![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Audion parantelua, taas kerran
-
- "Aero"
- Viestit: 347
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Audion parantelua, taas kerran
Käykö tohon mikä tahansa vahvari tilalle ![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
Re: Audion parantelua, taas kerran
Henkshu, alkuperäisaudiosysteemissä on vahvistin kuskin penkin alla, jos ovissa on kaiuttimet. Sieltä ovista tulee alabassot.
Sensijaan vaihtamalla 4-kaiuttimen systeemissä hattuhyllylle isommat kaiuttimet EI saa bassoja kuulumaan. Se ei ole kaiuttimista kiinni se alabassojen toisto. Paremmaksi ne kaiuttimet kannattaa joka tapauksessa vaihtaa. Niin kojelaudassa kuin hattuhyllylläkin. Keski- ja korkeat äänet paranevat siten olennaisesti.
Alimpien bassojen kanssa painiskeleville kehoitan nyt ensi alkuun lukemaan alkupään sportsedanin äänentoisto-keskusteluita täältä ihan ajan kanssa. Monenlaisia ratkaisuita on ja myös toimivia. Niin alkuperäisillä kuin muillakin toteutustavoilla tehtynä.
Sensijaan vaihtamalla 4-kaiuttimen systeemissä hattuhyllylle isommat kaiuttimet EI saa bassoja kuulumaan. Se ei ole kaiuttimista kiinni se alabassojen toisto. Paremmaksi ne kaiuttimet kannattaa joka tapauksessa vaihtaa. Niin kojelaudassa kuin hattuhyllylläkin. Keski- ja korkeat äänet paranevat siten olennaisesti.
Alimpien bassojen kanssa painiskeleville kehoitan nyt ensi alkuun lukemaan alkupään sportsedanin äänentoisto-keskusteluita täältä ihan ajan kanssa. Monenlaisia ratkaisuita on ja myös toimivia. Niin alkuperäisillä kuin muillakin toteutustavoilla tehtynä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Audion parantelua, taas kerran
Näitä Saabin omia audiovahvistimia ei voi korvata muilla kuin vastaavilla alkuperäisillä
Tarkennetaan nyt vielä kerran, että 4-kaiuttimen systeemissä bassot on leikattu kojelaudan uumenissa olevassa soittimessa/4-kanavaisessa vahhvistimessa. Täyden kaistan ääni lähtee vain tuosta soittimesta lähtevästä valokaapelista. Ja jotta tämäkin olisi tehty "ikävästi" niin tuon valokaapelin signaali ei ole standardi, vaan täysin Saabin omaa käsialaa. Valokaapelin signaalia ei voi hyödyntää muut kuin nuo Saabin omat vahvarit
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Tarkennetaan nyt vielä kerran, että 4-kaiuttimen systeemissä bassot on leikattu kojelaudan uumenissa olevassa soittimessa/4-kanavaisessa vahhvistimessa. Täyden kaistan ääni lähtee vain tuosta soittimesta lähtevästä valokaapelista. Ja jotta tämäkin olisi tehty "ikävästi" niin tuon valokaapelin signaali ei ole standardi, vaan täysin Saabin omaa käsialaa. Valokaapelin signaalia ei voi hyödyntää muut kuin nuo Saabin omat vahvarit
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Audion parantelua, taas kerran
Jos lähtisin nyt rakentamaan tuota audiopuolta uusiksi autooni, niin unohtaisin kokonaan Saabin oman järjestelmän. Tein itsekkin sen virheen että muutin ES1-4 järjestelmän aluksi ES1-7 ja sen jälkeen lisäsin takakonttiin lisävahvarin (jolle varastin linjamuuntimella signaalin kuskinpenkin alta olevan vahvarin kaiutinlähdöistä) Takavahvarilla ohjasin sitten ovikaiuttimia, kojelaudan kulmakajareita ja diskantteja (peilikolmioissa), sekä hattuhyllyn 6x9 (kolmitiekajareita). Tuo muutos on kallis ja vaivalloinen, saatuun hyötyyn nähden. Viimeisin päivitys jonka tein oli se, että poistin kojelaudasta CD-soittimen ja asensin sen tilalle Alpinen 9880 mankan. Eli systeemi on tällä hetkellä omassa autossani seuraavanlainen:
- CD-soittimen tilalla Alpine 9880
- Rca piuhat takakonttiin vahvistimelle
- uudet kaiutinjohdot oviin/kojelautaan
- virtapiuha akulta takakonttiin/maadoitukset kuntoon
- jotta kuituväylä pysyy ehyenä merkkiliikkeestä liitin 12791237
- radiota jos haluaa kuunnella niin lisäksi Fakra-Iso liitin
- kaiuttimien asennus, tällä hetkellä vaiheessa
- ovissa 6,5"
- pelikolmioissa diskantit
- kojelaudan kulmissa 3,5"
- hattuhyllyllä kolmitie 6X9
- takakontissa subbari
Lisäksi tehtynä:
- ovissa, takakontissa, sisälokareissa, takapenkin alusta/kaaret, konepelti vaimennettu (STP)
Varmaan listasta jäi puuttumaan jotakin, mutta tuossa pääpiirtettäin mitä tahän asti on tullut puuhattua.
Periaatteessa autossani on kaksi audiojärjestelmää, Saabin oma "ES1-7" (joka ohjaa vain kojelaudan keskikaiutinta eli hälyäänet/vilkku kuuluu keskikajarista)
ja itserakentama audiosysteemi edellä mainituin osin.
- CD-soittimen tilalla Alpine 9880
- Rca piuhat takakonttiin vahvistimelle
- uudet kaiutinjohdot oviin/kojelautaan
- virtapiuha akulta takakonttiin/maadoitukset kuntoon
- jotta kuituväylä pysyy ehyenä merkkiliikkeestä liitin 12791237
- radiota jos haluaa kuunnella niin lisäksi Fakra-Iso liitin
- kaiuttimien asennus, tällä hetkellä vaiheessa
- ovissa 6,5"
- pelikolmioissa diskantit
- kojelaudan kulmissa 3,5"
- hattuhyllyllä kolmitie 6X9
- takakontissa subbari
Lisäksi tehtynä:
- ovissa, takakontissa, sisälokareissa, takapenkin alusta/kaaret, konepelti vaimennettu (STP)
Varmaan listasta jäi puuttumaan jotakin, mutta tuossa pääpiirtettäin mitä tahän asti on tullut puuhattua.
Periaatteessa autossani on kaksi audiojärjestelmää, Saabin oma "ES1-7" (joka ohjaa vain kojelaudan keskikaiutinta eli hälyäänet/vilkku kuuluu keskikajarista)
ja itserakentama audiosysteemi edellä mainituin osin.
Viimeksi muokannut lamar, Pe Syys 07, 2012 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Audion parantelua, taas kerran
Ihan täysin samaa mieltä lamar:n kansa.
Saabin oma systeemi on huono oli siinä ne bassosysteemit tai ei.
Omasta mielestäni bassotoisto on parempi itse rakennetulla laitteilla. Ongelmaksi jää tässäkin se, että äänilähteenä toimii Saabin oma systeemi sekä keski- ja korkeat äänet tulee tuon 4-kanavaisen alkuperäisen vahvistimen kautta.
"Paskasta ei saa konvehtia" pätee, joten aivan oman erillisen audiosysteemin rakentelu on kiistatta äänenlaadun kannalta paras vaihtoehto. Ei varmastikaan halvin.
Saabin oma systeemi on huono oli siinä ne bassosysteemit tai ei.
Omasta mielestäni bassotoisto on parempi itse rakennetulla laitteilla. Ongelmaksi jää tässäkin se, että äänilähteenä toimii Saabin oma systeemi sekä keski- ja korkeat äänet tulee tuon 4-kanavaisen alkuperäisen vahvistimen kautta.
"Paskasta ei saa konvehtia" pätee, joten aivan oman erillisen audiosysteemin rakentelu on kiistatta äänenlaadun kannalta paras vaihtoehto. Ei varmastikaan halvin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Audion parantelua, taas kerran
ok, tätä mä vähän hainkin. ihmettelin vaan tosiaan tuota aikaisemmin lähettämääni linkkiä, jossa tyypit oli mun käsittääkseni lisänneet oviin kaiuttimet ilman tota vahvistinta ja samalla sitä, että onko audiosysteemeitä erilaisia eri maissa joka olisi kyllä ollut outoa.petrisa kirjoitti:Henkshu, alkuperäisaudiosysteemissä on vahvistin kuskin penkin alla, jos ovissa on kaiuttimet. Sieltä ovista tulee alabassot.
toisin sanoen toivoin siis pääseväni helpolla kun toi autohifi ei ole hirveän hyvin hallussa ja periaatteessa ihan sama mitä sieltä takaa kuuluu jos edes etupenkillä voisi rummuttaa mukana. autohifi-ymmärryksessäni ei ole tapahtunut kehitystä vaikka ajan kanssa olen yrittänyt tältäkin foorumilta lukea useammasta eri paikasta tästä samasta aiheesta joten toi leikattu signaali taakse oli myös tiedossa. tää on kai sit vähän sama juttu kuin koulussa jotkut osasi laskea, mutta mä en.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
jos haluaisin oikein kunnolla panostaa asiaan, niin tää olis mielestäni aika tärkeä osa-alue. voi olla toki autokohtaistakin, mutta edelliseen audiin verrattuna saab on aika meluisa. muuten kyllä rehellisesti sanottuna pidän saabista paljon enemmän eikä ainakaan tuosta olympiavolkkarista löytynyt muuta hyvää kuin pieni kulutus.lamar kirjoitti: - ovissa, takakontissa, sisälokareissa, takapenkin alusta/kaaret, konepelti vaimennettu (STP)
sun kattaus näyttää aika messevältä ja varmasti todella hyvä!
...mutta joo, kiitos molemmille vinkeistä. käyn hakemassa kotimatkalla verkkokaupasta jonku kelloradion.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
saab 9-3 ss 2.0t 2005
-
- "Aero"
- Viestit: 347
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Audion parantelua, taas kerran
Pitänee yrittää ottaa, se vahvari sieltä penkin alta helevettiin
Jäi kyllä vähän hataraksi tän ohjeen perusteella, vaikka oli olevinaan niin perusteellinen: http://tinyurl.com/ceq3mcx
Ei kyllä millään viitsisi penkkiä irottaa
, että saa vahvarin veks.
Pahimmassa tapauksessa mennään edessä kolmella 4" :lla ja takana 6x9:llä. Taitaa vaan jäädä basson puute ahistamaan.....mutta ans kattoo ny![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Jäi kyllä vähän hataraksi tän ohjeen perusteella, vaikka oli olevinaan niin perusteellinen: http://tinyurl.com/ceq3mcx
Ei kyllä millään viitsisi penkkiä irottaa
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Pahimmassa tapauksessa mennään edessä kolmella 4" :lla ja takana 6x9:llä. Taitaa vaan jäädä basson puute ahistamaan.....mutta ans kattoo ny
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
Re: Audion parantelua, taas kerran
Onks kukaan muuten kattellu tuommosta hajonnutta ES1-7:n penkinalusvahvaria sisältä käsin? Ts. edes yrittänyt kuikuilla, mikä siellä voisi olla rikki ja miten se on rakennettu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Aero"
- Viestit: 347
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Audion parantelua, taas kerran
Samaa mietin....
Vahvari on ilmeisesti:
Pioneerin tekemä GM-1027ZSA osanumerolla 12785229.
http://i163.photobucket.com/albums/t308 ... /amp11.jpg
Mitähän marmoritiskillä huutavat moisesta![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Vahvari on ilmeisesti:
Pioneerin tekemä GM-1027ZSA osanumerolla 12785229.
http://i163.photobucket.com/albums/t308 ... /amp11.jpg
Mitähän marmoritiskillä huutavat moisesta
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
Re: Audion parantelua, taas kerran
Todennäköisesti vähän enemmän kuin kaks euroa, kun brittimyyjä huutaa käytetystä liki 300 puntaa.
http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-93-9-3-2 ... 5d33f0f6fe
http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-93-9-3-2 ... 5d33f0f6fe
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Aero"
- Viestit: 347
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Audion parantelua, taas kerran
Ja Ameerikassakin näyttävät olevan 300 taalan hujakoillaaero kirjoitti:Todennäköisesti vähän enemmän kuin kaks euroa, kun brittimyyjä huutaa käytetystä liki 300 puntaa.
http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-93-9-3-2 ... 5d33f0f6fe
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
Re: Audion parantelua, taas kerran
Mikäli aikoo ottaa sen penkin alla olevan vahvistimen kylmän viileesti vaan pois, katkeaa audiosysteemin valokuiturengas. Ja siitähän ongelmia seuraa jossakin määrin
Vahvistimelle tulevat kuidun päät kannattaa yhdistää tähän tarkoitukseen sopivalla adapterilla tai palauttaa kuitukytkennät ES-4 vastaavaksi (ilman lisävahvareita).
Eikä pahitteeksi olisi poistaa techillä vahvistinkaan koko auton järjestelmästä. Eipähän jää kummittelemaan.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Vahvistimelle tulevat kuidun päät kannattaa yhdistää tähän tarkoitukseen sopivalla adapterilla tai palauttaa kuitukytkennät ES-4 vastaavaksi (ilman lisävahvareita).
Eikä pahitteeksi olisi poistaa techillä vahvistinkaan koko auton järjestelmästä. Eipähän jää kummittelemaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Aero"
- Viestit: 347
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Audion parantelua, taas kerran
Kiitos tiedosta. menee aika vaikeaksi. Vaihtoehtona on olla tekemättä mitään korvaa vaan kojetaulun ja hattuhyllyn skobet.....niissäkin tuntuu olevan askartelua riittävästi. Katsotaan miltä moisella set-upilla kuulostaapetrisa kirjoitti:Mikäli aikoo ottaa sen penkin alla olevan vahvistimen kylmän viileesti vaan pois, katkeaa audiosysteemin valokuiturengas. Ja siitähän ongelmia seuraa jossakin määrin![]()
Vahvistimelle tulevat kuidun päät kannattaa yhdistää tähän tarkoitukseen sopivalla adapterilla tai palauttaa kuitukytkennät ES-4 vastaavaksi (ilman lisävahvareita).
Eikä pahitteeksi olisi poistaa techillä vahvistinkaan koko auton järjestelmästä. Eipähän jää kummittelemaan.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Audion parantelua, taas kerran
Sen verran nyt vielä ihan yleistä ohjetta/omaa kokemusta, että varsinkin mikäli lähtee äänenlaatu edellä toteuttamaan audiopäivitystä ( eli käytännössä vaimentaa autoa jne. askartelee oikein kunnolla) niin kannattaa jättää se hattuhylly hiljaiseksi.
Ne hattuhyllyyn kaiuttimet sotkee äänikenttää ihan h*lvetisti, kun muut muuta kun alakertaa tuottavat kaiuttimet on korvan etupuolella. Ja varsinkin jos kysymyksessä on normaalit 6x9:t, jotka tuottaa lähes koko taajuusvasteen matkalta möykkää.
Tietysti sit jos haluu takapenkille enemmän ääntä tai mahdollisimman paljon ääntä välittämättä laadusta niin voi miettiä näiden kaiuttimien käyttöä. Ja siltikin lisäisin ehkä jonkin tavan kytkeä kaiuttimet pois käytöstä.
-Örkki-
Ne hattuhyllyyn kaiuttimet sotkee äänikenttää ihan h*lvetisti, kun muut muuta kun alakertaa tuottavat kaiuttimet on korvan etupuolella. Ja varsinkin jos kysymyksessä on normaalit 6x9:t, jotka tuottaa lähes koko taajuusvasteen matkalta möykkää.
Tietysti sit jos haluu takapenkille enemmän ääntä tai mahdollisimman paljon ääntä välittämättä laadusta niin voi miettiä näiden kaiuttimien käyttöä. Ja siltikin lisäisin ehkä jonkin tavan kytkeä kaiuttimet pois käytöstä.
-Örkki-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Audion parantelua, taas kerran
Joo oon lueskellut täällä miten noinkin hyvässä autossa,on noin sysipaska systeemi..itellä tänään jatkuu oma proggis,kun lankomiehen kanssa ollaan tehty tota saapasta. Kytketään erillinen vahvistin ajamaan etuovia+6x9. Kun 6x9 otettiin signaali bassoa&OIKEAA vahvistinta varten.
Ja tosiaan kuskin penkin alla olevan vahvistimen "lahjoitan ruumiinavaukseen" yhdelle klubilaiselle. Ja sen takia joudun hommaa uudestaan tuon valokuituliittimen,minkä möin pois muutama päivä sitten.Katsoo sitten että miten miellyttää äänimaailma sen jälkeen. Kun tosiaan 13-kaiutintakaan ei enää riittänyt mulle. ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
2008 SS 1.8t Biopower.