Kolahtaa..
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25
Re: Kolahtaa..
Hmm. Mites kun nuo oireet käy melko lailla yksiin oman kulkineeni kanssa, joka kuitenkin on bensa 1.8t vm. 2009, 6-vaihteinen manuaali vajaa 130 tkm mittarissa? Vaihteiston ja moottorin kiinnikkeet ja jcarlsonin mainitsema apparin vetarin tukilaakeri on tarkastettu ja tiukoilta vaikuttaa. Voimansiirrossa tuntuu samalla lailla väljää, kun nostaa/painaa/nostaa kaasua 3-vaihteella tai pienemmällä. Eihän tässä kai pitänyt olla kaksoismassavauhtipyörää...? Toistaiseksi väljän "kolahdus" enemmänkin tuntuu, se ei niinkään kuulu. Kaupungissa ruuhkassa ajo on ajoittain kengurun selässä menemistä, kun sattuu vedon ja rullauksen rajamaille.
EDIT: Ja täyskaasukiihdytyksellä 3- ja 4-vaihteella saattaa ruveta täristämään. Ainakin näin, vaikka lähdetään kiihdyttämään 2200 rpm:sta ylöspäin. Kytkin ei luista niin että sitä havaitsisi, jollei se sitten luista noin täristämällä.
EDIT: Ja täyskaasukiihdytyksellä 3- ja 4-vaihteella saattaa ruveta täristämään. Ainakin näin, vaikka lähdetään kiihdyttämään 2200 rpm:sta ylöspäin. Kytkin ei luista niin että sitä havaitsisi, jollei se sitten luista noin täristämällä.
Re: Kolahtaa..
6-vaihteisessa on kaksoismassa.. Ja yleensä se on syyllinen jos ihan kevytkin kaasu pois/päälle vedon vaihtelu nytkäyttää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25
Re: Kolahtaa..
Kiitokset taas. Siltähän tuo on itsestänikin koko ajan tuntunut. Sain vaan aiemmin foorumilla vastauksen ettei kaksoismassaa mallissani olisi. Nyt sit vaan pitäis päättää, millä tuo korjataan. Samanlaista sitten vaan... vaiko onko suositella Espoon (pääkaupunkiseudun) lähistöllä saabeista ymmärtäviä korjaamoja, joilta sais vähän kestävämpää osaa sisään? Sillä mielellä, että voisi tuota piristääkin, kunhan kuntoon saa.
Re: Kolahtaa..
Hymyilyttävä soittokierros takana. Paras kommentti taisi olla ettei noita vauhtipyöriä saa enää mistään.
Poltin päreeni ja sanoin että autossa on vielä n.puoli vuotta takuuta ja eikös varaosistakin pitänyt olla 10v takuu. "No niin no, kyllä se näinkin on".
Mutta takuusen tuo menee, kunhan saadaan selville missä korjataan. Ja mistä saadaan osat.
Poltin päreeni ja sanoin että autossa on vielä n.puoli vuotta takuuta ja eikös varaosistakin pitänyt olla 10v takuu. "No niin no, kyllä se näinkin on".
Mutta takuusen tuo menee, kunhan saadaan selville missä korjataan. Ja mistä saadaan osat.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2711
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kolahtaa..
Onkohan tossa omassakin toi jo pettämässä
Klopsahtelee todella vaimeasti 2-3-4-vaihteilla aina kun vaihteen laittaa päälle, ja myös silloin kun päästää vapaalle ja kytkee vedon takaisin päälle. On kuitenkin sen verran vaimea ääni, ettei voi kolahduksesta puhua, enkä ole huomannut kytkimen luistavan missään tilanteessa.
Kylmänä toi ääni kuuluu kovempana kuin lämpimänä..
Sen takia pistää miettämään tätä, kun vitosella ja kutosella painaa kaasun pohjaan kierroksilla alottaen kiihdytyksen 1500rpm:stä, niin koko auto heiluu 2000rpm asti, eipä taida toikaan ihan normaalia olla
Kyse kuitenkin tästä 130hp TTID:stä, jossa vääntöä pitäisi olla vain se 340Nm...
Klopsahtelee todella vaimeasti 2-3-4-vaihteilla aina kun vaihteen laittaa päälle, ja myös silloin kun päästää vapaalle ja kytkee vedon takaisin päälle. On kuitenkin sen verran vaimea ääni, ettei voi kolahduksesta puhua, enkä ole huomannut kytkimen luistavan missään tilanteessa.
Kylmänä toi ääni kuuluu kovempana kuin lämpimänä..
Sen takia pistää miettämään tätä, kun vitosella ja kutosella painaa kaasun pohjaan kierroksilla alottaen kiihdytyksen 1500rpm:stä, niin koko auto heiluu 2000rpm asti, eipä taida toikaan ihan normaalia olla
Kyse kuitenkin tästä 130hp TTID:stä, jossa vääntöä pitäisi olla vain se 340Nm...
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Kolahtaa..
Taitaa olla luokatonta laatua olevia jämäversioita kaksoismassavauhtipyöristä eksynyt noihin loppupään 130hp TTiD:eihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kolahtaa..
Jäätävää offtopiccia: eikös sulla virututettu hieman tuota saappia? Käykö joku kikkailemaan sillä, että olisi rikkoutunut virittelystä, tosin eipä ne taida sitä mistä kylläkään nähdä..A.L. kirjoitti:Hymyilyttävä soittokierros takana. Paras kommentti taisi olla ettei noita vauhtipyöriä saa enää mistään.
Poltin päreeni ja sanoin että autossa on vielä n.puoli vuotta takuuta ja eikös varaosistakin pitänyt olla 10v takuu. "No niin no, kyllä se näinkin on".
Mutta takuusen tuo menee, kunhan saadaan selville missä korjataan. Ja mistä saadaan osat.
Ihan näin pohdiskeluna vaan.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Kolahtaa..
Ihan huonouttaan ne kyllä näissä hajoaa jo uutena ja vakiona..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2711
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kolahtaa..
Lähinnä vaan mietityttää, että itsellä toi ääni tuntuu kuuluvan itsellä vaihteistosta itsestään, koska ei tarvitse edes nostaa kytkintä, vaan riittää, että laittaa 2->3 valitsemesta, niin kuuluu samanlainen klopsahdus...Ja samanlainen ääni kuuluu muissakin vaihdoissa, mutta kovimpana, kun vaihtaa 4->3 tai 2->3, paikallaan vaihteita voi hämmentää ilman mitään ääniä.
Viittaako noi siis kaksoismassaan, vai olisikohan joku tukikumi pettänyt vai olisikohan kaikista helpoin diagnoosi lopettaa ylimääräisten äänien kuunteleminen.
Olisikohan noilla loppupään 9-3:sten aavikkovälityksillä tekoa ton kaksoismassan pettämisen kanssa?
Jotenkin kun satkun vauhdissa on 1500rpm ja painasee kutosella kaasun pohjaan, niin on kyllä vähän sellanen tunne, että koko paketti hyppää konepellin läpi. Vitosella menee niin hemmetin paljon sivistyneemmin samoista kierroksista.
Ja mielestäni myös toi "vaihda ylös"-valo syttyy todella aikaisin. Kiertää sellasta 1300rpm maantiellä, jos vaihdan silloin kun valo käskee
Ja nyt OT-vuodatus: EI kyllä taas Saabin laatu vakuuta, auto 2v vanha ja ajettu 62tkm; valot välkkuu niin sisällä kuin ulkona autossa, vaihteisto kolisee, jokanen osa resonoi eri tahtiin sisustassa, ikkunan tiiviste repsottaa kun ikkuna nousee liian korkealle/tiiviste on paskana...Enää taitaa puuttua vesipumpun pettäminen
On niin kiva auto monella tapaa, voi kun olis rakennettu edes vähän laadukkaammin Uuden ostaminen pitkine takuineen tuntuu päivä päivältä houkuttelevammalta
Viittaako noi siis kaksoismassaan, vai olisikohan joku tukikumi pettänyt vai olisikohan kaikista helpoin diagnoosi lopettaa ylimääräisten äänien kuunteleminen.
Olisikohan noilla loppupään 9-3:sten aavikkovälityksillä tekoa ton kaksoismassan pettämisen kanssa?
Jotenkin kun satkun vauhdissa on 1500rpm ja painasee kutosella kaasun pohjaan, niin on kyllä vähän sellanen tunne, että koko paketti hyppää konepellin läpi. Vitosella menee niin hemmetin paljon sivistyneemmin samoista kierroksista.
Ja mielestäni myös toi "vaihda ylös"-valo syttyy todella aikaisin. Kiertää sellasta 1300rpm maantiellä, jos vaihdan silloin kun valo käskee
Ja nyt OT-vuodatus: EI kyllä taas Saabin laatu vakuuta, auto 2v vanha ja ajettu 62tkm; valot välkkuu niin sisällä kuin ulkona autossa, vaihteisto kolisee, jokanen osa resonoi eri tahtiin sisustassa, ikkunan tiiviste repsottaa kun ikkuna nousee liian korkealle/tiiviste on paskana...Enää taitaa puuttua vesipumpun pettäminen
On niin kiva auto monella tapaa, voi kun olis rakennettu edes vähän laadukkaammin Uuden ostaminen pitkine takuineen tuntuu päivä päivältä houkuttelevammalta
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Kolahtaa..
Foorumilta jostain jäänyt mieleen että tuon 6-lovisen kolmosvaihteen kytkeminen olisi jotenkin epätavallisen ..hmm.. äänekäs? ja siis täysin normaalia. Itse en kyllä ole huomannut sen ihmeempää omassani, samalleen menee kolmonen sisään kuin muutekin vaihteet.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Kolahtaa..
Moottorin tuentakin noissa on erittäin löysä, eli sieltäkin tulee sitä voimapaketin edestakaisin heilumista ja loksahtelun tunnetta helposti.
Ei ole valitettavasti rahat riittäneet saksalaisten hienompiin ratkaisuihin eli ecun säätämiin moottorityynyihin jotka ovat eri jäykkyydellä ajossa (tiukka ettei heilu) kuin tyhjäkäynnillä (värinät pois). On sitten jouduttu laittamaan vain löysät tyynyt jottei tärisisi liikaa.
Ei ole valitettavasti rahat riittäneet saksalaisten hienompiin ratkaisuihin eli ecun säätämiin moottorityynyihin jotka ovat eri jäykkyydellä ajossa (tiukka ettei heilu) kuin tyhjäkäynnillä (värinät pois). On sitten jouduttu laittamaan vain löysät tyynyt jottei tärisisi liikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kolahtaa..
Täytyy yhtyä jcarlsoniin, hienosti pelaa rinkulassa dieselkutonen ja automaatti yhteen, vaihtaa erittäin huomaamattomasti, vänkärinpuolelta ei tiedä mitään vaihdoista ja kuskikin huomaa vain kiekarista. Pitää maltisella kaasunkäytöllä aina isonta mahdollista vaihdetta ja tienpäällä on satasessa kierroksia vain 1500 eli melkein tyhjäkäynnillä mennään. Voimaa piisaa ja kulutus ei ole paha.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Kolahtaa..
Niin se ikävä kyllä on, että tehtaan rahapulan takia auto on jämähtänyt sinne 2003 vuoteen, 1.9TTiD moottorina on ajan tasalla ja design on ulkoapäin hieno. Sisältä ja teknisesti muu auto on jäänyt auttamattomasti ajastaan ja kilpailijoista jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Kolahtaa..
Suosittelen että ajaa niin kauan kun oikeesti vika tulee.oli aikoinaan kaveri joka aina aika ajoin soitti että sitä sun tätä ääntä oli.ajettiin autolla ja piti päätä milloin missäkin pitää ja ihmetellä,mutta harvemmin niissä mitään oli.
kaksoismassapyörä kun menee se alkaa täristää kunnolla liikelle lähdössä ja vedättessä.(tuntee käsissä ja vehkeissä).
ne puslat ei ole tiukkoja missään tämän päivän autoissa.(esim.volvo s80 etupään puslat antaa periksi noin 2 cm.kun raudalla avittaa luulis että sököt nuo on mutta kun auto oli uusi).
ttid konetta ja kytkintä säästää järkevä ajo ei alle 1500 rpm 6-vaihde tai 5-vaihde vedätystä niin että auto täristää.
tuossa meidän pihassa on autotraileri joka painaa 600 kg ja siinä usein noin 1000kg tai painavampi kuorma eikä nuidein diseleideni kytkin ole hajonnut vaikka osassa on ollut yli 200tkm ajettu.
vakki vehkeillä ei sitä kärryä tarvii vetää nei ei kyllä sitä kestä.esim.seatti,1.9 vw tai audi ne on kepposta tekoa kun olen paketteja nähnyt.
kyllä se saabin ttid kytkin pitäs normi ajossa 200 tkm kestää,muuten epäilen että vaihdettu turhaan.(huom.komentti oma mielipide).
kaksoismassapyörä kun menee se alkaa täristää kunnolla liikelle lähdössä ja vedättessä.(tuntee käsissä ja vehkeissä).
ne puslat ei ole tiukkoja missään tämän päivän autoissa.(esim.volvo s80 etupään puslat antaa periksi noin 2 cm.kun raudalla avittaa luulis että sököt nuo on mutta kun auto oli uusi).
ttid konetta ja kytkintä säästää järkevä ajo ei alle 1500 rpm 6-vaihde tai 5-vaihde vedätystä niin että auto täristää.
tuossa meidän pihassa on autotraileri joka painaa 600 kg ja siinä usein noin 1000kg tai painavampi kuorma eikä nuidein diseleideni kytkin ole hajonnut vaikka osassa on ollut yli 200tkm ajettu.
vakki vehkeillä ei sitä kärryä tarvii vetää nei ei kyllä sitä kestä.esim.seatti,1.9 vw tai audi ne on kepposta tekoa kun olen paketteja nähnyt.
kyllä se saabin ttid kytkin pitäs normi ajossa 200 tkm kestää,muuten epäilen että vaihdettu turhaan.(huom.komentti oma mielipide).
Re: Kolahtaa..
Luja on TiD ja TTiD kytkin ja vauhtipyöräkin, se mitä noita on hajonnut on olleet kyllä jotenkin jo valmistusvikaisia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com