Vähän aiheen vierestä, mutta kun hain Biltemasta H7-polttimot á 15,99 €- ai, niin ne olikin HID'it (4300K@35W) Tallin perältä vanhojen sarjojen ballastit (can-bus)
Lopputulos:
Vanha ja uusi rinnakkain..
Niin, auto on facelift V50. Ajovaloumpio alle 1 min sylissä konepellin avauksesta, ja varmaan 3 min. ajassa halogeeni H7 vaihdettu ja konepelti kiinni - hommassahan ei työkaluja tarvita (ihan sormin)
Polttimo jumppaa
Re: Polttimo jumppaa
9-3 SC TTiD4 Linear 2011
Re: Polttimo jumppaa
Volvo on kunnostautunut tuossa polttimon vaihtamisen helppoudessa, ainakin V50:sen osalta. Ja onhan ne xenonit aina xenonit! Hyvältä näyttää
Re: Polttimo jumppaa
Asia ei nyt tähän ihan liity mutta millaisia xenoneita olette autoon laittanut?
Osram, Philips tai joku muu? Hyviä kokemuksia jostain tietystä mallista---> suosituksia, kun ajattelin vaihdella tuon kolkin väsyneet polttimot uusiin.
Osram, Philips tai joku muu? Hyviä kokemuksia jostain tietystä mallista---> suosituksia, kun ajattelin vaihdella tuon kolkin väsyneet polttimot uusiin.
Re: Polttimo jumppaa
Oiskohan ollut niin, että alkuperäiset oli Osramit ja Philipsit meni vuos sitten paikalleen. En oikeestaan harkinnutkaan muuta, eikä kyllä paljoa muita ollutkaan vaihtoehtoina. Toki näitä halvempia kiinanihmeitä, mutta ne ei houkutellut edes hinnan puolesta. Muutos oli selvä, mutta hiekka, suola ja uv on tainnut viedä parhaan terän umpioista ja linsseistä. Ero vanhoihin oli huomattava kaikesta huolimatta.Nitzgu kirjoitti:Asia ei nyt tähän ihan liity mutta millaisia xenoneita olette autoon laittanut?
Osram, Philips tai joku muu? Hyviä kokemuksia jostain tietystä mallista---> suosituksia, kun ajattelin vaihdella tuon kolkin väsyneet polttimot uusiin.
Re: Polttimo jumppaa
Omassa ei ole tarvinnut vaihtaa H7-polttimoita edes joka vuosi. Muita en ole vaihtanut koskaan, koska palavat.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Polttimo jumppaa
Kattelin tuossa uutta Tuulilasia ja siinä oli aika hyvää juttua noista polttimoista.
Siinä oli 22 H7-polttimoa vertailussa ja mainittu juurikin tuo, että jossain automalleissa polttimot kärähtää aika lyhyen ajan jälkeen.
Joskus kuullut juttua tuosta, että polttimot on suunniteltu toimimaan noin 13V jännitteellä ja 13.2V oli tuossa Tuulilasin jutussa myös mainittu.
Ja CAN-väylällä olevaan autoon ei kaikissa tapauksissa voi asentaa jännitteen alentajaa, eli tästäkin syystä nämä NG9-3:t taitaa kuulua näihin polttimosilppureihin.
Edit: näkyykin olevan 13.5V mikä menee polttimoille, eli vähän kaukaa haettu syy.
Siinä oli 22 H7-polttimoa vertailussa ja mainittu juurikin tuo, että jossain automalleissa polttimot kärähtää aika lyhyen ajan jälkeen.
Joskus kuullut juttua tuosta, että polttimot on suunniteltu toimimaan noin 13V jännitteellä ja 13.2V oli tuossa Tuulilasin jutussa myös mainittu.
Ja CAN-väylällä olevaan autoon ei kaikissa tapauksissa voi asentaa jännitteen alentajaa, eli tästäkin syystä nämä NG9-3:t taitaa kuulua näihin polttimosilppureihin.
Edit: näkyykin olevan 13.5V mikä menee polttimoille, eli vähän kaukaa haettu syy.
Re: Polttimo jumppaa
Polttimoiden jännite on reguloitu hakkurilla. Se "pätkii" jännitettä lampuille nopeassa tahdissa niin, että tehollisarvoksi tulee tuo reilut 13V.
Käytettäessä normaali polttimoita tuota pulssimaista jännitettä ei tarvitse suodattaa tasaiseksi, koska poltin on niin hidas, että se palaa tasaisella kirkkaudella. Tätä myös edesauttaa se seikka, että pulssijännitteen taajuus on hyvin suuri, muistaakseni kymmeniä kilohertzejä. Pulssitetun jännitteen taajuus ei muutu vaan sen pulssisuhde (jännite päällä/pois) muuttuu koko ajan pitäen jännitteen tehollisarvon säädetyssä.
Liekö tuollaisella jännitetyypillä sitten vaikutusta polttimon kestoon. Sitä voi olla vaikea sanoa varmasti. Tosiasiassa kai tällä stabiloidulla jännitteellä on ajateltu juuri polttimoiden kestävän kauemmin. Itse vain luulen nykyisten polttimoiden olevan, tai osan niistä, huonosti kestäviä. Osasyynä varmaan on umpion rakenne, joka saa polttimon käymään liian kuumana. Itsellä ainakin yhdet naitpreikkerit olivat hajotessaan muuttaneet lasin muotoa.
Käytettäessä normaali polttimoita tuota pulssimaista jännitettä ei tarvitse suodattaa tasaiseksi, koska poltin on niin hidas, että se palaa tasaisella kirkkaudella. Tätä myös edesauttaa se seikka, että pulssijännitteen taajuus on hyvin suuri, muistaakseni kymmeniä kilohertzejä. Pulssitetun jännitteen taajuus ei muutu vaan sen pulssisuhde (jännite päällä/pois) muuttuu koko ajan pitäen jännitteen tehollisarvon säädetyssä.
Liekö tuollaisella jännitetyypillä sitten vaikutusta polttimon kestoon. Sitä voi olla vaikea sanoa varmasti. Tosiasiassa kai tällä stabiloidulla jännitteellä on ajateltu juuri polttimoiden kestävän kauemmin. Itse vain luulen nykyisten polttimoiden olevan, tai osan niistä, huonosti kestäviä. Osasyynä varmaan on umpion rakenne, joka saa polttimon käymään liian kuumana. Itsellä ainakin yhdet naitpreikkerit olivat hajotessaan muuttaneet lasin muotoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)