9-3 ostamassa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Kirjoitampa tänne kun en uuttakaan viitsi avata ja kyllähän tämäkin liittyy 9-3SS ostamiseen. Olen ehkä palaamassa Saabin rattiin, en ole ihan vielä itseni kanssa sinut oston kanssa ja mietityttää muutamat seikat:
-Varaosat ja niiden saatavuus? (oliko tässä jotain sopimusta että osien tuotanto jatkuu, Saabhan ei tietenkään itse niitä valmista)
-Mitä ongelmia odotetavissa 150tkm + ajetuissa 2L bensaturboissa
-Alkuperäiset lisävarusteet, saako miten (onko Ebay oikea/ainut osoite)
-Onko tietoa Oulussa osaavaa huoltoa vai pitääkö kaikki tehdä itse?

Kiitos vastauksista
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja karg »

Varaosia ja lisävarusteita kannattaa ainakin kysyä aina lähistön merkkiliikkeestä. Jos Saabin varasto on nollassa, eikä jaksa odotella esim. 2 kuukautta, niin eBaysta voi löytyä nopeammin ja välillä jopa halvemmalla.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saab 9-3:ssa saat mielestäni eniten vastinetta rahalle, koska uudehkojenkin autojen hinnat ovat kohtuulliset tästä Saabin tilanteesta johtuen. Varaosien saatavuudessa on ollut muutamia ongelmia ja niitä on vieläkin, mutta tilanne on koko ajan paranemassa, kun Saab Parts etsii uusia valmistajia niille tuotteille, joiden tekijät ovat kyykähtäneet Saabin tehtaan mukana tai sen seurauksena. Merkkihuolloista käsittääkseni suurin osa on jatkanut huoltotoimintaa ja varaosien myyntiä. Speedparts/PCS:lla on myös tarjolla varaosia kohtuulliseen hintaan.

Eski
jupe1
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 06:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja jupe1 »

Eski kirjoitti:Jep, kävin mittaamassa digitönärillä taitettua putkenpäätä ja ulkohalkaisija on 60mm. Elikkä linkittämäni motonjetin ovaalipää saattaisi olla hyvinkin sopiva, jos sen vain jotenkin saa hitsattua kiinni vaimentajaan. Taittuvan putken päässä on tosiaan todella lyhyt suora osa. On siellä motossa jotain rosterisia putkenpäitä, mutta Aeron putken päätkin on tuollaiset kromatut ovaalit. Aeron alaspoilerin tilasin jo PCS:ltä...
Kuinka tämän projektin kanssa kävi?
Pistä kuvia jos valmis, samanlainen operaatio on ollut ajatuksissa...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä ole aeron alaspoileri vielä tullut PCS:lle, joten homma seisoo. Motonetin ovaalipäät on jo hankittu. Jos vain diisselin taittoputkien päät on lähelläkään samalla kohdalla kuin aerossa (eli alaspoilerin aukot osuvat kohdaleen), niin isoa ongelmaa ei pitäisi olla. Tämä selvinnee ensi viikolla, kun Spedepartsin lähetys saapuu PCS:lle...

Eski
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Kyselen kaverin puolesta eli miten sen SID:ssä oikeassa alakulmassa näkyvän "trippimittarin" tms. saa pois/nollattua?

Autona -09 9-3 SC Vector 2.0t Biopower
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onko kaverilta käyttöohjekirja hukassa..? Trippimittarin nollausnappi löytyy mittaristosta nopeusmittarin ja kiekkamittarin välistä.

Eski
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Manuaali on ruotsiksi. Kiitoksia.
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Gradon
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Marras 29, 2012 14:55

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Gradon »

Kysytäänpä täältä, ettei uutta ketjua tarvitse tehdä.

Olisi nyt varmaan ensimmäisen Saabin ostoaika. Kiinnostaiskin saada vähän lisätietoa juuri 9-3 mallista.

Miten konehuone kestää n. 200tkm rääkin BSR lastun kanssa? Olisi yksi sopiva auto missä juurikin BSR Stage II saatu 150>210HV irti ja 170tkm ajettu. Aiheuttaako tämä karvoja nousemaan vielä tässä vaiheessa? Auto vuosimallia -03 ja 2.0 turbo koneella manuaalilaatikolla. Voiko kytkin sanoa itsensä irti näillä hepoilla?
Eniten kiinnostaa autojen elinkaari ylipäätänsä.

Huollot ja varaosat ovat ilmeisesti tällä hetkellä ok tilassa, joten niistä turhempi udella sen enempää.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Yksilöitähän nämä autot ovat, mutta ainakin asiallisella huolenpidolla kestävät kyllä pientä virittämistäkin. Velipojalla on juurikin tuollainen alunperin 150hv bensaturbo, joka on piristetty Hirschin virisoftalla (~200hv). Mittariin pyörähti juuri 200tkm ja mitään ongelmia ei ole esiintynyt moottorissa tai voimansiirrossa.

Eski
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Laitan nyt tämän tänne kun eilen kirjoittelin kysymyksiä. Jatko kysymykset toisella mallikohtaisella osiolla :D Eli tuosta edellisestäkin lauseesta voi päätellä, perheeseen 2-autoksi ei tullutkaan 9-3 jota alunperin etsiskelin, eikä sedan joka oli ykkösenä Saabeista mielessä, vaan... tittiditii MY08 9-5 farkku :oops: rumahan se on kuin petolinnun se, mutta tilaa melko mukavasti ja kun "halvalla" sai niin jäi mustapekka kouraan.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Gradon
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Marras 29, 2012 14:55

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Gradon »

Kiitos vastauksesta.

Onko mitään erityistä mihin pitäisi kiinnittää huomiota kun lähden koeajamaan ko. autoa? Miten suuri kulutus näissä muuten on, 9L/100km kiepeillä vai ollaanko korkeammalla?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Oma 1.8t vie bensalla ajettaessa seka-ajossa 9,5-10litraa ja keskinopeus silloin 30-45km/h.
Matkassa talvella kuuden pintaan ja kesällä seiskan seutuun.
Nyt jos käyt pikkupakkasilla ajamassa niin kuuntele ne perinteiset kolinat ja jos edestä kuuluu sellanen pieni ´"kumiseva" ääni tai klonksahtelu käännöksissä, niin kääntölaakerit on finaalissa.
Haulla lisää näistä kaikista jutuista ja esim. BSR:stä.
Edit: kesivät peilinjalat voi alkaa ottamaan päähän jos ei ole vaihdettu tai muuten laitettu kuntoon :idea:
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja karg »

Gradon kirjoitti:Miten konehuone kestää n. 200tkm rääkin BSR lastun kanssa? Olisi yksi sopiva auto missä juurikin BSR Stage II saatu 150>210HV irti ja 170tkm ajettu. Aiheuttaako tämä karvoja nousemaan vielä tässä vaiheessa?
Riippunee siitä, missä kuosissa konehuone on ja paljonko sitä on rääkätty. Täällä tuli pistettyä uusi softa tommosen BSR-virityksen tilalle yhteen vastaavaan Saabiin. Kävi ilmi, että Saab kävi laihalla ja nakutteli rutkasti, mutta BSR:n softa antoi silti ahtaa täysillä.
Gradon
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Marras 29, 2012 14:55

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Gradon »

Pitää varmaan käydä muutamaa kattomassa ja vaikka mukaanlukien Aerot.
Voishan sitä kysellä autoliikettä pistämään siihen lastuun vaikka 6kk takuun, ettei kone mene täysin nutturalle sen aikana, onnistumismahdollisuudet siinä tosin 2% rajamaata.

Viimekin autokaupassa eräs iso liike viilasi niin pahasti linssiin, että melkein tukisin yksityistä.
Vastaa Viestiin