Uudet vanteet, ET-luku
Uudet vanteet, ET-luku
Tuli tilattua 17" alumiinivanteet ja renkaat edellisten paikallaanolevien 16":n tilalle.
Vanteet olivat yllätyksekseni ET38 vaikka ymmärsin nettisivuista et-luvun olevan yli 40. Tuleeko näissä nyt sitten jotain ongelmia?
Vanteet tai renkaat eivät ole vielä alla..
Auto on 9-3 sportsedan vm2003.
Vanteet ovat 7.5x17, 5x110 jaotuksella.
Renkaat 215/45/17.
Nettisivuilla http://www.wheelbasealloys.com/ selasin vanteita automallin mukaan ja ko.vanteet tarkastettiin firman toimesta sopiviksi. Muistaakseni Sportsedanissa et-luku pitäisi olla mieluiten yli 40 kuitenkin..
Vanteet olivat yllätyksekseni ET38 vaikka ymmärsin nettisivuista et-luvun olevan yli 40. Tuleeko näissä nyt sitten jotain ongelmia?
Vanteet tai renkaat eivät ole vielä alla..
Auto on 9-3 sportsedan vm2003.
Vanteet ovat 7.5x17, 5x110 jaotuksella.
Renkaat 215/45/17.
Nettisivuilla http://www.wheelbasealloys.com/ selasin vanteita automallin mukaan ja ko.vanteet tarkastettiin firman toimesta sopiviksi. Muistaakseni Sportsedanissa et-luku pitäisi olla mieluiten yli 40 kuitenkin..
Re: Uudet vanteet, ET-luku
Alkuperäisten vanteiden ET on 40 tai 41 joten tuolla 2-3mm ei ole mitään merkitystä. Renkaat on sitten alikokoiset. Oikea koko olisi 225/45-17
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Uudet vanteet, ET-luku
Ainakin netistä löydettyjen laskureiden mukaan 215 on ihan hyvä 7.5" vanteelle.
Re: Uudet vanteet, ET-luku
ng9-3:n alla 215/45:t näyttää huvittavan pieniltä jollei auto ole todella tontissa ja nopeusmittarin virhe kasvaa aika isoksi. Lisäksi pitää olla XL:t että kantavuus riittää.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Uudet vanteet, ET-luku
Nopeusmittarin virheen ei pitäisi kasvaa ollenkaan, koska nopeus mitataan ABS anturilta, taka-akselilta.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Uudet vanteet, ET-luku
No, ei se 9 mm ero halkaisijassa nyt niin paljoa vaikuta. Kuluneet 225/45 renkaat teoriassa pienemmät. Itse ottaisin paljon mielummin 215 leveät kuin omassa olevat 235 leveät pelkästään vähäisemmän vetelyn takia. Tosin itsellä vetelyyn on syynä myös alkuperäiset Pirellin Zero Rossot jotka renkaina aika surkeat Suomen oloissa.Maikki kirjoitti: 215/45:t näyttää huvittavan pieniltä
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Uudet vanteet, ET-luku
Kai tässä vaihdetaan kaikki neljä rengasta. Miksei mittarivirhe kasva jos rengaskoon muutosta ei Techkillä tai vastaavalla syötetä?Pakari kirjoitti:Nopeusmittarin virheen ei pitäisi kasvaa ollenkaan, koska nopeus mitataan ABS anturilta, taka-akselilta.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Uudet vanteet, ET-luku
Mietipäs toisenkin kerran.Pakari kirjoitti:Nopeusmittarin virheen ei pitäisi kasvaa ollenkaan, koska nopeus mitataan ABS anturilta, taka-akselilta.

Re: Uudet vanteet, ET-luku
XL:t ovat. Nopeusmittarin virheen saa techillä pois säätämällä syöttämällä rengaskoon asetuksiin.Maikki kirjoitti:ng9-3:n alla 215/45:t näyttää huvittavan pieniltä jollei auto ole todella tontissa ja nopeusmittarin virhe kasvaa aika isoksi. Lisäksi pitää olla XL:t että kantavuus riittää.
Aika jännä jos näyttää huvittavan pieniltä. Huomenna se selvinnee. Toi on kuitenkin aika suosittu rengaskoko täälläkin.
Re: Uudet vanteet, ET-luku
Niin, noh toisaalta joo kun kehänopeus on kulmanopeuden ja säteen tulo, joten säteen pienentyessä myös kehänopeus laskee vaikka pyörimisnopeus mitataankin aika läheltä pyörimisakselia. Jäin vain miettimään sitä kun mittauspiste ei muutu, mutta eihän se vaikuta siihen joo.Minuteman kirjoitti:Mietipäs toisenkin kerran.Pakari kirjoitti:Nopeusmittarin virheen ei pitäisi kasvaa ollenkaan, koska nopeus mitataan ABS anturilta, taka-akselilta.

#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Uudet vanteet, ET-luku
Ne muutaman millin erot näyttää silmään paljon isommalta kuin ovatkaan. Omassa femmassa oli hetkenaikaa 215/45-17 renkaat niin oli aivan liian pienen näköiset verrattuna 225/45-17 kokoisiin. Samoin 225/45-18 oli ihan pullukka verrattuna 225/40-18 ja 225/50-17 vs 225/45-17
Onneksi femman alusta ei ole allerginen rengaskoon / leveyden muutoksille niinkuin NG9-3

Onneksi femman alusta ei ole allerginen rengaskoon / leveyden muutoksille niinkuin NG9-3

9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Uudet vanteet, ET-luku
Mjoo, sittenpä sen näkee. 225:sia ei ollut camskillillä silloin niin piti tilata noi.
Tuossahan ensiasennusrenkaatkin ovat 215/60 16, ettei ne nyt niin huonoilta voi näyttää. Varsinkin kun nykyiset kitka+peltivanteet vaihtuu tuumaa isommiksi ja alumiinivanteiksi
Tuossahan ensiasennusrenkaatkin ovat 215/60 16, ettei ne nyt niin huonoilta voi näyttää. Varsinkin kun nykyiset kitka+peltivanteet vaihtuu tuumaa isommiksi ja alumiinivanteiksi

Re: Uudet vanteet, ET-luku
Ensiasennusrenkaat on ollu 205/55-16 tai 215/55-16. 215760-16 renkailla on varmasti hyvä off-road look
Tuumaa isommat alut on varmasti parannus ulkonäköön mutta:
"wheelgap is like vagi*a, more fingers you get in the worser it is"

Tuumaa isommat alut on varmasti parannus ulkonäköön mutta:
"wheelgap is like vagi*a, more fingers you get in the worser it is"

9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Uudet vanteet, ET-luku
Kysytääs nyt tässä, kun ei viitsi uutta tehä, eli:
Meneekö Sport Sedaniin eteen ja taakse 9" leveä 19" vanne? Taakse varmaankin menee, mutta eteen voi olla aika hiljaista, vai miten on? Löysin pirun hienot vanteet, mutta ne on 9" leveät. 18 tuumasiena ois sitten 8,5", joka mahtuu.
Meneekö Sport Sedaniin eteen ja taakse 9" leveä 19" vanne? Taakse varmaankin menee, mutta eteen voi olla aika hiljaista, vai miten on? Löysin pirun hienot vanteet, mutta ne on 9" leveät. 18 tuumasiena ois sitten 8,5", joka mahtuu.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Uudet vanteet, ET-luku
Siis miksi pitäisi olla XL merkinnät? Eihän tuo nyt niin painava auto ole, vai?Maikki kirjoitti:Lisäksi pitää olla XL:t että kantavuus riittää.