Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Viesti Kirjoittaja tonisku »

Hei

Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä järkevän hintaisesta huoltoliikkeestä kyseisellä alueella. Onko alueella muita merkkihuoltamoita kuin LänsiAuto, MetroAuto tai PP-Auto?
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Miksi merkkihuolto?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ehkä nuo pitää tulkita kahdeksi eri kysymykseksi. :)

Merkkihuoltamoitahan on tosiaan Salossa PP-auto ja Turussa MetroAuto. Raision LänsiAuto ei sellainen enää ole.

Sitten niistä järkevän hintaisista ainakin Paimion Säätöpiste on sellainen, jota uskaltaa suositella. Hyviä kokemuksia on kuulunut muiltakin saabisteilta.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Viesti Kirjoittaja tonisku »

pjv kirjoitti:Ehkä nuo pitää tulkita kahdeksi eri kysymykseksi. :)

Merkkihuoltamoitahan on tosiaan Salossa PP-auto ja Turussa MetroAuto. Raision LänsiAuto ei sellainen enää ole.

Sitten niistä järkevän hintaisista ainakin Paimion Säätöpiste on sellainen, jota uskaltaa suositella. Hyviä kokemuksia on kuulunut muiltakin saabisteilta.

Kiitos vinkistä. Varasin ajan Paimion Säätöpisteeltä. Hinta hieman eri luokkaa merkkihuoltamoihin verrattuna.
zz^
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2012 16:49
Paikkakunta: Raisio

Re: Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Viesti Kirjoittaja zz^ »

tonisku kirjoitti:
pjv kirjoitti:Ehkä nuo pitää tulkita kahdeksi eri kysymykseksi. :)

Merkkihuoltamoitahan on tosiaan Salossa PP-auto ja Turussa MetroAuto. Raision LänsiAuto ei sellainen enää ole.

Sitten niistä järkevän hintaisista ainakin Paimion Säätöpiste on sellainen, jota uskaltaa suositella. Hyviä kokemuksia on kuulunut muiltakin saabisteilta.

Kiitos vinkistä. Varasin ajan Paimion Säätöpisteeltä. Hinta hieman eri luokkaa merkkihuoltamoihin verrattuna.
No voi huoh, onko mikään ihmekään, että joku pikkupulju on halvempi :roll:
Kotona 9-3ss 1.8T man. -03.
ja 9000CSE 2.0t at. -96.
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Viesti Kirjoittaja tonisku »

zz^ kirjoitti:
tonisku kirjoitti:
pjv kirjoitti:Ehkä nuo pitää tulkita kahdeksi eri kysymykseksi. :)

Merkkihuoltamoitahan on tosiaan Salossa PP-auto ja Turussa MetroAuto. Raision LänsiAuto ei sellainen enää ole.

Sitten niistä järkevän hintaisista ainakin Paimion Säätöpiste on sellainen, jota uskaltaa suositella. Hyviä kokemuksia on kuulunut muiltakin saabisteilta.

Kiitos vinkistä. Varasin ajan Paimion Säätöpisteeltä. Hinta hieman eri luokkaa merkkihuoltamoihin verrattuna.
No voi huoh, onko mikään ihmekään, että joku pikkupulju on halvempi :roll:
No eihän se mikään yllätys ole. Halusin nyt vain korostaa tuolla sitä, että merkkiliikkeiden huoltohinnat ovat hieman karanneet käsistä.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Kyllähä noitten merkkiliikkeiden ongelma on se, että ne harvoin edustaa sitä automerkkiä (tai edes samaa konsernia) mitä olet huollattamassa. Hinnat korkeat, eivät tunne merkkiä, ei voi sopia hinnoista kun tiskillä ties mikä kesäpoika laatimassa työlistaa, asentajaa tavoittaa harvoin ja ties mitä muuta... Kyllä ne semmosia pilvilinnoja on nuo isot autotalot että huh huh! Muutama poikkeus lienee tällä foorumilla tullut esiin merkkiliikkeiden osalta, mutta muuten valittamista piisaa. Ainakin minulla :)

Jos tuntihinta pyörii 100€/h, niin kyllä siinä on paljon muutakin kuin asentajan palkkaa ja vähän halli- ja työkalukuluja!

Suosittelen lämpimästi pienempiä pajoja, esim. Saabin kohdalla Opelin-pienkorjaamot on iha päteviä tai ainakin edullisempia, ja näitä pajoja riittää. Nämä automerkit ei paljoa poikkea toisistaan... Kinkkisempiä ovat sitten ne, jos tarvii tietokonepohjaista huoltoa.
zz^
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2012 16:49
Paikkakunta: Raisio

Re: Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Viesti Kirjoittaja zz^ »

Rusakko__ kirjoitti:Kyllähä noitten merkkiliikkeiden ongelma on se, että ne harvoin edustaa sitä automerkkiä (tai edes samaa konsernia) mitä olet huollattamassa. Hinnat korkeat, eivät tunne merkkiä, ei voi sopia hinnoista kun tiskillä ties mikä kesäpoika laatimassa työlistaa, asentajaa tavoittaa harvoin ja ties mitä muuta... Kyllä ne semmosia pilvilinnoja on nuo isot autotalot että huh huh! Muutama poikkeus lienee tällä foorumilla tullut esiin merkkiliikkeiden osalta, mutta muuten valittamista piisaa. Ainakin minulla :)

Jos tuntihinta pyörii 100€/h, niin kyllä siinä on paljon muutakin kuin asentajan palkkaa ja vähän halli- ja työkalukuluja!

Suosittelen lämpimästi pienempiä pajoja, esim. Saabin kohdalla Opelin-pienkorjaamot on iha päteviä tai ainakin edullisempia, ja näitä pajoja riittää. Nämä automerkit ei paljoa poikkea toisistaan... Kinkkisempiä ovat sitten ne, jos tarvii tietokonepohjaista huoltoa.
Miten ei edusta kyseistä merkkiä? Tehdas/merkin edustaja käy kyllä tarkastuskierroksilla ja vaatii tason pysymistä.

Työnjohtajan/työn vastaanottajan ei kuulu olla mekaanikko, eikä kyseinen henkilö edes saa diagnosoida autoa. Esim briteissä jaguarilla ja lantikalla on työn vastaanottaja, esidiagnosoija, hallityönjohtaja, mekaanikko, kaikki erikseen.

Tietenkin siinä on muutakin kuin halli- ja työkalukuluja. MERKKIliikkeiden asentajien PITÄÄ käydä tietyt kurssit, pitää olla laitteet, työkalut (siis tehdas/merkki vaatii tietyt erikoistyökalut joita tarvitaan ehkä kerran 10 vuodessa), mahdolliset erikoistilat (esim sähköautot), sertifikaatit + täyttää muutenvaan tehtaan vaatimukset. Käyttävät myös yleisesti ottaen alkuperäisosia (taas yksi merkin vaatimus) jotka on jonkun verran kalliimmat maahantuojalta kuin jostain muualta tilattuna. Ei ole pojat halpaa ei. Se selittää kyllä tuntitaksaa. Ei se mene asentajan/työnjohtajan taskuun.
Kotona 9-3ss 1.8T man. -03.
ja 9000CSE 2.0t at. -96.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

zz^ kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:Kyllähä noitten merkkiliikkeiden ongelma on se, että ne harvoin edustaa sitä automerkkiä (tai edes samaa konsernia) mitä olet huollattamassa. Hinnat korkeat, eivät tunne merkkiä, ei voi sopia hinnoista kun tiskillä ties mikä kesäpoika laatimassa työlistaa, asentajaa tavoittaa harvoin ja ties mitä muuta... Kyllä ne semmosia pilvilinnoja on nuo isot autotalot että huh huh! Muutama poikkeus lienee tällä foorumilla tullut esiin merkkiliikkeiden osalta, mutta muuten valittamista piisaa. Ainakin minulla :)

Jos tuntihinta pyörii 100€/h, niin kyllä siinä on paljon muutakin kuin asentajan palkkaa ja vähän halli- ja työkalukuluja!

Suosittelen lämpimästi pienempiä pajoja, esim. Saabin kohdalla Opelin-pienkorjaamot on iha päteviä tai ainakin edullisempia, ja näitä pajoja riittää. Nämä automerkit ei paljoa poikkea toisistaan... Kinkkisempiä ovat sitten ne, jos tarvii tietokonepohjaista huoltoa.
Miten ei edusta kyseistä merkkiä? Tehdas/merkin edustaja käy kyllä tarkastuskierroksilla ja vaatii tason pysymistä.

Työnjohtajan/työn vastaanottajan ei kuulu olla mekaanikko, eikä kyseinen henkilö edes saa diagnosoida autoa. Esim briteissä jaguarilla ja lantikalla on työn vastaanottaja, esidiagnosoija, hallityönjohtaja, mekaanikko, kaikki erikseen.

Tietenkin siinä on muutakin kuin halli- ja työkalukuluja. MERKKIliikkeiden asentajien PITÄÄ käydä tietyt kurssit, pitää olla laitteet, työkalut (siis tehdas/merkki vaatii tietyt erikoistyökalut joita tarvitaan ehkä kerran 10 vuodessa), mahdolliset erikoistilat (esim sähköautot), sertifikaatit + täyttää muutenvaan tehtaan vaatimukset. Käyttävät myös yleisesti ottaen alkuperäisosia (taas yksi merkin vaatimus) jotka on jonkun verran kalliimmat maahantuojalta kuin jostain muualta tilattuna. Ei ole pojat halpaa ei. Se selittää kyllä tuntitaksaa. Ei se mene asentajan/työnjohtajan taskuun.
Joo, ei mene rahat työnjohtajan tai asentajan taskuun, se on kyllä varma. Luultavasti menevät juurikin noihin edellä mainitsemiisi asioihin.

Eräskin merkkiliikkeen kaveri kertoi, että ei uusien (tai oikein käytettyjenkään) autojen myynnillä ihmeitä tienaa, vaan varaosilla ja huolloilla. Niissä parhaat katteet. Jos miniveloitus huitelee yli 90 €/h, niin lasipalatsien korkeita yleiskuluja sillä kuoletetaan. Jokaikisessä merkkihuollossa missä olen asioinut, on asiakkaan pitänyt valistaa tiskillä, että mistä milloinkin on ollut kyse ja kertoa minkälainen toimenpide jokin on ja miten kauan sen tulisi kestää jne jne...

Ei tätä tähän ketjuun kannata niin hirveesti tilittää, mutta suosittelen pienempiä pajoja perushuolloille.
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: Huoltoa Turun seudulta/Salosta

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Turun seudulla, Raisiossa toimivaa Autolifeä voin suositella merkille kuin merkille. Edukkaat huoltohinnat ja asiansa osaava henkilökunta, nuoria kavereita jotka hoitaa hommansa.
Vastaa Viestiin