93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Lauantaina havaitsin täydellä pokalla, että neljänneslämmöillä nyki. Ylämäkeen kohtuullisesti kiihdyttäessä (ei täyskiihdytys), kun 60 rajoitus vaihtui 80:een, nyki koko kiidytyksen ajan. Kun saavutti 80 nopeuden ja tie oikeni ei nykinyt enään, eikä seuraavassa kiihdytyksessä 80 => 100. Lämpimänä ei myöskään enään jatkunut. Onko tulpat vai suuttimet vai mikä syynä? :o
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Onko oikeat tulpat?
Onko miten paljon ajettu E85:llä?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ettei vaan olisi kyse samasta ilmiöstä, josta täällä on mainintaa ollut.
Eli kaasuläppä tekee tuossa 2000 rpm:n jälkeen oskillointia puolikaasulla kiihdyttäessä.
Ilmiö on helpoimmin havaittavissa kylmällä koneella ja ylämäki vielä tehostaa asiaa. Loppuu 2500 rpm:n jälkeen. Myös lisätessä tai löysätessä kaasua loppuu.

Itse olen ilmiötä kutsunut "heijaamiseksi". Voi tietenkin olla aloittajalla ihan eri jutusta kyse, mutta vähän samansuuntaisilta oireita kuulostaa. Varmaan automaattilaatikko lieventää omalla kohdallani tuota, koska ilmiön esiintyessä ei ole momentinmuunnin lukittuna. Nykiminen muuttuu siten pehmeämmäksi eli heijaamiseksi. Manuaalilla se olisi varmaankin paljon terävämpää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En usko että on sama ilmiö, koska 2008 mallissa on jo uudemman mallin (07->) kaasuläppäkotelo. En tosin ole kyseistä aloittajan autoa tietääkseni ohjelmoinut joten hankala kommentoida tässä tapauksessa enempää.

Tuohon oskillointiin on yksi päivitys softassa nyt testauksessa, katsotaan tuleeko raporttia, mm. käyttäjällä Niksu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

jcarlson kirjoitti:Tuohon oskillointiin on yksi päivitys softassa nyt testauksessa, katsotaan tuleeko raporttia, mm. käyttäjällä Niksu.
Mulla on kanssa omassa tuota, ykkösellä ja kakkosella huomaa tehon putoamisen / "tehokuopan" hetkeksi juurikin siinä 2k rpm. Ilmoitteletko tuosta korjauksesta, täytynee päivittää jossain vaiheessa...
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei taida olla mun softa kyseessä, en ainakaan muista tehneeni? Jos on tuosta läpän oskilloinnista niin tuo muutos saattaa olla ratkaisu. Kyseiset parametrit on poikkeavat B207E/L vs B207R välillä 03-06, vaikka läppäkotelo on eri tehoversioissa sama. Muutaman vanhemman B207R olen konvertoinut ja niissä ei ole tuota esiintynyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

jcarlson kirjoitti:Ei taida olla mun softa kyseessä, en ainakaan muista tehneeni? Jos on tuosta läpän oskilloinnista niin tuo muutos saattaa olla ratkaisu. Kyseiset parametrit on poikkeavat B207E/L vs B207R välillä 03-06, vaikka läppäkotelo on eri tehoversioissa sama. Muutaman vanhemman B207R olen konvertoinut ja niissä ei ole tuota esiintynyt.
On tää sulta, viime huhtikuussa, taisin olla ensimmäinen vm 03-06 e85 konversion teettänyt. Ei oo kiirettä, voi olla että tulee ensi vuoden puolella lisää muutoksia autoon, jollonka voisin kävästä.
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ah ok, tosiaan. Joo voidaan päivittää toki, tai voidaan odottaa hetki jos tulee positiivisia käyttökokemuksia tuon modauksen ansiosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Niksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 13:45

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Hyvät tietää, pitää hieman seurailla tarkemmin auton käyttäytymistä. Sain eilen magnettiventiilin vaihdettua niin sen puolesta pitäisi olla nyt kunnossa.
VW Golf Sportline 2.0TDI -09
Ex 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t -98, 9-3 2.0t SC Biopower -06, 9-5 2.3t ARC -03 Biopower
Niksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 13:45

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja Niksu »

No nyt on viikon verran ajettuna ja alkaa olemaan pelkkää RE85:sta tankissa. Magneettiventtiili aiheutti tosiaan ensin nykimistä, mutta se on nyt korjattu. Tämän hetkisen tuntuman mukaan saan tuon nykimisen aikaiseksi tilanteessa jossa kiihdytän kolmosella maantienopeuteen. Tuntuu myös nelosella, mutta ei yhtä selvänä. Olisiko saatu siirtymään ohjelmapäivityksellä nykimistä 2000 rpm -> 3000 rpm :)

Eipä tuo käytännössä juuri haittaa. Viikonloppuna pitäisi ajella Kotkaan, ensimmäinen vähän pidempi lenkki softuksen jälkeen. Pääsee ehkä paremmin kokeilemaan myös lämpimällä koneella...

Osan teki ainakin itsellä se että tuo kaasupolkimen vaste on mielestäni aivan erilainen kuin aikaisemmin. Eli nyt alkaa tapahtumaan kun poljinta painaa, eli alun nykimiselle oli ihan tuollainen kuskistakin johtuva syy :roll:
VW Golf Sportline 2.0TDI -09
Ex 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t -98, 9-3 2.0t SC Biopower -06, 9-5 2.3t ARC -03 Biopower
Niksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 13:45

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Jatketaan nyt vielä tähän ketjuun..

Tuo nykimen tuntuu tosiaan olevan olosuhteista kiinni. Tasaisella tiellä ja lämpimällä koneella kaikki toimii hienosti. Tänään tuli ajeltua vakkarilla kolmostiellä ja muutamassa jyrkässä ylämäessä alkoi alkoi nykimään jo hieman häiritsevästi. Vauhti oli mittarin mukaan se 90 km/h (n.84?). Tämä tapahtui oikeastaan vain jyrkissä mäissä jossa tuo ahtopaineen (tai mitä "turbomittari" ikinä mittasikaan) nousu oli nopeaa. Heijasi sitten muutaman viivan väliä tuo viisari, eli ihan reippaasti.

Olisko tuossa syytä etsiä jo ilmavuotoja tms?
VW Golf Sportline 2.0TDI -09
Ex 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t -98, 9-3 2.0t SC Biopower -06, 9-5 2.3t ARC -03 Biopower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaahan ne tarkistaa ettei vuotoja ole, toinen mikä kannattaa katsoa on että kaasuläppä on täysin puhdas. Joissain tapauksissa lika on aiheuttanut ongelmia. Pitää myös miettiä noita ilmamassan säätöparametreja löytyiskö sieltä jotain tuota oskillointia tasoittavaa vanhan läppäkotelon kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

TC?
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Niksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 13:45

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Piti taas hieman raportoida, kun jostain syystä tänään ei ole ollut minkäänlaista heijaamista. Vaikka piti ihan kokeilla.. Lieneekö vallitsevasta matalapaineesta kyse :D

Joulun pidemällä reisulla heijasi ykköstien ylämäissäkin jonkinverran, tosin kuormaa oli normaalia enemmän. TCS ei tuo mielestäni voi olla, sillä jouluna tiet olivat varmasti pakkasen vuoksi tarpeeksi pitäviä...

Ei ole vielä ehtinyt paremmin tutustumaan ilmavuotoihin tms, mutta palataan siihen viimeistään siinä vaiheessa, kun käytän autoa huollossa.
VW Golf Sportline 2.0TDI -09
Ex 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t -98, 9-3 2.0t SC Biopower -06, 9-5 2.3t ARC -03 Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 93 SC -08 E85:lle päivitetty nyki puoliläpimänä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei todellakaan ole TC. Se nyt on päivänselvää.
Nämä oireet ilmenevät aivan eri tavalla ja tilanteessa, kuin mitä, jos TC puuttuisi peliin.
Ihan jostain muusta se johtuu ja epäilyskin vikapaikkaan on ollut, joka luultavasti on aivan oikea. Lopullista ratkaisua ei ilmeisesti ole vielä löydetty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin