Polttimo jumppaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
DslCat
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Maalis 20, 2011 10:10

Re: Polttimo jumppaa

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Vähän aiheen vierestä, mutta kun hain Biltemasta H7-polttimot á 15,99 €- ai, niin ne olikin HID'it (4300K@35W) :lol: Tallin perältä vanhojen sarjojen ballastit (can-bus) :mrgreen:

Lopputulos:
Kuva
Vanha ja uusi rinnakkain..
KuvaKuva
Niin, auto on facelift V50. Ajovaloumpio alle 1 min sylissä konepellin avauksesta, ja varmaan 3 min. ajassa halogeeni H7 vaihdettu ja konepelti kiinni - hommassahan ei työkaluja tarvita (ihan sormin)
9-3 SC TTiD4 Linear 2011
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Polttimo jumppaa

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Volvo on kunnostautunut tuossa polttimon vaihtamisen helppoudessa, ainakin V50:sen osalta. Ja onhan ne xenonit aina xenonit! Hyvältä näyttää :)
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Polttimo jumppaa

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Asia ei nyt tähän ihan liity mutta millaisia xenoneita olette autoon laittanut?
Osram, Philips tai joku muu? Hyviä kokemuksia jostain tietystä mallista---> suosituksia, kun ajattelin vaihdella tuon kolkin väsyneet polttimot uusiin.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Polttimo jumppaa

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Nitzgu kirjoitti:Asia ei nyt tähän ihan liity mutta millaisia xenoneita olette autoon laittanut?
Osram, Philips tai joku muu? Hyviä kokemuksia jostain tietystä mallista---> suosituksia, kun ajattelin vaihdella tuon kolkin väsyneet polttimot uusiin.
Oiskohan ollut niin, että alkuperäiset oli Osramit ja Philipsit meni vuos sitten paikalleen. En oikeestaan harkinnutkaan muuta, eikä kyllä paljoa muita ollutkaan vaihtoehtoina. Toki näitä halvempia kiinanihmeitä, mutta ne ei houkutellut edes hinnan puolesta. Muutos oli selvä, mutta hiekka, suola ja uv on tainnut viedä parhaan terän umpioista ja linsseistä. Ero vanhoihin oli huomattava kaikesta huolimatta.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Polttimo jumppaa

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Omassa ei ole tarvinnut vaihtaa H7-polttimoita edes joka vuosi. Muita en ole vaihtanut koskaan, koska palavat. :D
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Polttimo jumppaa

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kattelin tuossa uutta Tuulilasia ja siinä oli aika hyvää juttua noista polttimoista.
Siinä oli 22 H7-polttimoa vertailussa ja mainittu juurikin tuo, että jossain automalleissa polttimot kärähtää aika lyhyen ajan jälkeen.
Joskus kuullut juttua tuosta, että polttimot on suunniteltu toimimaan noin 13V jännitteellä ja 13.2V oli tuossa Tuulilasin jutussa myös mainittu.
Ja CAN-väylällä olevaan autoon ei kaikissa tapauksissa voi asentaa jännitteen alentajaa, eli tästäkin syystä nämä NG9-3:t taitaa kuulua näihin polttimosilppureihin.

Edit: näkyykin olevan 13.5V mikä menee polttimoille, eli vähän kaukaa haettu syy.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Polttimo jumppaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Polttimoiden jännite on reguloitu hakkurilla. Se "pätkii" jännitettä lampuille nopeassa tahdissa niin, että tehollisarvoksi tulee tuo reilut 13V.

Käytettäessä normaali polttimoita tuota pulssimaista jännitettä ei tarvitse suodattaa tasaiseksi, koska poltin on niin hidas, että se palaa tasaisella kirkkaudella. Tätä myös edesauttaa se seikka, että pulssijännitteen taajuus on hyvin suuri, muistaakseni kymmeniä kilohertzejä. Pulssitetun jännitteen taajuus ei muutu vaan sen pulssisuhde (jännite päällä/pois) muuttuu koko ajan pitäen jännitteen tehollisarvon säädetyssä.

Liekö tuollaisella jännitetyypillä sitten vaikutusta polttimon kestoon. Sitä voi olla vaikea sanoa varmasti. Tosiasiassa kai tällä stabiloidulla jännitteellä on ajateltu juuri polttimoiden kestävän kauemmin. Itse vain luulen nykyisten polttimoiden olevan, tai osan niistä, huonosti kestäviä. Osasyynä varmaan on umpion rakenne, joka saa polttimon käymään liian kuumana. Itsellä ainakin yhdet naitpreikkerit olivat hajotessaan muuttaneet lasin muotoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin