Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
kieku3
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 13:14

Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja kieku3 »

Auto ei lähtenyt käyntiin ja apuvirtaa antaessa huomasin, että auto herjaa monia vikakoodeja mm. traction control failure, stability control failure, hot engine make a safe stop. Lämpötila mittari oli tapissa kun laitto virrat päälle vaikka kylmä auto ja flekti huusi samalla.

Eli tulikohan vika siitä että akku kävi tyhjillään vai saiko se jonku virtapiikin apuvirtaa antaessa. Huomasin tämän ongelman kun olin muutaman kerran pyörittänyt apuvirran kanssa niin heitin sitten kaapelit irti ja jätin homman kesken. Nyt olen kokeillut pitää akunkenkää irti ja ladata akun täyteen mutta samat tekstit tulee näyttöön kun laittaa virrat päälle. Ja auto on 2008 tids automaatti.

Osaisko joku kertoa mikä on posahtanut ja uskaltaako autoa hinauttaa korjaamolle n.50 kilsaa?
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja hasha »

Moro

Jotenkin vaikuttaa siltä että ecu (moottorinohjaus) olisi mennyt sekaisin.

Jos sulla on ohjekirja niin katso sieltä miten automaattia hinataan. Siinä on rajoituksia, mutta en osaa sanoa miten juuri tämän kanssa on asia.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Automaattia ei vetoakselit kiinni käsittääkseni saa hinata :!: . Lavetilla vain matkaan. Kaskovakuutuksessa on yleensä omavastuuton autopalvelu, joten käyttää sitä. Mielellään sellaiselle korjaamolla jolta löytyy Saabin oma TECH testeri.

Väylävehkeille ei kyllä kovin suositella apuvirtaa annettavaksi, että uutta akkua mieluummin koska vaarana on jännitepiikin pääseminen väylään ja sitäkautta se voi rikkoa ohjausmoduuleita.

Kuinka annoitte apuvirtaa? Ettehän kytkeneet akun napoja suoraan toisiin? Plus plussaan, miinus miinukseen?

Apuvirtaa pitäisi antaa niin, että apuvirtaa antavan auton molempiin napoihin kytketään käynnistyskaapelit ja apuvirtaa tarvitsevaan autoon kytketään plussaan plussasta, ja miinus kytketään runkoon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja hasha »

Jos käytät vakuutuksen autopalveluturvaa niin kannattaa jutella hinurikuskin kanssa että kirjoittaa lappuun että auto hinattiin tien poskesta eikä esim. kotipihalta/työpaikalta tms. koska muuten matka ei ole alkanut ja hinaus menee omaan piikkiin :wink:
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei pidä enää paikkaansa. Nykyään auto saa jäädä kotipihaankin ja hinauksen voi vakuutusyhtiön piikkiin laittaa silti ilman omavastuuta. Näin ainakin minun vakuutuksessa, kun tuli ilmoitus vakuutusehtojen muutoksesta reilu vuosi takaperin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
kieku3
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 13:14

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja kieku3 »

Itellä pohjolasta vakuutus ja hinausturva pitäis olla. Pitää varmaan soittaa hinuri ja käskeä viedä Kokkolaan.

Virran annossa kävi niin että laitoin saabin akkuun plussan ja miinuksen omille paikoille ja toisesta autosta virran akusta ja miinus runkoon ko akku on autossa sisällä. Näin oon tehny aikaisemminkin.

Muutaman kerran aikasemmin ko oon käynnistänyt autoa pakkasella niin on tullut noita control failure tekstejä mutta on hävinnyt kun auto lähti käyntiin.

Jos vika on tuossa yksikössä niin mistä kannattaa lähtä uutta etsimään ja kuin tyyris on?
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja hasha »

Pakari kirjoitti:Ei pidä enää paikkaansa. Nykyään auto saa jäädä kotipihaankin ja hinauksen voi vakuutusyhtiön piikkiin laittaa silti ilman omavastuuta. Näin ainakin minun vakuutuksessa, kun tuli ilmoitus vakuutusehtojen muutoksesta reilu vuosi takaperin.

Riippuu ihan vakuutusyhtiöstä ja kannattaa toki tarkistaa omat vakuutusehdot ja varmistaa asia.


EDIT: käytettyjä bokseja löytyy helposti www.bildelsbasen.se tai voi niitä löytyä ihan suomenkin purkaamoilta.

Hintahaarukkana n. 100-400€ käytettynä + ohjelmointi.

Itse ostin vähän aikaa sitten ruotsin purkaamolta bensa boksin (T8) ja maksoi rahteineen 250€.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Oletko varma, että akku on kunnossa? Koska viat kuulostaa lähes samalta kuin minulla allekirjoituksen autossa, kun akku oli rikki. Eli akun lepojännite oli ok, mutta käynnistettäessä jännite romahti. Itse käynnistin auton apuvirralla ja tuolloin autossa oli kaikenlaista häikkää varoitusvaloja vilkkui takaluukku ei auennut ym., vaikka siis auto kävi ihan normaalisti. Laitoin autoon uuden akun. Tämän jälkeen kaikki toimi normaalisti. Eli kannattaisi kokeilla uudella akulla.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai vaikka vaan pitää jännitemittari kiinni akussa käynnistysyrityksen aikana ja katsoa miten jännite notkahtaa. Sitten ainakin tietää, että akkukaupoille on lähdettävä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

kieku3 kirjoitti:Auto ei lähtenyt käyntiin ja apuvirtaa antaessa huomasin, että auto herjaa monia vikakoodeja mm. traction control failure, stability control failure, hot engine make a safe stop. Lämpötila mittari oli tapissa kun laitto virrat päälle vaikka kylmä auto ja flekti huusi samalla.

Eli tulikohan vika siitä että akku kävi tyhjillään vai saiko se jonku virtapiikin apuvirtaa antaessa. Huomasin tämän ongelman kun olin muutaman kerran pyörittänyt apuvirran kanssa niin heitin sitten kaapelit irti ja jätin homman kesken. Nyt olen kokeillut pitää akunkenkää irti ja ladata akun täyteen mutta samat tekstit tulee näyttöön kun laittaa virrat päälle. Ja auto on 2008 tids automaatti.

Osaisko joku kertoa mikä on posahtanut ja uskaltaako autoa hinauttaa korjaamolle n.50 kilsaa?
Jos automaattia hinataan, niin aina keula meno suuntaan, N-asennossa ja max. 50km. Pitemmät siirtymät lavetilla.

Huomaa, että kun akku on irti/virta täysin lopussa, niin käytät sen jälkeen kaikki avaimet virtalukossa (synkronointi), niin keskuslukon kaukosäätö pelaa.
kieku3
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 13:14

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja kieku3 »

Kokeilin uudella akulla mutta sama homma, lämpömittari tapissa tankin mittari tyhjänä vaikka ainetta reilusti ja vikakoodeja herjaa. Pitää yrittää saada se kuljetettua huomenna jotenkin kokkolaan jos siellä jotain selviäisi.
kieku3
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 13:14

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja kieku3 »

Nyt saatu auto korjaamolta, ohjainyksikkö vaihdettu ja pari anturia. Vielä semmonen vikä löytyy että flekti huutaa heti ko laittaa moottorin käyntiin. Äijä kahto Åströmilla että koodeja ei enään löytynyt ja moottorilämmöt oli normaalit.

Arveli että vika olisi ilmastoinnin paineanturissa kun ei kuulemma paineet muuttunut vaikka lämpötilaa säätää, ja kun liittimen ottaa irti lakkaa flektit pyörimästä. Eli siis molemmat flektit pyörii.

Ihte aloin miettiin semmosta että voiko rikkinäinen paineanturi vaikuttaa molempiin flekteihin vai onkohan vika jossain muualla?
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja timpetti »

kieku3 kirjoitti:Nyt saatu auto korjaamolta, ohjainyksikkö vaihdettu ja pari anturia. Vielä semmonen vikä löytyy että flekti huutaa heti ko laittaa moottorin käyntiin. Äijä kahto Åströmilla että koodeja ei enään löytynyt ja moottorilämmöt oli normaalit.

Arveli että vika olisi ilmastoinnin paineanturissa kun ei kuulemma paineet muuttunut vaikka lämpötilaa säätää, ja kun liittimen ottaa irti lakkaa flektit pyörimästä. Eli siis molemmat flektit pyörii.

Ihte aloin miettiin semmosta että voiko rikkinäinen paineanturi vaikuttaa molempiin flekteihin vai onkohan vika jossain muualla?
Huutaako flektit aina kun sulla on "Auto" päällä ilmastoinnissa ja sammuu "Econ"illa? Techin kautta näkis onko flektien alotus säädetty miten..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
kieku3
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 13:14

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja kieku3 »

Auto saatiin kuntoon anturin vaihdolla mutta heti seuraavana päivänä auto ei taaskaan lähtenyt käyntiin jo tuloksena hajonnut ohjainboksi. Uusi ohjainboksi vaihdettiin tänään ja samalla ilmeni että ilmastoinnin paineanturi taas rikki.

Asentaja epäili että johtosarja olisi sulannut jossain ja hajottaa sen takia osia. Auto kerkesi toimimaan kuitenkin viikon ennenkuin uus boksi meni hajalle. Tahtoo olla lujassa että saa saabin takaisin tienpäälle.

Mielelläni ottaisin ideoita missä vika voisi olla eli onko jotain muuta mahdollista vikapaikkaa ko johtosarja?
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Apuvirtaa antaessa posahti vikakoodit päälle, ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja hasha »

Tossahan voisi alkaa selvittämään mitä yhteistä näillä hajonneilla osilla on (johdot, liittimet, boksit yms.). Sähkökaaviot esiin ja selvittämään. Tätä kautta ehkä voisi rajata mistä kohtaa johtosarjaa alkaa tutkimaan sulanutta piuhaa tai komponenttia tms. Ei varmaankaan mikään helppo rasti ja aikaa vie jonkin verran.

Yksi tarkastushomma voisi olla katsoa kaikki konehuoneen liittimet tarkkaan läpi jos löytyy sulanutta osaa. Ota akku irti siksi aikaa.

Toivottavasti vika löytyy.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Vastaa Viestiin