Mikähän olisi voinut mennä pieleen termostaatin vaihdossa allekirjoituksen 9-3 SS:ään?
Vaihdon jälkeen moottorin lämmöt näyttäisivät nousevan aiempaa hitaammin pari milliä vaille vaaka-tasoon, jossa pysyvätkin sitten pidempään (jokunen kilometri maantieajoa +20 C) ennen täsmälleen vaaka-asentoon asettumista. Autolla on ajeltu vaihdon jälkeen n. 100 km ja käytös on pysynyt koko ajan samanlaisena.
Voisiko uudessa marmoritiskiltä ostetussa termostaatissa olla vikaa vai onnistuinko mahdollisesti asentamaan sen jotenkin väärin?
Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?
Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?
9-3SS 1.8t '06
Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?
Moro.Tehtiin samainen operation isäukon kanssa kuukausi-2 takaperin.Syystä että vuosi glykolia termari kotelon välistä-->tiiviste grande finale.Mutta käytös vaihdon jälkeen:en ole huomannut mitään erikoista,mihin kannattaisi kiinnittää huomiota,ollut jopa scangauge 2 kiinni,ja suht about samoissa on lämpötila pysynyt. (laitettiin termarin tiiviisteeseen hieman tiivisteliimaa,että olisi tiiviimpi. Ei enää hukannut nesteitä semmoinen 0.5litraa per 2 viikkoa.)
2008 SS 1.8t Biopower.
Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?
Ei ne lämmöt nousekaan oikealla ja toimivalla termostaatilla kuin siihen pari milliä vaille puolenvälin.
Kaikki on siinä mielessä ihan kunnossa.
Talvella ainakin lämmöt nousee melko hitaasti siihen normaaliasentoon. Asiaa oikeastaan hämää lämpömittarin toiminnan kalibrointi, koska mittarin viivojen väli on lämpötila-asteikolla melko pieni.
Kaikki on siinä mielessä ihan kunnossa.
Talvella ainakin lämmöt nousee melko hitaasti siihen normaaliasentoon. Asiaa oikeastaan hämää lämpömittarin toiminnan kalibrointi, koska mittarin viivojen väli on lämpötila-asteikolla melko pieni.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?
Mihin tämä perustuu?petrisa kirjoitti:Ei ne lämmöt nousekaan oikealla ja toimivalla termostaatilla kuin siihen pari milliä vaille puolenvälin.
Kaikki on siinä mielessä ihan kunnossa
Käyttöohjekirja (MY07) kertoo, että normaalisti moottorin lämpömittarin kuuluu olla keskellä asteikkoa - ja siinä se on ainakin omassa autossa heti, kun moottori on saavuttanut normaalin käyttölämpötilan.
Nykyauton, jollaiseksi NG9-3:kin voidaan kai laskea, moottorilämpötilan mittari ei tosiaankaan yleensä ole lineaarinen, vaan käyttäjän "mieliksi" mittari näyttää asteikon puoliväliä, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila jonkin verran vaihtelisikin.
Saabiton Saabisti
Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?
Urbaanin legendan ja käytännön kokemuksen (testerillä moottorin todellinen lämpötila vs mittarin näyttämä) perusteella tuo "noin keskellä" on normaalia.
Kun mittari ei näytä todellista lämpötilaa tarkasti, vaan ainoastaan informoi sitä mitä moottoriecu väylälle lähettää, niin tuosta ei kannata kovin suuria johtopäätöksiä tehdä "suurennuslasin" läpi tuijottaen. Kunhan viisari näyttää n. klo 9 niin kaikki ok.
Mikäli lämpötila-asia kuitenkin vaivaa, niin sitten pitää jollain testerillä tmv. asia tarkistaa.
Kun mittari ei näytä todellista lämpötilaa tarkasti, vaan ainoastaan informoi sitä mitä moottoriecu väylälle lähettää, niin tuosta ei kannata kovin suuria johtopäätöksiä tehdä "suurennuslasin" läpi tuijottaen. Kunhan viisari näyttää n. klo 9 niin kaikki ok.
Mikäli lämpötila-asia kuitenkin vaivaa, niin sitten pitää jollain testerillä tmv. asia tarkistaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?
Minulle vaihdettiin jäähdytin ja samalla termostaatti myös viime talvena, ja lämmöt kyllä nousevat tasan vaakaan mutta seuraava ilmiö ilmaantui. Kun nostaa kierroksia esim. ohitustilanteessa tai muuten vaan niin lämmöt tippuvat. Ajattelin viedä takuuvaihtoon termostaatin.. kun kerta 2 vuoden takuu on alkuperäisvaraosilla ja vaihto kuuluu takuuseen luonnollisesti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?
Oolrait, kiitokset vastauksista!
Voihan se olla, että tulee tuijotettua nyt termostaatin vaihdon jälkeen tuota neulaa vähän turhankin tarkkaan. Kaikki kuitenkin tuntuisi toimivan muuten ok. Ilmastointi puhaltaa kuumaa pyydettäessä ja vuotoja tjms. ei näytä olevan. Ennen asettumistaan vaakatasoon neula saattaa heilua hieman tuon vaaka-asennon ja -2 mm -asennon välillä, mutta tämän jälkeen näyttäisi pysyvän vakiona käytöstä riippumatta.
Sen verran tuo kuitenkin vielä rassasi, että käytin juuri termostaatin irti, putsailin liitospinnat uudestaan vähän tarkemmin ja liimasin kumitiivisteen termostaattiin Plastic Padding -tiivisteaineella. Pikaisen testilenkin perusteella tällä ei kuitenkaan näyttänyt olevan vaikutusta. Täytyy seurailla tuota käytöstä vielä kelien viiletessä ja tarvittaessa tsekata testerillä.
Voihan se olla, että tulee tuijotettua nyt termostaatin vaihdon jälkeen tuota neulaa vähän turhankin tarkkaan. Kaikki kuitenkin tuntuisi toimivan muuten ok. Ilmastointi puhaltaa kuumaa pyydettäessä ja vuotoja tjms. ei näytä olevan. Ennen asettumistaan vaakatasoon neula saattaa heilua hieman tuon vaaka-asennon ja -2 mm -asennon välillä, mutta tämän jälkeen näyttäisi pysyvän vakiona käytöstä riippumatta.
Sen verran tuo kuitenkin vielä rassasi, että käytin juuri termostaatin irti, putsailin liitospinnat uudestaan vähän tarkemmin ja liimasin kumitiivisteen termostaattiin Plastic Padding -tiivisteaineella. Pikaisen testilenkin perusteella tällä ei kuitenkaan näyttänyt olevan vaikutusta. Täytyy seurailla tuota käytöstä vielä kelien viiletessä ja tarvittaessa tsekata testerillä.
9-3SS 1.8t '06