Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
[303]
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 13:06
Paikkakunta: JKL

Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja [303] »

Mikähän olisi voinut mennä pieleen termostaatin vaihdossa allekirjoituksen 9-3 SS:ään?

Vaihdon jälkeen moottorin lämmöt näyttäisivät nousevan aiempaa hitaammin pari milliä vaille vaaka-tasoon, jossa pysyvätkin sitten pidempään (jokunen kilometri maantieajoa +20 C) ennen täsmälleen vaaka-asentoon asettumista. Autolla on ajeltu vaihdon jälkeen n. 100 km ja käytös on pysynyt koko ajan samanlaisena.

Voisiko uudessa marmoritiskiltä ostetussa termostaatissa olla vikaa vai onnistuinko mahdollisesti asentamaan sen jotenkin väärin?
9-3SS 1.8t '06
jore83
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja jore83 »

Moro.Tehtiin samainen operation isäukon kanssa kuukausi-2 takaperin.Syystä että vuosi glykolia termari kotelon välistä-->tiiviste grande finale.Mutta käytös vaihdon jälkeen:en ole huomannut mitään erikoista,mihin kannattaisi kiinnittää huomiota,ollut jopa scangauge 2 kiinni,ja suht about samoissa on lämpötila pysynyt. (laitettiin termarin tiiviisteeseen hieman tiivisteliimaa,että olisi tiiviimpi. Ei enää hukannut nesteitä semmoinen 0.5litraa per 2 viikkoa.)
2008 SS 1.8t Biopower.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei ne lämmöt nousekaan oikealla ja toimivalla termostaatilla kuin siihen pari milliä vaille puolenvälin.
Kaikki on siinä mielessä ihan kunnossa.

Talvella ainakin lämmöt nousee melko hitaasti siihen normaaliasentoon. Asiaa oikeastaan hämää lämpömittarin toiminnan kalibrointi, koska mittarin viivojen väli on lämpötila-asteikolla melko pieni.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja TommyW »

petrisa kirjoitti:Ei ne lämmöt nousekaan oikealla ja toimivalla termostaatilla kuin siihen pari milliä vaille puolenvälin.
Kaikki on siinä mielessä ihan kunnossa
Mihin tämä perustuu?

Käyttöohjekirja (MY07) kertoo, että normaalisti moottorin lämpömittarin kuuluu olla keskellä asteikkoa - ja siinä se on ainakin omassa autossa heti, kun moottori on saavuttanut normaalin käyttölämpötilan.

Nykyauton, jollaiseksi NG9-3:kin voidaan kai laskea, moottorilämpötilan mittari ei tosiaankaan yleensä ole lineaarinen, vaan käyttäjän "mieliksi" mittari näyttää asteikon puoliväliä, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila jonkin verran vaihtelisikin.
Saabiton Saabisti
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Urbaanin legendan ja käytännön kokemuksen (testerillä moottorin todellinen lämpötila vs mittarin näyttämä) perusteella tuo "noin keskellä" on normaalia.

Kun mittari ei näytä todellista lämpötilaa tarkasti, vaan ainoastaan informoi sitä mitä moottoriecu väylälle lähettää, niin tuosta ei kannata kovin suuria johtopäätöksiä tehdä "suurennuslasin" läpi tuijottaen. Kunhan viisari näyttää n. klo 9 niin kaikki ok.

Mikäli lämpötila-asia kuitenkin vaivaa, niin sitten pitää jollain testerillä tmv. asia tarkistaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minulle vaihdettiin jäähdytin ja samalla termostaatti myös viime talvena, ja lämmöt kyllä nousevat tasan vaakaan mutta seuraava ilmiö ilmaantui. Kun nostaa kierroksia esim. ohitustilanteessa tai muuten vaan niin lämmöt tippuvat. Ajattelin viedä takuuvaihtoon termostaatin.. kun kerta 2 vuoden takuu on alkuperäisvaraosilla ja vaihto kuuluu takuuseen luonnollisesti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
[303]
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 13:06
Paikkakunta: JKL

Re: Termostaatin vaihto -> hidas lämpeäminen?

Viesti Kirjoittaja [303] »

Oolrait, kiitokset vastauksista!

Voihan se olla, että tulee tuijotettua nyt termostaatin vaihdon jälkeen tuota neulaa vähän turhankin tarkkaan. Kaikki kuitenkin tuntuisi toimivan muuten ok. Ilmastointi puhaltaa kuumaa pyydettäessä ja vuotoja tjms. ei näytä olevan. Ennen asettumistaan vaakatasoon neula saattaa heilua hieman tuon vaaka-asennon ja -2 mm -asennon välillä, mutta tämän jälkeen näyttäisi pysyvän vakiona käytöstä riippumatta.

Sen verran tuo kuitenkin vielä rassasi, että käytin juuri termostaatin irti, putsailin liitospinnat uudestaan vähän tarkemmin ja liimasin kumitiivisteen termostaattiin Plastic Padding -tiivisteaineella. Pikaisen testilenkin perusteella tällä ei kuitenkaan näyttänyt olevan vaikutusta. Täytyy seurailla tuota käytöstä vielä kelien viiletessä ja tarvittaessa tsekata testerillä.
9-3SS 1.8t '06
Vastaa Viestiin