2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
nfs91
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 19:01
Paikkakunta: Loppi

2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja nfs91 »

Mikähän tossa vois olla vikana kun käy 2/3 pytyllä ja työntää öljyä pakoputkesta?
Vikakoodina antaa kampiakselin asentoanturia, mutta mitä sillä on tuon öljyn kanssa tekemistä?
Eihän näissä mitään huohotinongelmia pitäisi olla? Kyseessä -08 Aero.
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Måråt

Aikoinaan minun toisenmerkkisestä autosta tuli öljyä pakoputksesta. Oli ahdettu peli ja johtui männän hajoamisesta. Ei nyt varmaan kannata ajella enään tuolla pelillä. Katso ainakin sytytystulpat että ovatko öljyset ja mittaa puristuspaineet sylintereistä. Ei tuo kyllä oikein hyvältä kuullosta:(
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Joo, ei näissä mitään huohotusongelmia ole :lol:

15tkm sitten tehtiin moottoripesu paikallaan jonka jälkeen purettiin ja tehtiin kannen ja öljypohjan pesu, uusi öljysihti, vaihdettu männät, kiertokankien laakerit ahdin yms, nyt ahtimesta on akseli poikki, kiertokankien laakerit valmiit, kampiakselin laakeripinnat naarmuilla ja imusihti niin tukossa ettei uskois todeksi.

Kuva
Kuva

Kuva

Ihanan kallista 8)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Ei jumakauta, ei voi olla kone tuossa kunnossa 15 tkm jälkeen. Muistuttaa enemmänkin ruohonleikkurin konetta johon ei viimeiseen 10 vuoteen ole vaihdettu öljyjä:)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nappe, viinalla ilmeisesti ajettu? Mitä öljyä tässä on käytetty? Onko tää sen jutun seuraamuksia mitä kemoralla kävi, vai yhdistänkö väärään henkilöön nyt?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
nfs91
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 19:01
Paikkakunta: Loppi

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja nfs91 »

Joopajoo. Tukossa tosiaan tämäkin, tosin lähti tulille tulppien vaihdon ja huohottimen putsauksen jälkeen...
Uskaltaako tolla ajaa?
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enempi saksalaisista tuttu huohotinongelma sitten jos oli huohotinputket tukossa.. eiköhän sitä uskalla ajaa jos huohotin virtaa taas eikä kerää painetta kampikammioon. Öljyn päätyminen palotilaan kuulostaa oudolta, turbo kunnossa? Kampiakselin asentoanturin vikakoodi on voinut mahdollisesti tulla tuosta vajaalla käynnistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
nfs91
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 19:01
Paikkakunta: Loppi

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja nfs91 »

jcarlson kirjoitti:Enempi saksalaisista tuttu huohotinongelma sitten jos oli huohotinputket tukossa.. eiköhän sitä uskalla ajaa jos huohotin virtaa taas eikä kerää painetta kampikammioon. Öljyn päätyminen palotilaan kuulostaa oudolta, turbo kunnossa? Kampiakselin asentoanturin vikakoodi on voinut mahdollisesti tulla tuosta vajaalla käynnistä.
Tuota öljyä itsekkin ihmettelin ja osittain turboa tukkeutumisen ohella epäilin. Saas nähdä kun huomenna otetaan vielä päästöt, että miltä näyttää... Kattiin kuitenkin pääsi jonkun verran öljyä ja tiedä mitä siitä tykkää.
Eikös ton turbon luulisi kunnossa olevan jos kerran öljyn putkeen päätyminen lakkaa huohottimen auettua? Jos olisi sökö niin voisi kuvitella savuttavan sinistä enemmän tai vähemmän...
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se katti aivan helposti öljystä piloille mene, mutta tietysti öljyn sisältämät lisäaineet jättää tuhkakerroksen sinne jotka pienentää reagoivaa pinta-alaa joten putsaus saattaa auttaa. Ylikuumeneminen öljystä on tietysti mahdollista mutta hyvin mahdollista että valtaosa meni vain palamatta sieltä läpi.

Turbo ei varmasti ole syyllinen sitten jos öljyntulo lakkasi kun huohotin aukesi. Kenties vain huonoa tuuria että jostain syystä meni tukkoon, kannattaa tutkia että kaikki putket on varmasti auki ja takaiskuvenat toimii ym.

Öljyn lotraus on voinut hyvin johtua siitä, että kun huohotus on tukkeentunut, on kampikammion paine noussut niin paljon ettei painovoimaisesti toimiva turbon öljynpaluu ole enää toiminut, vaan on tunkenut akselilta läpi kaiken. Tällöin syytä avata ja putsata kaikki ahtoputket ja ahtoilmanjäähdytin myös.. ellei kaikki mennyt pakopuolelta ulos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Minulla tosiaan hyytyi kemoran reissulla, syynä tukkeutunut imusihti. Lohkoa EI ole pesty kun huolellisella forte-tyyppisellä käsittelyllä jonka jälkeen kansi ja öljypohja irroitettu ja pesty erillään, eli lohkoon jääneet paskat pyöri edelleen koneessa.

Sitä en tiedä mitä öljyä on käytetty ennen minun aikaa, samaa puuroa siellä oli 85tkm ajettuna kun minulle tuli eli oletettavasti ollut paskalla pidolla ja lyhyttä ajoa, hyvä jos 6v elämän aikana saanut öljyvaihdot 30tkm ja 60tkm kohdalla, epäilen ettei silloinkaan.
Minun aikana käytetty ainakin GM longlife ja jotain valvoline öljyä, viimekesänä öljyt vaihdettu ainakin 4kertaa 15tkm aikana.

Etanoli ei taatusti tee tuota öljysakkaa mutta irroittaa sen kyllä jo sitä on.
Radalla huudattaminen sai todennäköisesti loputkin paskat liikkeelle ja tukkimaan sihdin.

Vertailun ja vaihtelun vuoksi paskat kuvat n.180tkm ajetun vaihtokoneen jakopäästä:
Kuva
Kuva

Miksi vaihtaisit öljyä kerran vuodessa kun voit vaihtaa koneen?
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
nfs91
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 19:01
Paikkakunta: Loppi

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja nfs91 »

Tosiaankin nyt vaikuttaisi olevan kunnossa huohottimen puhdistuksen ja uusien tulppien myötä. Päästöt mitattu ja ok, ei savuta muutenkaan.
Nyt vaan toivotaan että jatkossa palvelee yhtä luotettavasti kuin edellinen 2,0t SS 8)

Noista Napen kuvista vois vetää sen johtopäätöksen, että jos varmanpäälle haluaa pelata, niin ainakin tämän kyseisen aeron bio-päivityksen saa jättää haaveilun tasolle :?
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nappen tapaus lienee melkein pahin mahdollinen, eli öljyjä ei vaihdettu juuri ikinä.. Jos on edes jotenkuten huollettu niin ei tuollaisia moskakasoja pitäisi löytyä. Varmuudenhan asiasta saa kun avaa venakopan tai öljypohjan, jolloin näkee onko moottori puhdas vai törkyinen.
Huohottimen tukkeutuminen ei välttämättä liity muuhun moottorin yleiseen sotkuisuuteen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin