Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Auto ei lähtenyt käyntiin ja apuvirtaa antaessa huomasin, että auto herjaa monia vikakoodeja mm. traction control failure, stability control failure, hot engine make a safe stop. Lämpötila mittari oli tapissa kun laitto virrat päälle vaikka kylmä auto ja flekti huusi samalla.
Eli tulikohan vika siitä että akku kävi tyhjillään vai saiko se jonku virtapiikin apuvirtaa antaessa. Huomasin tämän ongelman kun olin muutaman kerran pyörittänyt apuvirran kanssa niin heitin sitten kaapelit irti ja jätin homman kesken. Nyt olen kokeillut pitää akunkenkää irti ja ladata akun täyteen mutta samat tekstit tulee näyttöön kun laittaa virrat päälle. Ja auto on 2008 tids automaatti.
Osaisko joku kertoa mikä on posahtanut ja uskaltaako autoa hinauttaa korjaamolle n.50 kilsaa?
Eli tulikohan vika siitä että akku kävi tyhjillään vai saiko se jonku virtapiikin apuvirtaa antaessa. Huomasin tämän ongelman kun olin muutaman kerran pyörittänyt apuvirran kanssa niin heitin sitten kaapelit irti ja jätin homman kesken. Nyt olen kokeillut pitää akunkenkää irti ja ladata akun täyteen mutta samat tekstit tulee näyttöön kun laittaa virrat päälle. Ja auto on 2008 tids automaatti.
Osaisko joku kertoa mikä on posahtanut ja uskaltaako autoa hinauttaa korjaamolle n.50 kilsaa?
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Moro
Jotenkin vaikuttaa siltä että ecu (moottorinohjaus) olisi mennyt sekaisin.
Jos sulla on ohjekirja niin katso sieltä miten automaattia hinataan. Siinä on rajoituksia, mutta en osaa sanoa miten juuri tämän kanssa on asia.
Jotenkin vaikuttaa siltä että ecu (moottorinohjaus) olisi mennyt sekaisin.
Jos sulla on ohjekirja niin katso sieltä miten automaattia hinataan. Siinä on rajoituksia, mutta en osaa sanoa miten juuri tämän kanssa on asia.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Automaattia ei vetoakselit kiinni käsittääkseni saa hinata
. Lavetilla vain matkaan. Kaskovakuutuksessa on yleensä omavastuuton autopalvelu, joten käyttää sitä. Mielellään sellaiselle korjaamolla jolta löytyy Saabin oma TECH testeri.
Väylävehkeille ei kyllä kovin suositella apuvirtaa annettavaksi, että uutta akkua mieluummin koska vaarana on jännitepiikin pääseminen väylään ja sitäkautta se voi rikkoa ohjausmoduuleita.
Kuinka annoitte apuvirtaa? Ettehän kytkeneet akun napoja suoraan toisiin? Plus plussaan, miinus miinukseen?
Apuvirtaa pitäisi antaa niin, että apuvirtaa antavan auton molempiin napoihin kytketään käynnistyskaapelit ja apuvirtaa tarvitsevaan autoon kytketään plussaan plussasta, ja miinus kytketään runkoon.

Väylävehkeille ei kyllä kovin suositella apuvirtaa annettavaksi, että uutta akkua mieluummin koska vaarana on jännitepiikin pääseminen väylään ja sitäkautta se voi rikkoa ohjausmoduuleita.
Kuinka annoitte apuvirtaa? Ettehän kytkeneet akun napoja suoraan toisiin? Plus plussaan, miinus miinukseen?
Apuvirtaa pitäisi antaa niin, että apuvirtaa antavan auton molempiin napoihin kytketään käynnistyskaapelit ja apuvirtaa tarvitsevaan autoon kytketään plussaan plussasta, ja miinus kytketään runkoon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Jos käytät vakuutuksen autopalveluturvaa niin kannattaa jutella hinurikuskin kanssa että kirjoittaa lappuun että auto hinattiin tien poskesta eikä esim. kotipihalta/työpaikalta tms. koska muuten matka ei ole alkanut ja hinaus menee omaan piikkiin 

#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Ei pidä enää paikkaansa. Nykyään auto saa jäädä kotipihaankin ja hinauksen voi vakuutusyhtiön piikkiin laittaa silti ilman omavastuuta. Näin ainakin minun vakuutuksessa, kun tuli ilmoitus vakuutusehtojen muutoksesta reilu vuosi takaperin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Itellä pohjolasta vakuutus ja hinausturva pitäis olla. Pitää varmaan soittaa hinuri ja käskeä viedä Kokkolaan.
Virran annossa kävi niin että laitoin saabin akkuun plussan ja miinuksen omille paikoille ja toisesta autosta virran akusta ja miinus runkoon ko akku on autossa sisällä. Näin oon tehny aikaisemminkin.
Muutaman kerran aikasemmin ko oon käynnistänyt autoa pakkasella niin on tullut noita control failure tekstejä mutta on hävinnyt kun auto lähti käyntiin.
Jos vika on tuossa yksikössä niin mistä kannattaa lähtä uutta etsimään ja kuin tyyris on?
Virran annossa kävi niin että laitoin saabin akkuun plussan ja miinuksen omille paikoille ja toisesta autosta virran akusta ja miinus runkoon ko akku on autossa sisällä. Näin oon tehny aikaisemminkin.
Muutaman kerran aikasemmin ko oon käynnistänyt autoa pakkasella niin on tullut noita control failure tekstejä mutta on hävinnyt kun auto lähti käyntiin.
Jos vika on tuossa yksikössä niin mistä kannattaa lähtä uutta etsimään ja kuin tyyris on?
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Pakari kirjoitti:Ei pidä enää paikkaansa. Nykyään auto saa jäädä kotipihaankin ja hinauksen voi vakuutusyhtiön piikkiin laittaa silti ilman omavastuuta. Näin ainakin minun vakuutuksessa, kun tuli ilmoitus vakuutusehtojen muutoksesta reilu vuosi takaperin.
Riippuu ihan vakuutusyhtiöstä ja kannattaa toki tarkistaa omat vakuutusehdot ja varmistaa asia.
EDIT: käytettyjä bokseja löytyy helposti www.bildelsbasen.se tai voi niitä löytyä ihan suomenkin purkaamoilta.
Hintahaarukkana n. 100-400€ käytettynä + ohjelmointi.
Itse ostin vähän aikaa sitten ruotsin purkaamolta bensa boksin (T8) ja maksoi rahteineen 250€.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Oletko varma, että akku on kunnossa? Koska viat kuulostaa lähes samalta kuin minulla allekirjoituksen autossa, kun akku oli rikki. Eli akun lepojännite oli ok, mutta käynnistettäessä jännite romahti. Itse käynnistin auton apuvirralla ja tuolloin autossa oli kaikenlaista häikkää varoitusvaloja vilkkui takaluukku ei auennut ym., vaikka siis auto kävi ihan normaalisti. Laitoin autoon uuden akun. Tämän jälkeen kaikki toimi normaalisti. Eli kannattaisi kokeilla uudella akulla.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Tai vaikka vaan pitää jännitemittari kiinni akussa käynnistysyrityksen aikana ja katsoa miten jännite notkahtaa. Sitten ainakin tietää, että akkukaupoille on lähdettävä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Jos automaattia hinataan, niin aina keula meno suuntaan, N-asennossa ja max. 50km. Pitemmät siirtymät lavetilla.kieku3 kirjoitti:Auto ei lähtenyt käyntiin ja apuvirtaa antaessa huomasin, että auto herjaa monia vikakoodeja mm. traction control failure, stability control failure, hot engine make a safe stop. Lämpötila mittari oli tapissa kun laitto virrat päälle vaikka kylmä auto ja flekti huusi samalla.
Eli tulikohan vika siitä että akku kävi tyhjillään vai saiko se jonku virtapiikin apuvirtaa antaessa. Huomasin tämän ongelman kun olin muutaman kerran pyörittänyt apuvirran kanssa niin heitin sitten kaapelit irti ja jätin homman kesken. Nyt olen kokeillut pitää akunkenkää irti ja ladata akun täyteen mutta samat tekstit tulee näyttöön kun laittaa virrat päälle. Ja auto on 2008 tids automaatti.
Osaisko joku kertoa mikä on posahtanut ja uskaltaako autoa hinauttaa korjaamolle n.50 kilsaa?
Huomaa, että kun akku on irti/virta täysin lopussa, niin käytät sen jälkeen kaikki avaimet virtalukossa (synkronointi), niin keskuslukon kaukosäätö pelaa.
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Kokeilin uudella akulla mutta sama homma, lämpömittari tapissa tankin mittari tyhjänä vaikka ainetta reilusti ja vikakoodeja herjaa. Pitää yrittää saada se kuljetettua huomenna jotenkin kokkolaan jos siellä jotain selviäisi.
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Nyt saatu auto korjaamolta, ohjainyksikkö vaihdettu ja pari anturia. Vielä semmonen vikä löytyy että flekti huutaa heti ko laittaa moottorin käyntiin. Äijä kahto Åströmilla että koodeja ei enään löytynyt ja moottorilämmöt oli normaalit.
Arveli että vika olisi ilmastoinnin paineanturissa kun ei kuulemma paineet muuttunut vaikka lämpötilaa säätää, ja kun liittimen ottaa irti lakkaa flektit pyörimästä. Eli siis molemmat flektit pyörii.
Ihte aloin miettiin semmosta että voiko rikkinäinen paineanturi vaikuttaa molempiin flekteihin vai onkohan vika jossain muualla?
Arveli että vika olisi ilmastoinnin paineanturissa kun ei kuulemma paineet muuttunut vaikka lämpötilaa säätää, ja kun liittimen ottaa irti lakkaa flektit pyörimästä. Eli siis molemmat flektit pyörii.
Ihte aloin miettiin semmosta että voiko rikkinäinen paineanturi vaikuttaa molempiin flekteihin vai onkohan vika jossain muualla?
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1811
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Huutaako flektit aina kun sulla on "Auto" päällä ilmastoinnissa ja sammuu "Econ"illa? Techin kautta näkis onko flektien alotus säädetty miten..kieku3 kirjoitti:Nyt saatu auto korjaamolta, ohjainyksikkö vaihdettu ja pari anturia. Vielä semmonen vikä löytyy että flekti huutaa heti ko laittaa moottorin käyntiin. Äijä kahto Åströmilla että koodeja ei enään löytynyt ja moottorilämmöt oli normaalit.
Arveli että vika olisi ilmastoinnin paineanturissa kun ei kuulemma paineet muuttunut vaikka lämpötilaa säätää, ja kun liittimen ottaa irti lakkaa flektit pyörimästä. Eli siis molemmat flektit pyörii.
Ihte aloin miettiin semmosta että voiko rikkinäinen paineanturi vaikuttaa molempiin flekteihin vai onkohan vika jossain muualla?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Auto saatiin kuntoon anturin vaihdolla mutta heti seuraavana päivänä auto ei taaskaan lähtenyt käyntiin jo tuloksena hajonnut ohjainboksi. Uusi ohjainboksi vaihdettiin tänään ja samalla ilmeni että ilmastoinnin paineanturi taas rikki.
Asentaja epäili että johtosarja olisi sulannut jossain ja hajottaa sen takia osia. Auto kerkesi toimimaan kuitenkin viikon ennenkuin uus boksi meni hajalle. Tahtoo olla lujassa että saa saabin takaisin tienpäälle.
Mielelläni ottaisin ideoita missä vika voisi olla eli onko jotain muuta mahdollista vikapaikkaa ko johtosarja?
Asentaja epäili että johtosarja olisi sulannut jossain ja hajottaa sen takia osia. Auto kerkesi toimimaan kuitenkin viikon ennenkuin uus boksi meni hajalle. Tahtoo olla lujassa että saa saabin takaisin tienpäälle.
Mielelläni ottaisin ideoita missä vika voisi olla eli onko jotain muuta mahdollista vikapaikkaa ko johtosarja?
Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.
Tossahan voisi alkaa selvittämään mitä yhteistä näillä hajonneilla osilla on (johdot, liittimet, boksit yms.). Sähkökaaviot esiin ja selvittämään. Tätä kautta ehkä voisi rajata mistä kohtaa johtosarjaa alkaa tutkimaan sulanutta piuhaa tai komponenttia tms. Ei varmaankaan mikään helppo rasti ja aikaa vie jonkin verran.
Yksi tarkastushomma voisi olla katsoa kaikki konehuoneen liittimet tarkkaan läpi jos löytyy sulanutta osaa. Ota akku irti siksi aikaa.
Toivottavasti vika löytyy.
Yksi tarkastushomma voisi olla katsoa kaikki konehuoneen liittimet tarkkaan läpi jos löytyy sulanutta osaa. Ota akku irti siksi aikaa.
Toivottavasti vika löytyy.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black