TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jpvuorel
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 11:56
Paikkakunta: Helsinki

TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja jpvuorel »

Hei.

Nyt, kun uusia autoja ei enää tehdä, niin on pakko yrittää helliä jäljellä olevia, jotta kestäisivät ikuisesti. Aloitin jakohihnan vaihdolla, kun 100tkm tuli täyteen. WISin ohjeen mukaan homma tapahtui ongelmitta, vesipumpun uusin samalla kertaa. Ilokseni huomasin vanhassa pumpussa vuotojälkiä - 20tkm ennen varsinaista vaihtoväliä!

Myös heikentynyt valoteho oli alkanut harmittaa, joten ei muuta kuin xenonkaupasta orkkis Philipsit tilalle ja valkeus koitti! Vanhoissa polttimoissa oli selvästi sakkaa ja samentumaa sisällä. Ero uusien ja vanhojen välillä oli todella selvä!

Samalla kertaa ajattelin hyvää hyvyyttäni vaihtaa myös kytkinnesteen. Akku koteloineen pois ja isolla injektioruiskulla imin ohjetta mukaille nestettä läpi parisen desiä. Säiliöön lisäsin DOT 5.1:tä. Muuten kaikki Ok, paitsi ekasta startista alkaen tuntuu polkimessa selvä narina - paikansin sen melko todennäköisesti pääsylinteriin. Voiko jarrunesteen tyyppi aiheuttaa narinaa? Pitäisikö pysytellä DOT4:ssä? Huomenna kokeilen rasvausta ja jarrunesteen tyypin vaihtoa, katsotaan miten käy. Seuraavaksi mennee pääsylinteri uusiksi...

Listalla on enää sport-alustan vaihto vakiomalliin, parannettuna Koni FSD-sarjalla. Onko kellään kokemuksia ko. iskunvaimentimista vakiojousten kanssa?

P.S. Suosittelen myös manuaalivaihteiston öljyjen vaihtoa. Kustantaa pari kolmekymppiä, omaani laittoivat merkkihuollossa 4dl liian vähän öljyä... Onneksi ei hajonnut. Vaihteiston toiminta parani selvästi.
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja saabillua »

jpvuorel kirjoitti:Hei.

Nyt, kun uusia autoja ei enää tehdä, niin on pakko yrittää helliä jäljellä olevia, jotta kestäisivät ikuisesti. Aloitin jakohihnan vaihdolla, kun 100tkm tuli täyteen 20tkm ennen varsinaista vaihtoväliä!
Tarkoitit varmaan 50tkm etupellossa :mrgreen:
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
jpvuorel
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 11:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja jpvuorel »

Mielenkiintoinen homma... enpä ole katsonut, mitä auton huoltovihossa mainitaan, mutta WISsistä löytyi seuraava huomautus kohdasta Saab huolto/diesel Z19DTR:

7) jakohihnan vaihto 120.000 km tai 8 vuoden välein

Jos valitsee Saab huolto/EU tai myöhemmät vuosimallit, niin tulos on

150.000km tai 10 vuoden välein... Ota nyt näistä selvää =)

Olin jo aikaa sitten päättänyt tehdä homman hyvissä ajoin etuveitikkaan, sillä olen kuullut muutamista tapauksista, joissa vesipumppu on lakannut pyörimästä ennen vaihtoväliä. Itse puuhastellen edes kustannukset eivät ole hirmuiset - ainakaan verrattuna siihen vesipumpun kiinnileikkaamiseen... =)
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Asiasta hieman ohi: mielestäni Saabilla on tauko ja käynnistys menossa, ja hyvin luultavasti tulemme näkemään ihka uusia Saabbeja 1-2 vuoden sisään.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja baasenar »

juhokare kirjoitti:Asiasta hieman ohi: mielestäni Saabilla on tauko ja käynnistys menossa, ja hyvin luultavasti tulemme näkemään ihka uusia Saabbeja 1-2 vuoden sisään.
Mistäs tää nyt on vetästy? :?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

baasenar kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Asiasta hieman ohi: mielestäni Saabilla on tauko ja käynnistys menossa, ja hyvin luultavasti tulemme näkemään ihka uusia Saabbeja 1-2 vuoden sisään.
Mistäs tää nyt on vetästy? :?
Niin, Saabhan ei ole enään kait konkassa? Tuo 1-2 vuotta oli vain ennusteeni.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja baasenar »

juhokare kirjoitti:
baasenar kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Asiasta hieman ohi: mielestäni Saabilla on tauko ja käynnistys menossa, ja hyvin luultavasti tulemme näkemään ihka uusia Saabbeja 1-2 vuoden sisään.
Mistäs tää nyt on vetästy? :?
Niin, Saabhan ei ole enään kait konkassa? Tuo 1-2 vuotta oli vain ennusteeni.
Niin sähköautoja joo... ketä se nyt kiinnostaa. :lol:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos ei muita, niin kiinnostusta on väitetty löytyvän Kiinasta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Säiliöön lisäsin DOT 5.1:tä. Muuten kaikki Ok, paitsi ekasta startista alkaen tuntuu polkimessa selvä narina - paikansin sen melko todennäköisesti pääsylinteriin. Voiko jarrunesteen tyyppi aiheuttaa narinaa? Pitäisikö pysytellä DOT4
Olen ymmärtänyt että noita ei passais sekoittaa, ovat eri aineita..

DOT5 silikonipohjainen
DOT4 glykolipohjainen
Saab 9-3 TTID Vector 2008
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja TKL »

Frostgrey kirjoitti:
Säiliöön lisäsin DOT 5.1:tä. Muuten kaikki Ok, paitsi ekasta startista alkaen tuntuu polkimessa selvä narina - paikansin sen melko todennäköisesti pääsylinteriin. Voiko jarrunesteen tyyppi aiheuttaa narinaa? Pitäisikö pysytellä DOT4
Olen ymmärtänyt että noita ei passais sekoittaa, ovat eri aineita..

DOT5 silikonipohjainen
DOT4 glykolipohjainen
DOT5 on tosiaan silikonipohjainen muttei DOT 5.1 jota tässä oli käytetty.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
jpvuorel
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 11:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...

Viesti Kirjoittaja jpvuorel »

Jos jotakuta aihe kiinnostaa, niin todettakoon, että kytkimen narina katosi kuin tuhka tuuleen vaihdettuani DOT4-nesteet kytkinjärjestelmään. Lupasin samalla itselleni ja autolleni, etten enää yritä keksiä pyörää uudelleen... =) :saab:
Vastaa Viestiin