Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja H&M »

Kiitos.
Nyt kiinni on kai tuo ylempi, eli väärä.
Voiskohan huono lämpiäminen johtua siitä...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kuinka ihmeessä se on sinne saatu paikalleen :?: 8O Vaihteleppa oikea termari tilalle niin katsotaan korjautuuko. Väittäisin/veikkaisin että jos tuo on väkisin puristettu paikalleen se on jatkuvasti auki..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

petrisa kirjoitti:Jos käsitin oikein, niin ilmastoinnin puhallin ääntää ja myös siitä oli vikakoodi. :?: .
Vai mistä puhaltimesta :roll: .
Ei liity moottorin vikavaloon, jos kyseessä lämmitys-ilmastoinnin puhallin.

Laakereita mennyt noista lämmityslaitteen puhaltimista ja jotkut joutuneet vaihtamaan puhaltimen moottorin. Useimmilla muistaakseni ääni ilmennyt sirinänä.
Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin mitähän lämmitys-puhallin laakerin tai moottorin vaihto kustantaa ? Meikällä temppuilee ja juuri tuollainen sirinä-ääni kuuluu :(
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja glyzer »

SiipiSaapi kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Jos käsitin oikein, niin ilmastoinnin puhallin ääntää ja myös siitä oli vikakoodi. :?: .
Vai mistä puhaltimesta :roll: .
Ei liity moottorin vikavaloon, jos kyseessä lämmitys-ilmastoinnin puhallin.

Laakereita mennyt noista lämmityslaitteen puhaltimista ja jotkut joutuneet vaihtamaan puhaltimen moottorin. Useimmilla muistaakseni ääni ilmennyt sirinänä.
Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin mitähän lämmitys-puhallin laakerin tai moottorin vaihto kustantaa ? Meikällä temppuilee ja juuri tuollainen sirinä-ääni kuuluu :(
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=puhallin
9³ SC 1.8t
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Kiitos linkistä, se auttoi ! Katotaan kuinka käy :roll:
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Nostoa...

Vm 03 1.8t sc automaagi , ei kyllä talviautolta tunnu,

Tänään piuha kiinni reilu 2tuntia ,pakkasta -17,
Nousee vaivoin ekan viivan yläpuolelle n 10km ajossa,

Sama matka tuolla ysiviitosella ilman esilämmitystä viisari
lähes puolessavälissä....

Onko tähän hitaaseen lämpenemiseen tullut uusia
ideoita, vai onko se vain mahdollisesti tuo termari?
Tässä letkussa joku kirjoitteli että olisi myös ollu 92 asteisia
termareita ja sitten ilmeiseti vaihdettu 82...
Saako noita 92 jostain vai särkeekö koneen... 8)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Fakiiri kirjoitti:Nostoa...

Vm 03 1.8t sc automaagi , ei kyllä talviautolta tunnu,

Tänään piuha kiinni reilu 2tuntia ,pakkasta -17,
Nousee vaivoin ekan viivan yläpuolelle n 10km ajossa,

Sama matka tuolla ysiviitosella ilman esilämmitystä viisari
lähes puolessavälissä....
Ei tuo aivan terveeltä kuulosta. Täällä on mittarissa keskimäärin -25C ja piuhassa reilu tunti ja noin 8km ajon jälkeen neula on vaakatasossa. Mitään peitteitä tai pahveja ei ole auton nokassa, ainut ero vakion peitteisiin on Koy Sheriffin pohjapanssari.

Tosin aivan paskahan tuo signaturen 9-3 on romuttuneen 9-5:n jälkeen talviautona oman kokemukseni mukaan, lämpeää hitaammin ja ikkunat huurtuu helpommin.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Fakiiri kirjoitti:Nostoa...

Vm 03 1.8t sc automaagi , ei kyllä talviautolta tunnu,

Tänään piuha kiinni reilu 2tuntia ,pakkasta -17,
Nousee vaivoin ekan viivan yläpuolelle n 10km ajossa,

Sama matka tuolla ysiviitosella ilman esilämmitystä viisari
lähes puolessavälissä....

Onko tähän hitaaseen lämpenemiseen tullut uusia
ideoita, vai onko se vain mahdollisesti tuo termari?
Tässä letkussa joku kirjoitteli että olisi myös ollu 92 asteisia
termareita ja sitten ilmeiseti vaihdettu 82...
Saako noita 92 jostain vai särkeekö koneen... 8)
Mulla on -08 1.8t automaatti auto ja +89-91°C on lämpimimmillään myös kesäkelilläkin.
Tänä aamuna lähdin lämppäristä -26­°C oli pakkasta ja ­+79°C oli lämmöt 7km ajon jälkeen (auton oma mittari keskimerkissä) ja työpaikan pihassa 15km ajettuna +82°C.
Lämmitys Auto-asennossa +22°C.
Tuli vaan pistettyä Scangauge kiinni huvikseen tänä aamuna kun oli kylmempi aamu. :D

Edit: Täytyy muistaa noiden koneiden aika reilu moottoriöljymäärä iskutilavuuteen nähden ja se hidastaa kyllä myös koneen lämpiämistä.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

No tuo termarin vaihto on kai sitten eka toimenpide.

Onkos tässäkin tuo merkkiliike se ainoa "oikea paikka"?

Ja vielä tosta asteluvusta, onkohan joku erittäin hyvä syy
miksi valmistaja on vaihtanut tuon 92 asteisen 82 asteiseen?

Femmassahan tuo orggis on ysikakkonen...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jusappi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 26, 2012 20:17

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja jusappi »

Tervehdys
ihan on 93 SS:n ominaisuus ei vika.
Minun edellinen 1,8 t vm2004 ei lämmennyt yli 15 asteen pakkasella yhtään.
Yli 50 km täytyi ajaa ennenkuin lämmöt normaalit.
Autoon vaihdettiin termostaatteja.mitattiin tutkittiin ja hutkittiin niin merkkihuollon kuin
Saabin maahantuojan toimesta ja autosta ei löydetty mitään vikaa.
Kolme talvea sitä kestin ja sen jälkeen pistin sen kiertoon suurimmaksi osaksi juuri siitä syystä.
Seuraava 2007 vastaava oli hiukan parempi mutten sitäkään talviautoksi kutsuisi.

Sen jälkeen siirryin takaisin Ooppeliin ja nyt tarkenee...
Tänä aamunakin pakkasta 26 ja 3km:n jälkeen lämmöt normaalit ja kabiinissa lämmintä Saabissa ei kolmen kilsan jälkeen tapahtunut vielä mitään...
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja core2 »

Orkkis termostaatti saabeihin oli +89° +-2° siis piti avautua +87° ja +91° välisessä lämpötilassa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Timon »

jusappi kirjoitti: ihan on 93 SS:n ominaisuus ei vika.
Minun edellinen 1,8 t vm2004 ei lämmennyt yli 15 asteen pakkasella yhtään.
Yli 50 km täytyi ajaa ennenkuin lämmöt normaalit.
...
Sen jälkeen siirryin takaisin Ooppeliin ja nyt tarkenee...
Tänä aamunakin pakkasta 26 ja 3km:n jälkeen lämmöt normaalit ja kabiinissa lämmintä Saabissa ei kolmen kilsan jälkeen tapahtunut vielä mitään...
Kyllä vikaa on jossain jos ei 15 astetta kylmemmällä enää lämmennyt yhtään 8O
Toki jos kaupungissa matelee niin voi mennä pitkäänkin ennen lämpöjen nousua, mutta maantiellä pitää kyllä lämpömittarin olla vaakatasossa ihan pakkasesta riippumatta.

Mutta hattua nostan kyllä ooppelille jos 26 pakkasella 3:n kilsan jälkeen on lämmöt normaalit ja kabiinissa +20 C. (vai onko siinä webasto? :lol:). Mikä malli, vuosimalli ja millä koneella?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
jusappi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 26, 2012 20:17

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja jusappi »

Timon kirjoitti:
jusappi kirjoitti: ihan on 93 SS:n ominaisuus ei vika.
Minun edellinen 1,8 t vm2004 ei lämmennyt yli 15 asteen pakkasella yhtään.
Yli 50 km täytyi ajaa ennenkuin lämmöt normaalit.
...
Sen jälkeen siirryin takaisin Ooppeliin ja nyt tarkenee...
Tänä aamunakin pakkasta 26 ja 3km:n jälkeen lämmöt normaalit ja kabiinissa lämmintä Saabissa ei kolmen kilsan jälkeen tapahtunut vielä mitään...
Kyllä vikaa on jossain jos ei 15 astetta kylmemmällä enää lämmennyt yhtään 8O
Toki jos kaupungissa matelee niin voi mennä pitkäänkin ennen lämpöjen nousua, mutta maantiellä pitää kyllä lämpömittarin olla vaakatasossa ihan pakkasesta riippumatta.

Mutta hattua nostan kyllä ooppelille jos 26 pakkasella 3:n kilsan jälkeen on lämmöt normaalit ja kabiinissa +20 C. (vai onko siinä webasto? :lol:). Mikä malli, vuosimalli ja millä koneella?
Samaa mieltä olin ja olen edelleen mutta ei ainakaan Saabin maahantuoja ja PP-auto löytänyt mitään vikaa....

ja ko Ooppeli oli Astra G 1,8 bensa vm 1999 ilman webastoa.
ei siellä nyt 20:ntä ollut lämpöä sisällä mutta moottorin lämmöt normaalissa
ja puhalsi kuumaa sisään.

ko auto on lämpimin kulkine millä olen 30 vuotisen autoilu urani aikana liikkunut
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Timon »

^Starttasitko muuten ihan kylmästä vai käytitkö lohkolämmitintä tms?

Samanlainen Astra (-98 tai -99) löytyy suvusta mutta tais olla 1,6 100hv koneella, mutta eipä oo tullu kyseltyä miten hyvin lämpenee.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Entisestä bensa kolkista muistot jo kultaisia, mutta ainakin isän 9-3 lämpenee alle 10km matkalla "vaakalämpöön" pakkasesta riippumatta. Ja nyt vielä nopeammin, kun sain eberin asennettua paikoilleen.
Omaan entiseen ajokkiin vaihdoin termarin, mutta silloin merkit sen rikkoutumisesta oli selvät.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin