Check Coolant-ensiapu
Check Coolant-ensiapu
Eli jäähdytysneste on vähissä ja pitäisi lisätä. Ilmeisesti ei ole normaalia että pitäisi täyttää ikinä? Tosin nyt on säiliössä jo alle minimitason. Olemassa olevan nesteen väriä en saa 100% varmistettua, mutta punertavaa sanoisin. Mutta en ole varma.
Ajatus ensihätään olisi laittaa n 0,5 l akkuvettä, sitten ajaa huoltoon ja tarkistuttaa vuotojen suhteen (ei näy jälkeä näistä). Olisiko tuo akkuvesi ok/järkevä tilapäinen ratkaisu?
Mistä nämä vuodot yleensä johtuu ( jos edes vuoto?)? Onko joku mahdollinen kriittinen asia joka liittyy automaatti v6 jäähdytykseen josta pitäisi olla erityisen huollissaan? Vai voiko olla että hermoilen turhaan ja joskus pitää vaan täyttää nesteet?
Ajatus ensihätään olisi laittaa n 0,5 l akkuvettä, sitten ajaa huoltoon ja tarkistuttaa vuotojen suhteen (ei näy jälkeä näistä). Olisiko tuo akkuvesi ok/järkevä tilapäinen ratkaisu?
Mistä nämä vuodot yleensä johtuu ( jos edes vuoto?)? Onko joku mahdollinen kriittinen asia joka liittyy automaatti v6 jäähdytykseen josta pitäisi olla erityisen huollissaan? Vai voiko olla että hermoilen turhaan ja joskus pitää vaan täyttää nesteet?
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: Check Coolant-ensiapu
Punaista jäähdytinnestettä ehdottomasti. Punaiseen ei saa sekoittaa vihreää tai sinistä. Pelkkä vesi on näin pakkaskelillä huono vaihtoehto, mutta jos se on ainoa vaihtoehto niin sitten sitä lämpimään moottoriin ja heti lähimmästä liikkeestä ostamaan oikeaa nestettä, ja mittaamaan/mittauttamaan johonkin jäähdytinnesteen pakkasen kesto.
Mutta jos sitä nestettä ei aivan vuotamalla lätäköittäin alle ilmaannu, niin moottorinlämpöjä tarkkailemalla voi ajaa varovasti. Ja olet ilmeisesti ajanut tähänkin mennessä ihan normaalisti ennen check coolant level:iä.
Omassani, tosin 2,0 litraisessa vuoto johtui jäähdyttimestä. Neljästä jäähdyttäjän nurkasta yksi oli vain ehjä..
Mutta jos sitä nestettä ei aivan vuotamalla lätäköittäin alle ilmaannu, niin moottorinlämpöjä tarkkailemalla voi ajaa varovasti. Ja olet ilmeisesti ajanut tähänkin mennessä ihan normaalisti ennen check coolant level:iä.
Omassani, tosin 2,0 litraisessa vuoto johtui jäähdyttimestä. Neljästä jäähdyttäjän nurkasta yksi oli vain ehjä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Check Coolant-ensiapu
Olettaen, että siellä kuitenkin on Suomen oloihin ollut pakkasen kestävyys niin vielä näillä pakkasilla tuo veden lisäys ei mielestäni ole ongelma. Mutta tosiaan punaista vain sinne kuten Pakari totesi. Veden lisäys kasvattaa pintajännitystä ja pienet hitaasti tiputtavat vuodot voi hidastua entisestään.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Check Coolant-ensiapu
Mårå
Niin, ja vesipumppuhan se usein on joka vuotaa, fikkarilla kannattaa katsoa moottorin jakopään puolelle(se puoli jossa moniurahihna), usein sieltä sitten löytyy märkä moottorin pääty ja värjääntynyt siitä punaisesta jäähdytysnesteestä.
Niin, ja vesipumppuhan se usein on joka vuotaa, fikkarilla kannattaa katsoa moottorin jakopään puolelle(se puoli jossa moniurahihna), usein sieltä sitten löytyy märkä moottorin pääty ja värjääntynyt siitä punaisesta jäähdytysnesteestä.
Re: Check Coolant-ensiapu
Kiitos vastanneille ja avuista. Huoltoon pystyi ajamaan normaalisti. Sieltä punaista nestettä ja täyttö. Nyt tarkkailua jos alkaa nesteet tippumaan vai oliko ihan normia (huollon mukaan ei välttämättä vuoto, vaan voi ne nesteet kanssa vähentyä ajan mukaan). Eli kuukausi pari tarkkailussa.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Re: Check Coolant-ensiapu
Minulla jäähdytin oireili niin että kerran vuoteen sai lisätä nestettä min merkistä max merkkiin. Kunnes viime syksynä hävisi 5tkm aikana min merkkiin. Tällöin vuotoa alettiin etsiä todenteolla, kunnes se paikantui jäähdyttäjään. Mutta seuraa tilannetta, näillä eteenpäin. ![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Tuoksuuko moottoritilassa tai keulan seudulla ns. "makealta" ? Itsellä tuo makean tuulahdus tuli juuri kun oli sammuttanut auton, ja alkoi niin että näin nollakeleillä ja kesäkuumalla.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Tuoksuuko moottoritilassa tai keulan seudulla ns. "makealta" ? Itsellä tuo makean tuulahdus tuli juuri kun oli sammuttanut auton, ja alkoi niin että näin nollakeleillä ja kesäkuumalla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Check Coolant-ensiapu
Muistaakseni noihin 2.8-aeroihin on vaihdettu haljenneita paisuntasäiliöitä.
Avoon olen kolmen vuoden aikana lisännyt vettä keskimäärin 0.4l/1500km eikä vuotoa ole vielä löytynyt. Jos vaikka nyt lohkoa vaihtamalla tiivistyis...
Avoon olen kolmen vuoden aikana lisännyt vettä keskimäärin 0.4l/1500km eikä vuotoa ole vielä löytynyt. Jos vaikka nyt lohkoa vaihtamalla tiivistyis...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Check Coolant-ensiapu
Laitetaan nyt täältäkin tilastotieto:
Marras-joulukuussa alkoi pyydellä lisää vettä, mutta vuotoa ei mistään ulkoakäsin voinut havaita. Kelit kun olivat märät, joten auto oli keulasta ja alta koko ajan kostea, lätäkköjäkään ei ilmestynyt mihinkään. Kanisteri takaloosterissa mentiin ja n. kerran viikossa piti paisari täyttää, vajuminen tuntui olevan jokseenkin ajomäärästä riippumatonta.
Tammikuun kireällä pakkasjaksolla nestettä ei hävinnyt mihinkään ja paisari pysyi "täynnä" monta viikkoa. Kun sitten kelit lauhtuivat kunnolla, alkoi nestettäkin hävitä kunnolla: paisari tyhjeni vuorokaudessa. Nyt pystyi jo etuhelman alla näkemään punaisia tippoja koko leveydellään, samoin maahan ilmestyi lätäköitä etupuskurin alle.
Alakautta kurkistus vahvisti epäilyn: syyläristä pääty irti, pelkääjän puolelta. Uusi Nissens paikalleen ja vaivat loppuivat siihen. Ajokilometrejä orkkis-Valeolle ehti kertyä 180 000, ikää melko tarkkaan 6 vuotta.
Marras-joulukuussa alkoi pyydellä lisää vettä, mutta vuotoa ei mistään ulkoakäsin voinut havaita. Kelit kun olivat märät, joten auto oli keulasta ja alta koko ajan kostea, lätäkköjäkään ei ilmestynyt mihinkään. Kanisteri takaloosterissa mentiin ja n. kerran viikossa piti paisari täyttää, vajuminen tuntui olevan jokseenkin ajomäärästä riippumatonta.
Tammikuun kireällä pakkasjaksolla nestettä ei hävinnyt mihinkään ja paisari pysyi "täynnä" monta viikkoa. Kun sitten kelit lauhtuivat kunnolla, alkoi nestettäkin hävitä kunnolla: paisari tyhjeni vuorokaudessa. Nyt pystyi jo etuhelman alla näkemään punaisia tippoja koko leveydellään, samoin maahan ilmestyi lätäköitä etupuskurin alle.
Alakautta kurkistus vahvisti epäilyn: syyläristä pääty irti, pelkääjän puolelta. Uusi Nissens paikalleen ja vaivat loppuivat siihen. Ajokilometrejä orkkis-Valeolle ehti kertyä 180 000, ikää melko tarkkaan 6 vuotta.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Check Coolant-ensiapu
http://www.autoliitto.fi/@Bin/3549950/t ... t_2009.pdf
Tuolla on maininta Opelin vastaavan myllyn takaisinkutsukampanjasta ja tässä lainaus:
Merkki: Opel
ilm. aika: lokakuu 2009
Malli: Vectra-C, Signum, 2.8V6- moottorit mallivuodet 2006 - 2008
valm.aika: 2006 - 2008
Jäähdyttimen paisuntasäiliön vuoto (ennenaikainen vanheneminen) saattaa aiheuttaa jäähdytysnesteen vajausta.
Ajoneuvon edustaja vaihtaa säiliön parannettua mallia olevaan.
Työ on asiakkaalle maksuton ja kestää n. 1 h.
Saabeille ei vastaavaa takaisinkutsua ole ollut...
Tuolla on maininta Opelin vastaavan myllyn takaisinkutsukampanjasta ja tässä lainaus:
Merkki: Opel
ilm. aika: lokakuu 2009
Malli: Vectra-C, Signum, 2.8V6- moottorit mallivuodet 2006 - 2008
valm.aika: 2006 - 2008
Jäähdyttimen paisuntasäiliön vuoto (ennenaikainen vanheneminen) saattaa aiheuttaa jäähdytysnesteen vajausta.
Ajoneuvon edustaja vaihtaa säiliön parannettua mallia olevaan.
Työ on asiakkaalle maksuton ja kestää n. 1 h.
Saabeille ei vastaavaa takaisinkutsua ole ollut...
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Re: Check Coolant-ensiapu
Muistaakseni on ollut Saabillekin. Toinen vaihtoehto on, että asiasta on vain ollut niin paljon puhetta että se on saanut "virallisia" piirteitä. Olikos se parannettu versio peräti jotain muuta kuin muovia..?
Joo, toihan on kolkeissa aika yleistä myös, mutta onneksi varsin helppo todeta. Itsekin epäilin ja toivoin ensinnä sitä, mutta täysin kuiva paisarin ympäristö ja alapuoli vesittivät ne haaveet nopeasti.
Joo, toihan on kolkeissa aika yleistä myös, mutta onneksi varsin helppo todeta. Itsekin epäilin ja toivoin ensinnä sitä, mutta täysin kuiva paisarin ympäristö ja alapuoli vesittivät ne haaveet nopeasti.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)