Kulkee, ei kulje.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Mikähän tuota saabia ny risoo.. vaihdoin eilen tuohon omaani vapaavirtaussuodattimen ja sitten testiajolla tuli bypassin kalvoon reikä ja meno loppui siihen. Eilen illalla sitten liimasin sikaflexillä sitä kalvoa koska reikä ei ollut iso niin ajattelin että sillähän se korjaantuu, mutta kun tänä aamuna lähdin testiajolle nii auto ei enää ottanutkaan kuin 0,8bar piikkinä ja laski puoleen baariin ennenku kierroksia oli 4000. Pari tuntia sitten kävin pikku ostos reissulla ja samalla testaamaassa autoa matka-ajossa. Ajelin normaalisti vakkari päällä semmoista vajaata 90:ä ja yhtäkkiä vakkari lähti pois päältä eikä sitä saanut enää päälle, ajelin sitte ilman vakkaria ja lähdin yhtä autoa ohittamaan ja huomasin että, sehän ottaa normaalisti paineet eli sinne pikkusen päälle kiloon, ajattelin sitte että problem fixed, mutta sitten jouduin pysähtymään risteykseen ja kun siittä lähdin nii auto ei ottanu enää ollenkaan ahtopainetta ja oikein härnäämälläkin vain 0,2bar. sammutin auton ja käynnistin uudelleen kunnes moottorin häiriövalo sytty ja taas otti vain vakio paineet eikä vakkari toiminut.. Niin että mikähän tota nyt risoo? :D
ja tuon bypassin kalvon liimauksen totesin onnistuneeksi koska ohjauspaineletkussa ei kulkenu ilma kumpaankaan suuntaan.

Autona 9-3SS 2.0t
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja karg »

Koita selvittää vikakoodit, niin voi saada vähän osviittaa ahto-ongelmaan.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja Ristom »

[Moksu] kirjoitti:Mikähän tuota saabia ny risoo.. vaihdoin eilen tuohon omaani vapaavirtaussuodattimen ja sitten testiajolla tuli bypassin kalvoon reikä ja meno loppui siihen. Eilen illalla sitten liimasin sikaflexillä sitä kalvoa koska reikä ei ollut iso niin ajattelin että sillähän se korjaantuu, mutta kun tänä aamuna lähdin testiajolle nii auto ei enää ottanutkaan kuin 0,8bar piikkinä ja laski puoleen baariin ennenku kierroksia oli 4000. Pari tuntia sitten kävin pikku ostos reissulla ja samalla testaamaassa autoa matka-ajossa. Ajelin normaalisti vakkari päällä semmoista vajaata 90:ä ja yhtäkkiä vakkari lähti pois päältä eikä sitä saanut enää päälle, ajelin sitte ilman vakkaria ja lähdin yhtä autoa ohittamaan ja huomasin että, sehän ottaa normaalisti paineet eli sinne pikkusen päälle kiloon, ajattelin sitte että problem fixed, mutta sitten jouduin pysähtymään risteykseen ja kun siittä lähdin nii auto ei ottanu enää ollenkaan ahtopainetta ja oikein härnäämälläkin vain 0,2bar. sammutin auton ja käynnistin uudelleen kunnes moottorin häiriövalo sytty ja taas otti vain vakio paineet eikä vakkari toiminut.. Niin että mikähän tota nyt risoo? :D
ja tuon bypassin kalvon liimauksen totesin onnistuneeksi koska ohjauspaineletkussa ei kulkenu ilma kumpaankaan suuntaan.

Autona 9-3SS 2.0t
Eikös ne syy ja seuraus ole jo tuossa viestissä?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... us#p890285
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

p0101 tuommosen koodin anto... eli MAFfi vaihtoon?
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja Nappe »

1. jos ilmansuodattimen vaihdon jälkeen alkaa valittaa ilmamassamittaria niin voisi kuvitella että vika löytyy jostain missä äskettäin ropattiin, eli ilmamassamittarin liitin irti, ilmaputki irti ahtimesta tai jotain muuta vastaavaa, ei olis ensimmäinen kerta.
P0101 tosiaan viittaa vialliseen ilmamassamittariin.

2. Kannattaako bypassin kalvoa ihan oikeasti LIIMATA SIKALLA??? :roll:

3. Vapaavirtausputsari ilmamassamittariautossa on yleensä varaosamyyjälle hyvä kauppa, pääsee kohta myymään ilmamassamittaria...
Vakiosuodattimet ei kuitenkaan kovin kalliita ole ja pienemmällä työllä pääsee jos vaihtoehtona on paperisuodattimen vaihto tai suodattimen pesu.

Paperisuodatin motonetistä 11.50e
Spedeparts VVS 48e+puhdistusaine 16e = 64e (10kr/eur kurssilla, ei toimituskuluja)
= Vakiosuodattimen vaihtaa 5 kertaa ja jää vielä rahaa yli.
+immu n.70e, taas vaihtais 5 kertaa suodatinta :lol:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja Timon »

Nappe kirjoitti:2. Kannattaako bypassin kalvoa ihan oikeasti LIIMATA SIKALLA??? :roll:
Yhtään mitään yhtään mistään tietämättä muistelen, että eikös tällä foorumilla jossain ketjussa ko. kikkaa mainostettu? :roll: Voi tietysti olla että muistan väärin...

Saattoi liittyä siihen, että uusi alkuperäinen kalvo maksoi mansikoita ja maltaita ja ties mitä ja volvon (?) "halpa" korjaussarjakaan ei tainnut käydä kaikkiin 9-3:iin...

Vai tarkoititko sitä, että tuon kalvon liimaamiseen on parempiakin aineita olemassa?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja TKL »

En kyllä alkaisi tuota kalvoa ranettamaan, hyvässä lykyssä kun se liima irtoaa ja päätyy klönttinä turbon siipiin niin voi tulla puhaltimen vaihto eteen.
Tuo Volvon korjaussarja sopii <- 2006 mallisiin ei-Aero Garrettin matalapaine -ahtimilla varustettuihin autoihin.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Nappe ja Ristom jos kaipaan luentoa suodattimista nii pyydän sitä kyllä :roll:

Tuo liimaus on väliaikanen vain tarkoitus on kyllä hommata uusi kalvo, voi olla että huomenna saanki ehjän kalvon..

Kävin just ottamassa akun kengän irti vähäks aikaa nii nähään auttaako se.

Näin niinku offtopickina kysyisin että mistä johtuu että SID ilmottaa että yks jarruvaloista on pimee vaikka poltin on ehjä ja palaa normaalisti? 8O
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Nonii kävin testiajolla taas... vika paheni vain ku käytti akunkengän irti. 3 ja 4 vaihteella täyskaasulla nykäs kummallakin vaihteella kerran sitten pysähdyin risteykseen ja otin rivakan lähdön eli ykköselläkin melkein rajottimelle asti ja sitten taas loppui kulku :(
Ja tuo vika on siittä mielenkiintoinen ku tehot kasvaa mitä suuremmalla vaihteella vedättää 8O . 1 vaihteella täysin hengetön, 2:lla melkein ottaa jo painetta, 3:lla 5000rpm 0,5bar, 4:lla 0,9bar ja vitosella 0,9bar... niin ja semmoinen vika tuli vielä että polttoainemittari lakkasi toimimasta...
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Olikos vielä muuta viriä kuin tuo suodatin...
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

jcarlsonin tekemä ohjelma..
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Sitä vaan tuossa, että kannattaako tuossa kunnossa olevaa autoa "vetää rajoittimelle" asti
[Moksu] kirjoitti:Nonii kävin testiajolla taas... vika paheni vain ku käytti akunkengän irti. 3 ja 4 vaihteella täyskaasulla nykäs kummallakin vaihteella kerran sitten pysähdyin risteykseen ja otin rivakan lähdön eli ykköselläkin melkein rajottimelle asti ja sitten taas loppui kulku :(
8O
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vikakoodi on massamittarin signaalin poikkeama imusarjan paineen perusteella lasketusta ilmamassasta.
Vikavaihtoehdot todennäköisyysjärjestyksessä:
1. Ilmavuoto
2. VV-filtteri sotkee IMM signaalin
3. IMM viallinen

Ahtojen puuttuminen viittaa ehkä eniten vaihtoehtoon 1.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Täytyy huomenna ottaa se bypassi vielä auki ja tsekata se. Se alkuperäinen tiiviste meni niin moneen osaan että siittä ei saanu enää kalua joten levitin sormella ohuen kerroksen gaskettia siihen ja laitoin takasi paikoilleen..
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Kulkee, ei kulje.

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Nojoo gasketti oli pitänyt ja laitoin ehjän kalvon nyt vanhan tilalle.. siltikin ongelmana on se ettei ota yli 0.8bar painetta ja välillä nykäisee kun kiihdyttää kaasupohjassa. vikavalo ei pala.
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Vastaa Viestiin