9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Otsikon mukaisen laitoksen vasta hankkineena kiinnostaisi hieman tietää tarkemmin noista huollontarpeista ja mahd. muista huolenaiheista, joihin on syytä tutustua.

Tuo on autolaatikolla ja ihan just 200tkm mittarissa. Huoltokirjaa katsoin sen verran, että viimeisin huolto oli jossain 180tkm paikkeilla, mutta kun kirja puhui saksaa (suomessa huollettu 2009 vuodesta alkaen kuitenkin), niin en sen tarkemmin selvitellyt mitä viimeisimmäksi on tehty.

Löytyykö jostain netin pimeältä nurkalta huolto-ohjelmaa tms. tietoa mitä näihin pitää milloinkin tehdä?

Miten muuten tuon alkup. lämppärin käyttö, pärjääkö pohjoisessa vai tarvitseeko lohkolämppäriä ja/tai akkulaturia kaveriksi että pääsee aamulla liikkeelle?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Huoltonäytön mukaan mennään. Pyytää joko väli/päähuoltoa tai sitten molempia. Välihuollossa vaihtuu öljyt ja raitisilmasuodatin. Päähuollossa kaikki suodattimet, mutta ei öljyjä :) Yhdistelmässä sitten kaikki. Sekalaisia tarkisteluja toki kuuluu molempien mukaan, jotta ohjeenmukaiset parituntia saadaan kulumaan.

Nokkaremmin vaihtoväli 150tkm, joten kannattaa varmistaa, että on vaihdettu. Automaattilootan öljyjä kannattaa vaihdella satkun välein.

Eberi toimii hienosti ( jos toimiii :) ). Ihan kovimmista keleistä ei ole kokemuksia, mutta 20-30 pakkasastetta ei ole starttia estänyt. Akkua tuo mainio laite kuluttaa, varsinkin pätkäajossa, joten tällaisessa tapauksessa ei ylläpitolaturi varmasti ole huono investointi.

Hieno auto ja hieno moottori. Kone viattomampi kuin pikkuveli yhdellä puhaltimella.
93SC TTiD
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Onkohan noissa ihan kaikissa 9-3 TTiD:ssä vakiona tuo tehdasasenteinen Eberi vai onko joitain markkina-alue-eroja?
Sininen Saab 9-3, '99
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Sportti kirjoitti:Automaattilootan öljyjä kannattaa vaihdella satkun välein.
Ei ole näistä tomaateista aiempaa kokemusta, missä hintaluokassa öljynvaihto pyörii?
Sportti kirjoitti:Hieno auto ja hieno moottori. Kone viattomampi kuin pikkuveli yhdellä puhaltimella.
Siltä vaikuttaa ensi kokemusten perusteella. Ei häviä varusteissa, ajettavuudessa eikä kulkupuolessakaan pahasti edelliselle ST220 Mondeolle.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja saabillua »

VKe kirjoitti:Onkohan noissa ihan kaikissa 9-3 TTiD:ssä vakiona tuo tehdasasenteinen Eberi vai onko joitain markkina-alue-eroja?
Kaikissa pohjoismaihin malleissa on pärsseri vakiona, muissa sitten ruksittava.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
aamu-uninen
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Kesä 28, 2012 14:38
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja aamu-uninen »

Mikäli on perusyksilö niin varmaan on noilla kilometreillä mm. laturi, pyöränlaakerit (edessä), jarrulevyt ja -palat vaihdettu. Semmoista kulutusosaa siis joka tulee pian eteen, jos vielä tekemättä.
Saab 9-3SC 1.9TiD -09
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Vahva veikkaus, vesipumppu pitäisi kans olla vaihdettu jo.. Sitä kannattaa kuunnella.

Ohjekirjan voisi saada tilattua merkkihuollosta suomenkielisen, en tiedä saako huoltokirjaa.. Siitä huoltojen sisältö kävisi ilmi.

Öljytikussa kans riittänee ihmettelemistä.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ei pelkästään TTID:n(DTR) huoli, mutta tuntuu, että myös ja DTH:ssa samaa.

Kolme kertaa olen omistusaikanani öljyt vaihdattanut kahteen eri koneeseen, ja kerrallakaan ei ole selvinnyt yhdellä korjaamokäynnillä ja vika on aina sama: Öljynsuodattimen kotelo menee ilmeisesti väärin paikoilleen tai ianakin tiiviste menee väärään kohtaan.

Eli taas vaihteeksi kun TTID kävi öljynvaihdossa, niin johan odotti pieni öljyläikkä auton alla, ja konepellin avaaminen ja kädellä kokeileminen vahvisti taas diagnoosin...

Onko noissa jotenkin eritysen vaikeaa saada tiiviste kohdilleen, vai onko mulla vaan ihan hemmetin huonoa tuuria? :evil:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Olisinko kolmesti vaihtanut öljyt ei siinä asennuksessa mitään ihmeellistä ole. O-rengashan tulee siihen suodattimen kanteen/pidikkeeseen.

Avauksessa olen kyllä saanut öljyä aina lattialle. Suodatinkannen kun avaa, niin siellä oleva öljy pitäis tulla pois siihen jalkaan liitetyn letkun kautta. Ei tunnu pelittävän ainakaan omassa yksilössä tai sitten en osaa..
93SC TTiD
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meidänkin TTID kävi merkkihuollossa imusarjan nuohouksessa ja öljynvaihdossa ja ikävä yllätys oli myös tämän DTR-koneen paperisen öljynsuodatinpanoksen hinta; 41 euroa. Paketissa vieläpä luottamusta herättävä teksti Made in China :evil:

Eski
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Eski kirjoitti:Meidänkin TTID kävi merkkihuollossa imusarjan nuohouksessa ja öljynvaihdossa ja ikävä yllätys oli myös tämän DTR-koneen paperisen öljynsuodatinpanoksen hinta; 41 euroa. Paketissa vieläpä luottamusta herättävä teksti Made in China :evil:

Eski
paljonko ne veloittivat tuosta nuohouksesta? Ilmeisesti kemikaaleille tehtiin?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, Forten Intake cleaneria suihkuteltiin. Työaikaa öljynvaihtoineen tunnin verran ja Forten purkin listahinta noin 50e. Halvempiakin vastaavia aineita voi tilata netistä, jos uskaltaa itse tehdä... Tuolta löytyy lisätietoa aiheesta -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=119038

Eski
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja Numba »

miikka555 kirjoitti:
Sportti kirjoitti:Automaattilootan öljyjä kannattaa vaihdella satkun välein.
Ei ole näistä tomaateista aiempaa kokemusta, missä hintaluokassa öljynvaihto pyörii?
Muistaakseni automaattilaatikon öljyt vaihdetaan väh. 60 tkm välein. Taksit vaihtavat 30 tkm välein. Perusvaihtotyö ei vaihda kaikkea öljyä, ja kustantaa lähelle 100 euroa.
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Numba kirjoitti:
miikka555 kirjoitti:
Sportti kirjoitti:Automaattilootan öljyjä kannattaa vaihdella satkun välein.
Ei ole näistä tomaateista aiempaa kokemusta, missä hintaluokassa öljynvaihto pyörii?
Muistaakseni automaattilaatikon öljyt vaihdetaan väh. 60 tkm välein. Taksit vaihtavat 30 tkm välein. Perusvaihtotyö ei vaihda kaikkea öljyä, ja kustantaa lähelle 100 euroa.
Kirjassa vaihtoväli 120tkm, joka on todettu liian pitkäksi. Itse ajattelin vaihdattaa 60tkm välein, omaani maksoi 150 e muun huollon yhteydessä merkkihuollossa. Laatikko on ilmeisen krattu tuosta öljystä, joten kannattaa varmistaa että menee oikeaa tavaraa sisään, jos käyttää jotain nyrkkikyllikki-pajaa.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 TTiD huollot ja muut huolet?

Viesti Kirjoittaja Eski »

A6-laatikossa ei ainakaan WIS:n mukaan enää tehdä huuhteluvaihtoa, vaan lasketaan propusta vanha pois ja laitetaan sama määrä uutta tilalle. Meidän TTID:n laatikkoon meni vaihdossa 3 litraa öljyä ja se maksoi merkkihuollossa noin 15e/litra.

Eski
Vastaa Viestiin