Kulutuksen nousu
Kulutuksen nousu
Elikkä tässä on nyt puolenvuoden aikana muodostunut ongelmaksi että
9-3 Saabini on alkanut syömäät enemmän litkua kuin aikaisemmin ja kyselisinkin siksi
täältä neuvoja että mistä tuota lisäntyneen kulutuksen ongelmaa voisi lähteä selvittämään?
Tuo kulutuksen nousu on ollut sellaista 0.8-1.0L luokkaa kauttaaltaan joka nopeuksissa. Toistaiseksi on uusittuna lambda jossa epäilin vian olevan mutta se ei poistanut ongelmaa, samalla myös aurauskulmat on tullut vasta laitettua kohdilleen eikä renkaidenkaan pitäisi tuoda ylimäärästä vastusta. Perus huoltokin on tehty n. 8kk sitten jotenka niistäkään ei pitäisi olla ongelmassa kyse (VV-suodin putsattu, tulpat, öljynsuodin ja öljyt vaihdettu)
Olisko jollain antaa apuja mitä lähteä etsimään? kyseessä on Trionic5 moottori ja itse mietin että voiko esim kaasuläpän tunnistimen viallisuudella olla kyseisen kaltaisia ongelmia? Imuvuodotkin on tutkittu enkä ole niitä toistaiseksi löytänyt... Muutenhan auto toimii täydellisesti ja menohaluja on, ainoastaan selittämättömästi lisääntynyt kulutus on tullut menojen riesaksi. "Ehkä" pientä viivettä on tullut kaasun reagoimiselle ennen kuin turbolta tulee tehoja.. mielikuva on että se olisi ollut herkempi liikkumaan ilman turbon mukaantuloakin..
9-3 Saabini on alkanut syömäät enemmän litkua kuin aikaisemmin ja kyselisinkin siksi
täältä neuvoja että mistä tuota lisäntyneen kulutuksen ongelmaa voisi lähteä selvittämään?
Tuo kulutuksen nousu on ollut sellaista 0.8-1.0L luokkaa kauttaaltaan joka nopeuksissa. Toistaiseksi on uusittuna lambda jossa epäilin vian olevan mutta se ei poistanut ongelmaa, samalla myös aurauskulmat on tullut vasta laitettua kohdilleen eikä renkaidenkaan pitäisi tuoda ylimäärästä vastusta. Perus huoltokin on tehty n. 8kk sitten jotenka niistäkään ei pitäisi olla ongelmassa kyse (VV-suodin putsattu, tulpat, öljynsuodin ja öljyt vaihdettu)
Olisko jollain antaa apuja mitä lähteä etsimään? kyseessä on Trionic5 moottori ja itse mietin että voiko esim kaasuläpän tunnistimen viallisuudella olla kyseisen kaltaisia ongelmia? Imuvuodotkin on tutkittu enkä ole niitä toistaiseksi löytänyt... Muutenhan auto toimii täydellisesti ja menohaluja on, ainoastaan selittämättömästi lisääntynyt kulutus on tullut menojen riesaksi. "Ehkä" pientä viivettä on tullut kaasun reagoimiselle ennen kuin turbolta tulee tehoja.. mielikuva on että se olisi ollut herkempi liikkumaan ilman turbon mukaantuloakin..
Re: Kulutuksen nousu
Väärä alue, kyseessähän on OG9-3..
Tuliko orkkis tai Bosch lambda vai nimetön tarvike? Läppäanturi tuskin on syypää. Jos ei ole vikakoodeja niin saattaa olla ahtovuoto tai pakoputki hieman tukkeessa (vaimennin tai katti).
Tuliko orkkis tai Bosch lambda vai nimetön tarvike? Läppäanturi tuskin on syypää. Jos ei ole vikakoodeja niin saattaa olla ahtovuoto tai pakoputki hieman tukkeessa (vaimennin tai katti).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kulutuksen nousu
Pahoittelut väärästä alueesta, saiskohan joku mode vaihdettua tämän oikeaan paikkaan? 
Tuonne putkeen tuli kiinni Delphin lambda jonka pitäis olla orkkis lambdan arvoinen?
Boschia kun ei sattunut ostohetkellä olemaan heti saatavilla.
Mistäs tuota ahtovuotoa pystyis selvittämään tai tunnistamaan parhaiten? koelaudalta löytyy ahtopainemittari jolla kyl pääsee näkemään ajossa missä ahdot liikahtelee..
Täydennetään vielä tässä vaiheessa että autossa on RE85 Steg3 ohjelma sisällä.
Pakoputkikin on uusittu katilta eteenpäin viimeisen vuoden aikana jotenka en uskois että se siellä olis mutta katin voisi tietysti tarkistaa että onko siellä sisuskalut levinny.

Tuonne putkeen tuli kiinni Delphin lambda jonka pitäis olla orkkis lambdan arvoinen?
Boschia kun ei sattunut ostohetkellä olemaan heti saatavilla.
Mistäs tuota ahtovuotoa pystyis selvittämään tai tunnistamaan parhaiten? koelaudalta löytyy ahtopainemittari jolla kyl pääsee näkemään ajossa missä ahdot liikahtelee..
Täydennetään vielä tässä vaiheessa että autossa on RE85 Steg3 ohjelma sisällä.
Pakoputkikin on uusittu katilta eteenpäin viimeisen vuoden aikana jotenka en uskois että se siellä olis mutta katin voisi tietysti tarkistaa että onko siellä sisuskalut levinny.
Re: Kulutuksen nousu
Moro!
Samat ongelmat johtuivat omassa 9-3SS:ssa takajarrujen kevyestä laahauksesta. Oletko tarkistanut lämpiävätkö jarrulevyt?
Samat ongelmat johtuivat omassa 9-3SS:ssa takajarrujen kevyestä laahauksesta. Oletko tarkistanut lämpiävätkö jarrulevyt?
Re: Kulutuksen nousu
Yksi mahdollisuus vikaantunut termostaatti, moottori käy alilämpöisenä.
"Ei vikaa voi korjata, se vain siirtyy uuteen paikkaan"
-1994 Saab 900s-
-1994 Saab 900s-
Re: Kulutuksen nousu
Ahtovuodot aiheuttavat myös kulutuksen nousua. Tuossa allekirjoituksen ss:ssä ahtoilman paine/lämpötila-anturin muovikiinnikkeet olivat korkanneet jostakin tuntemattomasta syystä, niin fuskasi painetta pihalle. Matka-ajossakin meni hulppeat 9-10 litraa/100km. Ahtoputkiston ja IC:n kunnon tarkastus kannattaa tehdä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Kulutuksen nousu
Tämä tuli nyt tarkastettua eikä laahaavista jarrulevyistä ollut merkkiä.EYA kirjoitti:Moro!
Samat ongelmat johtuivat omassa 9-3SS:ssa takajarrujen kevyestä laahauksesta. Oletko tarkistanut lämpiävätkö jarrulevyt?
Miten tuon termarin tunnistimen saisi järkeviten tarkastettua? Jos sitä mittailis niin millasia jännite arvoja sen pitäisi toimivana antaa jos auto on käynnissä? Mittarilla lämmöt nousee kyllä ihan normaalisti puoleen väliin, ehkä jokseekin hitaasti tuntuu toisinaan lämpiävän mutta oon sen laittanu tuon RE85:n piikkiin.atobee kirjoitti:Yksi mahdollisuus vikaantunut termostaatti, moottori käy alilämpöisenä.
Täytyy tarkistaa nuo putket läpi, mut jos olis ahtovuotoja niin eikös tuo näkyis aika selkeästi tehoissa ja ahtopaineissa motarilla? Niissä kun ei ole mitään vikaa toistaiseksi kuitenkaan näkynyt.Pakari kirjoitti:Ahtovuodot aiheuttavat myös kulutuksen nousua. Tuossa allekirjoituksen ss:ssä ahtoilman paine/lämpötila-anturin muovikiinnikkeet olivat korkanneet jostakin tuntemattomasta syystä, niin fuskasi painetta pihalle. Matka-ajossakin meni hulppeat 9-10 litraa/100km. Ahtoputkiston ja IC:n kunnon tarkastus kannattaa tehdä.
Re: Kulutuksen nousu
Termostaatti toimii oikein jos lämmöt nousevat vaakatasoon ja pysyvät vaakatasossa. Riippuen termostaatin arvosta, jos termari on 82c niin viisari saattaa hieman roikkua vaakatasosta joissakin tilanteissa. Vaakataso käsittää lämpötila-alueen 80-115c, ts. viisari kestää vaakatasossa kun moottorinlämpö on tuolla lämpötilavälillä.
Onko sinulla erillinen ahtopainemittari? SS:änkin turbon viisari näyttää poltettua ilmamassaa, ts. toteutunutta ilmamassaa palotapahtumaa kohti, ei ahtopainetta. Minulla tuon ahtovuodon huomasi kun kierroksia oli yli 5000rpm niin siellä meno tuntui taantuvan, samaten vääntöhuippu nousi hieman ylemmäs, ts. alakierroksilla lievää uneliaisuutta.
Onko sinulla erillinen ahtopainemittari? SS:änkin turbon viisari näyttää poltettua ilmamassaa, ts. toteutunutta ilmamassaa palotapahtumaa kohti, ei ahtopainetta. Minulla tuon ahtovuodon huomasi kun kierroksia oli yli 5000rpm niin siellä meno tuntui taantuvan, samaten vääntöhuippu nousi hieman ylemmäs, ts. alakierroksilla lievää uneliaisuutta.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Kulutuksen nousu
Jos tuo kulutuksen nousu on todellista ihan normaalissa maantieajossa ilman suurempia ahtopaineen käyttöjä niin imupuolen ilmavuodolla ei T5:ssa ole merkitystä (ilmamassamittariton) koska lambda hienosäätää seoksen kyllä. Oliko kulutus normaali lambdan vaihdon jälkeen hetkeäkään vai tuliko vika "takaisin" hetkisen päästä jolloin viittaisi tarvikelambdan vialliseen toimintaan.
Jos puhutaan stg3 softasta E85:lla niin siellä on suuttimet vaihdettu tai koskettu bensapaineisiin, onhan softaan osattu laittaa oikeat muutokset samalla ?
Tuossa autossa jos lämpimällä koneella nollaat kulutuslukeman tasaisessa maantienopeudessa cruise päällä 90km/h niin kymmenen kilsan lenkki pitäisi näyttää normirenkailla 9,5L (+-0,3) lukemaa.
Viisarimittarille on erillinen anturi kannen päädyssä ja trionic5 taas tulkitsee moottorin lämpätilaa imusarjan puolella olevalla anturilla. Mikäli siis viisari nousee normitilaan niin on mahdollista että T5 näkee koneen lämpötilan väärin toisella anturilla mutta taas lambdan korjaus kyllä hoitaa seoksen. Termarin vajaatoiminnan näkee suurella todennäköisyydellä viisarin liikkeistä, jos auto on vajaalämpöinen talvella niin termari jumittaa auki. OBD lukijalla/Tech2:lla/Can väylältä suitella moottorin lämpötilan saa luettua ihan numeraalisesti, tosin silloin luetaan T5:n anturin kertomaa lämpötilaa mutta niitä voi sitten aina vertailla keskenään ja päätellä jotain.
paikkakunta nimimerkin tiedoissa auttaa löytämään avuntarjoajia
Jos puhutaan stg3 softasta E85:lla niin siellä on suuttimet vaihdettu tai koskettu bensapaineisiin, onhan softaan osattu laittaa oikeat muutokset samalla ?
Tuossa autossa jos lämpimällä koneella nollaat kulutuslukeman tasaisessa maantienopeudessa cruise päällä 90km/h niin kymmenen kilsan lenkki pitäisi näyttää normirenkailla 9,5L (+-0,3) lukemaa.
Viisarimittarille on erillinen anturi kannen päädyssä ja trionic5 taas tulkitsee moottorin lämpätilaa imusarjan puolella olevalla anturilla. Mikäli siis viisari nousee normitilaan niin on mahdollista että T5 näkee koneen lämpötilan väärin toisella anturilla mutta taas lambdan korjaus kyllä hoitaa seoksen. Termarin vajaatoiminnan näkee suurella todennäköisyydellä viisarin liikkeistä, jos auto on vajaalämpöinen talvella niin termari jumittaa auki. OBD lukijalla/Tech2:lla/Can väylältä suitella moottorin lämpötilan saa luettua ihan numeraalisesti, tosin silloin luetaan T5:n anturin kertomaa lämpötilaa mutta niitä voi sitten aina vertailla keskenään ja päätellä jotain.
paikkakunta nimimerkin tiedoissa auttaa löytämään avuntarjoajia
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Kulutuksen nousu
Noniin, nyt löyty aika mielenkiintoinen tekijä joka vaikuttaa tuohon kulutukseen..
huomasin että kun kierrättää konetta motarilla 4000-5000rpm jonkun matkaa niin tuo kulutus putoaa normaali tasoihin.
Eli jääkö kone nyt jotenkin kylmäksi? kun tuntuu syövän vakiona 10,7L 100km nopeudessa, ja se tuntuu pysyvän siellä vaikka ajelis reilusti yli 50km pätkiä. Mutta kun vähän polettaa isommilla kieroksilla 3-5min niin putoaa kulutus vitos vaihteella 10,7 -> 9,5-9,0 tuntumaan.
Onko tässä nyt ongelmana lämmöt/anturi? (Mittarilla kyllä lämmöt näyttää ok, eli on vaakatasossa) vai johtuuko ongelma esim. suuttimista tai putkistosta?
Aineskin tuossa Trionic5:sessa näyttäis olevan ilmeisesti 2 lambdaa joista etumainen on nyt vaihdettu. Eli voisko tuossa olla kyse tuon takimaisen lambdan ongelmasta myös?
huomasin että kun kierrättää konetta motarilla 4000-5000rpm jonkun matkaa niin tuo kulutus putoaa normaali tasoihin.
Eli jääkö kone nyt jotenkin kylmäksi? kun tuntuu syövän vakiona 10,7L 100km nopeudessa, ja se tuntuu pysyvän siellä vaikka ajelis reilusti yli 50km pätkiä. Mutta kun vähän polettaa isommilla kieroksilla 3-5min niin putoaa kulutus vitos vaihteella 10,7 -> 9,5-9,0 tuntumaan.
Onko tässä nyt ongelmana lämmöt/anturi? (Mittarilla kyllä lämmöt näyttää ok, eli on vaakatasossa) vai johtuuko ongelma esim. suuttimista tai putkistosta?
Aineskin tuossa Trionic5:sessa näyttäis olevan ilmeisesti 2 lambdaa joista etumainen on nyt vaihdettu. Eli voisko tuossa olla kyse tuon takimaisen lambdan ongelmasta myös?
Yes, eli autosta löytyy erillinen ahtopainemittari, enkä ole ahdoissa toistaiseksi huomannut mitään vikaa.Pakari kirjoitti:...Onko sinulla erillinen ahtopainemittari?...
Re: Kulutuksen nousu
Eli paikannanko nyt tuon imusarjan lämpö mittarin okein, eli kyse on tuon suojamuovin alla oleva 2 pinninen liitin vähän ennen tuota kaasuläppää?vesa67 kirjoitti:...Viisarimittarille on erillinen anturi kannen päädyssä ja trionic5 taas tulkitsee moottorin lämpätilaa imusarjan puolella olevalla anturilla...