-05ss puutumista

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

-05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Morjensta!

Teen oman topikin aiheelle kun ei vastaavaa äkkiseltään löytynyt.

Eli otsikon autossa vastaavanlaista ongelmaa: Auto kohtasi Napen, ja kaikki sujui hyvin noin vajaan kuukauden verran. SItten auto alkoi tuntumaan ihan siltä kuin se ei olisi Nappea ennen nähnytkään. Myös esim. "turbo" viisari ei värähdä aivan niin tappiin asti kuin silloin kun kaikki vielä tuntui toimivan.

Tähän asti tehtyä: Magneettiventtiili vaihdettu, vuotava ahtopainemittarin tiiviste vaihdettu, kaikki paineletkut jotka mankkuvenoihin liittyvät tarkastettu.

Ehdotuksia / arvauksia mitä seuraavaksi kannattaisi ottaa tarkastelun alle? Ja jos moinen toimenpide löytyy kuvasarjan muodossa niin pelkkää plussaa :)

-Topi-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarkista ahtimen kompurakoteloon integroidun bypassin kalvon ehjyys (imutesti vaikka).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos ym. tavalla vika ei vielä selviä, kannattaa seuraavaksi katsella ahtovuotoja. Ahtoputkiston kunto, sekä IC:n kunto (päädyt). Ahtoputkessa oleva paine/lämpötila-anturin liitos kannattaa tarkastaa, minulta oli ko. anturin kiinnikkeet korkannu putkesta ja vuoti paineet pihalle..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Tarkista ahtimen kompurakoteloon integroidun bypassin kalvon ehjyys (imutesti vaikka).
Hyviä vinkkejä, mutta menee nuo ahtimen kompurakotelot yms. ohitse kun en niin hyvin rakennetta tiedä että mistä kohtaa lähteä suoraan purkamaan. Mahtaako tuo kyseinen kotelo olla siinä magneettiventtiilin vieressä ahtimen imupuolella vaiko suojapellin alla? Ajattelinkin että tuohon bypass:iin perehtyminen on seuraavaksi edessä, ja jos sieltä ei mitään löydä niin sitten itse ahdinta irti ja sille kuntotarkastusta.
Jos ym. tavalla vika ei vielä selviä, kannattaa seuraavaksi katsella ahtovuotoja. Ahtoputkiston kunto, sekä IC:n kunto (päädyt). Ahtoputkessa oleva paine/lämpötila-anturin liitos kannattaa tarkastaa, minulta oli ko. anturin kiinnikkeet korkannu putkesta ja vuoti paineet pihalle..
Ahtoputkia tänään niinikään kolusin läpi ja mitään vuotoja en havainnut, mutta nuo anturinkohdat varmasti ovatkin ensimmäisiä vuotavia kohtia.

Anturi jonka jo puhdistin sijaitsee lähes suoraan akun vasemmalla puolella siinä putkessa, joka menee moottorin muovisuojan alle. Samasta kohtaa lähtee myös yksi letku toiselle mankkuvenalle joka siis niinikään sijaitsee suojakotelon alla.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo jcarlsonin mainitsema bypass-kalvo-testi kannattaa ehdottomasti tehdä.
Testin voi tehdä ko. kalvon magneettiventtiilistä lähtevästä letkusta, joka on juuri siinä suojamuovin alla imusarjan päällä.

Magneettiventtiiliin tulee kolme letkua: imuletku imusarjasta, paineletku ahtoputkesta (juuri siitä kohtaa missä on tuo ahtoanturi) sekä lähtöohjausletku bypass-kalvolle. Imu/paine-testi tehdään tähän viimeksi mainitsemaani letkuun. Ali/ylipaineen pitää pysyä, jos kaikki on kunnossa.

Itse bypass-venttiili sijaitsee juuri siellä ahtimen kyljessä, kuten jo aiemmin mainittiin ja siihen pääsee käsiksi parhaiten, kun ottaa ilmanputsarin ja ahtimen välisen putken pois. Mikäli tuo bypass-venttiilin kalvo ei pidä, sitä voi yrittää korjata joustavalla tiivisteliimalla, ellei se ole pahasti revennyt.

Ahtoputkiston ja välijäähdyttimen painetestin voi tehdä, kun irroittaa imuputken ilmanputsarin päästä sekä ahtoputken imusarjan päästä. Nämä molemmat päät tukitaan tiiviisti ja painetaan paineilmaa sitä bypass-magneettiventtiilille lähtevästä paineletkusta. Paineen pitää pysyä ja jos ei pysy niin kuunnellaan mistä suhisee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Kiitoksia vinkeistä, ei muuta kuin testaamaan. Kirjoittelen sitten tänne että mitä löydöksiä tein :o
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Noniin, nyt on nuo molemmat painetestit tehty, bypass-kalvo siis pitää paineen mainiosti, samoin koko letkujärjestelmä. Silloin kun jotain suhinaa kuului tuli se aina tukkimastani reiästä ahtoputkessa. Onnistuin myös saamaan järjestelmän täysin tiiviiksi, eikä mistään kuulunut mitään suhinoita.

Ahtoputkistossa oli jonkin verran öljyä, lähinnä sen verran että putken sisäpinta oli öljystä kostea. Näin kuitenkin käsittääkseni kuuluu olla, vielä näillä perusteilla ei kannata alkaa ahdinta irroittelemaan?

Alkaa olemaan itsellä ainakin keinot vähissä, epäilen että olen jotenkin onnistunut op-com:lla poistamaan Napen kädenjäljet autosta. Sitä tosin en tiedä että onko se op-comilla edes mahdollista, ainakaan reset ecu-toimintoa sillä en ole käyttänyt.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Noniin, tänään saatiin auto tech:n ja t8suiten perään, kiitokset tästä Karg:lle.

Tässä hieman session tuloksia / pohdintoja:

Tech:llä luettuna vikakoodeja 0. Ahtopaineet urku avaamalla maksimissaan bar:n tuntumassa. Jokaisessa pytyssä nakutusta & sytytyskatkoksia jo pienellä kuormalla (taajama-ajossa). Vaihdettiin tulpat jonka jälkeen sytytyskatkokset hävisivät mutta edelleen nakuttaa jo pienillä vaihteilla / kuormalla. Eniten 1&2 pytyissä mutta kaikissa jonkin verran.

Saa antaa lisää arvauksia viaksi, äkkiseltään pohdittiin että voisiko puolasetti olla uusinnantarpeessa, mutta tuleeko mieleen mitään muuta joka voisi tuollaista aiheuttaa?

-Örkki-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja TKL »

Bypass kalvolle edelleen vahva veikkaus.

Itsellä tuli viime viikolla Kainuusta etelään ajellessa sellainen oire että puhti loppui yhtäkkiä autosta tyystin ja Turbo "mittari" nousi enää klo 12 asentoon aiemman koillis -asennon sijaan.

Sammutus pysäkillä ja taas mentiin muutamankymmen kilometriä ilman havaittavia ongelmia. Tämä toistui tasaiseen tahtiin ja lopulta alkoi polttamaan vikavaloa. Latasin kotiin päästyä op-comin puutteessa autoon vuorotellen vakio ja virisoftia purkista jotta sain vikavalon pois mutta lopputulos pysyi samana kummallakin vaihtoehdolla ~5 km koeajolenkin jälkeen.

Koska noita WISsin mainitsemia koeponnistus -vermeitäkään ei ollut saatavilla niin katsoin silmämääräisesti letkujen kunnon ja kun mitään hälyttävää ei näkynyt niin purin bypass -venttiilin ja risanahan se kalvo sieltä oli. Tilattu tänään korjaussarja http://www.keskusautohalli.fi. Hinta 73,90 e, kiitokset tälle threadille:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=123321

Varastossa oli Ruotsissa noita korjaussarjoja kokonaista 2 kpl. Palailen asiaan vielä myöhemmin havaintojen kera jos kun tuo kalvon vaihdon jälkeen alkaa pelaamaan...
Viimeksi muokannut TKL, La Syys 08, 2012 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja TKL »

Tuliko tähän mitään selvyyttä ?

Itsellä ongelma poistui odotetusti tuolla Volvon "halpiskalvolla" jossa siinäkin tosin on kilohinta kohdillaan mutta huomattavasti siedettävämpää touhua kuitenkin kuin Saabin marmorilla :mrgreen:

Mistä noiden poikiminen sitten johtuu ? Oma teoria on että <- 06 matalapaine Garrettien bypass venoja tai paremminkin niiden kalvoja ei ole suunniteltu kestämään virisoftien tuottamia kasvaneita ahtopaineita, pääsääntöisesti kun näistä ovat raportoineet täällä tiukemman softan autoonsa tavalla tai toisella asentaneet tahot.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Testasitko omasta autostasi tuota kalvoa painetestillä? Nyt kun ajattelee niin tuo nakutushan voisi johtua seossuhteista joihin tuo rikkinäinen kalvo kyllä vaikuttaisi... Ja tuol 75e hinta kuulostaa järkevämmältä kuin 400e puolien vaihto :D Ja toki on epäotdennäköistä että kaikki puolat laukeaisivat samaan aikaan.

Täytyy varmaan painaa leukaa rintaan ja nöyrästi avata bypass ja todeta kalvon kunto. Oliko omasi kuinka pahasti rei'illä?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja TKL »

En testannut kun ei ollut siihen sopivaa laitteistoa saatavilla.

Olihan se aika huonossa hapessa:

Kuva
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Kyllähän tuo entiseltä näyttää :o Täytyy askarrella venttiili irti kun tässä nyt kerkiää. Saitko itse sen yläkautta purettua? katselin että alakautta olisi ehkä hieman enemmän tilaa ja parempi näkyväisyys venttiilille kuin yläkautta, ja säästyisi alaselkäkin suurimmalta rasitukselta kun ei tarvitse koneen yli kurkotella venttiilille.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja TKL »

Yläkautta tein, liikoja tiloja siellä ei tosiaan ole. Ilmanputsarikotelon irrotus olisi ehkä tuonut vähän enemmän työskentelytilaa.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
ksenon
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 24, 2005 23:34
Paikkakunta: Oulu/Espoo

Re: -05ss puutumista

Viesti Kirjoittaja ksenon »

Itselläkin on ilmaantunut samankaltaista ongelmaa ja nyt pitäisi tilata tuo volvon korjaussarja.. Wetteriltä sanoivat, että ei löydy tällä hetkellä edes Ruotsista ja kuukausi pitäisi odotella. Olisiko kenellekään vinkkejä nettikaupoista tms. mistä tuon korjaussetin voisi löytää?

+ hintaa oli 82€ :oops:
MY03 Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector+BSR
Vastaa Viestiin