93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Tervehdys !
Onko kokemuksia mikä avuksi kun 93 1,8T vm. 2008 ilmoittaa vikakoodina "-t8p003300 ahtoilman ohi virtaus BY-PASS venttiili " Onko kalvo rikki? saako kalvoa muualta kun saabilta? Opel? Voiko vika olla muualla?
Neuvoista kiitollinen
kaneali
Onko kokemuksia mikä avuksi kun 93 1,8T vm. 2008 ilmoittaa vikakoodina "-t8p003300 ahtoilman ohi virtaus BY-PASS venttiili " Onko kalvo rikki? saako kalvoa muualta kun saabilta? Opel? Voiko vika olla muualla?
Neuvoista kiitollinen
kaneali
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Enempää kolkin sielunelämää tuntematta sanoisin, että vaihda se bypass. Omaani vaihdoin (kylläkin Femma) ja ei ole kyllä paha rasti. Osa maksoi merkkiliikkeessä about 40 Euroa.
Viisaammat luontevasti korjaa, mikäli meni mistiin...
Viisaammat luontevasti korjaa, mikäli meni mistiin...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Eipä tarvinnut kaukaa tästä keskusteluosiosta etsiä, kun löytyi samaista ongelmaa ja vastauksiakin niihin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=15
Kannattaa kiinnittää eritoten osan kannalta huomiota niihin kohtiin, joissa keskustellaan vm:sta -08 ja täten Mitsun ahtimesta (vanhemmissa Garret -> ei sitä varaosaa).
Kannattaa kiinnittää eritoten osan kannalta huomiota niihin kohtiin, joissa keskustellaan vm:sta -08 ja täten Mitsun ahtimesta (vanhemmissa Garret -> ei sitä varaosaa).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Joo, täällä mennään samanlaisella kulkineella ja samalla vikakoodilla. Autolla ajettu reilu 100tkm joista viimeiset 8 tkm etanolilla.Omasta autosta tutkittu by-pass:in kalvo, painepuolen mahdolliset vuodot, by-pass:ia ohjaava magneettiventtili ja sen letkut.Ja vikaa ei tunnu löytyvän.
Täytyy varmaan seuraavax tutkia/vaihtaa hukkaportin magneettiventtiili ja imupuolen paineanturi?
Jos pelkällä by-pass:in kalvon vaihtamalla selviää, niin ainakin e-bay:ssa on tuote k5t09671 kohtuu edullinen.
Täytyy varmaan seuraavax tutkia/vaihtaa hukkaportin magneettiventtiili ja imupuolen paineanturi?
Jos pelkällä by-pass:in kalvon vaihtamalla selviää, niin ainakin e-bay:ssa on tuote k5t09671 kohtuu edullinen.
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Ss9-3tid: ei ehkä ollut aivan sama vika mulla, mutta samanlainen.
Auto meni rajoitetulle teholle, kun syntyi vikakoodi P103 eli "liian suuri ilmamassa".
Syynä oli hukkaportin magneettiventtiili. Magneettiventtiili toimi lähes täydellisesti, mutta ilmeisesti sen toiminnassa oli jotain hidastelua. Vika iski päälle vain ja ainoastaan, kun kaasun iski pohjaan ja automaattilaatikko vaihtoi pari pykälää alaspäin. Ei koskaan muulloin.
Minäkin vaihdoin by-pass-venttiilin kalvon, koska se tuntui ensialkuun sopivan vikaan. Ei ollut mitään vaikutusta. By-pass ilmeisesti toimi koko ajan aivan oikein, mutta vaihteen vaihtohetkellä ilmeisesti hukkaportin magneettiventtiili jäi hidastelemaan. Vaihteen vaihdon jälkeen kierrokset nousivat ja ahdin ilmeisesti pukkasi taas heti täydet paineet, kun bypass oli taas mennyt kiinni. Tästä ilmeisesti seurasi, että ahtopaine ja ilmamassa olivat hetkellisesti liian suuret vs. koneen kierrokset välittömästi vaihtotapahtuman jälkeen. Sitten oltiinkin rajoitetulla teholla ja "tehot kateissa".
Minäkin vaihtaisin nuo magneettiventtiilit vaikka molemmat uusiin, kun eivät ole kovin kalliita. Mikäli niitä ei ole vaihdettu ja vähänkin vika voisi siihen suuntaan viitata.
Ja näissä tapauksissa se voi siellä olla. Toki myös tuo bypass-testi ja/tai sen kunnon tarkastus kannattaa ehdottomasti tehdä, jos ei ole tehty.
Auto meni rajoitetulle teholle, kun syntyi vikakoodi P103 eli "liian suuri ilmamassa".
Syynä oli hukkaportin magneettiventtiili. Magneettiventtiili toimi lähes täydellisesti, mutta ilmeisesti sen toiminnassa oli jotain hidastelua. Vika iski päälle vain ja ainoastaan, kun kaasun iski pohjaan ja automaattilaatikko vaihtoi pari pykälää alaspäin. Ei koskaan muulloin.
Minäkin vaihdoin by-pass-venttiilin kalvon, koska se tuntui ensialkuun sopivan vikaan. Ei ollut mitään vaikutusta. By-pass ilmeisesti toimi koko ajan aivan oikein, mutta vaihteen vaihtohetkellä ilmeisesti hukkaportin magneettiventtiili jäi hidastelemaan. Vaihteen vaihdon jälkeen kierrokset nousivat ja ahdin ilmeisesti pukkasi taas heti täydet paineet, kun bypass oli taas mennyt kiinni. Tästä ilmeisesti seurasi, että ahtopaine ja ilmamassa olivat hetkellisesti liian suuret vs. koneen kierrokset välittömästi vaihtotapahtuman jälkeen. Sitten oltiinkin rajoitetulla teholla ja "tehot kateissa".
Minäkin vaihtaisin nuo magneettiventtiilit vaikka molemmat uusiin, kun eivät ole kovin kalliita. Mikäli niitä ei ole vaihdettu ja vähänkin vika voisi siihen suuntaan viitata.
Ja näissä tapauksissa se voi siellä olla. Toki myös tuo bypass-testi ja/tai sen kunnon tarkastus kannattaa ehdottomasti tehdä, jos ei ole tehty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Noi magneettiventtiilit tosiaankin tuntuvat toimivan kun niihin syöttää virtaa, aukee ja sulkeutuu, mutta tosta mahdollisesta viiveestähän kaikki voi johtua. Uudet venttiilit tilattu pari viikkoa sitten, muttei viä oo näkyny...
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
terve
Tuo magneettiventtiili on rakenteeltaan sellainen ettei siihen kai helposti tule sähköistä vikaa vaan tuon sisällä olevan pienen metallisen sylinterin kuminen pää rispaantuu ja päästää tällöin ilmaa ohitseen vaikka pitäisi olla kiinni. Eli magneettisesti toimii ja liikuttaa tuota sylenteriä, mutta vuotaa kuitenkin.
Toivottavasti saa selityksestä jotakin selkoa
Tuli purettua omasta kun alkoi kovemmissa kiihdytyksissä menemään limppiin.
Tuo magneettiventtiili on rakenteeltaan sellainen ettei siihen kai helposti tule sähköistä vikaa vaan tuon sisällä olevan pienen metallisen sylinterin kuminen pää rispaantuu ja päästää tällöin ilmaa ohitseen vaikka pitäisi olla kiinni. Eli magneettisesti toimii ja liikuttaa tuota sylenteriä, mutta vuotaa kuitenkin.
Toivottavasti saa selityksestä jotakin selkoa
Tuli purettua omasta kun alkoi kovemmissa kiihdytyksissä menemään limppiin.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Moi
saako tätä jatkaa? vai kirjoitetaanko vanhaan ketjuun?
kuitenkin bypassin kalvo nyt tarkastettu ja ehjä, kiiltävä, uuden veroinen tuo oli.
ja autolla oli autolla ajettu 58tkm.
Missäköhän nuo puheena olleet magneettiventtiilit sitten sijaitsevat?
Olisiko tuossa hukkaporttia ohjaavan kalvokellon päällä yksi ? siis vm. oli 2008
Ilmansuodattimesta turbolle menevässä putkessa jokin tunnistin ja edessä kuskinpuolella olisiko välijäähdyttimestä tulevassa imupuolenputkessa yksi venttiili?
Voisiko nuo vikaantua näillä kilometreillä?
kaneali
saako tätä jatkaa? vai kirjoitetaanko vanhaan ketjuun?
kuitenkin bypassin kalvo nyt tarkastettu ja ehjä, kiiltävä, uuden veroinen tuo oli.
ja autolla oli autolla ajettu 58tkm.
Missäköhän nuo puheena olleet magneettiventtiilit sitten sijaitsevat?
Olisiko tuossa hukkaporttia ohjaavan kalvokellon päällä yksi ? siis vm. oli 2008
Ilmansuodattimesta turbolle menevässä putkessa jokin tunnistin ja edessä kuskinpuolella olisiko välijäähdyttimestä tulevassa imupuolenputkessa yksi venttiili?
Voisiko nuo vikaantua näillä kilometreillä?
kaneali
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
kaneali: Toi by-pass:ia ohjaava venttiili löytyy moottorin suojamuovin alta imusarjan päältä. Seuraa sitä letkua joka lähtee by-pass venttiilistä. Tän venttiilin numero on ainakin mun autossa 7.00326.02 ja kuvan tästä venttiilistä löydät esim finjector:in sivuilta ja toi hukkaportin magneettiventtiili löytyy siitä by-pass:in yläpuolelta, sen numero 7.28311.02 ja kuva em. sivulla. Toimitusaika tolla firmalla on aikas piiiitkä, mutta toivottavasti joskus tulee.
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Noita venttiileitä löytyy myös marmoritiskiltä, hinta pyöri viimeksi siinä 40 euron luokalla. Venttiilit ovat muuten keskenään samanlaisia, eli voit koittaa myös vaihtaa ne päittäin ja katsoa muuttuuko toiminta miksikään.
9³ SC 1.8t
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Ainakin alkupään autoissa on keskenään erilaiset. Sisällä oleva reikä eri kokoinen, mutta saattaa hyvinkin toimia myös vääränkokoisella reiällä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Hmm, no minä en ole kyllä koskaan noiden sisälle katsonut. Sen verran olen testaillut että ainakin tuntuvat toimivan kyllä päittäin vaihdettunakin... Ulkoisestihan niissä on ainakin hieman erilainen se kiinnityssysteemi.suorsa kirjoitti:Ainakin alkupään autoissa on keskenään erilaiset. Sisällä oleva reikä eri kokoinen, mutta saattaa hyvinkin toimia myös vääränkokoisella reiällä.
9³ SC 1.8t
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Ja eri osanumerot on myös, mutta sehän ei takaa, että olisivat erilaiset toiminnaltaan.glyzer kirjoitti:Hmm, no minä en ole kyllä koskaan noiden sisälle katsonut. Sen verran olen testaillut että ainakin tuntuvat toimivan kyllä päittäin vaihdettunakin... Ulkoisestihan niissä on ainakin hieman erilainen se kiinnityssysteemi.suorsa kirjoitti:Ainakin alkupään autoissa on keskenään erilaiset. Sisällä oleva reikä eri kokoinen, mutta saattaa hyvinkin toimia myös vääränkokoisella reiällä.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Kiitokset tiedoista ja vinkeistä.
Nyt ei ole vikailmoitusta auton näytttöön taas ilmestynyt.
Täytynee tilata nuo venttiilit valmiiksi ja kun alkaa taas oireilemaan
niin sitten vaihtaa ne.
Nyt ei ainakaan tunnu tehoja rajoitetun. Tosin enpä oikein tiedäkään
miltä tämän tulisi tuntua. Ainakin vaihdetta tulee käyttää 3-4 :lla jos on aikeissa maantienopeuksilla ohitella. Ilmeisesti tämä normaalia.
ss9-3tid:Kerrotko miten sinun kulkineesi käyttäytyy. Tuleeko vikailmoitusta kuinkakin
usein ja onko tehot selvästi alhaalla?
kaneali
Nyt ei ole vikailmoitusta auton näytttöön taas ilmestynyt.
Täytynee tilata nuo venttiilit valmiiksi ja kun alkaa taas oireilemaan
niin sitten vaihtaa ne.
Nyt ei ainakaan tunnu tehoja rajoitetun. Tosin enpä oikein tiedäkään
miltä tämän tulisi tuntua. Ainakin vaihdetta tulee käyttää 3-4 :lla jos on aikeissa maantienopeuksilla ohitella. Ilmeisesti tämä normaalia.
ss9-3tid:Kerrotko miten sinun kulkineesi käyttäytyy. Tuleeko vikailmoitusta kuinkakin
usein ja onko tehot selvästi alhaalla?
kaneali
Re: 93 1,8 -t vm. 2008 "rajoitettu suorituskyky"
Tänään sain noi magneettiventtiilit ja vaihdoin ne, sekä kävin nollaamassa vikakoodit pois. Auto tuntui noin puolen tunnin lenkin perusteella olevan taas voimissaan.
Aiemmin toi jakarin kuva tuli mittariin noin 20-30 min ajon jälkeen kun yritti pontevammin kiihdyttää ja kun se herja oli kerran siä näyttäytyny ei enää auto lähteny mihinkään. Herja häipyy näytöstä auton sammuttamisen yhteydessä, mutta ikävä kyllä, se ei tuo tehoja eikä vääntöä takas ilman koodin nollausta. Tolla jcarlssonin softalla pääsee auton ollessa kunnossa kyllä ohi ilman pykältämistä, mutta vikakoodin ollessa päällä ei kyl tullu mieleenkään lähtee yrittää muista ku mopoautoista ohitusta. Tosin en kyllä rääkännytkään autoa kierroksilla kun koodi oli päällä. Äkkiä tuntuu että kolmosta ei tarvi tarjota maantienopeuksilla ohitettaessa. Seurataan ny pysyykö jakarin kuva pois.
Aiemmin toi jakarin kuva tuli mittariin noin 20-30 min ajon jälkeen kun yritti pontevammin kiihdyttää ja kun se herja oli kerran siä näyttäytyny ei enää auto lähteny mihinkään. Herja häipyy näytöstä auton sammuttamisen yhteydessä, mutta ikävä kyllä, se ei tuo tehoja eikä vääntöä takas ilman koodin nollausta. Tolla jcarlssonin softalla pääsee auton ollessa kunnossa kyllä ohi ilman pykältämistä, mutta vikakoodin ollessa päällä ei kyl tullu mieleenkään lähtee yrittää muista ku mopoautoista ohitusta. Tosin en kyllä rääkännytkään autoa kierroksilla kun koodi oli päällä. Äkkiä tuntuu että kolmosta ei tarvi tarjota maantienopeuksilla ohitettaessa. Seurataan ny pysyykö jakarin kuva pois.