2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Mikähän tossa vois olla vikana kun käy 2/3 pytyllä ja työntää öljyä pakoputkesta?
Vikakoodina antaa kampiakselin asentoanturia, mutta mitä sillä on tuon öljyn kanssa tekemistä?
Eihän näissä mitään huohotinongelmia pitäisi olla? Kyseessä -08 Aero.
Vikakoodina antaa kampiakselin asentoanturia, mutta mitä sillä on tuon öljyn kanssa tekemistä?
Eihän näissä mitään huohotinongelmia pitäisi olla? Kyseessä -08 Aero.
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Måråt
Aikoinaan minun toisenmerkkisestä autosta tuli öljyä pakoputksesta. Oli ahdettu peli ja johtui männän hajoamisesta. Ei nyt varmaan kannata ajella enään tuolla pelillä. Katso ainakin sytytystulpat että ovatko öljyset ja mittaa puristuspaineet sylintereistä. Ei tuo kyllä oikein hyvältä kuullosta:(
Aikoinaan minun toisenmerkkisestä autosta tuli öljyä pakoputksesta. Oli ahdettu peli ja johtui männän hajoamisesta. Ei nyt varmaan kannata ajella enään tuolla pelillä. Katso ainakin sytytystulpat että ovatko öljyset ja mittaa puristuspaineet sylintereistä. Ei tuo kyllä oikein hyvältä kuullosta:(
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Joo, ei näissä mitään huohotusongelmia ole
15tkm sitten tehtiin moottoripesu paikallaan jonka jälkeen purettiin ja tehtiin kannen ja öljypohjan pesu, uusi öljysihti, vaihdettu männät, kiertokankien laakerit ahdin yms, nyt ahtimesta on akseli poikki, kiertokankien laakerit valmiit, kampiakselin laakeripinnat naarmuilla ja imusihti niin tukossa ettei uskois todeksi.
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/9-3+SS+Cab/Talvihuolto+2012/N4110842.jpg/_smaller.jpg)
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/9-3+SS+Cab/Talvihuolto+2012/N4110841.jpg/_smaller.jpg)
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/9-3+SS+Cab/Talvihuolto+2012/N4110862.jpg/_smaller.jpg)
Ihanan kallista![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
15tkm sitten tehtiin moottoripesu paikallaan jonka jälkeen purettiin ja tehtiin kannen ja öljypohjan pesu, uusi öljysihti, vaihdettu männät, kiertokankien laakerit ahdin yms, nyt ahtimesta on akseli poikki, kiertokankien laakerit valmiit, kampiakselin laakeripinnat naarmuilla ja imusihti niin tukossa ettei uskois todeksi.
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/9-3+SS+Cab/Talvihuolto+2012/N4110842.jpg/_smaller.jpg)
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/9-3+SS+Cab/Talvihuolto+2012/N4110841.jpg/_smaller.jpg)
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/9-3+SS+Cab/Talvihuolto+2012/N4110862.jpg/_smaller.jpg)
Ihanan kallista
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Mårå
Ei jumakauta, ei voi olla kone tuossa kunnossa 15 tkm jälkeen. Muistuttaa enemmänkin ruohonleikkurin konetta johon ei viimeiseen 10 vuoteen ole vaihdettu öljyjä:)
Ei jumakauta, ei voi olla kone tuossa kunnossa 15 tkm jälkeen. Muistuttaa enemmänkin ruohonleikkurin konetta johon ei viimeiseen 10 vuoteen ole vaihdettu öljyjä:)
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Nappe, viinalla ilmeisesti ajettu? Mitä öljyä tässä on käytetty? Onko tää sen jutun seuraamuksia mitä kemoralla kävi, vai yhdistänkö väärään henkilöön nyt?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Joopajoo. Tukossa tosiaan tämäkin, tosin lähti tulille tulppien vaihdon ja huohottimen putsauksen jälkeen...
Uskaltaako tolla ajaa?
Uskaltaako tolla ajaa?
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Enempi saksalaisista tuttu huohotinongelma sitten jos oli huohotinputket tukossa.. eiköhän sitä uskalla ajaa jos huohotin virtaa taas eikä kerää painetta kampikammioon. Öljyn päätyminen palotilaan kuulostaa oudolta, turbo kunnossa? Kampiakselin asentoanturin vikakoodi on voinut mahdollisesti tulla tuosta vajaalla käynnistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Tuota öljyä itsekkin ihmettelin ja osittain turboa tukkeutumisen ohella epäilin. Saas nähdä kun huomenna otetaan vielä päästöt, että miltä näyttää... Kattiin kuitenkin pääsi jonkun verran öljyä ja tiedä mitä siitä tykkää.jcarlson kirjoitti:Enempi saksalaisista tuttu huohotinongelma sitten jos oli huohotinputket tukossa.. eiköhän sitä uskalla ajaa jos huohotin virtaa taas eikä kerää painetta kampikammioon. Öljyn päätyminen palotilaan kuulostaa oudolta, turbo kunnossa? Kampiakselin asentoanturin vikakoodi on voinut mahdollisesti tulla tuosta vajaalla käynnistä.
Eikös ton turbon luulisi kunnossa olevan jos kerran öljyn putkeen päätyminen lakkaa huohottimen auettua? Jos olisi sökö niin voisi kuvitella savuttavan sinistä enemmän tai vähemmän...
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Ei se katti aivan helposti öljystä piloille mene, mutta tietysti öljyn sisältämät lisäaineet jättää tuhkakerroksen sinne jotka pienentää reagoivaa pinta-alaa joten putsaus saattaa auttaa. Ylikuumeneminen öljystä on tietysti mahdollista mutta hyvin mahdollista että valtaosa meni vain palamatta sieltä läpi.
Turbo ei varmasti ole syyllinen sitten jos öljyntulo lakkasi kun huohotin aukesi. Kenties vain huonoa tuuria että jostain syystä meni tukkoon, kannattaa tutkia että kaikki putket on varmasti auki ja takaiskuvenat toimii ym.
Öljyn lotraus on voinut hyvin johtua siitä, että kun huohotus on tukkeentunut, on kampikammion paine noussut niin paljon ettei painovoimaisesti toimiva turbon öljynpaluu ole enää toiminut, vaan on tunkenut akselilta läpi kaiken. Tällöin syytä avata ja putsata kaikki ahtoputket ja ahtoilmanjäähdytin myös.. ellei kaikki mennyt pakopuolelta ulos.
Turbo ei varmasti ole syyllinen sitten jos öljyntulo lakkasi kun huohotin aukesi. Kenties vain huonoa tuuria että jostain syystä meni tukkoon, kannattaa tutkia että kaikki putket on varmasti auki ja takaiskuvenat toimii ym.
Öljyn lotraus on voinut hyvin johtua siitä, että kun huohotus on tukkeentunut, on kampikammion paine noussut niin paljon ettei painovoimaisesti toimiva turbon öljynpaluu ole enää toiminut, vaan on tunkenut akselilta läpi kaiken. Tällöin syytä avata ja putsata kaikki ahtoputket ja ahtoilmanjäähdytin myös.. ellei kaikki mennyt pakopuolelta ulos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Minulla tosiaan hyytyi kemoran reissulla, syynä tukkeutunut imusihti. Lohkoa EI ole pesty kun huolellisella forte-tyyppisellä käsittelyllä jonka jälkeen kansi ja öljypohja irroitettu ja pesty erillään, eli lohkoon jääneet paskat pyöri edelleen koneessa.
Sitä en tiedä mitä öljyä on käytetty ennen minun aikaa, samaa puuroa siellä oli 85tkm ajettuna kun minulle tuli eli oletettavasti ollut paskalla pidolla ja lyhyttä ajoa, hyvä jos 6v elämän aikana saanut öljyvaihdot 30tkm ja 60tkm kohdalla, epäilen ettei silloinkaan.
Minun aikana käytetty ainakin GM longlife ja jotain valvoline öljyä, viimekesänä öljyt vaihdettu ainakin 4kertaa 15tkm aikana.
Etanoli ei taatusti tee tuota öljysakkaa mutta irroittaa sen kyllä jo sitä on.
Radalla huudattaminen sai todennäköisesti loputkin paskat liikkeelle ja tukkimaan sihdin.
Vertailun ja vaihtelun vuoksi paskat kuvat n.180tkm ajetun vaihtokoneen jakopäästä:
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/9-3+SS+Cab/Talvihuolto+2012/Vaihtokone-jakopaa2.jpg/_smaller.jpg)
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/9-3+SS+Cab/Talvihuolto+2012/Vaihtokone-jakopaa3.jpg/_smaller.jpg)
Miksi vaihtaisit öljyä kerran vuodessa kun voit vaihtaa koneen?
Sitä en tiedä mitä öljyä on käytetty ennen minun aikaa, samaa puuroa siellä oli 85tkm ajettuna kun minulle tuli eli oletettavasti ollut paskalla pidolla ja lyhyttä ajoa, hyvä jos 6v elämän aikana saanut öljyvaihdot 30tkm ja 60tkm kohdalla, epäilen ettei silloinkaan.
Minun aikana käytetty ainakin GM longlife ja jotain valvoline öljyä, viimekesänä öljyt vaihdettu ainakin 4kertaa 15tkm aikana.
Etanoli ei taatusti tee tuota öljysakkaa mutta irroittaa sen kyllä jo sitä on.
Radalla huudattaminen sai todennäköisesti loputkin paskat liikkeelle ja tukkimaan sihdin.
Vertailun ja vaihtelun vuoksi paskat kuvat n.180tkm ajetun vaihtokoneen jakopäästä:
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/9-3+SS+Cab/Talvihuolto+2012/Vaihtokone-jakopaa2.jpg/_smaller.jpg)
![Kuva](http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/9-3+SS+Cab/Talvihuolto+2012/Vaihtokone-jakopaa3.jpg/_smaller.jpg)
Miksi vaihtaisit öljyä kerran vuodessa kun voit vaihtaa koneen?
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Tosiaankin nyt vaikuttaisi olevan kunnossa huohottimen puhdistuksen ja uusien tulppien myötä. Päästöt mitattu ja ok, ei savuta muutenkaan.
Nyt vaan toivotaan että jatkossa palvelee yhtä luotettavasti kuin edellinen 2,0t SS
Noista Napen kuvista vois vetää sen johtopäätöksen, että jos varmanpäälle haluaa pelata, niin ainakin tämän kyseisen aeron bio-päivityksen saa jättää haaveilun tasolle![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Nyt vaan toivotaan että jatkossa palvelee yhtä luotettavasti kuin edellinen 2,0t SS
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Noista Napen kuvista vois vetää sen johtopäätöksen, että jos varmanpäälle haluaa pelata, niin ainakin tämän kyseisen aeron bio-päivityksen saa jättää haaveilun tasolle
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
Re: 2.0T SS Käy kahdella, öljyä pakoputkesta ja ka-asentoanturi
Nappen tapaus lienee melkein pahin mahdollinen, eli öljyjä ei vaihdettu juuri ikinä.. Jos on edes jotenkuten huollettu niin ei tuollaisia moskakasoja pitäisi löytyä. Varmuudenhan asiasta saa kun avaa venakopan tai öljypohjan, jolloin näkee onko moottori puhdas vai törkyinen.
Huohottimen tukkeutuminen ei välttämättä liity muuhun moottorin yleiseen sotkuisuuteen.
Huohottimen tukkeutuminen ei välttämättä liity muuhun moottorin yleiseen sotkuisuuteen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com