MY08 jähmeä vaihteensiirto
MY08 jähmeä vaihteensiirto
Onkohan ominaisuus vai vika vuoden 2008 bensakoneisessa 5-vaihteisessa manualissa jähmeä vaihteensiiro. Lämpimästä hallista auto ajoon ja toteamus vaihteiston toiminnan surkeudesta oli yllätys. Vertailua toiseen vastaavaan malliin ei ole vielä tullut tehtyä. Eihän nuo saabin laatikot mitään herkkiä ole koskaan olleet, mutta tässä joutui alkuun oikein työntämään vaihteita sisään. Autolla ajettu noin 100tkm ja ainakin perushuollot tehty. Näytti siltä, että vaihteensiirto on vaijerilla. Onko tuossa ollut ongelmia? Kuuluuko vaihteiston öljynvaihto huolto-ohjelmaan missään vaälissä?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Voisiko vaihtaa öljyt? Olen sitä mieltä että se notkistaa. Voihan tietysti olla vaihteensiirrossakin.
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Ilmeisesti ominaisuus kun itsellä sama "vika" allekirjoituksen autossa, joka hankittu 109 tkm ajettuna. Ei voi sanoa, että vaihde loksahtaisi ihan vaivatta paikoilleen.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Omaan autooni vaihdoin n. 100tkm:n kohdalla laatikkoon uudet öljyt (GM:n "punaviinit") ja vaihteistosta tuli selkeästi liukkaampi vaihtojen osalta.
Tämän talven aikana ilmaantui narinaa/tahmausta vaihdekepin sivuttaisakselille vaihteen olleessa vapaalla. Tämä vaiva korjaantui, kun nostin damaskin kehyksineen ylös ja ruiskutin vaaleaa litiumrasvaa (B-marketin spray) vaihdekepin muovisiin niveliin.
Tämän talven aikana ilmaantui narinaa/tahmausta vaihdekepin sivuttaisakselille vaihteen olleessa vapaalla. Tämä vaiva korjaantui, kun nostin damaskin kehyksineen ylös ja ruiskutin vaaleaa litiumrasvaa (B-marketin spray) vaihdekepin muovisiin niveliin.
Saabiton Saabisti
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Terve
Itellä 180tkm ajettu -03 manuaali ja ehkä eniten auttoi vaihteiden vaihtoon juuri tuo kepin juuren pallonivelen voitelu Sinne kun kertyy valkoista muovipurua niin aiheuttaa varmasti kitkaa kuivana. Laatikkoöljyjen vaihto ei niinkään muuttanut täällä laatikkoa joutuisammaksi.
Itellä 180tkm ajettu -03 manuaali ja ehkä eniten auttoi vaihteiden vaihtoon juuri tuo kepin juuren pallonivelen voitelu Sinne kun kertyy valkoista muovipurua niin aiheuttaa varmasti kitkaa kuivana. Laatikkoöljyjen vaihto ei niinkään muuttanut täällä laatikkoa joutuisammaksi.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Mitäs vaihteisto öljyä kannattaa pistää 5-loviseen manuaali laatikkoon? Ja paljon sitä tarvitaan?
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Turbo-moottorisen 5-vaihteiseen menee n. 1,9 litraa ja itse käyttäisin (ja myös käytän ) GM:n omaa "punaviiniä", eli MTF0063 (9120541). Löytyy ainakin merkkiliikkeestä ja maksaa n. 10€ / litra.
Saabiton Saabisti
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Pieni vinkki Lisäaineesta jota saabhuoltokin myi ainakin swedussa. Slick 50 on usein auttanut manuaalisessa vaihdelootassa ja helpottanut laatikon toimintaa. Sitä on myös automaattilootalle.
Linkki, mutta en löytänyt suomenkielistä:
http://www.seabeach.se/vaxellada-manuel ... alsearch=1
Linkki, mutta en löytänyt suomenkielistä:
http://www.seabeach.se/vaxellada-manuel ... alsearch=1
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Täällä samaa vaivaa vaikka vanhempi 6-lovinen. Vaihteita pitää varsinkin kylmänä todella asetella paikalleen, yköseltä kakoselle vaihto ei onnistu kuin vapaalla välillä keppiä heiluttelemalla. Narinaakin kuuluu, pitääpä kokeilla tuota ruiskutettavaa litiumrasvaa. Öljyjen vaihto aiemmin auttoi vähän asiaan, mutta vain vähän. Taitaa olla ihan luonteikkuutta
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Suosittelen vaihtamaan öljyjä sinne vaihteistoon...itsellä ei niitä ainakaan ole vaihdettu luultavasti koskaan. (öljy ei ollut enään punaista...)TommyW kirjoitti:Turbo-moottorisen 5-vaihteiseen menee n. 1,9 litraa ja itse käyttäisin (ja myös käytän ) GM:n omaa "punaviiniä", eli MTF0063 (9120541). Löytyy ainakin merkkiliikkeestä ja maksaa n. 10€ / litra.
Vaihteisto kyllä toimisi ennen vaihtoakin hyvin,nyt paremmin. Samalla rasvailin kuulan ja vaihteiston päästä nivelet.
Ja psst. motonetistä löytyy myös alkup.gm vaihteistoöljyä:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-0044
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Tyhjennystulppa on hieman ahtaassa paikassa, laatikon "etu/alakulmassa ja harmittavan lähellä runkopalkkia.
Tarkistustulppa on laatikon kyljessä, mutta mielestäni täyttö onnistuu helpoiten peruutusvalokytkimen aukosta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=123079
Tarkistustulppa on laatikon kyljessä, mutta mielestäni täyttö onnistuu helpoiten peruutusvalokytkimen aukosta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=123079
Saabiton Saabisti
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Olisiko kenelläkään tietoa saako tuota 5 vaihteellisen manuaalin vaihteensiirtäjää säädettyä paremmaksi? Eli 1. ja pakki eivät mene suoraan silmään jos auto on vähän aikaa seissyt. On ollut jo kytkinrempasta lähtien tämmöinen joten olisiko jäänyt joku siirtäjä huonoon asentoon?
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
Minkä kytkimen laitoit? B235 koneen kytkimellä tulee haasteita pakin ja ykkösen kanssa kylmänä.
EX: 9³SS BioPower
Re: MY08 jähmeä vaihteensiirto
9-3 aero sachsin vahvistettu, kylmänä tosiaan vain ongelma. Löytyy kun käyttää 3-4 ja 1 tai R. Ilmeisesti ei siis fiksattavissa oleva asia.
Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4