Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Oisko kellään ideaa mikä vois olla vikana takaluukun painikkeessa??? Kun avaan luukun avaimella tai kabiinista sähköisesti... niin avautuu ihan normaalisti joka kerta.. Kun koitan avata suoraan takaluukusta ei tapahdu mitään... sen jälkeen painoin luukun avaimesta ja testasin luukku ylhääl painiketta ja vuolaa kuuluu sama avausääni kuin avaimesta painettaessa... Luukku alas ja testaus toimii 0-3x , jonka jälkeen se lakkaa taas toimimatta...

Olen ottanu liittimet irti , puhdistanut , laittanu kosteuden poistajaa , mutta ne eivät ole auttaneet... Oisko jollai tietoa missä vika?

Ps: painike tuntuu aina samalaiselta avautu tai ei
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Kellään ei ole ideoita?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
seppo02
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 21:30

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja seppo02 »

Baabel kirjoitti:Kellään ei ole ideoita?
Akunkenkä ollut jo irti sopivan ajan? Sillähän sitä omituisia vikoja sähköissä on ennenkin korjattu....
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja Baabel »

seppo02 kirjoitti:
Baabel kirjoitti:Kellään ei ole ideoita?
Akunkenkä ollut jo irti sopivan ajan? Sillähän sitä omituisia vikoja sähköissä on ennenkin korjattu....
eip ole ollu. käyn viel tänää johdot läpi et jos ois johto poikki jostain taikka huono maadotus. Ens viikolla katon ton akun ku vaihan sen samalla.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja Nehrt »

Kuuluuko sen edes avautua pelkästään siitä painikkeesta?! omassa aukeaa juuri niinkuin sanoit kabiinin nappulasta ja avaimen nappulasta.

Käsittääkseni se normi ovien avaus nappula ei missään tilanteessa avaa takaluukkua, näin muistaisin ohjekirjasta avaintoiminnot kohdasta lukeneeni.
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Onko joku moderoinut viestini?
niskalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja niskalaukaus »

Ristom kirjoitti:Onko joku moderoinut viestini?
Näin on tainnut käydä, kerkesin sen itse lukea ja ihan hyödyllinen vinkki se oli.

Mutta itse "sensurointi, moderointi" vouhotukseen, mielestäni viestisi poisto oli ihan paikallaan. Ei siinä ollut yhtään mitään asiasisältöä. Jos sulla oli tietoa asiasta olisit voinut sen tänne kirjoittaa, tai vähintäänkin suoran linkin antaa siihen toiseen tietolähteeseen.

Poistettu viestihän meni jotenkuten näin "Onkohan tässä nyt kyse siitä ongelmasta jossa toisella foorumilla varoiteltiin?". Tämmöiset joutaakin poistaa. Kyllä jokainen vähänkään pitempään foorumia lukenut muistaa Mimmin ja muut, ja varmaan tietääkin jo missä päin nettiä he tänäpäivänä vaikuttavat ilman että joka helvetin topiciin pitää käydä kirjoittamassa alle "kyllä siellä toisessa paikassa tiedetään". Tottakai siellä tiedetään, ja itsekin sitä mieltä että paremmin kun täällä, siellä saadaan suoria vastauksia, mutta jos tälle linjalle lähdetään niin sitä evankeliumia voi sitten lähteä julistamaan vaikka suomi24:n autopalstalle myös, jotta liittykää joukkoon iloiseen...
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja vili1 »

niskalaukaus kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Onko joku moderoinut viestini?
Näin on tainnut käydä, kerkesin sen itse lukea ja ihan hyödyllinen vinkki se oli.

Mutta itse "sensurointi, moderointi" vouhotukseen, mielestäni viestisi poisto oli ihan paikallaan. Ei siinä ollut yhtään mitään asiasisältöä. Jos sulla oli tietoa asiasta olisit voinut sen tänne kirjoittaa, tai vähintäänkin suoran linkin antaa siihen toiseen tietolähteeseen.

Poistettu viestihän meni jotenkuten näin "Onkohan tässä nyt kyse siitä ongelmasta jossa toisella foorumilla varoiteltiin?". Tämmöiset joutaakin poistaa. Kyllä jokainen vähänkään pitempään foorumia lukenut muistaa Mimmin ja muut, ja varmaan tietääkin jo missä päin nettiä he tänäpäivänä vaikuttavat ilman että joka helvetin topiciin pitää käydä kirjoittamassa alle "kyllä siellä toisessa paikassa tiedetään". Tottakai siellä tiedetään, ja itsekin sitä mieltä että paremmin kun täällä, siellä saadaan suoria vastauksia, mutta jos tälle linjalle lähdetään niin sitä evankeliumia voi sitten lähteä julistamaan vaikka suomi24:n autopalstalle myös, jotta liittykää joukkoon iloiseen...
Jos nyt asiasta jatketaan vielä, niin itse käytän sujuvasti kumpaakin foorumia (en nyt uskalla sitä toista tässä nimeltä sanoa). Minulle on ihan sama ketkä kinaa keskenään ja mikä valtataistelu on menossa. Olen :saab: -hullu ja en tunne rajoja.

Tuon vihjailevan aikaisemman poistetun viestin olisi voinut järjevämminkin RistoM kirjoittaa, mutta sen sisällön puolesta sitä ei olisi pitänyt moderoida pois.

Palasia ja rakkautta, eiköhän kaksi samaan aiheeseen keskittyvää foorumia pärjää rinnakkain vallan mainiosti.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Asia koskee siis kaikkia SC/SS takaluukun avausmekanismin johtoon laitettavaa sulaketta. Jollain oli mennyt muistaakseni tuo systeemi rikki, kun sulaketta ei ollut. Linkkiä en voi laittaa, sillä toiselle foorumille pitää loggautua sisälle.

Mutta ohje (suora lainaus):
"Laittakaa takaluukun avausjohtoon sulake väliin RECn liittimen T-C (liitinkampa ylärivin 2 vasemmalta) navasta 3 lähtevään johtoon pikimmiten (sopiva sulake voisi olla esim. 10A).
NG kolkissa kun luukun moottorille menee SUORA SÄHKÖ, jossa sulakkeena "toimii" UEC:n 60A maxisulake ja itse avaus kulkee maadoituspuolella releen kärjestä.
RECssä EI OLE sulaketta em. toiminnolle ja piirilevyn folio toimii sulakkeena."
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kysymykseni "onko case sama" oli kuitenkin ihan aito, mielestäni nimimerkit oli eri.. Kauhean arka pala tuntuu edelleen olevan ne tapahtumat, jotka ajoivat huipputietäjät tältä foorumilta pois. Itse en edelleenkään tiedä syyllisiä, saisivat joka tapauksessa katsoa peiliin.

En katsonut kuitenkaan olevan minun asiani lainata suoraan tekstiä toiselta foorumilta, toisaalta suoraa linkkiä ei voi laittaa ja toisaalta ne joiden oikeasti tarvitsee tietää, pitää seurata myös UG:ta.
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja saabillua »

vähän off topiccia: mistä tämä saabbi foorumin ja Ug foorumin hirvittävä kahtiajako oikein juontaa?

Näin nuorempana saabistina olen huvittuneena seurannut tätä virallinen foorumi UG foorumi vääntöä. :mrgreen:

Onkahan elämässä ihan kaikki kohdillaan jos pitää jostain nettifoorumistakin tapella, kysyn vaan?

Mimmin olen henk.koht. tavannutkin techittelyjen yhteydessä, ja ihan normaali jannu oli.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä minulla ainakin toistaiseksi toimii sisänapista, kaukosäätimestä ja kontin kahvasta. Luukun lukitus kyllä poistuu kun ovet avataan, ja tällöin napin tulee toimia jos kyseiset vermeet ovat kunnossa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jos minä ymmärsin oikein tuon luukun avausongelman, niin itse avausmekanismi (moottori) sinällään toimii, kun luukku kerran avautuu kaukosäätimellä tai sisätilan avausnapista. Sitävastoin kontin avausnapista eli mikrokytkimestä ei toimi.

Mikäli tilanne on edellä kuvattu, niin mitään "kärähtämistä" ei tosiaankaan ole voinut tällöin tapahtua. Jos noin olisi, niin luukku ei avautuisi mitenkään, kun avausmoottori ei saa jatkuvaa virtaa. Yllä kuvatussa tilanteessa vikahan täytyy olla luukun mikrokytkimessä tai sen johtosarjassa. Mikrokytkimestä kuuluu (ja tuntuu) pieni naksaus, mutta sehän ei vielä takaa sitä, että kytkimen kärjet tekevät sähköisen kontaktin.

Mikrokytkimeen on integroitu vastus, joka on sulkeutuvan kytkimen rinnalla. Näin ollen vikakoodi lukemalla voidaan todeta, jos johtosarjassa on katkos. Keskuslukitusjärjestelmän pääohjausyksikkö on UEC:ssa, johon tuo johtosarja menee avauskytkimeltä. Se näkee koko ajan linjan päässä päätevastuksen, jos se katoaa (resistanssi ääretön) on johtosarja poikki. Sitävastoin oikosulku tarkoittaa, että luukkua ollaan avaamassa.

Jommasta kummasta viasta on ilmeisesti nyt kyse. En veikkaa kummasta. Parasta olisi käydä testerissä (tech2, op-com tmv.), jolla näkee pintaa syvemmälle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
niskalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja niskalaukaus »

Ehkä itsekin vähän turhan kärkkäästi tuossa asiasta sanoin, huono päivä :roll: Mutta ehkä parempi tie olisi ohjata ihmiset vaikka sitten rekisteröitymään suoraan sinne ug-foorumille ja kertoa että sieltä sitä tietoa sitten saa. Itseasiassa en minäkään pitkään tätä palstaa ole lukenut, pari vuotta, jotain multa kuitenkin meni ohi kun ei oo hajuakaan miksi mimmi yms. hävis täältä...

Mutta asiaan liittyen, kävin itse hakemassa tarpeet josko tuon sulakkeen siihen tässä joku päivä lisäisi, joten kiitos kuitenkin kun ohjasit lukemaan toista foorumia. Harmittaa kun ei aiemmin tiennyt, taitaa olla juuri se johtosarja jossa menee kajareille piuhat, johtosarja tuli uusattua silloin kun audiopäivitypakettia asensi.
barkki
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Elo 02, 2012 09:16
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Takaluukun kahva ei toimi (muut toimii)

Viesti Kirjoittaja barkki »

terve nyt taisin lyötä keskustelun jost oh apua eli itelläni ei lähde kontti auki mistään nappulast ei kontin mikrokytkimest eikä avaimest eikä oven nappulast. purkan takant kaikki johot esille ja en lyodä vikaa ja heilutellu ni toimi. oisko vinkkei apuja tarvitaan. auto 9-3 ss 02 lopus tehty eli ekoja ss mallei
Saab 9-3 ss vector 2.0t vm.03 195hp hirssin lastu
Vastaa Viestiin