Hifihommia, taas..

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Moro
Viimeinkin sain paatettya etten myy tuota allekirjoituksen autoa, ja hommasin kaikki puuttuvat tavarat hifistysta varten.

Ja eihan se mennyt niinkuin piti, soviterenkaat eivat olleet edes lahella oikeaa kokoa ja nakoa.

Osaisiko joku kertoa varmuudella etta mitka soviterenkaat menisivat ovessa olevien orkkis ruuvinreikien kanssa tasan, vai pitaako vaan kylmasti surauttaa pellista lapi?

Ja ei ole materiaaleja eika laitteita eika osaamista eika motivatsuunia alkaa vaantamaan puusta, siksi kyselen aluksi naita valmiita.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Tervehdys, Itsellä on tulevana viikonloppuna tarkoitus vaihtaa etuovien kaiuttimet, ja olen ollut siinä uskossa että vakiosoviterenkaita voi hyödyntää. Autoni on my07 SC, mutta skobet tietääkseni samat 6,5". Katselin joltain jenkki tai britti saab foorumilta ohjeita/kuvia kun joku oli käyttänyt vanhoja sovitteita, ilmeisesti hieman sahaa saa näyttää kun vaikutti että sovitengas orig.kaiuttimessa kiinni, mutta sen saa siitä kyllä irti. Eli tässä mun nolla informaatio postaus asiaan, mutta olen hengessä siis mukana ja ehkä ens sunnuntaina etsin soviteterenkaita itsekin :D

-J-
#6940
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

Soviterengas on myös helppo tehdä itse. Sopivan paksua vaneria vaan ja pahviin tekee sapluunan ja sillä tekee oikean kokoiset ja muotoiset. Lopuksi vielä lakka/maali/hartsikäsittely, ettei kosteus pääse imeytymään vaneriin.
Saab 9-3 SS Aero -04
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Tänään asentelin kaverin kanssa uudet kaiuttimet oviin, ja kaikki meni oikeastaan tosi helposti. Käytin alkuperäisiä soviterenkaita, ja ainoa "säätö" tuli, kun piti hieman ovipahvia jyrsiä kaiuttimen ritilän kohdilta. Kuviakin on ja jos ne ketään kiinnostaa, niin nakkaan ne nettiin. Niin ja samalla tuli laitettua ovien sisäpuolelle vaimennusmattoa.

edit: http://flic.kr/s/aHsjCbQBCH siellä ois pari tärisevillä käsillä napattua fotoa.
#6940
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

jtvirtanen kirjoitti:Tänään asentelin kaverin kanssa uudet kaiuttimet oviin, ja kaikki meni oikeastaan tosi helposti. Käytin alkuperäisiä soviterenkaita, ja ainoa "säätö" tuli, kun piti hieman ovipahvia jyrsiä kaiuttimen ritilän kohdilta. Kuviakin on ja jos ne ketään kiinnostaa, niin nakkaan ne nettiin. Niin ja samalla tuli laitettua ovien sisäpuolelle vaimennusmattoa.

edit: http://flic.kr/s/aHsjCbQBCH siellä ois pari tärisevillä käsillä napattua fotoa.
Hyvät fotot oli kyllä, sääli vain että minulla ei ovissa ole kaiuttimia ollut joten ei sielä niitä adaptereitakaan ole ;)

Paljonko meni silent coatia konttiin + oviin? itsellä on tukkupakkaus (4m2) hyllyssä ja ajattelin että mahtaako riittää..

-Örkki-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Örkinrumilus kirjoitti:
jtvirtanen kirjoitti:Tänään asentelin kaverin kanssa uudet kaiuttimet oviin, ja kaikki meni oikeastaan tosi helposti. Käytin alkuperäisiä soviterenkaita, ja ainoa "säätö" tuli, kun piti hieman ovipahvia jyrsiä kaiuttimen ritilän kohdilta. Kuviakin on ja jos ne ketään kiinnostaa, niin nakkaan ne nettiin. Niin ja samalla tuli laitettua ovien sisäpuolelle vaimennusmattoa.

edit: http://flic.kr/s/aHsjCbQBCH siellä ois pari tärisevillä käsillä napattua fotoa.
Hyvät fotot oli kyllä, sääli vain että minulla ei ovissa ole kaiuttimia ollut joten ei sielä niitä adaptereitakaan ole ;)

Paljonko meni silent coatia konttiin + oviin? itsellä on tukkupakkaus (4m2) hyllyssä ja ajattelin että mahtaako riittää..

-Örkki-
Aivan, no ei varmasti ole sovitteita jos ei kaiuttimiakaan ;) Mitähän tota mattoa olis menny...hmnn ehkä kolme semmosta kokonaista levyä, koko vähä isompi ku A4 ja sitten joku pienempi suikale per ovi. Ja takakonttiin laitoin kesällä ja en kyllä enää muista, mutta toki enemmän kuin yhteen oveen jne. Laitoin vain vaimennusta uloimmaiseen peltiin, itse ovipahvi on aika hyvin jo vaimenettu ja en tässä ole mitään hirveevä hifistelyä hakenut. Mutta kyllähän nyt jo ihan ok rokki soi.
#6940
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Aivan, no ei varmasti ole sovitteita jos ei kaiuttimiakaan ;) Mitähän tota mattoa olis menny...hmnn ehkä kolme semmosta kokonaista levyä, koko vähä isompi ku A4 ja sitten joku pienempi suikale per ovi. Ja takakonttiin laitoin kesällä ja en kyllä enää muista, mutta toki enemmän kuin yhteen oveen jne. Laitoin vain vaimennusta uloimmaiseen peltiin, itse ovipahvi on aika hyvin jo vaimenettu ja en tässä ole mitään hirveevä hifistelyä hakenut. Mutta kyllähän nyt jo ihan ok rokki soi.
Niin justiinsa, eiköhän se sitten minulle riitä myöskin. Minulla on siis kaksi niitä levyjä. Ajattelin kanssa vaan ulkopellin laittaa ovista, koska se välipelti on aika kivasti jämäkkä rakenteensa ansiosta. Aukot vedän umpeen ja mattoa päälle. ja tuplakerros kaiuttimen taakse toki. Viahtuu itsellä koko laitteisto niin täytyy ethdä kunnolla ^^ Oletko vetänyt omat piuhat oviin kaiuttimia varten vai meetkö alkuperäisillä?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Örkinrumilus kirjoitti:
Aivan, no ei varmasti ole sovitteita jos ei kaiuttimiakaan ;) Mitähän tota mattoa olis menny...hmnn ehkä kolme semmosta kokonaista levyä, koko vähä isompi ku A4 ja sitten joku pienempi suikale per ovi. Ja takakonttiin laitoin kesällä ja en kyllä enää muista, mutta toki enemmän kuin yhteen oveen jne. Laitoin vain vaimennusta uloimmaiseen peltiin, itse ovipahvi on aika hyvin jo vaimenettu ja en tässä ole mitään hirveevä hifistelyä hakenut. Mutta kyllähän nyt jo ihan ok rokki soi.
Niin justiinsa, eiköhän se sitten minulle riitä myöskin. Minulla on siis kaksi niitä levyjä. Ajattelin kanssa vaan ulkopellin laittaa ovista, koska se välipelti on aika kivasti jämäkkä rakenteensa ansiosta. Aukot vedän umpeen ja mattoa päälle. ja tuplakerros kaiuttimen taakse toki. Viahtuu itsellä koko laitteisto niin täytyy ethdä kunnolla ^^ Oletko vetänyt omat piuhat oviin kaiuttimia varten vai meetkö alkuperäisillä?
Alkuperäisiin johtoihin kolvattiin piuhat. Ja tässähän systeemissä (premium 150) on oma vahvistin ovien kaiuttimille, joten ihan ok potkii.
#6940
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Lainaan vähän ketjua.

Tarkoitus olisi päivitellä 2009 SportCombin äänentoistoa.

Soittimeksi tulee 2din kokoinen kosketusnäytölleninen mediatoistin, ja tilasin briteistä 2din kokoisella reijällä olevan levyn tuohon kojelautaan.

Soitin: Xzent XT8026BT (oli niin halpa että pakko kokeilla)
Kuva
Sovitin kojelautaan:
http://www.nexxia.co.uk/products.asp?s= ... n%20Fascia
Johtoadapteri:
http://www.nexxia.co.uk/product.asp?s=H ... e=CT20SA03

Jätin vielä tilaamatta kaapelin jotta saa myös ratin namiskat toimimaan. Täytyy selvitellä ensin minkälainen sen pitää olla.

Tarkoitus on asentaa etupäähän erillissarja ja tarttis vähän vinkkiä:

Minkä kokoiset nuo vakio ovipaikat on? Itsellä premium audio 70 tjsp joten ovissa ei ole kaiuttimia ilmeisesti nyt ollenkaan.

Onko huono idea lyödä midit oviin ja diskantit kojelaudan vakiopaikoille peitelevyn alle? Jos on niin minkälaista settiä suosittelisitte? Joillain on näkynyt 2-kaiuttimia (jälkiasenteisia) kojelaudan paikoilla.

Mitä pitää ottaa huomioon kun noita alkaa lyömään paikalleen, onko mitään erikoisuuksia odotettavissa?

Tarvitsenko jotain muuta vielä? Vahvistin löytyy jo sekä kaiutin-, rca- ja virtapiuhat.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

lentäväsaabisti kirjoitti:Lainaan vähän ketjua.

Tarkoitus olisi päivitellä 2009 SportCombin äänentoistoa.

Soittimeksi tulee 2din kokoinen kosketusnäytölleninen mediatoistin, ja tilasin briteistä 2din kokoisella reijällä olevan levyn tuohon kojelautaan.

Soitin: Xzent XT8026BT (oli niin halpa että pakko kokeilla)
Kuva
Sovitin kojelautaan:
http://www.nexxia.co.uk/products.asp?s= ... n%20Fascia
Johtoadapteri:
http://www.nexxia.co.uk/product.asp?s=H ... e=CT20SA03

Jätin vielä tilaamatta kaapelin jotta saa myös ratin namiskat toimimaan. Täytyy selvitellä ensin minkälainen sen pitää olla.

Tarkoitus on asentaa etupäähän erillissarja ja tarttis vähän vinkkiä:

Minkä kokoiset nuo vakio ovipaikat on? Itsellä premium audio 70 tjsp joten ovissa ei ole kaiuttimia ilmeisesti nyt ollenkaan.

Onko huono idea lyödä midit oviin ja diskantit kojelaudan vakiopaikoille peitelevyn alle? Jos on niin minkälaista settiä suosittelisitte? Joillain on näkynyt 2-kaiuttimia (jälkiasenteisia) kojelaudan paikoilla.

Mitä pitää ottaa huomioon kun noita alkaa lyömään paikalleen, onko mitään erikoisuuksia odotettavissa?

Tarvitsenko jotain muuta vielä? Vahvistin löytyy jo sekä kaiutin-, rca- ja virtapiuhat.
Jos olisit käyttänyt hakua niin oisit törmänny ketjuun http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=119087 ,noin niinkun jatkoa varten ^^
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Itse laitoin kojelaudalle setin JL Audio C2-350X eli 3.5" 2tie systeemit. Parannus huomattava originaali pahvikaiuttimiin. Nyt en oo varma onko tässä premium 150 systeemissä vain se keskikaiutin kojelaudalla, mutta sen kytkin pois pilaamasta saundia. Ovien paikat on 6.5" ja jos kojelautaan länttään jonku 2tie systeemin, niin oviin sitten lienee fiksuinta mid basso/basso. Itse en ole mikään asiantuntija tahi kultakorva, mutta omilla päivityksillä rokki soi ja ihan tyytyväinen olen. Toi yläpää muutos tekee suurimman parannuksen kun saa "oikeat" diskantit. Niin ja se linkki mikä tuossa oli on aika keskittynyt vanhempaan systeemiin. Voin kaivaa sen ketjun missä itse arvon näitä juttuja :)

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=127337
#6940
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Örkinrumilus kirjoitti: Jos olisit käyttänyt hakua niin oisit törmänny ketjuun http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=119087 ,noin niinkun jatkoa varten ^^
Tulihan sitä käytettyä mutta sattui vaan silmään noita vanhemman setupin juttuja, niinkuin tuo linkkaamasi juttu.

Ihme ettei tänne oli kukaan vielä tehnyt FAQia noista Saabin audiojärjestelmistä. Myös oma osasta hifistelylle olisi ihan hyvä.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

jtvirtanen kirjoitti:Itse laitoin kojelaudalle setin JL Audio C2-350X eli 3.5" 2tie systeemit. Parannus huomattava originaali pahvikaiuttimiin. Nyt en oo varma onko tässä premium 150 systeemissä vain se keskikaiutin kojelaudalla, mutta sen kytkin pois pilaamasta saundia. Ovien paikat on 6.5" ja jos kojelautaan länttään jonku 2tie systeemin, niin oviin sitten lienee fiksuinta mid basso/basso. Itse en ole mikään asiantuntija tahi kultakorva, mutta omilla päivityksillä rokki soi ja ihan tyytyväinen olen. Toi yläpää muutos tekee suurimman parannuksen kun saa "oikeat" diskantit. Niin ja se linkki mikä tuossa oli on aika keskittynyt vanhempaan systeemiin. Voin kaivaa sen ketjun missä itse arvon näitä juttuja :)

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=127337
Kiitoksia vastauksesta, päädyin nyt sellaiseen lopputulemaan että 3.5" 2.tie kojelaudalle ja 6.5 midbasso oveen. 3.5" saa ajaa soitin ja midbassoja vahvistin, jakosuotimena ajattelin käyttää vahvistimen omaa.

Tuollaista settiä kasailin autostudion sivuilta:

Hertz ECX87.4 3.5 2-tiekaiuttimet 59.90
Hertz EV165L.4 6.5 midbassokaiuttimet 79.90
Hertz HE4 4-kanavainen vahvistin 159,90 €

nelikanavaisen päätin ostaa sen takia että saa sitten mahdollisen subin vielä samalla hoidettua.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tuleeko Premium 150:ssä ns. "systeemiäänet" keskikaiuttimesta? Ajatus oli korvata etupään kajarit paremmilla ja kytkeä tuo keskimmäinen pois käytöstä mutta onko tuhoontuomittu ajatus?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hifihommia, taas..

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

jmaatta kirjoitti:Tuleeko Premium 150:ssä ns. "systeemiäänet" keskikaiuttimesta? Ajatus oli korvata etupään kajarit paremmilla ja kytkeä tuo keskimmäinen pois käytöstä mutta onko tuhoontuomittu ajatus?
En sano etteikö ne tulisi, mutta kyllä ne myös kuuluu muista skobeista, koska itselläni keskikaiutin pois pelistä ja kuuluu "system soundit".
#6940
Vastaa Viestiin