Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Eilen huomasin, että moottorista kuuluu sen käynnissä ollessa säännöllistä jurnutusta jakopään kopan tienoilta. Olisikohan vesipumppu menossa? Edellisestä jakopäärempasta on n. 120tkm ja alle 2 vuotta. Tekijänä oli silloin Metroauto, jonne olen jo jättänyt soittopyynnön.

Missä kohtaa tuo vesipumppu sijaitsee?

Jos vesipumppu on antautumassa, eikös tällaiset mene kuitenkin takuuseen, pitäähän sen pumpun kestää se luvattu 150tkm?

Auton 9-3 SC vm.2008 1.9 TiD.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Olen käsittänyt, että uudemmissa dieseleissä tuo jakopään huoltoväli on lyhennetty 120K. Käyttöhihnan huoltoväli on kuitenkin kaikissa 120K, joten järkevämpää on tehdä molemmat remminvaihdot samalla kertaa 120K välein. Onko käyttöhihna rissoineen vaihdettu milloin viimeksi? Itse en luottaisi mihinkään takuuseen Saabin nykytilanteessa...

Eski
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Eski kirjoitti:Olen käsittänyt, että uudemmissa dieseleissä tuo jakopään huoltoväli on lyhennetty 120K. Käyttöhihnan huoltoväli on kuitenkin kaikissa 120K, joten järkevämpää on tehdä molemmat remminvaihdot samalla kertaa 120K välein. Onko käyttöhihna rissoineen vaihdettu milloin viimeksi? Itse en luottaisi mihinkään takuuseen Saabin nykytilanteessa...

Eski
Kyllä meillä lukee 150tkm huoltokirjassa vaihtoväliksi, ja sen mukaan on menty. Jos sitä olisi pitänyt lyhentää, oletan että valmistaja olisi minua siitä infonnut joko kirjeellä tai huollon kautta (maahantuoja). Takuulla tarkoitan vesipumpun valmistajan takuuta osalle / huollontekijän takuuta asiassa.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Minkä kylän MetroAutossa se soittopyyntö sulla on vetämässä?
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Ristom kirjoitti:Minkä kylän MetroAutossa se soittopyyntö sulla on vetämässä?
Viikki Helsinki, jossa huolto silloin tehtiin.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja Eski »

vili1 kirjoitti: Kyllä meillä lukee 150tkm huoltokirjassa vaihtoväliksi, ja sen mukaan on menty. Jos sitä olisi pitänyt lyhentää, oletan että valmistaja olisi minua siitä infonnut joko kirjeellä tai huollon kautta (maahantuoja). Takuulla tarkoitan vesipumpun valmistajan takuuta osalle / huollontekijän takuuta asiassa.
Sepä siinä onkin, kun sitä valmistajaa tai maahantuojaa ei ole enää olemassa. Huoltoliikkeen takuu tuskin kattaa tällaista ongelmaa, koska kyseessä on vesipumpun laadusta ja/tai liian pitkästä jakopään huoltovälistä (jonka valmistaja on määrittänyt) aiheutuva ongelma. GM:n voisi kuvitella kuitenkin jotenkin olevan vastuussa ainakin takuun alaisista autoista (alle 2 vuotiaista), mutta enpä panisi päätäni pölkylle senkään suhteen... Uudemmissakin autoissa on täysin sama kone, mutta huoltoväli lyhyempi. Vesipumppuongelmat kannattaa kuitenkin ottaa vakavasti -> http://abbottracing.net/cms.php?id_cms=27 Abbottin suositus vaihtoväliksi on 60000 mailia, eli noin 100K.

Eski
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Eski kirjoitti:
vili1 kirjoitti: Kyllä meillä lukee 150tkm huoltokirjassa vaihtoväliksi, ja sen mukaan on menty. Jos sitä olisi pitänyt lyhentää, oletan että valmistaja olisi minua siitä infonnut joko kirjeellä tai huollon kautta (maahantuoja). Takuulla tarkoitan vesipumpun valmistajan takuuta osalle / huollontekijän takuuta asiassa.
Sepä siinä onkin, kun sitä valmistajaa tai maahantuojaa ei ole enää olemassa. Huoltoliikkeen takuu tuskin kattaa tällaista ongelmaa, koska kyseessä on vesipumpun laadusta ja/tai liian pitkästä jakopään huoltovälistä (jonka valmistaja on määrittänyt) aiheutuva ongelma. GM:n voisi kuvitella kuitenkin jotenkin olevan vastuussa ainakin takuun alaisista autoista (alle 2 vuotiaista), mutta enpä panisi päätäni pölkylle senkään suhteen... Uudemmissakin autoissa on täysin sama kone, mutta huoltoväli lyhyempi. Vesipumppuongelmat kannattaa kuitenkin ottaa vakavasti -> http://abbottracing.net/cms.php?id_cms=27

Eski
Pointtinahan oli nimenomaan tuo vesipumpun valmistajan takuu, jos vika siinä on. En tiedä kuka valmistaja on, se selvinnee Metroauton tiedostoista. Olen edelleen sitä mieltä, että autoa huolletaan sen huoltokirjan mukaan, ellei omistajalle toimiteta ohjeistusta tai uutta huoltokirjaa. Mutta mielipiteitähän on monia...
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Yv:llä pyydetty lisäämään tämä viesti vesipumppujen viestiketjuun, mutta en löytänyt "vesipumppu" tms otsikolla, joten laitan tänne, kun kerran vesipumpuista keskustellaan.

Varoitus räjähtävistä vesipumpuista on laitettu ainakin Abbott racingin sivuille:

Saab 9-5 TiD and 9-3 Sports Saloon TiD - 8 and 16V - WARNING

The new Saab 9-3 16v and 8v diesels are prone to water pump failure resulting in catastrophic failure of the engine. This can occur at any mileage above 60000 miles, Saab service schedule for the cambelt change is, models 2005 2007 72000 miles or 8 years and 2007 onwards is 90000 or 5 years.



The cambelt is serviceable to these mileages but the quality of the water pump is sometimes not.



It can seize thus stripping the cambelt teeth resulting in internal engine damage and in extreme cases damaging the engine beyond repair. If the cambelt strips at idle or the car just will not start we can usually repair the damage, this however we cannot determine until the cam cover has been removed. Early indications of water pump problems are usually signified by water loss from the expansion tank and this may come up on the display inside the car.



We recommend every 60000 miles/4 years to change the water pump and timing belt kit as a matter of course. If you have just purchased a 1.9 TiD 8, 16v or 180 twin turbo we strongly advise that you determine if the water pump and cambelt have been changed as you may have purchased the car with the seller saying he has had it changed, the cambelt is not the problem, it is the water pump.



Water pump £59.00
16v Cambelt kit £114.00
8v Cambelt kit £103.00
Anti-freeze & Gaskets £17.50



On both cambelt kits these comprise of cambelt, tensioner and pulley's.
Labour 3 Hours @ £59.50 plus VAT
All prices are subject to VAT standard rate.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Samaa aihetta koskien myös:

http://motorvationsaab.wordpress.com/20 ... be-warned/

Saab 9-5 and 9-3 Tid. Water Pump and Cambelt/Timing Belt failure… Be Warned.

Saab Diesel Engine

We have now seen several cases of premature diesel water pump failure.
This results in very large bills !

The Saab 9-3 and 9-5 16v and 8v diesels ( Z19DTH and Z19DT) can suffer from water pump failure resulting in severe damage to the engine. The trend we are seeing is that this failure can happen around the 60k and above miles. The Saab schedule interval for the cambelt change is, 72k miles or 8 years for cars up to 2007, and for 2007 models on is 90k or 5 years. We are finding however that the water pumps, which we change at the scheduled cambelt service are failing prior to these intervals. Whilst the cambelts are good for these mileages, the same cannot be said for the water pumps.
Damaged Diesel Cambelt

Damaged Diesel Cambelt.(Click to enlarge)

We are seeing that the water pumps are seizing, this causes the cambelt to lose its teeth and shred. With the 16 valve engines, if the failure happens at low speeds, idle or startup the usual, ( but not guaranteed ) damage we find is that the cam followers break with no damage to the valves or pistons. However with the 8 valve engines the valves are damaged and in some cases the pistons as well. Obviously to establish the extent of the damage involves quite a lot of stripping down. In both cases this involves you, the owner in a good deal of expense.
Saab Cam Followers

Damaged Cam Followers.(Click to enlarge)

An early sign of premature failure is the need to top up your coolant, usually prompted by a ” check coolant ” warning on your display. If this starts, or is occurring. Get the problem investigated, it may be another cause such as a leaking hose, or radiator. Do not ignore it !

Based on our experience. We are now recommending to owners the the cambelt and water pump should be replaced at 60k miles or 4 years ,whichever comes the sooner. If you are buying, or have just bought a vehicle you should make sure that the cambelt and pump have been replaced. Many will say that the cambelt has been done, however we have seen several instances where the belt has been done, but not the water pump.

In posting this article we are seeking to inform, not frighten owners. We believe that in doing so we are serving our customers properly. After all prevention is better than cure !
If you wish to talk through this with us please call us on 01892 825208, or contact us through our website at http://www.motorvationsaab.co.uk .
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minähän linkitin tuon Abbottin jutun jo aikaisemmin omaan vastaukseeni. Sellainen tarkennus vielä tähän vili1:n tapaukseen, että itse asiassa vesipumpulla on vielä varaosatakuu voimassa, koska edellisestä jakopääremontista on alle 2 vuotta. Sitten kun remontista on yli 2 vuotta, ollaan oman onnen nojassa...

Eski
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Kiitos vastauksista kaikille. Pitää käydä huomenna paikanpäällä asiaa selvittelemässä ja tutkituttamassa. Metroauton auliit asiakaspalvelijat eivät vieläkään ole vastanneet soittopyyntöön.

Noh, katsotaan kuinka käy, näin kuluttajana vaadin kyllä, että varaosa kestää sen ajan kuin valmistaja on sen luvannut kestää.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Nonnih, Metroautolla käyty ja oli mukavan avuliasta porukkaa. He lupasivat selvittää Saabin Suomen edustajalta kuinka toimitaan, jos kyse on vesipumpusta. Joku siellä jokatapauksessa jurnuttaa pahasti.

Autolla ajettu 114500km viimeisen jakopään rempan jälkeen jossa pumppu vaihdettiin. Oletan edelleen että alkuperäiset varaosat kestävät niille ilmoitetun vaihtovälin.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Meidän (TTiD) vesipumpulla mentiin se tasan 100tkm, kun se vaihdettiin vinkuvana. Ei pyörinyt yhtään enää vapaasti. Ihan kauheasti ei noilla varoituksilla uskaltaisi kyllä ajella ennen kuin tarkastetaan.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Ristom kirjoitti:Meidän (TTiD) vesipumpulla mentiin se tasan 100tkm, kun se vaihdettiin vinkuvana. Ei pyörinyt yhtään enää vapaasti. Ihan kauheasti ei noilla varoituksilla uskaltaisi kyllä ajella ennen kuin tarkastetaan.
Onneksi on nyt täällä etelän lumimyräkässä 4-veto Lantikka vara-autona :mrgreen:

Ajan senverran, että saadaan pajalle kunhan selviää tuo takuuasia (n.4km).
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Säännöllistä jurnutusta moottorista 1.9Tid

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Päivitystä tilanteeseen. Taidettiin selvitä tällä kertaa helpolla, sillä jurnutuksen aiheutti jakohihan muovinen suojus joka hankasi rullan reunaan :D

Nyt ääni on poissa kun korjaamolla lämmittivät muovia ja väänsivät oikeaan asentoon. Oli vähän mennyt koveraksi se sisäänpäin ja siksi hankasi rullaan.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vastaa Viestiin