P0411
Re: P0411
Ihan kautta linjan automerkistä riippumatta tuo sai-järjestelmä on enemmän tai vähemmän murheenkryyni .
Kaverin 90-luvun lopun jenkkitila-autossa sama järjestelmä vit..llut jo pitkän aikaa. Katsastukseen mennessä aina pitänyt omalla käsikapulatesterillä nollata vikakoodi juuri ennen konttorille menoa. Nyt hänkin on lopulta tehnyt tuon huijaushomman, niin ei tarvitse suurinta osaa vuodesta katsella mittaristossa moottorinvikailmoitusta.
Kaverin 90-luvun lopun jenkkitila-autossa sama järjestelmä vit..llut jo pitkän aikaa. Katsastukseen mennessä aina pitänyt omalla käsikapulatesterillä nollata vikakoodi juuri ennen konttorille menoa. Nyt hänkin on lopulta tehnyt tuon huijaushomman, niin ei tarvitse suurinta osaa vuodesta katsella mittaristossa moottorinvikailmoitusta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P0411
Sama murheenkryyni löytyy molemmmista omista VAG-konsernin autoista (1.8TQ A4 -04 ja 2.7TT Allroad -01). Jälkimmäisessä alkoi pumppu pitämään kovaa meteliä niin napsaisin softasta pois toiminnasta, ensinmainitussa toimii vielä huomaamattomasti mutta heti jos alkaa pottuilemaan niin kokee saman kohtalon.
Tuon pumpun yksi etuhan on se, että kylmänä voi ja saa käyttää hyvin rikasta seosta pumpun käydessä, ajettavuus on tällöin hyvä ja silti päästöt hyvät koska katti lämpeää äkkiä. Esim. Biopower-autot saattaisi toimia mukavammin kylmänä ja mennä silti päästörajoihin kun olisi SAI-pumppu. Ei taida silti olla sen murheenkryynin arvoista.
Tuon pumpun yksi etuhan on se, että kylmänä voi ja saa käyttää hyvin rikasta seosta pumpun käydessä, ajettavuus on tällöin hyvä ja silti päästöt hyvät koska katti lämpeää äkkiä. Esim. Biopower-autot saattaisi toimia mukavammin kylmänä ja mennä silti päästörajoihin kun olisi SAI-pumppu. Ei taida silti olla sen murheenkryynin arvoista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: P0411
Pitäskö ton pumpun olla hiljanen käydessään? Techillä kun testasin niin meteli on kyllä melkonen. Nyt menee just uus softa purkkiin, missä pitäs olla toi hölmö SAI-systeemi pois päältä.
Re: P0411
Ei siitä kauhean kovaa ääntä tule jos on ehjä, jos on mekaanisesti aika loppu niin mölisee kyllä niin että varmasti huomaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: P0411
Näyttäis SAI-vikakoodi pysyvän poissa
Re: P0411
Nyt tuli sitten eilen todeksi sekin, että tuo SAI-pumppu on myös manuaalivaihteisessa sport sedanissa. Vuosimalli oli se tyypillinen -03. Aero-versio kyseessä, joten tällä ehkä osuutta asiaan.
Ko. vuosimalleissa ja automaattivaihteisissa se näyttää kyllä olevan järkiään, mutta näköjään myös muissakin versioissa.
Ko. vuosimalleissa ja automaattivaihteisissa se näyttää kyllä olevan järkiään, mutta näköjään myös muissakin versioissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P0411
Jeps, kuten jossakin taisin aiemmin kertoa niin oman kokemusperäisen tiedon mukaan SAI löytyy -03 mallisista B207R ja B207L moottoreista molemmilla laatikoilla. B207E vain automaateista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: P0411
Lukasin lämpimikseni vikakoodit (9-3 SS Aero vm 2003) ja sieltähän paljastui tämä P0411. Pitääkös tästä olla huolissaan? Eli saako ajella ilman huolia vai vaatiiko toimenpiteitä?
Aihetta viistävässä toisessa ketjussa oli mainittu, että toisioilmapumppua (eli vikakoodin viittaamaa järjestelmää) ei edes uudemmissa Aeroissa enää ole.
No, itseasiassa luin vikakoodit siksi, että auto nykäs kertaalleen yhessä ripeämmässä kiihdytyksessä, mutta muuten toimii normaalisti.
Aihetta viistävässä toisessa ketjussa oli mainittu, että toisioilmapumppua (eli vikakoodin viittaamaa järjestelmää) ei edes uudemmissa Aeroissa enää ole.
No, itseasiassa luin vikakoodit siksi, että auto nykäs kertaalleen yhessä ripeämmässä kiihdytyksessä, mutta muuten toimii normaalisti.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Re: P0411
Mistäs tuota uutta softaa saisi Turun seudulla ?karg kirjoitti:Nyt menee just uus softa purkkiin, missä pitäs olla toi hölmö SAI-systeemi pois päältä.
Re: P0411
Jos on tarvetta vain poistaa sai-pumppu käytöstä ja sen aiheuttama vikakoodi, niin se onnistuu muutenkin kuin softaa rukkaamalla .
Ohjelmamuutos on tietenkin ihan hyvä tapa, mutta mikäli se aiheuttaa paljon erilaisia ylimääräisiä mutkia matkaan esim. pitkiä ajomatkoja, lähetyskuluja (autoa ei voi tuona aikana käyttää ilman ecua) jne. niin kätevä kaveri tekee puolessa tunnissa tuon oman "patentin". Myöhemmin sitten sopivan tilaisuuden tullen voi jonkin muun homman yhteydessä poistaa sai-pumppu softasta. Itse tein juuri näin. Ajelin n. 2 vuotta oman patentin avulla (ja hyvin pelitti) ja vasta etanoli-softauksessa tuo typerä systeemi sitten lähti pois myös softasta.
Sai-pumpun ja siitä seuraavan P411-vikakoodin saa helposti pois muutaman euron parilla osalla. Tarvitaan vain vaihtokoskettimella oleva rele ja 2,2 kilo-ohmin vastus.
Irroitetaan sai-pumpulta sähköliitin ja ohjataan sillä edellä mainittua relettä. Releen koskettimien kautta irroitetaan etummainen lambda irti eculta, kun sai-pumppu "muka" toimii. Lambdan tilalle kytkeytyy tuolloin releen vetäessä koskettimien kautta 2,2 kilo-ohmin vastus. Kun sai-pumpulta kytkeytyy sähköt pois rele päästää ja sen vaihtokoskettimien kautta lambda taas kytkeytyy eculle. Ja hyvin toimii. Pumppu ei pyöri, mutta ecu luulee pakosarjaan pumpattavan ilmaa .
Ohjelmamuutos on tietenkin ihan hyvä tapa, mutta mikäli se aiheuttaa paljon erilaisia ylimääräisiä mutkia matkaan esim. pitkiä ajomatkoja, lähetyskuluja (autoa ei voi tuona aikana käyttää ilman ecua) jne. niin kätevä kaveri tekee puolessa tunnissa tuon oman "patentin". Myöhemmin sitten sopivan tilaisuuden tullen voi jonkin muun homman yhteydessä poistaa sai-pumppu softasta. Itse tein juuri näin. Ajelin n. 2 vuotta oman patentin avulla (ja hyvin pelitti) ja vasta etanoli-softauksessa tuo typerä systeemi sitten lähti pois myös softasta.
Sai-pumpun ja siitä seuraavan P411-vikakoodin saa helposti pois muutaman euron parilla osalla. Tarvitaan vain vaihtokoskettimella oleva rele ja 2,2 kilo-ohmin vastus.
Irroitetaan sai-pumpulta sähköliitin ja ohjataan sillä edellä mainittua relettä. Releen koskettimien kautta irroitetaan etummainen lambda irti eculta, kun sai-pumppu "muka" toimii. Lambdan tilalle kytkeytyy tuolloin releen vetäessä koskettimien kautta 2,2 kilo-ohmin vastus. Kun sai-pumpulta kytkeytyy sähköt pois rele päästää ja sen vaihtokoskettimien kautta lambda taas kytkeytyy eculle. Ja hyvin toimii. Pumppu ei pyöri, mutta ecu luulee pakosarjaan pumpattavan ilmaa .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P0411
Ilman muuta voi ajaa , kunhan ei aja katsastukseen .
Ei vaikuta auton toimintaan oikeasti yhtään mitään. Vikakoodi vain kertoo, ettei pumpun toimiessa pakosarjassa ole ilmaa tai sitä on liian vähän. Tämä koko homma on vain viherpiipertäjien typerä aikaansaannos. Muka pienentää kylmäkäynistyksen jälkeisiä päästöjä. Ja paskat sanon minä. Sillä ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä. Kunhan vain vittuillakseen saanut joku "vihreä" tämän tänne ajettua läpi ja sitä kautta muka maailma pelastuu.
Nyt tehtäessä tuo edellä mainitsemani petkutuskytkentä vastuksen ja releen avulla, ecu saa lambdalta signaaliksi nolla volttia ja on tyytyväinen. Vastus ei syötä jännitettä, mutta pitää johtosarjan ehjänä. Ecu luulee näin ollen pakosarjassa olevan ilmaa, jota juuri sen ohjaama sai-pumppu sillä hetkellä pumppaisi.
Ei vaikuta auton toimintaan oikeasti yhtään mitään. Vikakoodi vain kertoo, ettei pumpun toimiessa pakosarjassa ole ilmaa tai sitä on liian vähän. Tämä koko homma on vain viherpiipertäjien typerä aikaansaannos. Muka pienentää kylmäkäynistyksen jälkeisiä päästöjä. Ja paskat sanon minä. Sillä ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä. Kunhan vain vittuillakseen saanut joku "vihreä" tämän tänne ajettua läpi ja sitä kautta muka maailma pelastuu.
Nyt tehtäessä tuo edellä mainitsemani petkutuskytkentä vastuksen ja releen avulla, ecu saa lambdalta signaaliksi nolla volttia ja on tyytyväinen. Vastus ei syötä jännitettä, mutta pitää johtosarjan ehjänä. Ecu luulee näin ollen pakosarjassa olevan ilmaa, jota juuri sen ohjaama sai-pumppu sillä hetkellä pumppaisi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P0411
Jep, hyvä homma.
Oisko ton vikakoodin yhteydessä moottorin vikavalon pitänyt syttyä? Mulla ei syttynyt, mikä on ihan hyvä asia toisaalta.
Ja aihetta viistäen: välillä tuntuu, että näistä Saabeista on yritetty tehdä vähän liian "täydellisiä" autoja. Kaikkea pitää monitoroida, hallita, mitata ja anturoida. Jos kuljettaja kabiinissa sattuu aivastamaan liian kovaa, syttyy moottorin vikavalo syyllä "ohjaamon ilmanpaine liian korkea". Loistava auto muuten, mutta ehkä enemmän maalaisjärkisempää lähestymiskulmaa olisi suunnittelijoilta toivonut joissain asioissa.
Mutta onneks on tää foorumi olemassa, mistä sitä maalaisjärkeä pystyy ammentamaan! Hyvä!
Oisko ton vikakoodin yhteydessä moottorin vikavalon pitänyt syttyä? Mulla ei syttynyt, mikä on ihan hyvä asia toisaalta.
Ja aihetta viistäen: välillä tuntuu, että näistä Saabeista on yritetty tehdä vähän liian "täydellisiä" autoja. Kaikkea pitää monitoroida, hallita, mitata ja anturoida. Jos kuljettaja kabiinissa sattuu aivastamaan liian kovaa, syttyy moottorin vikavalo syyllä "ohjaamon ilmanpaine liian korkea". Loistava auto muuten, mutta ehkä enemmän maalaisjärkisempää lähestymiskulmaa olisi suunnittelijoilta toivonut joissain asioissa.
Mutta onneks on tää foorumi olemassa, mistä sitä maalaisjärkeä pystyy ammentamaan! Hyvä!
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Re: P0411
Moottorin vikavalon pitäisi syttyä, kun P411 on aktiivinen. On voinut olla joskus jotain vikaa toiminnassa ja jäänyt sitten vain muistiin vanha vika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)