Etupään kolina

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja alustar »

Onko muilla tullut vastaan tilannetta, että etupäähän on vaihdettu kaikki mahdollinen mutta silti kolkattaa? Eli vaihdettua:
-Iskunvaimentimet, Bilstein Sport
-Etujouset (Aero), jousien alapäässä kumit.
-Ylätuet
-Kääntölaakerit
-Koiranluut
-Alatukivarsien puslat
-Alapalloissa ei välystä
-Raidetangoissa / päissä eikä hammastangossa ole välystä.

Kolina tulee ilmi lähinnä mukulakivikolla ajettaessa / soratiellä, niinkuin plussapisteitä sataisi. Voiko Bilsteinit olla niin jäykät, ettei iskunvaimentimien ylätuet pysy "mukana" tai ne menee ns. laidasta laitaan joustoissa?

Onko olemassa jäykempiä ylätukia? Tällä hetkellä paikallaan on ns. huonon tien mallit.
SAAB 99 -83 GL
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Loppuuko kolina, jos kevyesti jarruttaa?

Tuolla ajattelin sitä, josko jarrusatulan liukutapit olisivat vähän väljiä.
Muuta ei nyt tähän hätään tule mieleen kolinan syyksi, kun näköjään kaikki normaalit klassiset kohteet on jo korjattu tai tarkistettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja alustar »

petrisa kirjoitti:Loppuuko kolina, jos kevyesti jarruttaa?

Tuolla ajattelin sitä, josko jarrusatulan liukutapit olisivat vähän väljiä.
Muuta ei nyt tähän hätään tule mieleen kolinan syyksi, kun näköjään kaikki normaalit klassiset kohteet on jo korjattu tai tarkistettu.
Jarruttaminen ei vaikuta kolinaan. Onhan se tietenkin aina vaihtoehto, että uudet iskarit olisivat rikki :roll:
SAAB 99 -83 GL
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Joskus täällä oli puhetta jäähdyttimen yläkiinnikkeistä. Vanhan malliset olisivat aiheuttaneet kolinaa ja tullut uudet erimalliset saabilta tilalle.

Voiko kukaan vahvistaa? Itsellänikin kolisee ja olen tuota mietiskellyt?
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Jäähdyttimen kiinnike, ja moottorin korvat.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Lainaten Bobia:

"Omaani on merkkiliike aikoinaan takuuseen hammastangon (sis. myös uudet päät) kolahtelun vuoksi vaihtanut - ei loppunut kolahtelu, vaikka itse diagnoosissaan hammastankoon päätyivät. Iskarit ja kallistuksenvaimentimen tangot vaihdettiin tuota ennen ja apurungon pultteja kirittiin yms. Kolahtelu vain jatkui...

Syy kolahteluun selvisi kuitenkin saabcentralin keskustelujen ja "tee se itse" korjailun myötä - jäähdytinpaketin (jäähdytin/ahtojäähdytin/ilmastoinninkenno) yläpään tuet (2kpl) olivat ns. vanhaa jousikuormitteista mallia ja päästivät koko paketin heilumaan sopivasti tietyissä ajotilanteissa. Vaihdoin ne uudempiin kokokumisiin reijitettyihin - kolahtelut loppuivat. Eli kun jäähdytinpakettia heiluttaa esim. kuskin puolen yläkulmasta ja jos edes napsuu, niin sitten se tod. näk. myös ajaessa kolahtelee.

Tietysti hammastanko voi olla oikeastikin rikki, mutta itse katsoisin ensin halvemmat jutut läpi."
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja alustar »

HorGrath kirjoitti:Lainaten Bobia:

"Omaani on merkkiliike aikoinaan takuuseen hammastangon (sis. myös uudet päät) kolahtelun vuoksi vaihtanut - ei loppunut kolahtelu, vaikka itse diagnoosissaan hammastankoon päätyivät. Iskarit ja kallistuksenvaimentimen tangot vaihdettiin tuota ennen ja apurungon pultteja kirittiin yms. Kolahtelu vain jatkui...

Syy kolahteluun selvisi kuitenkin saabcentralin keskustelujen ja "tee se itse" korjailun myötä - jäähdytinpaketin (jäähdytin/ahtojäähdytin/ilmastoinninkenno) yläpään tuet (2kpl) olivat ns. vanhaa jousikuormitteista mallia ja päästivät koko paketin heilumaan sopivasti tietyissä ajotilanteissa. Vaihdoin ne uudempiin kokokumisiin reijitettyihin - kolahtelut loppuivat. Eli kun jäähdytinpakettia heiluttaa esim. kuskin puolen yläkulmasta ja jos edes napsuu, niin sitten se tod. näk. myös ajaessa kolahtelee.

Tietysti hammastanko voi olla oikeastikin rikki, mutta itse katsoisin ensin halvemmat jutut läpi."
Pitänee tarkistaa tuo jäähdytinpaketti.
SAAB 99 -83 GL
kake00
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:11

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja kake00 »

Vakaajan koriin kiinnitys kannattaa myös tarkistaa. Vaikka välys ei olisi iso pitää kumminkin pirullista ääntä.
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Ovatko jouset varmasti paikoillaan? Karsee kolina mukulakivillä ja narinaa parkkipaikkakääntelyssä, jos jouset eivät ole kunnolla paikoillaan.
BMW f11 535xd -13
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja alustar »

2xturbo kirjoitti:Ovatko jouset varmasti paikoillaan? Karsee kolina mukulakivillä ja narinaa parkkipaikkakääntelyssä, jos jouset eivät ole kunnolla paikoillaan.
Jouset ovat paikoillaan kyllä. Pitää käyttää vielä nuo vakaajan runkokumit poies ja kattoa mitä ne on syöny.
SAAB 99 -83 GL
Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja Nehrt »

Mulla kolisi kans etupää aina sillointällöin ei välttämättä aina edes samassa töyssyssä ja lopulta ääni loppui täysin kun vaihtoi TAAKSE vakaajat :)

Täältä jostain toisesta topicista sain tuon vinkin ja se auttoi omalla kohdalla tuohon "etupään" kolinaan...
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Noniin tuli itse vaihdettua nuo jäähdyttimen yläpään tuet. Ainakin omassa kiesissä hiljeni etupää huomattavasti. osanro: 13186475.

Ainakin paikallisessa opel-liikkeessä maksoi pyöreesti 30e kpl ja 2kpl noita tuli.

Vaihto onnistui suht kivuttomasti (ahdasta), 10mm hylsy + pitkäjatkovarsi sekä nivel tulivat tarpeeseen vaihdossa. Ainoat mitä purin ennen irroitusta olivat akun suoja sekä moottorin suojamuovi.

EDIT: Niin joo ja kun sen kiinnike raudan on irroittanut, niin sen vanhan jousivirityksen saa irti ihan kiertämällä auki päin. Uusissa kumimalleissa on myös pieni klipsi sisällä, joka menee jäähdyttimen tapissa olevaan uraan.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Pakkaskeleillä kuluuu pientä kolinaa kun ajaa epätasaisella alustaalla kuten hunosti auratulla pihalla. Autoon on vaihdettu Monroen reflex iskarit ja kääntölaakerit montta vuotta sitten mutta pieni kolina jäi kuulumaan remontin jälkeen. Tilanne on pahimmillaan talvisin pakkasella.

Kun painelin etunurkkia konepelti auki etulokasuojan päältä sain kuulumaan kolahduksen iskarin suunalta. Avasin iskareiden ylämuttereiden suojat, laitoin ruuvimeisselin kärjen yläpään kuusiokoloa vasten ja painelin kulmaa. Iskarin kahvaan tuntuu pieni välys aina kun painettaessa kolahtaa. Siirsin sitten ruuvimeisselin kiinnityslautasen pohjaa vasten ja myös siitä välittyy pieni välys.

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että moelmmilla puolilla olisi iskarin yläpään kiinnityslautasen vulkanointi pettänyt ja siitä aiheutuu kolahdus. Ennenkun tilaan uudet osat ja rupean vaihtamaan ajattelin kysyä onko tuon osan pettämisiä tullut vastaan? Tällä palstalla en ole tuosta viasta lukeut mutta joltain opel palstlla kyllä: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 5#p1864016
9-3 SS 1.8t
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tarkista MarkusJ varalta kuitenkin nuo "koiranluut", jos et sitä ole vielä tehnyt.
Nehän ovat ne kallistuksen vakaajan ja iskaritolpan välinen yhdystanko.

Mulla oli viime talvena aivan samat oireet ja luulin silloin, että iskari on pettänyt taas.
Tarkempi tutkimus paljasti vian oitis tuohon koiranluuhun, koska sen nivelen suojakumi oli rikki. Vaihdolla ääni loppui, joten sieltähän se ääni tuli. Toisella puolella on mulla vielä ehjä, mutta osat tuli ostettua molemmille puolille samalla kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Koiranluut tuli vaihdettua viime talvena mutta niillä ei kolina lähtenyt.
9-3 SS 1.8t
Vastaa Viestiin