Etupään kolina

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Tunkki 9-3 Aero
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 06:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja Tunkki 9-3 Aero »

Kerrohan, MarkusJ, sitten kokemuksia, loppuiko pakkaskolina.
Saab 9-3 Aero 2.0T MY2004
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Tunkki 9-3 Aero
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 06:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja Tunkki 9-3 Aero »

Onko kukaan muuten tsekannut, voisiko sellainen muovinen klopina kuulua pissapojan tankista. Jenkkifoorumilla jollakin oli tuo tankki kolissut, kun oli ollut löysällä.

Etupuskurin irroittaminen ei liene kummoinen projekti?
Saab 9-3 Aero 2.0T MY2004
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja tonisku »

Itselläni on auto kolistellut etupäästä etenkin voimakkaammissa käännöksissä ja niiden palautuksissa sekä liikkeillelähdöissä ja esim. parkkiin vekslaamisessa (D:ltä R:lle ja toisin päin). Ääni kuuluu lähinnä apukuskin puolelta ja kuulostaa jousen paukkumiselta.
Auto tuli tänään huollosta. Siellä vaihdettiin koiranluu (muiden huoltotoimien yhteydessä), mistä epäilin vaivan johtuvan, mutta edelleen paukkuu. Huollossa sanottiin, että asia korjantuu iskunvaimentimien yläpään laakereiden vaihdolla. (Työtä ei valitettavasti ehditty tehdä kyseisessä huollossa :( .)
Itse epäilen nyt, että vika saattaa olla myös suojakumeissa.
Kysymys kuuluukin, että mitä kannattaa vaihtaa samalla kertaa, kun laakerit ja suojakumit vaihdetaan? Iskarit joudutaan kuitenkin irrottamaan paikoiltaan. Toisen koiranluun vaihdan toki sitten samalla.
Laturi vaihdettiin myös huollossa, osan hinta oli melko suolainen 8O
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

tonisku kirjoitti:Itselläni on auto kolistellut etupäästä etenkin voimakkaammissa käännöksissä ja niiden palautuksissa sekä liikkeillelähdöissä ja esim. parkkiin vekslaamisessa (D:ltä R:lle ja toisin päin). Ääni kuuluu lähinnä apukuskin puolelta ja kuulostaa jousen paukkumiselta.
Auto tuli tänään huollosta. Siellä vaihdettiin koiranluu (muiden huoltotoimien yhteydessä), mistä epäilin vaivan johtuvan, mutta edelleen paukkuu. Huollossa sanottiin, että asia korjantuu iskunvaimentimien yläpään laakereiden vaihdolla. (Työtä ei valitettavasti ehditty tehdä kyseisessä huollossa :( .)
Itse epäilen nyt, että vika saattaa olla myös suojakumeissa.
Kysymys kuuluukin, että mitä kannattaa vaihtaa samalla kertaa, kun laakerit ja suojakumit vaihdetaan? Iskarit joudutaan kuitenkin irrottamaan paikoiltaan. Toisen koiranluun vaihdan toki sitten samalla.
Laturi vaihdettiin myös huollossa, osan hinta oli melko suolainen 8O
Nämä kolinat on näissä näköjään ennemmin tai myöhemmin edessä.. :roll:
Kävin juuri hakemassa uudet kääntölaakerit, vaikka entiset ei olleet paikallaan kuin n. 25tkm ja takuu voimassa, mutta kun kerran joustituet on irti, niin mieluummin vaihtaa samalla uudet laakerit kun ne ei ole hinnan kiroissa. Täytyy piruuttaan kattoo vanhat onko ne mitenkä rapeassa kunnossa pistää vaikka talteen jos tulee joku hätä tarve.
Sitten kun alkaa kuulumaan sellainen tasainen kumiseva sointi ääni klonksahtelun lisäksi, niin tietää että siellä jousta väännetään koko ajan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On se jännä juttu vaan nämä iskarit ja kääntölaakerit.

Itse vaihdoin myös kääntölaakerit iskarien vaihdon yhteydessä, vaikka kääntölaakereissa ei mitään vikaa ollutkaan (iskarit paukkuivat). Laitoin vanhat kääntölaakerit talteen, kun on joku kumma tapa näitä vanhoja vielä toistaiseksi ehjiä osia säilöä.

Eipä ollut turhaa hommaa. Tässä joitakin aikoja sitten (olisiko ollut n. 1,5v sitten) hajosi eräältä paikalliselta saabistilta toinen etujousi. Vaihdettiin yhdessä jouset ja huomattiin, että katkennut jousi oli rikkonut aivan tuusan nuuskaksi kääntölaakerin. Jousi oli katkennut yläpäästä, niin teki tuon tempun. Eihän tietenkään ollut uutta kääntölaakeria, mutta eipä hätää. Muistin siinä samalla, että minullahan on varastossa ne vanhat.

Laitettiin se minun ties kuinka vanha toimiva kääntölaakeri. Puhdistettiin ja voideltiin se niin hyvin kuin mahdollista. Tietääkseni se on siellä paikallaan vieläkin ja toimii hyvin. Se tässä ihmetyttää, että miten ne jotkut hajoaa hyvinkin nopeasti, kun taas toiset kestää pitkään. Olisiko tuo minun kääntölaakerien kestävyydellä mitään osuutta sillä, että säilytän autoa aina lämpimässä tallissa. Mene ja tiedä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Tunkki 9-3 Aero kirjoitti:Kerrohan, MarkusJ, sitten kokemuksia, loppuiko pakkaskolina.
Tilasin tukilautaset ja kääntölaakerit saksasta joita piti odotella toista viikkoa. Olishan noita motonetistakin löytynyt kun olis osannut ooppelin kohdalta etsiä...

Nyt on jokatapauksessa vaihdettu. Iskarin ollessa irti kokeilin että onko Monroessa 50 tkm ajon jälkeen samanlaista klappia kuin Sachsissa aikanan oli...ei ollut.
Koeajon perusteella kumina ehkä vähän vähentyi kun kylmällä autolla lähtee monttuisella pihalla liikkeelle mutta edelleen kumisee sen verran että toimenpiteitä jatketaan.

Seuraavaksi vaihtuu kallistuksenvakaajan kumit. Toinen syylärin ylätukikumi on myös tilauksessa että jos sekin menee vaihtoon. Sellaseen asiaan kiinnitin huomion että sisälokasuojaa kun paukuttaa nyrkillä niin kuuluu sen oloista ääntä mistä vois olla kyse, vähän samanlainen tilanne puskurin suojamuovien suhteen.
9-3 SS 1.8t
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja sämä »

Viime viikolla tuli hankittua tuo -06 9-3 SS, ajettu 140tkm.
Kotiin kun pääsin autonhakureissulta huomasin että kun on epätasaisempaa tietä kuuluu kuskinpuolelta pehmeää kolinaa/naputusta. Auto on menossa vielä liikkeeseen huoltoon toimimattoman kuskin oven lukon takia ja sain neuvoteltua iskarien yläpään vaihdon kunhan itse hankin kääntölaakerin. Osaa tiedustellessa myyjä kertoi myös vakaajantangon ääntelevän noin.
Tutkin tänään tuota koiranluuta eikä siitä kyllä osannut sanoa onko rikki vai ei, mutta pajalta lähtiessa huomasin äänen pienentyneen paljonkin. En tiedä johtuiko lämpimästä pajasta vai tuosta koiranluun liikuttelustaa?

Lähinnä mietinkin voiko tuo kääntölaakeri äänellä "pystysuunassa" vaikka ei ääntelisikään kierrettäessä?
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja sämä »

Koiranluu tuli vaihdettua mutta eipä tuo napinaa poistanut, yläpään laakeri siellä vihoittelee. Auto kävi jo liikkeen huollossa joten omaksi riesaksi jäi tuon napinan poisto.

Miten on, kuinka pakollinen on suuntaukset tehdä kun tuon yläpään laakerin vaihtaa? Camberiinhan tuo tolpan kulma vaikuttaa mutta kuinka pieleen tuo on edes mahdollista laittaa, vakio osista kuitenkin puhutaan?
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Laakerin vaihdon takia ei tarvi suunnata uusiksi.
93SC TTiD
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Nuo kolinat kannattaa ottaa ajoissa tosissaan.
Varsinkin jos kääntölaakeri jumittelee, niin jousen katkeaminen voi aiheuttaa aika vakavia juttuja.
Esimerkkinä tuttavan Vectra, josta katkesi jousi ja katkennut jousen pää repäisi renkaan paskaksi. Onneksi tämä tapahtui 50km/h alueella. :?
No, tämä oli viimenen niitti ja kuulemma viimeinen "GM lahkon" auto.
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja sämä »

Jep, tarkoitus vaihtaa kyllä ennen kuin alkaa terävästi kolahtelemaan, isän C Vectrassa kolahteli ennen laakereiden vaihtoa niin pahasti että en olisi itse ilennyt ajaa.

Ledföderiä olen suosinut aiemmissa mutta näköjään ei oo hyllyssä kuin Ruvillea Osamiehessä, 2v takuu kuitenkin tuollekkin olisi ja saksalaismerkki näkyisi olevan. Mahtaakos Motonetissä olevat olla merkiltään jollain lailla alkuperäistä mukailevia laadultaan?
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja sämä »

Uusi yläpään laakeri tuli vaihdettua, olihan se vanha tosi huonona mutta ei se vielä takerrellut vaikka kuivana olikin.

Napina senkun jatkuu. Voisikohan iskarissa olla vika? :? En tee kyllä tuon eteen mitään ennen kesää, sitten ehkä samontein iskarit ja jouset uusiin joka nurkkaan mallia madalletut.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Iskari on myös "naputtavan" äänen lähde joskus. Alkaa kuulumaan kovemmilla pakkasilla.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja 900i »

Pystyikö noita vakaajan runkokumeja eteen vaihtamaan apurunko paikallaan?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Etupään kolina

Viesti Kirjoittaja sämä »

apu,apupoika kirjoitti:Iskari on myös "naputtavan" äänen lähde joskus. Alkaa kuulumaan kovemmilla pakkasilla.
Selittäiskin miks ääni hiljasempi kun lämpimästä pajasta liikkeelle lähtenyt :lol:

Kiitokset uskonvahvistuksesta :D
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
Vastaa Viestiin