-08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
vekko
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 11:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja vekko »

Nyt on ECU mallia 55565020 (Saab osa) tilattu samoin kuin tuo sytytysyksikkö. Löytyisikö vinkkejä keneltä Kannattaisi kysellä tuosta tech 2 ohjelmoinnista täältä pääkaupunkiseudulta?
Saab 9-3ss MY03 1,8t stage1
vekko
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 11:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja vekko »

Samalla vielä kysymys noista suuttimista, ruotsista saa uudemman mallin suuttimia käytettynä hintaan 700sek/kpl.

Onko käypä hinta, ja onko vinkkiä mistä muualta etsiä?

Ilmeisesti riittää jos suuttimiin liittää uuden johtosarjan, eli jakotukkia ei tarvitse vaihtaa?
Saab 9-3ss MY03 1,8t stage1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

700sek/kpl mielestäni kallis, tuohon hintaan saa jo isompia virisuuttimia uutena. n. 40-50e/kpl maksimi mitä kannattaa maksaa minusta.

Sopii noi uudemman mallin suuttimet kunhan vaihtaa suutinten johtosarjan.

Halvemmalla voi saada 2003-2006 aeron suuttimia jotka sopii suoraan johtosarjaankin. Neobrothers myy n. 40 puntaa kpl.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Onko rekisteriotteelle muutettava käyttövoimatietoa, eli onko tien päällä odotettavissa ongelmia virkavallan kanssa, ellei otteella ole flexifuel merkintää? Tuli ihan mieleeni, josko olisi samanlaista käytäntöä kuin PÖ vs. diesel..?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole sama käytäntö kuin PÖ vs. diesel eikä rekisteriotteeseen merkintää tule saati tarvita. RE85 rinnastetaan bensaan, käyttövoimana lukee bensa. RE85 on täysin polttoaineverotettua ainetta kuten bensakin, vero vain on pienempi johtuen EU direktiivistä joka määrää pienemmän veron jätepohjaiselle polttoaineelle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Hei!

Edullisemmat uudemmat suuttimet sinisten tilalle löytyy PCS:n kautta speedpartsilta ruotsinmaalta.
Ovat uusimman -07 eteenpäin malliset ja asennus onnistuu nätisti ainakin -03 malliseen. Suutinten -07 eteenpäin oleva johtosarja kannattaa purkaamolta/liikkeestä hankkia, tällöin uudet suuttimet ovat asennettavissa suoraan vanhemman malliseen polttoainetukkiin.
Lukitusklipsut sopivat suoraan harmaisiin uusiin suuttimiin.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... fca81c67f6

Kiitokset jcarlsonille ohjelmoinnista hienosti on pelannut -03 BioPower
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No siinähän on edullinen ratkaisu suutinvalintoihin. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Nyt tarvii taas sitten vääntää jonkun rautalangasta.
ollaan hankkimassa mammalle 93 2.0t -05. Tuoko siis tarvitsee uudemman ecun ja niin mitä muuta, että saa flexifueliksi? tehoa ei lisää kaivata, mutta se ekopuoli tässä jossain vaiheessa tarvii saada kohdilleen. tiedä sitten jos tuodaan kaksi autoa kerralla carlsonin sedälle, ellei jopa 3. tarvis nimittäin oma tonnari ja veljen femmakin softat.

ihan olen kuvitellut, että kaikki T7 autot menee samalla eculla... :roll:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

NG 9-3 onkin T8. :)
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja MrG »

vekko kirjoitti:Hei edellisiin viitaten vielä pari kysymystä aiheesta.

Itselläni on -03 9-3ss 1,8t stage1 päivityksellä ja haluaisin muuttaa sen etanolikäyttöiseksi.

Vaihtoehtoja on ilmeisimmin kaksi,

1) re85 only, jolloin pelkällä softapäivityksellä pitäisi selvitä alkuun? Lisäksi mahdollisesti:
- suuttimet & jakotukki
- Sytytysyksikkö?
Mites tuo nyt sitte menee jos tyytyy ajamaan pelkästään re85:llä, riittääkö siinä pelkkä softapäivitys?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Periaatteessa kyllä. Suuttimet olisi hyvä olla isommat tosin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt on omaan tehty muutos jcarlsonin toimesta :D .

Vanha -03 ecu lähti ja tilalle tuli -08 jcarlsonin softamuutoksella.
Aeron suuttimet myös vaihdettiin.

Loistavasti pelaa ja kyllä työntää Saabia eteenpäin voimalla. Vaikka tuohon voimaan jo olen tottunut vanhan Maptunin kanssa, mutta tässä uudessa sitä on vielä enemmän. Etenkin etanolilla.

Ajotietokoneen mukaan matka Oulu - Vaasa meni vanhalla 6,5l/100km ja sama tulomatkalla etanolilla, jota sain tankatuksi Vaasassa karvan yli 50l 62 litran tankkiin, 8,9l/100km. Pyrin ajamaan samalla tavalla pääsääntöisesti molemmat suunnat, mutta pitihän sitä muutaman kerran tulomatkalla polkaista.

Nyt vain kovaa ajoa ja viinaa tankkiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Ompas hyvä softa. Speksien mukaan kulutus nousee n. kaksi litraa sataselle. Itsellä kulutus automaatissa nousi seka ajossa n. 8,7 l/100 km n. 11,9 l/100km. Ajokulut laski n 5€/100km.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suhdeluku on molemmissa sama eli reilut 36% on noussut kulutus. ;) Sama mitä luvataan tehdastekoisille flexifuel autoillekkin kevyessä ajossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: -08 1.8 tarvittavat muutokset etanolibensalle

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sen verran täytyy todeta, että tuolla vanhalla eculla ajaen ajotietokone näytti tasan 0,4 litraa liian pientä kulutusta. En ole vielä testannut tarkasti mikä on virhe nykyisellään. Tuntuma on kuitenkin, että nyt se näyttää lähempänä todellista kuin ennen.

Vanhalla eculla ja softalla bensalla ajaen meni siis todellisuudessa Oulu-Vaasa väli 6,9 l/100km kulutuksella. Jos tuo paluumatkan lukema on todellinen niin kulutus nousi tasan 2 litraa. Kasvua on siis tuolloin 29%. Tarkat kulutuksen nousut sekä ajotietokoneen mahdollisen näyttövirheen saan testattua vasta aikaisintaan kesäkuun puolivälin tietämissä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin