"SS / SC jätti tien päälle" -tarinat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Mscrnt kirjoitti:Eipä tule trippiä käytettyä tuohon tarkoitukseen joten vaikea sanoa. Olipa syy mikä hyvänsä niin luulisi että jos johonkin autossa pitää voida luottaa niin se on tuo polttoainemittaus... On nimittäin ensimmäinen auto jossa tuo kusee näin pahasti.

Pitää varmaan porata mittatikku auton kylkeen jotta voi tarkastella tuota polttoaineen määrää. 8)
(Sori kun nyt taas änkeän 9-3-puolelle, mutta.. ;) 2002 9-5:ssä on vielä toimiva bensamittari, joka käyttäytyy aina loogisesti (viisari laskee aina ajossa ja nousee vain tankatessa ;-) Sen sijaan 2007 mallissa on tämä 9-3-tyylinen mittari, joka elää aivan omaa elämäänsä. Tankkauksen jälkeen saattaa päästä 200 km niin ettei viisari värähdäkään yläreunasta, mutta toisinaan se taas laskee ajamatta kilometriäkään 1/8 tankillista. En ole koskaan uskaltanut testata, mitä tapahtuu alle 1/4 tankin - pitäisi ottaa varabensaa mukaan.

DTE lupailee välillä 1000 km tankkausväliä, mutta lukema saattaa tippua 200 km parin ripeämmän kiihdytyksen takia (ja jäädä pysyvästi huomattavasti alemmalle tasolle).

Tietääkö kukaan tuon mittarin toimintalogiikkaa? Se ei voi toimia pelkän tankin anturin perusteella noin epämääräisesti - ilmeisesti joku bittinikkari on keksinyt siihen jotain "hienoa" älyä väliin.

Emännän entiseen 9-3SS:ään vaihdettiin tankin anturi kahdesti ja päivittettiin softaa useamman kerran ennen kuin mittari alkoi näyttää edes sinne päin oikein. Ei oikein vakuuta tuo nykyinen mittarisysteemi :-( Mukava ajella jossain pohjoisessa, missä bensaa ei välttämättä kaupata ihan joka 100 km välein, kun ei uskalla luottaa mittariin.

Edit: Mikä on kun ei lainaus pelaa.. :(
Viimeksi muokannut jmarin, Ma Elo 13, 2007 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Eikös tuo bensamittari myös ole mukautuva? eli hetkellisen kulutuksen kasvu pudottaa viisaria. periaatteessa oikein toimivan mittarin "virhe" vähenee loppua kohti, koska bensan määrä lähestyy loppua? Myöskään mittari ei nosta neulaa, vaan ainoastaan vähentää kulutuksen mukaan.Tarkoitus on varmasti juuri se ettei lopu. mittarissa tai anturissa /n säädöissä oltava vikaan jos päästää loppumaan.

100% varma en ole, mutta näin sen pitäisi olla.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Poikarukka kirjoitti:Eikös tuo bensamittari myös ole mukautuva? eli hetkellisen kulutuksen kasvu pudottaa viisaria. periaatteessa oikein toimivan mittarin "virhe" vähenee loppua kohti, koska bensan määrä lähestyy loppua? Myöskään mittari ei nosta neulaa, vaan ainoastaan vähentää kulutuksen mukaan.Tarkoitus on varmasti juuri se ettei lopu. mittarissa tai anturissa /n säädöissä oltava vikaan jos päästää loppumaan.

100% varma en ole, mutta näin sen pitäisi olla.
Kyllä bensamittarin pitää näyttää sitä, paljonko tankissa on ainetta. Ei siihen saa kulutus tms. vaikuttaa. DTE tietysti riippuu kulutuksesta (9-5:ssä viimeisen 15 minuutin keskikulutuksen perusteella laskettuna). Sitä vain ihmettelen, miksi uusi mittari on niin epämääräinen, kun vanhempi versio toimi ainakin minulla täydellisesti.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Itse myös olen absoluuttisen näyttämän kannalla kuten sinäkin. Mittarin kuuluu näyttää oikein ja juuri sen mitä asteikossa on. Muuten mitätöi itsensä. Toisaalta bensamittarissa ei olekaan numeraalista asteikkoa ja oikein toimiessaan voi herättää huomion ja pelastaa tyhjäksi ajolta jo ennen korpimaata. Saabin lämpömittari toimii alueittain. Vaakasuoraa näyttää 80-115 asteessa. yli ja alle neula liikkuu. Tarkoituksena on rauhoittaa kuskin näkökenttää. Tieto että lämmöt on ok riittää. Tietysti ymmärtävälle vaihtelut ja poikkeaminen voi kertoa jo sinänsä tietoa. Itse haluan tietää lukeman.

Aika turhia nuo mittarit. Turbo mittarikaan ei ole asteikolla, vaan corolla tyyliin economy vaihdettu vain turboksi. Nopeusmittarikin on tarkoituksella säädetty yli näyttäväksi lainsäädännön takia. Sid tietää tarkemmin nopeuden(myös matkamittarin laskee "todellisesta" matkaa) ainakin omassani, koska gps ja nopeusvaroitin toimii lähes yksi yhteen. Enää puuttuu että kierroslukukin on suuntaa antava.. Vihreä viisari jossa lukee "engine on".
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: "SS / SC jätti tien päälle" -tarinat

Viesti Kirjoittaja Timon »

Nostellaas vähän tätäkin. Menee kyllä vähä otsikon ohi kun ei tielle jättänyt, mutta kun täällä muutkin on kirjoitelleet bensamittarin vioista niin jospa minäkin:

Mikähän vaivaa bensamittaria kun näyttää puolta tankillista, vaikka edellisestä tankkauksesta on jo reilut 740 km 8O

Edellisen tankkauksen jälkeen ajoin siis ensin ~370 km maantietä. Tässä vaiheessa mittari näytti hieman vajaata 3/4. Silloin kaadoin kanisterista 10 litraa bensaa tankkiin, jolloin mittari nousi näyttämään hieman yli 3/4. Pari päivää auto seisoi tallissa, jonka jälkeen ajoin uudelleen maantietä reilut 350. Jälkimmäisen matkan ajoin nightpanel päälle niin en erityisemmin seurannut mittarin liikkeitä matkan aikana, mutta perille päästyäni huomasin mittarin näyttävän puolta tankkia. Yllätyin, koska yleensä saman reissun tehtyäni mittari näyttää siinä vaiheessa noin 1/4. (SID näytti paluumatkalle keskikulutusta 6,1). Noiden maantietaipaleiden jälkeen olen ajellut tuolla noin 30 km kaupunkiajoa, ja mittari näyttää edelleen puolta tankkia :?

Koska olen melko varma, ettei tuo malmikasa kulje neljällä litralla sataa kilometriä, näyttää bensamittari varmaankin väärin. Tuon bensamittarin toiminta ei ole tähänkään asti ollut mitenkään lineaarista, nimittäin täyden tankin ajaminen mittarin mukaan puoleen väliin vaatii kilometrejä vähän yli 500. Puolesta välistä punarajalle neula putoaa jo noin 150 kilometrin matkalla. Eli mittarin mukaan tankin tyhjenemisnopeus kasvaa sen mukaan, mitä vähemmän bensaa tankissa on.

Eli tuleeko raadille mieleen muita syyllisiä kuin tuo polttoaineen määrää mittaava anturi? Ja kuinka halpaa ja helppoa sen korjaaminen on? Tankin varmaan joutuu tiputtamaan alas, mutta muuta? Ja onko se anturi yksinään vaihdettavissa, vai onko se integroitu polttoainepumppuun?

Jos tuon anturin joutuu vaihtamaan niin olisi varmaan samalla viisasta vaihtaa polttoaineensuodatin, mutta oliko niin että se on tässä -03 mallissa integroitu polttoainepumppuun, eli koko pumppu menis vaihtoon?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: "SS / SC jätti tien päälle" -tarinat

Viesti Kirjoittaja Timon »

Päivitellääs tilannetta jos joku on samassa tilanteessa tai saman kokenut.

Eli eilen kaupungissa ajellessa mittari laski hieman alaspäin, noin viisarin paksuuden verran puolivälin alapuolelle. (SID näytti että vielä pääsis reilut 450 kilsaa :? )

Kävin sitten tankkaamassa tankin täyteen ja mittari nousi aivan normaalisti täyteen ja D.T.E 860 km. Eli ainakin mittari toimii johonkin suuntaan, muttei jostain syystä puolivälistä alaspäin kovin hyvin. Seuraillaan tilannetta...
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: "SS / SC jätti tien päälle" -tarinat

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

[quote=Kävin sitten tankkaamassa tankin täyteen ja mittari nousi aivan normaalisti täyteen ja D.T.E 860 km. Eli ainakin mittari toimii johonkin suuntaan, muttei jostain syystä puolivälistä alaspäin kovin hyvin. Seuraillaan tilannetta...[/quote]

Tähän voisi omasta diesel- :saab: sta sen verran kertoa että siinä tuo polttoainemittarin viisarin toiminta on seuraavanlaista:

- jos tankkaan tankin täyteen tilanteessa jossa mittari näyttää ~3/4 tankkia täyttä, ei mittari tankkauksen jälkeen heilahda suuntaan eikä toiseen (aineet on kuitenkin menneet tankkii eikä pitkin pihoja), tilanne ikäänkuin päivittyy oikeaksi n. 50 kilometrin päästä (eli viisari nousee viiveellä kuin entisellä miehellä ikään :roll: )
- kun tankissa mittarin mukaan n. puolet jäljellä ja siitä suoritetaan täyteen tankkaus, nousee viisaari normaalisti tappiin, samoin tästä alaspäin

SID kuitenkin tuntuu tajuavan lisääntyneen polttoainemäärän "ennustuksissaan" 8)
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
Vastaa Viestiin