Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Vasen takajarru 2003 SS:ssä on ongelmana. Sain jarrusylinteriä kertaalleen sisäänpäin, mutta sitten "tyhmänä" yrittäessäni sitä liikutella painoin sen jarrupolkimen avulla liian ulos ja nyt ei mene sisään millään. Leikkauskuvan mukaan näyttäisi olevan sylinterin ulkopäässä jonkinlainen ura, lienee jäänyt männän pääty siihen kiinni... Isohkolla ulosvetäjällä ja isolla räikällä olen yrittänyt, mutta ei ja ei. Myös koputellut ja ruiskinut öljyä sen kortongin alle, paikoillan pysyy kuin tauti. Mitään neuvoja??? Kuinka rankasti tuohon uskaltaa voimaa käyttää?
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Kai tiesit että mäntää pitää pyörittää samalla kun painaa sitä sisään päin
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Oikea jarrumäntätyökalu on oiva apua. Sillä ei muuta kuin ruuvataan mäntä sisään.
Kannattaa avata myös jarrunestesäiliön korkki, jos mäntää tai mäntiä kierittelee sisään.
Kannattaa avata myös jarrunestesäiliön korkki, jos mäntää tai mäntiä kierittelee sisään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
No, nyt tiedän. Eipä kertonut wissi moista... Kiitoksia 

Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Mulla on jotenkin muistikuva että wissi nimenomaan kieltää tuon kiertämisen ettei kumipalje mene rikki?
Yritin tuossa pari viikkoa takaperin vaihtaa taakse jarrupalat mutta jouduin luovuttamaan kun oli paikat sen verran jumissa etten saanut jarrukenkää nousemaan satulasta. Meisselillä kitkuttelemalla sentään liikkui muttei suostunut nousemaan paikaltaan.
Yritin tuossa pari viikkoa takaperin vaihtaa taakse jarrupalat mutta jouduin luovuttamaan kun oli paikat sen verran jumissa etten saanut jarrukenkää nousemaan satulasta. Meisselillä kitkuttelemalla sentään liikkui muttei suostunut nousemaan paikaltaan.
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Kiertämällä se mäntä sinne sisään menee, muuten ei onnistu. Ja tosiaan aikaisemminkin todettu, se jarrunestesäiliön korkki auki niin helpottaa hommaa huomattavasti. Itellä riitti ihan kärkipihtien kanssa kiertäminen ja samalla painaminen. Ja voi sitä paljetta seurata jos jostain kumman syystä tarraa pyörivään sylinteriin kiinni.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Sama täällä. Kärjestä taitetut kärkipihdit ja pyörittämällä. Maksoi n. 3 euroa ne pihdit ja on monikäyttöisemmät kuin joku spesiaali jarrumäntä-työkalu, paitsi tietenkin jos se mäntä ei muuten liiku.SA9000AB kirjoitti:Kiertämällä se mäntä sinne sisään menee, muuten ei onnistu. Ja tosiaan aikaisemminkin todettu, se jarrunestesäiliön korkki auki niin helpottaa hommaa huomattavasti. Itellä riitti ihan kärkipihtien kanssa kiertäminen ja samalla painaminen. Ja voi sitä paljetta seurata jos jostain kumman syystä tarraa pyörivään sylinteriin kiinni.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Jep, kokeilen tänään.
Alkuperäinen ongelma oli jarrun laahaaminen, sen oikein tunsi auton pysähtyessä, kun ei painanut jarrupoljinta. Jarrupaloissa, siis vasen takapää, oli milli pintaa. Tosi nopeasti olivat menneet, kun vuosi sitten on kaikki vaihdettu. Muut kaikki ok. Mutta onko porukalla kokemuksia, onko tuo männän jumittamisen aiheuttamaa vai onko ongelma käsijarrun puolella; sen toiminnassa ei tosin ole ollut mitään esiin nuosevaa... Sen verran mitä männän suojana olevan kortongin sisään kurkin, niin kuivalta se mäntä näytti.
Alkuperäinen ongelma oli jarrun laahaaminen, sen oikein tunsi auton pysähtyessä, kun ei painanut jarrupoljinta. Jarrupaloissa, siis vasen takapää, oli milli pintaa. Tosi nopeasti olivat menneet, kun vuosi sitten on kaikki vaihdettu. Muut kaikki ok. Mutta onko porukalla kokemuksia, onko tuo männän jumittamisen aiheuttamaa vai onko ongelma käsijarrun puolella; sen toiminnassa ei tosin ole ollut mitään esiin nuosevaa... Sen verran mitä männän suojana olevan kortongin sisään kurkin, niin kuivalta se mäntä näytti.
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Mutta joo, kyllä se mokoma menee vaan kiertämällä sisään. Ei siinä pahemmin tarvii edes painaa. Vaan tiukassa oli tämä yksilö aluksi, tuskin olisi mennyt ihan kärkipihdeillä ensimmäiset pari senttiä, sen jälkeen ehkä. Ison räikän vaati ja varovasti vähän kerrallaan suojakumia suoristaen.
Liukutapit oli aika jumissa myös. Silikonikäsittelyn jälkeen liukuivat kelvollisesti.
Yleismallisen jarrumäntätyökalun hankin, motonetissa 15e. Siihen joutui rakentamaan mukana tulleen sovitinkappaleen tilalle aivan oman, mutta onneksi sentään työkalu oli 3/8" karalla. 17 mm hylsystä muotoutui uusi männän päähän istuva sovitin. Joutui mukana tullutta tukirautaakin hieman muotoilemaan rälläkällä.
Kiitokset vielä oleellisesta tiedonpalasesta, olin viittä vaille ostamassa jo uutta satulaa.
Jäin tuossa vielä miettimään kun joku jossain puhui vinoon kuluneista jarrupaloista, niin voisiko jumittavat liukutapit aiheuttaa vinoon kulumista. Liukupinta ei ole kovin pitkä ja siellä on kuitenkin kahden metallin välissä kumi, joka antaa periksi. Toisaalta, liike on kyllä aika minimaalinen...
Liukutapit oli aika jumissa myös. Silikonikäsittelyn jälkeen liukuivat kelvollisesti.
Yleismallisen jarrumäntätyökalun hankin, motonetissa 15e. Siihen joutui rakentamaan mukana tulleen sovitinkappaleen tilalle aivan oman, mutta onneksi sentään työkalu oli 3/8" karalla. 17 mm hylsystä muotoutui uusi männän päähän istuva sovitin. Joutui mukana tullutta tukirautaakin hieman muotoilemaan rälläkällä.
Kiitokset vielä oleellisesta tiedonpalasesta, olin viittä vaille ostamassa jo uutta satulaa.
Jäin tuossa vielä miettimään kun joku jossain puhui vinoon kuluneista jarrupaloista, niin voisiko jumittavat liukutapit aiheuttaa vinoon kulumista. Liukupinta ei ole kovin pitkä ja siellä on kuitenkin kahden metallin välissä kumi, joka antaa periksi. Toisaalta, liike on kyllä aika minimaalinen...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Ja voimat on suuria...ezku kirjoitti:Toisaalta, liike on kyllä aika minimaalinen...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Joo, eihän siinä oikeastaan mitään liikettä edes tarvita. Reunaan kohdistuva paine riittää. Eli voisi ajatella, että jumissa olevat liukutapit alkavat toimimaan saranan tavoin.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
On myös mahdollista että sylinterin sisään on päässyt roskaa käsijarrulinkin läpiviennin kautta joka jumittaa männän ja sylinterin välissä, mäntä ei meinaa liikkus/kiertyaä jos sopivankokoinen roska kiilaa väliin. Jos näin niin jarru saattaa jäädä laahaamaan. Korjauksena satulan avaus puhdistus ja kasaus, tepsinyt ainakin 35tkm matkan.
9-3 SS 1.8t
Re: Jarrusylinterin mäntä jumittaa
Muistui tuossa mieleen...Kesällä oli toisen takapyörän jarrupalat kuluneet metallille ja vaihtaessa tietty sähläsin sen haitarikumin rikki siitä satulasta.Oli kyllä aika hauras.Motonetin 23-6297 kumisarjan haitarikumissa ei ole sitten sitä metallirengasta joka sen pitäisi suojakumin paikallaan. AD liikkeestä löytyi kunnollinen.....
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm