Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Juha kirjoitti:Mulla temppuilee peilinlämmitys niin, että oikeapeili ei lämpeä kuin parinkympin pakkasella. Techillä kun laittaa peilinlämmityksen päälle niin peili lämpiää normaalisti vaikka kesällä.
Ei oo apua vaivaan löytyny? Nimittäin jotain tuommosta lienee mullakin.. tai sitte tosiaan vastuslankoja poikki tms
Timon kirjoitti:Niin ja sen taloyhtiön lämmitystolpan ajastimen voi kuulemma helposti kiilata jumiin, esim. puutikulla
Pitikö tässä vielä rikolliseksi alkaa? :)
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Timon »

Rusakko__ kirjoitti:Pitikö tässä vielä rikolliseksi alkaa? :)
Enhän minä siis tietenkään kannusta sellaiseen :wink:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja ezku »

1. Silikonispraytä joskus välillä ja ei ole koskaan jäätynyt kiinni. Pidentää myös kumin ikää, kun laittaa silikonia. Ennaltaehkäsevällä asenteella, ei vasta kun jäätyy kiinni.

2. Apukuskin peilinlämmitin pelleilee täällä, lienee jokin kosketushäikkä, kun joskus satunnaisesti toimii, en ole ehtinyt tutkia.

Tuossa pari vuotta sitten kun peilin jalat hiekkapuhallutin ja polttomaalautin, niin tuli nuo peilit purettua ihan osiin. Siellähän on vastuslanka integroituna peilin takapintaan, kuten vedot piirilevyssä. En usko, että katkeaa kovin helposti.
DslCat
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Maalis 20, 2011 10:10

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Pitkästä aikaa alla käyttöautona sellainen (sigussa oleva), jossa oven tiivisteen jäätymisvikaa..

Takaovet holvaantuvat yläreunastaan kiinni :cry:
Oven tiiviste on tässä ainakin sellaista "karvamallia" - se kun töhrii silikonilla, niin ei puhdasta päivää nääkkään :lol:
Jäätymistä tapahtuu ihan pakkaskelilläkin kun sulamisvesiä tunkee oviaukon puolelle muovilistalle - aamusta taas kakarat valittelee..

Tuo muovilista on aika onneton vesikouruksi - välillä vedet lorahtaa penkille ovea avatessa. Tosin näin talvella se on yleensä lunta :mrgreen:
9-3 SC TTiD4 Linear 2011
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Koita töpöttää jäähdytinestettä eli glykolia raakana tiivisteisiin. Mutta varovasti, älä liota.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Timon »

JaniV kirjoitti:Koita töpöttää jäähdytinestettä eli glykolia raakana tiivisteisiin. Mutta varovasti, älä liota.
Toimiiks toi jäähdytinneste oikeesti? Vois kuvitella että ensimmäinen vesisade veis sen mennessään (eiks glykoli liukea veteen?) ja toisekseen, kestääkö kaikki kumilaadut glykolia? (tyhmän kysymyksiä, mutta menkööt tähän aikaan illasta :oops: )
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Ei liukene, eikä jäädy, mutta tahmeaksi voi tehdä jos laittaa liikaa...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
DslCat
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Maalis 20, 2011 10:10

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja DslCat »

JaniV kirjoitti:
Timon kirjoitti:
JaniV kirjoitti:Koita töpöttää jäähdytinestettä eli glykolia raakana tiivisteisiin. Mutta varovasti, älä liota.
Toimiiks toi jäähdytinneste oikeesti? Vois kuvitella että ensimmäinen vesisade veis sen mennessään (eiks glykoli liukea veteen?) ja toisekseen, kestääkö kaikki kumilaadut glykolia? (tyhmän kysymyksiä, mutta menkööt tähän aikaan illasta :oops: )
Ei liukene, eikä jäädy, mutta tahmeaksi voi tehdä jos laittaa liikaa...
Jotenkin tuntuu vaaralliselta tuo glykolin "väärinkäyttö" :lol:

Olen jostain aikoinaan lukenut, että se olisi maalipinnalle vahingollista (ja sellaisena sitä pitänyt) - roiskeet on aina kehoitettu huuhtelemaan puhtaalla vedellä pois..

Mulla on talteenottetuna puhdasta silikonia (100%) "tyhjistä" 200L tynnyreistä kerätty. Sitä olen normikumitiivisteissä käyttänyt, ja pysyy parikin talvea tiivisteissä kunhan antaa yönyli olla oikein märkinä (imeytyy) - pyhkii loput pois, jos jää märiksi.

Noi silikonipuikot taitavat olla jollain blandattuja kun jäätyvät.. tuo 100% ei jäädy 8)

Noiden "hairy"-tiivareiden voitelu vaan arveluttaa :mrgreen:
9-3 SC TTiD4 Linear 2011
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Silikonivaseliiniä tiivisteisiin.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tällaista olen käyttänyt eikä ole ollut kiinnijäätymisiä.

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Rusakko__ kirjoitti:2. Peilihommaa pitää tutkia näemmä ajan kanssa ja paremmilla keleillä. Tai sitte romuttamolta uus peili, jos toimii ihan vaan "heittämällä paikoilleen".
Eli peilin lasia yritin tuossa aamusella vaihtaa, josko sitten alkais peili lämmetä. Onglemia ilmeni n. 40 sekunnin päästä työn aloituksesta eli miten ihmeessä tuo peililasi irtoaa? Uudesta peilistä näkee, että takapinnassa on jonkinlainen ympyrä jousi (halkaisija n. 7 cm) ja jousen päät yhtyy lähelle toisiaan, niin että päät näkyy kun peililasin säätää sähköllä aivan ääriasentoon. Siitä kaposesta rakosesta yritin ronkkia pihdeillä jousenpäitä, mutta ei onnistu. Ja sitten alkoi epäilyttämään, että jos irroittaminen on näin hankalaa (no joo, huonot työkalut), niin mitens e sitten takaisin saadaan. Jousen päitä pitäis puristaa ensin yhteen ja sitten liu'uttaa sivulle ja vapauttaa jouset, mutta ei onnistu...

Jos lasin sais irti, niin piuhojen päästä vois mitata arvoja, kun nappaa lämmöt päälle paneelista. Näillä helteillä ei muuten taida peilinlämmitys toimia.

Kellään kikkakonsteja?
niskalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja niskalaukaus »

Rusakko__ kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:2. Peilihommaa pitää tutkia näemmä ajan kanssa ja paremmilla keleillä. Tai sitte romuttamolta uus peili, jos toimii ihan vaan "heittämällä paikoilleen".
Eli peilin lasia yritin tuossa aamusella vaihtaa, josko sitten alkais peili lämmetä. Onglemia ilmeni n. 40 sekunnin päästä työn aloituksesta eli miten ihmeessä tuo peililasi irtoaa? Uudesta peilistä näkee, että takapinnassa on jonkinlainen ympyrä jousi (halkaisija n. 7 cm) ja jousen päät yhtyy lähelle toisiaan, niin että päät näkyy kun peililasin säätää sähköllä aivan ääriasentoon. Siitä kaposesta rakosesta yritin ronkkia pihdeillä jousenpäitä, mutta ei onnistu. Ja sitten alkoi epäilyttämään, että jos irroittaminen on näin hankalaa (no joo, huonot työkalut), niin mitens e sitten takaisin saadaan. Jousen päitä pitäis puristaa ensin yhteen ja sitten liu'uttaa sivulle ja vapauttaa jouset, mutta ei onnistu...

Jos lasin sais irti, niin piuhojen päästä vois mitata arvoja, kun nappaa lämmöt päälle paneelista. Näillä helteillä ei muuten taida peilinlämmitys toimia.

Kellään kikkakonsteja?
Viime viikolla vaihdoin kuskin puolen peilin omaan saabbiin. Ne jouset lähtee kyllä kun peilin kääntää äärivasemmalle niinkuin teit, ja sitten vaikka yksi kerrallaan ihan ruuvarilla vääntää sitä jousenpäätä toista kohti, ja samalla yrittää työntää sitä "taakse päin" eli peilin sisään jotta se nousee pois urasta, jonka näet uudessa peilissä. Niitä ei siis tarvitse yhtäaikaa painaa yhteen, helpompi yksi kerrallaan mielestäni. Sitten peili ei mulla ainakaan "pudonnut"käteen, joutui kyllä vielä arveluttavan kovasti nykäisemään että lähti, nimittäin aiemmin luin jostain että se suorastaan putoaa kätösiin. Paikalleen laitto onkin sitten helppoa, uuteen peiliin vain vanhasta juurikin se jousi paikalleen, ihan "kiinni asti" eli jousenpäät niihin hahloihin joista äsken otit pois, ja tämän JÄLKEEN vain tökkäät peilin paikalleen. Nimensä mukaan jouset joustaa sen verran että se napsahtaa paikoilleen.

Itselläni putosi siitä peilistä heijastinosa liimauksistaan, eikä se kyllä lämmennytkään. En ole itse todennut vielä jotta rupesiko peili nyt lämmittelemään... Ehkä talvella kun peili oli enää liimanrippeillä kiinni, lämpö ei johtunut enää ulos tarpeeksi ja vastus kärähti osittain. Yleismittarilla tosin peilin vastus oli suht ok (en mitannut uudesta oikeaa vastusarvoa) joten nähtäväksi jää oliko vika siinä.... Jos ei ollut, pitänee tarkastaa johdot peilin kopan sisältä. Lämmittimeltä menee johdot muistaakseni kuljettajan ovimoduuliin, eli johtovaurio jäisi välille peili-kuskin oven sisäpuoli.

Yleismittarilla voi olla ettei piuhanpäistä saa järkeviä lukemia, sillä peilinlämmitystä ohjataan PWM säädöllä, jolloin tasavirta näyttää tältä _-_-_-_-_-, en ole itse tainnut testata mitä yleismittari näyttää tuollaista käyrää mitatessa... Näyttäisikö tuo tehollisarvoa, tai sitten sama kuin DC alueella mittaa AC:ta = ei oikein mitään? Mutta kumminkin, voi olla ettei mittarin lukemista voi vetää mitään johtopäätöksiä.

Peileille pitäisi kyllä tulla kylmiltään jerkkuja jos ulkolämpötila on alle 20c, peilien lämpötila pyritään pitämään siinä kahdessakymmenessä asteessa. Tuo PWM säätö, eli tavallaan peililämmityksen voimakkuus sitten riippuu mm. ulkolämpötilasta ja ajonopeudesta, mutta vasta 20c lämmössä lämmitys loppuu kokonaan...

Mistä ostit peilin ja paljonko kustansi? Liekö tullut paskat kaupat kun neobrothersilta itelle tuli ja maksoi 50e. Jotain 20e peili ja 30e postikulut :D Ei tullut edes marmorilta kysyttyä....
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

niskalaukaus kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:2. Peilihommaa pitää tutkia näemmä ajan kanssa ja paremmilla keleillä. Tai sitte romuttamolta uus peili, jos toimii ihan vaan "heittämällä paikoilleen".
Eli peilin lasia yritin tuossa aamusella vaihtaa, josko sitten alkais peili lämmetä. Onglemia ilmeni n. 40 sekunnin päästä työn aloituksesta eli miten ihmeessä tuo peililasi irtoaa? Uudesta peilistä näkee, että takapinnassa on jonkinlainen ympyrä jousi (halkaisija n. 7 cm) ja jousen päät yhtyy lähelle toisiaan, niin että päät näkyy kun peililasin säätää sähköllä aivan ääriasentoon. Siitä kaposesta rakosesta yritin ronkkia pihdeillä jousenpäitä, mutta ei onnistu. Ja sitten alkoi epäilyttämään, että jos irroittaminen on näin hankalaa (no joo, huonot työkalut), niin mitens e sitten takaisin saadaan. Jousen päitä pitäis puristaa ensin yhteen ja sitten liu'uttaa sivulle ja vapauttaa jouset, mutta ei onnistu...

Jos lasin sais irti, niin piuhojen päästä vois mitata arvoja, kun nappaa lämmöt päälle paneelista. Näillä helteillä ei muuten taida peilinlämmitys toimia.

Kellään kikkakonsteja?
Viime viikolla vaihdoin kuskin puolen peilin omaan saabbiin. Ne jouset lähtee kyllä kun peilin kääntää äärivasemmalle niinkuin teit, ja sitten vaikka yksi kerrallaan ihan ruuvarilla vääntää sitä jousenpäätä toista kohti, ja samalla yrittää työntää sitä "taakse päin" eli peilin sisään jotta se nousee pois urasta, jonka näet uudessa peilissä. Niitä ei siis tarvitse yhtäaikaa painaa yhteen, helpompi yksi kerrallaan mielestäni. Sitten peili ei mulla ainakaan "pudonnut"käteen, joutui kyllä vielä arveluttavan kovasti nykäisemään että lähti, nimittäin aiemmin luin jostain että se suorastaan putoaa kätösiin. Paikalleen laitto onkin sitten helppoa, uuteen peiliin vain vanhasta juurikin se jousi paikalleen, ihan "kiinni asti" eli jousenpäät niihin hahloihin joista äsken otit pois, ja tämän JÄLKEEN vain tökkäät peilin paikalleen. Nimensä mukaan jouset joustaa sen verran että se napsahtaa paikoilleen.

Itselläni putosi siitä peilistä heijastinosa liimauksistaan, eikä se kyllä lämmennytkään. En ole itse todennut vielä jotta rupesiko peili nyt lämmittelemään... Ehkä talvella kun peili oli enää liimanrippeillä kiinni, lämpö ei johtunut enää ulos tarpeeksi ja vastus kärähti osittain. Yleismittarilla tosin peilin vastus oli suht ok (en mitannut uudesta oikeaa vastusarvoa) joten nähtäväksi jää oliko vika siinä.... Jos ei ollut, pitänee tarkastaa johdot peilin kopan sisältä. Lämmittimeltä menee johdot muistaakseni kuljettajan ovimoduuliin, eli johtovaurio jäisi välille peili-kuskin oven sisäpuoli.

Yleismittarilla voi olla ettei piuhanpäistä saa järkeviä lukemia, sillä peilinlämmitystä ohjataan PWM säädöllä, jolloin tasavirta näyttää tältä _-_-_-_-_-, en ole itse tainnut testata mitä yleismittari näyttää tuollaista käyrää mitatessa... Näyttäisikö tuo tehollisarvoa, tai sitten sama kuin DC alueella mittaa AC:ta = ei oikein mitään? Mutta kumminkin, voi olla ettei mittarin lukemista voi vetää mitään johtopäätöksiä.

Peileille pitäisi kyllä tulla kylmiltään jerkkuja jos ulkolämpötila on alle 20c, peilien lämpötila pyritään pitämään siinä kahdessakymmenessä asteessa. Tuo PWM säätö, eli tavallaan peililämmityksen voimakkuus sitten riippuu mm. ulkolämpötilasta ja ajonopeudesta, mutta vasta 20c lämmössä lämmitys loppuu kokonaan...

Mistä ostit peilin ja paljonko kustansi? Liekö tullut paskat kaupat kun neobrothersilta itelle tuli ja maksoi 50e. Jotain 20e peili ja 30e postikulut :D Ei tullut edes marmorilta kysyttyä....
Peilin irroitus olikin teoriassa tiedossa, mutta käytäntö ei toiminut, kun oli niin komurat nuo työkalut, ettei millään mahtunu "puun ja kuoren väliin". No, mutta eiköhän tuon irti saa, enempi jäi arveluttamaan aamulla tuo peilin takaisin asennus, mutta jos on noin helppoa mitä kerroit niin no problemo...

Mulla on halpis yleismittari ja lukion sähköfysiikka, että tältä pohjalta olisin mittaillu :)

Ostin Partsforsaabilta peilin, maksoi 25 €. On mallia tarvike, mutta alkuperäinen maksoi pitkälle toista sataa, niin ajattelin pärjään ilmankin. Postejahn tuohon tuli, mutta niin tuli kaikkea muutakin romua, kuten iskarit...

Mutta jees, tattista vaan vinkeistä, pitää mennä tässä joku ilta taas yrittämään. Nyt on työkalujakin!
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Peili vaihdettu, hyvien neuvojen ja nyt myös parempien työkalujen ansiosta, alle 5 minuuttia koko homma. Tällä helteellä en tiedä vielä lämpeääkö peili vai ei, mutta sen aika näyttää.
AST
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 15:22

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja AST »

Kuskin puolen vastus oli huollon mukaan kärähtänyt. Sähköä peiliin tulee. Paljonko tuo uusi vastus maksaa, vai pitääkö ostaa uusi peili? Saab 9-3 SC TiDs -07.
Vastaa Viestiin