Lohkolämmitin probleemia...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2175
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja anv »

Jippii jee. Taas on lohkolämmitin pimeänä. Vaihdettu viime maaliskuun alussa :twisted:

Takuuseen varmaan saan, mutta kummastuttaa suuresti kun 30v aikana ei yhtään lohkolämmitintä ole särkynyt ja nyt meni heti uudestaan. Varsinkin kun viime maaliskuun jälkeen ei ole juurikaan tarvittu sitä. Nyt olisi kyllä taas tarve! Tosin vikahan voi olla tuossa Y-liittimessä tai sen ja elementin välisessä kaapelissa myös.

Siis sisätilalämmitin kyllä toimii, mutta lohkari ei.

Toi defan sopivuus taulukko on aikas mielenkiintoinen.
http://www.tarvikkeet.fi/pdf/defa_2012_2013.pdf

Sivulla 30 on merkkien selitykset ja sivulla 98 saapit. Miksikähän kaikkiin B207L-koneisiin ei ole listalla tuota lohkolämmitintä ja vain autoihin (1.8t ja 2.0t) on kakkosvaihtoehtona tuo. Eli siellä 10-sarakkeessa tuo 592. Sen sijaan vain nelkkuun on tuo suositeltuna.

Miten muilla on kestäny näissä B207-koneissa tuo lohkolämmitin, vai olenko onkelmani kanssa yksin?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Taitaa olla sökönä omasta -04SS Aerosta. Pitää vielä testailla tarkemmin, kun jatkuvaa käyttöä ei ole (lämmin +20 talli). Ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika.

Kysäseppä piruuttas mitä moisen korjauttaminen maksaa (vaikka sulla takuuna menee) ja mikä siellä on rikki ?
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Mulla oli säteilylämmitin sanonut työsopimuksen irti toissa talvena. Lopulta testasin vian sillä tavalla että katselin OBD2-lukijalla jäähdytysnesteen lämpöjä "lämmityksen" jälkeen. Näytti samaa kuin ulkolämpötila -> selvästi viallinen. Tuonhan voi todeta helposti myös esimerkiksi tehonkulutusmittarilla. Vaihdatin lämmittimen merkkihuollossa, siitä jäi käteen muistaakseni noin 300 euron lasku. Ja siis, minulla tosiaan säteilylämppäri, ei lohkolämmitin.
9³ SC 1.8t
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja Timon »

^Mitenkähän paljon tuo säteilylämmitin toimiessaankaan lämmittää jäähdytysnestettä? Silloin kun omasta irrotin sitä niin sehän oli niin alhaalla öljypohjassa että lämmön pitäisi edetä lohkoa pitkin johtumalla ennenkuin se edes alkaa lämmittää nestettä. En jotenkin jaksa uskoa että ainakaan kovemmilla pakkasilla nesteen lämmöt nousis kovin paljoo tuolla säteily"lämmittimellä". Tietysti joku vois tämänkii tutkia jos omistaa välineet :)

Itse 2 vuotta sitten ihmettelin ton säteilijän toimivuutta/toimimattomuutta kun ei sillä tuntunut olevan mitään vaikutusta moottorin lämpeämisnopeuteen. Mittasin sen tehoksi muistaakseni noin 200 Wattia, eli ei se kovin tehokas ole. Irrotin sen sitten ja asensin defan lohkolämmittimen (oliskohan ollu peräti 500 W) ja hyvin se on toiminu ja sillä tuntuu olevan jo vaikutustakii koneen lämpiämisnopeuteen.

Eli suosittelen tuota lohkolämmitintä, maksoi muistaakseni noin 50 € eikä asennukseenkaan montaa tuntia menny :)
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
S32
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 02, 2004 10:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja S32 »

Mittasin juuri tehon, 265w. Lienee siis säteilylämmitin. Ei lämmitä ei. Kaikenlaisia laitteita sitä keksitäänkin. Ja asennettu ilmeisesti valtaosaan 9-3:ia!
Saab 9-3 SC 1.8t 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Wagon 2006, Saab 9-3 2.0t 2002
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

glyzer kirjoitti:Mulla oli säteilylämmitin sanonut työsopimuksen irti toissa talvena. Lopulta testasin vian sillä tavalla että katselin OBD2-lukijalla jäähdytysnesteen lämpöjä "lämmityksen" jälkeen. Näytti samaa kuin ulkolämpötila -> selvästi viallinen. Tuonhan voi todeta helposti myös esimerkiksi tehonkulutusmittarilla. Vaihdatin lämmittimen merkkihuollossa, siitä jäi käteen muistaakseni noin 300 euron lasku. Ja siis, minulla tosiaan säteilylämppäri, ei lohkolämmitin.
Katsoitko tuota jäähdytysnesteen lämpiämistä toimivalla säteilylämmittimellä. Ihan mielenkiinnosta olis kiva tietää kuinka paljon se tuolla säteilijällä lämpiää. Itse todennut säteilijän toiminnan energiamittarilla(reilu 200W), mutta moottorin lämpiämisnopeuteen en ole huomannut sillä olevan juurikaan vaikutusta.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Laitoin eeperin kaveriksi tämmösen. Lämpiää kyllä aika nopsaan tolla vempeleellä.
http://viewitem.eim.ebay.fi/Standheizun ... 5056509022

Tässä on termostaatti mikä sammuttaa sen ettei mene liian kuumaksi.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja karg »

Löytyykö kuvaa asennuksesta? Pikkusen kiinnostais moinen, kun kolkissa ei oo minkäänlaista lämppäriä tällä hetkellä.
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Tzekkasitko http://www.saabdocs.com/Finnish/index.html ?

Siellä oli ainakin jotain ohjeita, kun selasin keskiviikkona puhaltimen asennusta varten.
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja glyzer »

TeppoY kirjoitti:
glyzer kirjoitti:Mulla oli säteilylämmitin sanonut työsopimuksen irti toissa talvena. Lopulta testasin vian sillä tavalla että katselin OBD2-lukijalla jäähdytysnesteen lämpöjä "lämmityksen" jälkeen. Näytti samaa kuin ulkolämpötila -> selvästi viallinen. Tuonhan voi todeta helposti myös esimerkiksi tehonkulutusmittarilla. Vaihdatin lämmittimen merkkihuollossa, siitä jäi käteen muistaakseni noin 300 euron lasku. Ja siis, minulla tosiaan säteilylämppäri, ei lohkolämmitin.
Katsoitko tuota jäähdytysnesteen lämpiämistä toimivalla säteilylämmittimellä. Ihan mielenkiinnosta olis kiva tietää kuinka paljon se tuolla säteilijällä lämpiää. Itse todennut säteilijän toiminnan energiamittarilla(reilu 200W), mutta moottorin lämpiämisnopeuteen en ole huomannut sillä olevan juurikaan vaikutusta.
Katsoin, muistaakseni aika heikosti lämmitti toimivanakaan... muistikuvat on että neste olisi lämmennyt noin 10 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi. Voisin oikeastaan huvikseni testailla tämän uudestaan nyt kun on taas näitä pakkasia! Itse en myöskään ole nähnyt suuria eroja moottorin lämpenemiseen, oli lämppäri käytössä tai ei. Susikylmästä startatessa eron kuitenkin huomaa, eli pyörittää starttia selkeästi helpommin.
9³ SC 1.8t
hoegspannung
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 09:25

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja hoegspannung »

Tuo säteilylämmittimen mukana toimitettava lämpötahna vaikutti melko huonolta ja riittämättömältä, kun itse tuota lämmitintä asentelin. Tahnan pitäisi johtaa lämpö koneeseen, jolloin vastus ei kävisi niin kuumana. Kapistusta voisi siinä tilanteessa kutsua tarkoituksenmukaisemmin "johtumislämmittimeksi".

Joku päivä vielä purkaan tuon asennuksen ja laitan väliin jotain kunnon lämpötahnaa/padia. Lämmittimen ja tuon "silumiinilohkon" välissä täytyy olla melkoisesti tyhjää, mikä pitäisi saada täytettyä hyvin lämpöä johtavalla joustavalla tavaralla. Samalla lämpö johtuisi paremmin koneeseen ja vastus kävisi viileämpänä, eikä rikkoutuisi vastuksen palaessa poikki.

Tuon lämmittimen kiinnityskin on alkuperäisin ohjein ja osin melko heppoinen. Asennus voi jäädä heikoksi sekä lämpötahnan että kiinnityksen osalta.

Tuohon varmaan paras lämmönjohde ois "thermal pad" joka ois tarpeeksi kiinteää pysyäkseen raoissa ja toisaalta ohenisi sopivasti pois tieltä tiukissa kohdin.
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja Nypa »

TeppoY kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta olis kiva tietää kuinka paljon se tuolla säteilijällä lämpiää.
Tuli muuten vaan katsottua paljonko säteilylämppäri nestettä lämmittää, joten jaetaanpa tähän. Eli ulkolämpötila oli -14C ja auto noin 2h johdon päässä. Eipä ollut jäähyneste kuin -8C lämpöistä startatessa Torquella katsottuna. Noin 5min tyhjäkäyttöä niin lämmöt nousi vajaa 40 asteeseen.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

karg kirjoitti:Löytyykö kuvaa asennuksesta? Pikkusen kiinnostais moinen, kun kolkissa ei oo minkäänlaista lämppäriä tällä hetkellä.
Ei ole kuvaa asennuksesta. Laitoin moottorilta eberille menevään letkuun ja kiinni tulipeltiin tehostimen säiliön viereen. Tässä on vielä tuo termostaatti niin ei ylilämmitä vaan pitää välillä taukoa. Virrat kun laittaa päälle niin tulee heti lämpöä ohjaamoon. Jäähtyy kyllä melko nopeesti moottorin lämpöön. Niin mulla on eberi epäkunnossa ja siksi laitoin ton.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Sorry en malta...

Ulkona -20°C, Eberspächer päällä 20min, jäähdytysneste +45°C. :)

Ja heitetäänpä keulan tukkimiskokemuksia dieselistä. Keula tukkimatta, -15°C ja nousi lämmöt motarilla ~82°C ja heti kun motarilta pois niin alkoi neula nyökkimään (tippui johonkin 75-77°C). Eber päälle-pois-päälle-pois-päälle-pois ja sitä rataa... Keula tukkoon. Sama -15°C ja lämmöt motarilla 86-87°C. Motarilta pois ja tippui minimissään 83°C. Isohko vaikutus on myös lämpeämisnopeuteen tuolla keulan tukkimisella. Suosittelen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lohkolämmitin probleemia...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sorry en malta...

Ei tarvitse keulaa tukkia kun käyttövoima on oikea ja termostaatti ehjä. Auton on tuotettava tarvitsemansa lämpö itse, ilman lisälämmittimiä ja keulan tukkimisia. Heikentää huomattavasti ulkonäköä nuo keulantukkimiskeinot. :wink: :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin