toimia.
Kellään kikkakonsteja?
Viime viikolla vaihdoin kuskin puolen peilin omaan saabbiin. Ne jouset lähtee kyllä kun peilin kääntää äärivasemmalle niinkuin teit, ja sitten vaikka yksi kerrallaan ihan ruuvarilla vääntää sitä jousenpäätä toista kohti, ja samalla yrittää työntää sitä "taakse päin" eli peilin sisään jotta se nousee pois urasta, jonka näet uudessa peilissä. Niitä ei siis tarvitse yhtäaikaa painaa yhteen, helpompi yksi kerrallaan mielestäni. Sitten peili ei mulla ainakaan "pudonnut"käteen, joutui kyllä vielä arveluttavan kovasti nykäisemään että lähti, nimittäin aiemmin luin jostain että se suorastaan putoaa kätösiin. Paikalleen laitto onkin sitten helppoa, uuteen peiliin vain vanhasta juurikin se jousi paikalleen, ihan "kiinni asti" eli jousenpäät niihin hahloihin joista äsken otit pois, ja tämän JÄLKEEN vain tökkäät peilin paikalleen. Nimensä mukaan jouset joustaa sen verran että se napsahtaa paikoilleen.
Itselläni putosi siitä peilistä heijastinosa liimauksistaan, eikä se kyllä lämmennytkään. En ole itse todennut vielä jotta rupesiko peili nyt lämmittelemään... Ehkä talvella kun peili oli enää liimanrippeillä kiinni, lämpö ei johtunut enää ulos tarpeeksi ja vastus kärähti osittain. Yleismittarilla tosin peilin vastus oli suht ok (en mitannut uudesta oikeaa vastusarvoa) joten nähtäväksi jää oliko vika siinä.... Jos ei ollut, pitänee tarkastaa johdot peilin kopan sisältä. Lämmittimeltä menee johdot muistaakseni kuljettajan ovimoduuliin, eli johtovaurio jäisi välille peili-kuskin oven sisäpuoli.
Yleismittarilla voi olla ettei piuhanpäistä saa järkeviä lukemia, sillä peilinlämmitystä ohjataan PWM säädöllä, jolloin tasavirta näyttää tältä _-_-_-_-_-, en ole itse tainnut testata mitä yleismittari näyttää tuollaista käyrää mitatessa... Näyttäisikö tuo tehollisarvoa, tai sitten sama kuin DC alueella mittaa AC:ta = ei oikein mitään? Mutta kumminkin, voi olla ettei mittarin lukemista voi vetää mitään johtopäätöksiä.
Peileille pitäisi kyllä tulla kylmiltään jerkkuja jos ulkolämpötila on alle 20c, peilien lämpötila pyritään pitämään siinä kahdessakymmenessä asteessa. Tuo PWM säätö, eli tavallaan peililämmityksen voimakkuus sitten riippuu mm. ulkolämpötilasta ja ajonopeudesta, mutta vasta 20c lämmössä lämmitys loppuu kokonaan...
Mistä ostit peilin ja paljonko kustansi? Liekö tullut paskat kaupat kun neobrothersilta itelle tuli ja maksoi 50e. Jotain 20e peili ja 30e postikulut
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ei tullut edes marmorilta kysyttyä....