93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Hei. Tässä kun alkanu alustavasti miettimään autonvaihtoa ja saab on yksi kiinnostava vaihtoehto niin täytyi oikein rekkaroitua tänne kysymään neuvoja ja kokemuksia.
Elikkäs lähinnä tuo 93 farkku kiinnostaisi, diesel oli pitkään ainoa vaihtoehto mitä olin ajatellut, kunnes kaveri kehuskeli re85:llä kulkevasta ysiviitosestaan ja mielenkiinto alkoi heräämään.
Olenko oikeassa että tuo 1,9 tid/ttid on sama moottori joka löytyy mm. alfa 159:n ja opel vectran keulalla? Mikä saabissa on jakopään hihnan vaihtoväli?
Entäs sitten nämä bensaturbot, olen käsittänyt että 1,8 ja 2,0 on sama kone eri viritysasteilla? Ja että nämä koneet olisi ketjulla?
Mitenkäs tuo kulutuspuoli. Paljonko tuollaiset dieselit todellisuudessa kuluttaa? Entäs nuo bensakoneet jos ne on muunnettu re85:lle? Siis olen siinä käsityksessä että tuo onnistuu ysikolmosessa? Korjatkaa jos olen väärässä.
Kaikenlaista noista kuulee mutta jos täältä löytyisi tarkempaa tietoa asioista kannattavuuslaskelmien ja päätöksenteon tueksi. Nykyinen kulkine, vaikka ihan hyvä onkin, kuluttaa sen 10-11L/100km 98e:tä ja alkaa tuntumaan siltä että voisi noita polttoainekuluja pikkusen leikata tulevaisuudessa.
Elikkäs lähinnä tuo 93 farkku kiinnostaisi, diesel oli pitkään ainoa vaihtoehto mitä olin ajatellut, kunnes kaveri kehuskeli re85:llä kulkevasta ysiviitosestaan ja mielenkiinto alkoi heräämään.
Olenko oikeassa että tuo 1,9 tid/ttid on sama moottori joka löytyy mm. alfa 159:n ja opel vectran keulalla? Mikä saabissa on jakopään hihnan vaihtoväli?
Entäs sitten nämä bensaturbot, olen käsittänyt että 1,8 ja 2,0 on sama kone eri viritysasteilla? Ja että nämä koneet olisi ketjulla?
Mitenkäs tuo kulutuspuoli. Paljonko tuollaiset dieselit todellisuudessa kuluttaa? Entäs nuo bensakoneet jos ne on muunnettu re85:lle? Siis olen siinä käsityksessä että tuo onnistuu ysikolmosessa? Korjatkaa jos olen väärässä.
Kaikenlaista noista kuulee mutta jos täältä löytyisi tarkempaa tietoa asioista kannattavuuslaskelmien ja päätöksenteon tueksi. Nykyinen kulkine, vaikka ihan hyvä onkin, kuluttaa sen 10-11L/100km 98e:tä ja alkaa tuntumaan siltä että voisi noita polttoainekuluja pikkusen leikata tulevaisuudessa.
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Ketjulla ovat. 1.8t ja 2.0t -malleissa on samat kamat, eri softa. 2.0T eli Aero on varustettu paremmalla turbolla, kireämmillä nokilla ja isommilla suuttimilla (2003-2006). Jos haluaa BioPowerin helposti, niin kantsii valita suoraan MY2007 tai uudempi.Mause kirjoitti:Entäs sitten nämä bensaturbot, olen käsittänyt että 1,8 ja 2,0 on sama kone eri viritysasteilla? Ja että nämä koneet olisi ketjulla?
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Olenko käsittänyt oikein että nuo bensakoneet olisivat varmempi valinta kuin diesel? Pääseekö tuon biopower-softan kans 9-10L/100km kulutukseen, vai meneekö rutkasti yli? Maksimitehoja en ole hakemassa, vaan kohtuutaloudellista luotettavaa autoa jokapäiväiseen ajoon (25000-30000tkm vuodessa)
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Aika likellä ovat diesel ja biopower luotettavuuden kanssa, kunhan vaihtaa hihnan+vesipumpun ~100-120tkm välein dieselissä ja ehkä ainakin EGR:n poistaa käytöstä.. Bensavehkeissä oireilevia on kytkin, turbon mankkuvena, tehostimen pumpun stefa sekä kampiakselin stefat, joskus puolat ja joskus tp-akselien ketju.
Dieselmoottori on sama kuin fiat groupin JTD. Vitosella alkavilla lukemilla menevät, manuaali TTiD nuukimpana taitaa jopa päästä joskus sen alle matka-ajossa, automaatti TiD(S) varmaan vie vajaa litran enemmän. Softauksella tippuu puolisen litraa kulutuksesta.
Biopower manuaali menee tuolla 9 litran likellä matka-ajossa, automaatti varmaan sitten lähempänä 10.
25-30tkm ajolla lienee jo diesel hieman edullisempi ajaa mutta ero ei ole hirmuisen suuri, satkun-pari vuodessa ehkäpä. Riippuu miten ajoreiteillä on E85 asemia ja minkä hintaista ainetta myyvät (ABC vai ST1) ja joutuuko miten usein tankkaamaan bensaa.
Molemmat polttoainevaihtoehdot on hyvin miellyttäviä käytökseltään, ainakin siis TiDS ohjelmoituna, TTiD vakiona tai ohjelmoituna. Tai sitten Biopower-softattu bensaturbo. Suorituskyky käytännössä samankaltaista myös, diesel toki vetää alempaa, bensaturbo taas ylhäällä vähän pirteämmin.
Dieselmoottori on sama kuin fiat groupin JTD. Vitosella alkavilla lukemilla menevät, manuaali TTiD nuukimpana taitaa jopa päästä joskus sen alle matka-ajossa, automaatti TiD(S) varmaan vie vajaa litran enemmän. Softauksella tippuu puolisen litraa kulutuksesta.
Biopower manuaali menee tuolla 9 litran likellä matka-ajossa, automaatti varmaan sitten lähempänä 10.
25-30tkm ajolla lienee jo diesel hieman edullisempi ajaa mutta ero ei ole hirmuisen suuri, satkun-pari vuodessa ehkäpä. Riippuu miten ajoreiteillä on E85 asemia ja minkä hintaista ainetta myyvät (ABC vai ST1) ja joutuuko miten usein tankkaamaan bensaa.
Molemmat polttoainevaihtoehdot on hyvin miellyttäviä käytökseltään, ainakin siis TiDS ohjelmoituna, TTiD vakiona tai ohjelmoituna. Tai sitten Biopower-softattu bensaturbo. Suorituskyky käytännössä samankaltaista myös, diesel toki vetää alempaa, bensaturbo taas ylhäällä vähän pirteämmin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Itse vaihdoin muutama kuukausi takaperin RE85:lla kulkevan 9-5:n tilalle 9-3TTID:n. Itse suosittelen ainakin kokeilemaan 180hv TTiD-konetta. Automaattivaihteisena kulutus on matka-ajossa 5-6 litraa satasella, manuaalina lienee litran vähemmän. Meillä entinen 9-5 vei arkiajossa reilun 10 litraa bensaa ja noin 13 litraa etanolia ja vastaavasti TTID on vienyt talviajossa noin 7,5 litraa dieseliä. Jakoremmin vaihtoväli on 150tkm, mutta kehnon vesipumpun takia remontti on suositeltu tekemään noin 100tkm välein.
Eski
Eski
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Vaikka en re85 kuluja varsinaisesti tunnekaan, niin tuntuis että 25-30 tkm puoltais dieselin puoleen, mutta nyt puhun perstuntuman puolesta.
Ite olen tykänny dieselistä, mutta aivan varauksetta en suosittelis.
Huomioisin seuraavat asiat ainakin tid-koneesta:
-Jakopään vaihto vesipumpun takia max 100 tkm välein
-Jos ajettu yli 150 tkm, suosittelisin tarkastamaan imusarjan kunnon ja vaihtamaan sen jakopään huollon yhteydessä, koska silloin kulut kohtuulliset: tod näk alkaa oireilemaan ennen seuraavaa jakopään huoltoa esim 250 tkm!
-Ja kun imusarja on vaihdettu, niin egr pois käytöstä
Ja jos ei sitä saa pois, niin egr:n puhdistus esim kerran vuoteen ja toivoo, että uusi imusarja kestää.
-Lisäksi jos vielä rahaa löytyy, niin laturi kannattaa uusia 150-200 tkm ajetusta. Sekin taitaa olla helpompi tehdä silloin kun jakopää on muutenkin auki.
-Eber-lämppäri taitaa olla vakiona, mutta senkin huolto/vaihto taitaa tulla viimestään 200 tkm vastaan. Jos ei korjaus auta, ja haluaa lämppärin, niin suosittelen asentamaan jälkiasenteisen mallin, eikä ns. väyläohjattua, jonka ohjaus on siis auton käsissä.
Muuta pienempää:
-termostaatti alkaa jumia 150-200 tkm paikkeilla
Tuossapa nuo tid-dieselin huonot puolet. Muut viat koskee sitten re85:kin
tid automaatilla menee maantievauhdissa 5.5-6.5 l/100 km (85-125 km/h) ja talvella seka-ajossa eberiä käyttäen 7-8 l/100 km. Kaupunki suharointia talvella ja lyhyttä pätkää menee yli 9 litraakin, mutta tuohon ajoon en suosittele dieseliä, enkä oikeastaan autoa ylipäätään.
Mielestäni polttoaineenkulutus on sitä luokkaa, että sillä ei luulisi olevan olennaista merkitystä kun verrataan dieseleitä keskenään. Manuaali kuluttanee seka-ajossa noin litran vähemmän.
Ite olen tykänny dieselistä, mutta aivan varauksetta en suosittelis.
Huomioisin seuraavat asiat ainakin tid-koneesta:
-Jakopään vaihto vesipumpun takia max 100 tkm välein
-Jos ajettu yli 150 tkm, suosittelisin tarkastamaan imusarjan kunnon ja vaihtamaan sen jakopään huollon yhteydessä, koska silloin kulut kohtuulliset: tod näk alkaa oireilemaan ennen seuraavaa jakopään huoltoa esim 250 tkm!
-Ja kun imusarja on vaihdettu, niin egr pois käytöstä

-Lisäksi jos vielä rahaa löytyy, niin laturi kannattaa uusia 150-200 tkm ajetusta. Sekin taitaa olla helpompi tehdä silloin kun jakopää on muutenkin auki.
-Eber-lämppäri taitaa olla vakiona, mutta senkin huolto/vaihto taitaa tulla viimestään 200 tkm vastaan. Jos ei korjaus auta, ja haluaa lämppärin, niin suosittelen asentamaan jälkiasenteisen mallin, eikä ns. väyläohjattua, jonka ohjaus on siis auton käsissä.
Muuta pienempää:
-termostaatti alkaa jumia 150-200 tkm paikkeilla
Tuossapa nuo tid-dieselin huonot puolet. Muut viat koskee sitten re85:kin

tid automaatilla menee maantievauhdissa 5.5-6.5 l/100 km (85-125 km/h) ja talvella seka-ajossa eberiä käyttäen 7-8 l/100 km. Kaupunki suharointia talvella ja lyhyttä pätkää menee yli 9 litraakin, mutta tuohon ajoon en suosittele dieseliä, enkä oikeastaan autoa ylipäätään.
Mielestäni polttoaineenkulutus on sitä luokkaa, että sillä ei luulisi olevan olennaista merkitystä kun verrataan dieseleitä keskenään. Manuaali kuluttanee seka-ajossa noin litran vähemmän.
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Kiitoksia vastauksista. Eipä tuossa mitään mullistavaa vika/ongelmalistaa tullut toistaiseksi ilmi
Jakopääremppa on nykyisessäkin ollut 90tkm välein, eli käytännössä 70-80tkm välillä jos haluaa hihnan kestävän
Pari kertaa tuon joutunut nykyiseen tekemään.
RE85 kiinnostus heräsi tietenkin halvemman litrahinnan ja osittain myös vihreämmän ajattelun takia. Toisaalta, uskoisin kuitenkin tulevaisuutta ajatellen pidemmän korren taloudellisessa mielessä vetävän vähemmän kuluttavan auton, jossain vaiheessa tuonkin aineen hintaa aletaan hinaamaan ylöspäin.
Ja juurikin taloudellisesta näkökulmasta ajatellen olen lähinnä manuaalia miettinyt. Ajo on 2/3 maantietä ja loppu, jos nyt ei täällä periferialla kaupunkiajoa, niin ns. pätkäajoa. Automaatti muutenkin hieman vieras itselleni, tokikin isäni ajanut lähes aina automaattivaihteisilla mersuilla ja en voi sanoa ihan varauksetta pitäväni ainakaan mesen automaateista.
Saab on myös itselläni täysin uusi tuttavuus, olen aina pitänyt 9-5 ja 9-3 mallien muotoilusta ja kabiinista mutta jostain syystä en ole saabia koskaan omistanut saati edes koeajanut ja nyt asiaa voisi tutkia hieman tarkemmin
Taloudellisessa mielessä katselin hieman diesel astraa, rellun meganea ja volvon v50:stä mutta nuo eivät mitään suuria omistushaluja herättäneet itsessäni vaikkakin ainakin paperilla vaikuttivat kovin taloudellisilta kulkineilta.
Viimeiset 100tkm tullu rullattua mitsun 1gen outlanderilla, huoleton peli mutta murhaava polttoaineenkulutus. Ja vaikkakin korotetusta maavarasta ja nelivedosta on ollut iloakin, niin tuntuu että ne muutamat kerrat kun niitä ominaisuuksia oikeasti tarvitsee tulee melko kalliiksi kun muuten pärjäis ilmankin.
Yhtenä vaihtoehtona mietin E91 mallin 320d bemaria lähinna E46 mallin hyvien kokemuksien perusteella, mutta olisihan tuo saab hieman persoonallisempi peli tuohon verrattuna. Siis omasta mielestäni.
Onko ysikolmosessa tullut jossain vuosimallissa facelift tai muu vastaava merkittävä uudistus/päivitys tekniikassa tai varustelussa? Lähinnä tuollaista 08-09 vuosimallista ajatellut.
---------
edit: Niin ja tuo turvallisuusnäkökulma on myös yksi mikä saabissa kiinnostaa, ainakin sellainen mielikuva on itselle jäänyt että saab olisi keskivertoa turvallisempi auto jos jotain pahaa sattuu. Toistaiseksi kyllä moisilta tilanteilta vältytty... (koputtaa puuta)


RE85 kiinnostus heräsi tietenkin halvemman litrahinnan ja osittain myös vihreämmän ajattelun takia. Toisaalta, uskoisin kuitenkin tulevaisuutta ajatellen pidemmän korren taloudellisessa mielessä vetävän vähemmän kuluttavan auton, jossain vaiheessa tuonkin aineen hintaa aletaan hinaamaan ylöspäin.
Ja juurikin taloudellisesta näkökulmasta ajatellen olen lähinnä manuaalia miettinyt. Ajo on 2/3 maantietä ja loppu, jos nyt ei täällä periferialla kaupunkiajoa, niin ns. pätkäajoa. Automaatti muutenkin hieman vieras itselleni, tokikin isäni ajanut lähes aina automaattivaihteisilla mersuilla ja en voi sanoa ihan varauksetta pitäväni ainakaan mesen automaateista.
Saab on myös itselläni täysin uusi tuttavuus, olen aina pitänyt 9-5 ja 9-3 mallien muotoilusta ja kabiinista mutta jostain syystä en ole saabia koskaan omistanut saati edes koeajanut ja nyt asiaa voisi tutkia hieman tarkemmin

Taloudellisessa mielessä katselin hieman diesel astraa, rellun meganea ja volvon v50:stä mutta nuo eivät mitään suuria omistushaluja herättäneet itsessäni vaikkakin ainakin paperilla vaikuttivat kovin taloudellisilta kulkineilta.
Viimeiset 100tkm tullu rullattua mitsun 1gen outlanderilla, huoleton peli mutta murhaava polttoaineenkulutus. Ja vaikkakin korotetusta maavarasta ja nelivedosta on ollut iloakin, niin tuntuu että ne muutamat kerrat kun niitä ominaisuuksia oikeasti tarvitsee tulee melko kalliiksi kun muuten pärjäis ilmankin.
Yhtenä vaihtoehtona mietin E91 mallin 320d bemaria lähinna E46 mallin hyvien kokemuksien perusteella, mutta olisihan tuo saab hieman persoonallisempi peli tuohon verrattuna. Siis omasta mielestäni.
Onko ysikolmosessa tullut jossain vuosimallissa facelift tai muu vastaava merkittävä uudistus/päivitys tekniikassa tai varustelussa? Lähinnä tuollaista 08-09 vuosimallista ajatellut.
---------
edit: Niin ja tuo turvallisuusnäkökulma on myös yksi mikä saabissa kiinnostaa, ainakin sellainen mielikuva on itselle jäänyt että saab olisi keskivertoa turvallisempi auto jos jotain pahaa sattuu. Toistaiseksi kyllä moisilta tilanteilta vältytty... (koputtaa puuta)
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Dieselin osalta noilla kilometreillä puhutaan muutamista satasista vuodessa mitä kulutuserot aiheuttaa kustannuksia todellisuudessa. Re85 tuskin oleellisesti eroaa. Tehtaan kulutuslukemat eivät vastaa todellisia kulutuslukemia.
En näkisi suuria kulutuseroja eri automerkkien välillä tänä päivänä, kun puhutaan vertaillaan samantyyppisiä autoja.
Jos ei automaatti tunnu omalta, niin ei varmaankaan kannata Saabiin sellaista ottaa. Hyviä kokemuksia olen kuullut juuri BMW:n moottori+automaatti voimalinjasta, että ehkä semmosta kannattais kokeilla. Ite en ole vielä kokeillut.
Tosin, itse en ole semmoista automaattia vielä ajanut, että ottaisin ennemmin manuaalin. Veikkaisin, että joku "robottiloota" 1.0 litrasen Clion keulalla olis sellainen
Parasta Saabissa on juuri tuo persoonallisuus ja että se on monessa mielessä vielä kilpailukykyinen moneen muuhun premium merkkiin nähden! Autot, jotka ovat perusteellisesti uudistuneet tässä muutama vuosi sitten, alkavat mennä ohi... 9-3 taitaa olla vuoden 2003 peruja, että ikää on. Tietty päivityksiä on tehty tekniikkaan.
Tervemenoa koeajoille ja sairastu saabismiin kuten me monet muut... höhö
En näkisi suuria kulutuseroja eri automerkkien välillä tänä päivänä, kun puhutaan vertaillaan samantyyppisiä autoja.
Jos ei automaatti tunnu omalta, niin ei varmaankaan kannata Saabiin sellaista ottaa. Hyviä kokemuksia olen kuullut juuri BMW:n moottori+automaatti voimalinjasta, että ehkä semmosta kannattais kokeilla. Ite en ole vielä kokeillut.
Tosin, itse en ole semmoista automaattia vielä ajanut, että ottaisin ennemmin manuaalin. Veikkaisin, että joku "robottiloota" 1.0 litrasen Clion keulalla olis sellainen

Parasta Saabissa on juuri tuo persoonallisuus ja että se on monessa mielessä vielä kilpailukykyinen moneen muuhun premium merkkiin nähden! Autot, jotka ovat perusteellisesti uudistuneet tässä muutama vuosi sitten, alkavat mennä ohi... 9-3 taitaa olla vuoden 2003 peruja, että ikää on. Tietty päivityksiä on tehty tekniikkaan.
Tervemenoa koeajoille ja sairastu saabismiin kuten me monet muut... höhö
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Faceliftin osalta seuraavat vuosimallit on merkittäviä:
2007 uusi sisusta ja bensaturboihin tekniikkamuutokset jotka mahdollistaa Biopowerin pelkällä ohjelmalla. 2003-2006 bensaturbot vaatii n. 400-600e lisäpanostuksen osien muodossa.
2008 tuli uusi ulkoasu, etenkin aggressiivisempi keula. Myös TTiD malli tuli valikoimaan, vanhemmat dieselit on kaikki aina yksiturboisia.
Olen koeajanut kymmeniä erilaisia 9-3SS/SC moottori/vaihteisto/vuosimalli-variaatioita. Jostain syystä olen henkilökohtaisesti eniten tykästynyt 08-> TTiD malliin, luonnollisesti ohjelmoituna.
Molemmat vaihteistot on ok, mutta oma preferenssi olisi luultavasti manuaali.
2007 uusi sisusta ja bensaturboihin tekniikkamuutokset jotka mahdollistaa Biopowerin pelkällä ohjelmalla. 2003-2006 bensaturbot vaatii n. 400-600e lisäpanostuksen osien muodossa.
2008 tuli uusi ulkoasu, etenkin aggressiivisempi keula. Myös TTiD malli tuli valikoimaan, vanhemmat dieselit on kaikki aina yksiturboisia.
Olen koeajanut kymmeniä erilaisia 9-3SS/SC moottori/vaihteisto/vuosimalli-variaatioita. Jostain syystä olen henkilökohtaisesti eniten tykästynyt 08-> TTiD malliin, luonnollisesti ohjelmoituna.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Täytyy käydä noi dieselit koeajamassa, ja voishan sen automaatinkin kokeilla samalla vaivalla 
Tuota auton vaihtoa miettiny enskesälle niin tässä on sopivasti aikaa käydä potkimassa renkaita ja seurailla markkinoita.
Kysytään nyt samalla tuosta tid/ttid softaamisesta vielä, eli kestääkö koneet normaalisti vaikka niistä ottaa enemmän tehoja irti ja paljonko tuollainen nostaa kulutusta?

Tuota auton vaihtoa miettiny enskesälle niin tässä on sopivasti aikaa käydä potkimassa renkaita ja seurailla markkinoita.
Kysytään nyt samalla tuosta tid/ttid softaamisesta vielä, eli kestääkö koneet normaalisti vaikka niistä ottaa enemmän tehoja irti ja paljonko tuollainen nostaa kulutusta?
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Ainakin minun softaamat on kaikki kestäneet ongelmitta, ja kulutus on tippunut. Yleisimmin n. 0,5l/100km kulutuksen tippumisesta on autojen omistajat raportoineet. Tämä on mm. kulutuksen ja tehon kannalta optimaalisempien ruiskutusennakoiden ja EGR:n poiston ansiota. Lisäksi DPF:n poistamalla voi tippua jopa enemmän. Tasaisessa matka-ajossa ei siis ainakaan kulutus nouse vaan pikemmin päinvastoin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Kattoppas! Aina oppii uutta, oon itte niin vanhanaikainen että päähän iskostunu ajatus että lisää tehoa ei saa ilman lisääntynyttä kulutustajcarlson kirjoitti:Ainakin minun softaamat on kaikki kestäneet ongelmitta, ja kulutus on tippunut. Yleisimmin n. 0,5l/100km kulutuksen tippumisesta on autojen omistajat raportoineet. Tämä on mm. kulutuksen ja tehon kannalta optimaalisempien ruiskutusennakoiden ja EGR:n poiston ansiota. Lisäksi DPF:n poistamalla voi tippua jopa enemmän. Tasaisessa matka-ajossa ei siis ainakaan kulutus nouse vaan pikemmin päinvastoin.

Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Kyllä lisätehoa käyttäessä kulutus tietysti nousee, ei teho tyhjästä tule.
Mutta valtaosan ajastahan ajetaan murto-osalla vakiotehoista, tällöin optimoimalla erilailla parametreja voi kulutusta saada tippumaan etenkin nykydieseleissä jotka on jouduttu tehtaalla optimoimaan mm. typenoksidipäästöjen minimoimiseksi.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Mårå
Itse ajelen MY08 1,9 TiDs farkulla ja tykkään kovasti. Kone on softattu kun oli ajettu 80 tuh ja nyt 190 tuh eikä mitään ongelmia kestävyyden kanssa. BSR:n 180 hv softa on sisällä. Tähän mennessä hoidettu normaalit huollot + koiranluun vaihto, eli varaosiin ei ole mennyt juurikaan mitään. Tuo on vakiona hiukan laiska mutta tuolla viripaketilla suht koht toimiva ratkaisu. Tietysti tupla-ahdettu lähtee vääntämään alarekisterissä paremmin....litkua palaa sellainen 5-6 litraa riippuen vuodenajasta.
Itse ajelen MY08 1,9 TiDs farkulla ja tykkään kovasti. Kone on softattu kun oli ajettu 80 tuh ja nyt 190 tuh eikä mitään ongelmia kestävyyden kanssa. BSR:n 180 hv softa on sisällä. Tähän mennessä hoidettu normaalit huollot + koiranluun vaihto, eli varaosiin ei ole mennyt juurikaan mitään. Tuo on vakiona hiukan laiska mutta tuolla viripaketilla suht koht toimiva ratkaisu. Tietysti tupla-ahdettu lähtee vääntämään alarekisterissä paremmin....litkua palaa sellainen 5-6 litraa riippuen vuodenajasta.
Re: 93 sc pohdintaa. Diesel vs re85
Joo, sen takia tykkään TTiD:stä erityisen paljon koska siinä on bensaturbon luokkaa oleva leveä vetoalue.. TTiD ylittää 300Nm jo 1600rpm kohdalla ja softattuna tämä vääntölukema on tarjolla vielä 4600rpm kohdalla (200hv).
Nätti 3000rpm vetoalue siis. Rajoitin tulee 5000rpm vastaan joten vaihteenvaihto on edessä siitä syystä, moottorin puhti ei sen sijaan tunnu sinne asti vetämällä loppuvan.
Vertailukohtana 1.8t/2.0t biopower stage1 ohjelmoituna, vääntöalueen alku on jyrkempi, maksimivääntö saavutetaan n. 2200rpm ja 300Nm yli mennään parisataa rpm tätä alempana kun ahdin on heräilemässä. Vetoalueen loppu tulee 5000rpm kohdalla, eli käyttöalue on itse asiassa muutama sata rpm kapeampi bensakoneessa. Toki rajoittimelle on matkaa vielä, mutta sinne asti huudatus on hyödytöntä ja kurjan tuntuista koska teho alkaa laskea jo melko jyrkästi.
2.0T isommalla ahtimella herää eloon muutama sata rpm ylempänä kuin pikku t, mutta vastaavasti meno maistuu melkein 6000rpm asti. Vetoalue on jo varsin hyvää luokkaa. Jos pikku lisäviritys kiinnostaa, niin polttoaineen saantia lisäämällä ja 3" downpipen vaihtamalla vetoalue on jopa lähempänä 4000rpm ja lukemat ovat mukavaa 265hv/400Nm tasoa. Kytkin menee tässä vaiheessa kyllä myös vaihtoon manuaalilaatikolla.
Vertailukohtana yksiturboisen dieselin dynokäyrää minulla ei tässä ole (184hv/400Nm softattuna oli kyseessä).
Mutta jos verrataan saman moottorivalmistajan saman ikäiseen vitosdieseliin yhdellä ahtimella eli 2.4JTD 20V Alfaan (210hv/450Nm ohjelmoituna kuten TTiD), niin tässä vetoalue on vain n. 2500rpm. Esimerkinomainen 300Nm menee rikki 0,5 litrasta ja yhdestä lisäpytystä huolimatta n. 50-100rpm ylempänä kuin pienemmässä TTiD:ssä! Veto alkaa hiipua jo varsin jyrkästi 4000rpm jälkeen, tuntuen siis perinteiseltä suoraruiskutus dieseliltä.
Nätti 3000rpm vetoalue siis. Rajoitin tulee 5000rpm vastaan joten vaihteenvaihto on edessä siitä syystä, moottorin puhti ei sen sijaan tunnu sinne asti vetämällä loppuvan.
Vertailukohtana 1.8t/2.0t biopower stage1 ohjelmoituna, vääntöalueen alku on jyrkempi, maksimivääntö saavutetaan n. 2200rpm ja 300Nm yli mennään parisataa rpm tätä alempana kun ahdin on heräilemässä. Vetoalueen loppu tulee 5000rpm kohdalla, eli käyttöalue on itse asiassa muutama sata rpm kapeampi bensakoneessa. Toki rajoittimelle on matkaa vielä, mutta sinne asti huudatus on hyödytöntä ja kurjan tuntuista koska teho alkaa laskea jo melko jyrkästi.
2.0T isommalla ahtimella herää eloon muutama sata rpm ylempänä kuin pikku t, mutta vastaavasti meno maistuu melkein 6000rpm asti. Vetoalue on jo varsin hyvää luokkaa. Jos pikku lisäviritys kiinnostaa, niin polttoaineen saantia lisäämällä ja 3" downpipen vaihtamalla vetoalue on jopa lähempänä 4000rpm ja lukemat ovat mukavaa 265hv/400Nm tasoa. Kytkin menee tässä vaiheessa kyllä myös vaihtoon manuaalilaatikolla.
Vertailukohtana yksiturboisen dieselin dynokäyrää minulla ei tässä ole (184hv/400Nm softattuna oli kyseessä).
Mutta jos verrataan saman moottorivalmistajan saman ikäiseen vitosdieseliin yhdellä ahtimella eli 2.4JTD 20V Alfaan (210hv/450Nm ohjelmoituna kuten TTiD), niin tässä vetoalue on vain n. 2500rpm. Esimerkinomainen 300Nm menee rikki 0,5 litrasta ja yhdestä lisäpytystä huolimatta n. 50-100rpm ylempänä kuin pienemmässä TTiD:ssä! Veto alkaa hiipua jo varsin jyrkästi 4000rpm jälkeen, tuntuen siis perinteiseltä suoraruiskutus dieseliltä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com