Kävin tänään hakemassa otsikon mukaisen auton. Ajelin sillä sitten kotia päin noin 200km ja toimi kuin unelma. Sitten yhtäkkiä, painoin kaasua ja auto lakkasi vastaamasta kaasuun. Pysäytin auton tien sivuun ja huomasin, että autohan oli sammunut ja CID:ssä luki suunnileen näin: Gearbox malfunction, performance limited, contact service. Tämä johtunee vissiin siitä, että auto on äkisti sammunut. Koitin sitten autoa uudelleen käyntiin ja ei lähtenyt. Startaa, muttei hörähdäkkään. No, vaihdoin bensapumpun ja äänitorven releen keskenään ja auto lähti toimimaan taas. Pääsin noin pari kilometriä ajamaan ja sama juttu. Otin releen pois taas ja laitoin takaisin ja koitin käyntiin ja ei lähtenyt. Hetken odoteltuani ja tupakan poltettuani koitin uudestaan ja taas lähti käyntiin. Nyt ajoin sitten 90km ihan pinta kaasulla ja pääsin Jyväskylään asti (yllätyin kulutuksesta matka-ajossa, 6,6L/100km). No kotiin päästyäni sammutin auton ja mietin hetken, että mikähän nyt on vikana. Koitinpa huvikseni käyntiin ja ei taaskaan lähtenyt. Vähän aikaa odotettuani auto lähti käyntiin ja sain siirrettyä sitä pois porukoiden auton tieltä, mutta auto sammui kesken siirtoyrityksen. Auto jäis siihen ja nyt vanhalla autolla illan liikkeellä.
Pitkän selostuksen jälkeen kysynkin teiltä tietäviltä tahoilta, että mistä mahtaa kyseinen vika johtua? Bensaa oli tankissa 3/4. Autolla ajettu 204tkm, jos tuo tieto on tarpeellinen. Olisiko bensapumppu? Moottorin vikavalo palaa, joten vikakoodista saattaa selvitä syypää, mutten tiedä pystynkö tuolla ajamaan Pro Car Servicelle asti lukemaan koodeja.
Kiitoksia etukäteen teille vastaaville tahoille, kun autatte uutta saabistia pääsemään vauhtiin

Edit: Eli releenvaihto keskenään ei auttanut mitään, koska teki toisella releellä samallatavalla. Kaverit on veikannut joko bensapumppua tai kampiakselin asentotunnistinta. Itselleni Saab on vielä kovin vieras auto, joten en noihin väitöksiin sen enempää ota kantaa.